Films in Physical Education: a stranger in the nest

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nava Cologni, Chaiani
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: De Bona, Bruna Carolini
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motrivivência (Florianópolis)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/93753
Resumo: This article understands cinema as a pedagogical tool in Physical Education classes, through the analysis of the works Underdogs (2013), Billy Elliot (2000) and Black Swan (2010), considering that cinema is an important art for the human sensitive, aesthetic and psychic development. This point of view is made effective in the study through the critical analysis of certain cinematographic works linked to Corporal Culture. Our work proposal are base in the Historical–Cultural Theory by Vygotsky (2010) and in the Critique Conception–Overcomer and the schooling cycles by Coletivo de Aurotes (1992)
id UFSC-2_0b55e4cc09fe1e13babc8000624d231e
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/93753
network_acronym_str UFSC-2
network_name_str Motrivivência (Florianópolis)
repository_id_str
spelling Films in Physical Education: a stranger in the nest Películas en la Educación Física: um extraño en el nidoFilmes na Educação Física: um estranho no ninhoFilme Educação físicaCultura corporalCiclo de escolarizaçãoFilmPhysical educationBody cultureSchooling cyclesPelículaEducación físicaCultura corporalCiclos de escolarizaciónThis article understands cinema as a pedagogical tool in Physical Education classes, through the analysis of the works Underdogs (2013), Billy Elliot (2000) and Black Swan (2010), considering that cinema is an important art for the human sensitive, aesthetic and psychic development. This point of view is made effective in the study through the critical analysis of certain cinematographic works linked to Corporal Culture. Our work proposal are base in the Historical–Cultural Theory by Vygotsky (2010) and in the Critique Conception–Overcomer and the schooling cycles by Coletivo de Aurotes (1992)El artículo que sigue comprende el cine como herramienta pedagógica en las clases de Educación Física, a través del  análisis de las películas “Metegol” (2013), “Billy Elliot: Quiero bailar” (2000) y  “Cisne negro” (2010), considerando que el cine es un arte   muy importante para el desarrollo humano sensible, estético y psíquico. Esa afirmación se comprueba en este trabajo por medio del análisis crítico de determinadas obras cinematográficas vinculadas a la Cultura Corporal. Los principales  autores utilizados para la construcción del artículo son Vygotsky (2010), con la “Teoría Histórico-Cultural” y el “Coletivo de Autores” (1992), por su perspectiva crítica superadora y de los ciclos de escolarización.O presente artigo compreende o cinema como instrumento pedagógico nas aulas de Educação Física, através das análises das obras Um time show de bola (2013), Billy Elliot (2000) e Cisne negro (2010), tendo em vista que o cinema é uma arte de suma importância para o desenvolvimento humano, sensível, estético e psíquico. Essa afirmação se efetiva no trabalho por meio da análise crítica de determinadas obras cinematográficas vinculadas à Cultura Corporal. Os principais autores utilizados para a construção do artigo são Vygotsky (2010), através da Teoria Histórico-Cultural e o Coletivo de Autores (1992), por meio da perspectiva crítico superadora e dos ciclos escolarização.Universidade Federal de Santa Catarina2023-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/9375310.5007/2175-8042.2023.e93753Motrivivência; v. 35 n. 66 (2023); 1-192175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/93753/55102Copyright (c) 2023 Motrivivênciahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNava Cologni, Chaiani De Bona, Bruna Carolini2024-02-02T11:15:25Zoai:periodicos.ufsc.br:article/93753Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2024-02-02T11:15:25Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Films in Physical Education: a stranger in the nest
Películas en la Educación Física: um extraño en el nido
Filmes na Educação Física: um estranho no ninho
title Films in Physical Education: a stranger in the nest
spellingShingle Films in Physical Education: a stranger in the nest
Nava Cologni, Chaiani
Filme
Educação física
Cultura corporal
Ciclo de escolarização
Film
Physical education
Body culture
Schooling cycles
Película
Educación física
Cultura corporal
Ciclos de escolarización
title_short Films in Physical Education: a stranger in the nest
title_full Films in Physical Education: a stranger in the nest
title_fullStr Films in Physical Education: a stranger in the nest
title_full_unstemmed Films in Physical Education: a stranger in the nest
title_sort Films in Physical Education: a stranger in the nest
author Nava Cologni, Chaiani
author_facet Nava Cologni, Chaiani
De Bona, Bruna Carolini
author_role author
author2 De Bona, Bruna Carolini
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nava Cologni, Chaiani
De Bona, Bruna Carolini
dc.subject.por.fl_str_mv Filme
Educação física
Cultura corporal
Ciclo de escolarização
Film
Physical education
Body culture
Schooling cycles
Película
Educación física
Cultura corporal
Ciclos de escolarización
topic Filme
Educação física
Cultura corporal
Ciclo de escolarização
Film
Physical education
Body culture
Schooling cycles
Película
Educación física
Cultura corporal
Ciclos de escolarización
description This article understands cinema as a pedagogical tool in Physical Education classes, through the analysis of the works Underdogs (2013), Billy Elliot (2000) and Black Swan (2010), considering that cinema is an important art for the human sensitive, aesthetic and psychic development. This point of view is made effective in the study through the critical analysis of certain cinematographic works linked to Corporal Culture. Our work proposal are base in the Historical–Cultural Theory by Vygotsky (2010) and in the Critique Conception–Overcomer and the schooling cycles by Coletivo de Aurotes (1992)
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/93753
10.5007/2175-8042.2023.e93753
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/93753
identifier_str_mv 10.5007/2175-8042.2023.e93753
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/93753/55102
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Motrivivência
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Motrivivência
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Motrivivência; v. 35 n. 66 (2023); 1-19
2175-8042
0103-4111
reponame:Motrivivência (Florianópolis)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Motrivivência (Florianópolis)
collection Motrivivência (Florianópolis)
repository.name.fl_str_mv Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||giovani.pires@ufsc.br
_version_ 1799875253767241728