Films in Physical Education: a stranger in the nest
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Motrivivência (Florianópolis) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/93753 |
Resumo: | This article understands cinema as a pedagogical tool in Physical Education classes, through the analysis of the works Underdogs (2013), Billy Elliot (2000) and Black Swan (2010), considering that cinema is an important art for the human sensitive, aesthetic and psychic development. This point of view is made effective in the study through the critical analysis of certain cinematographic works linked to Corporal Culture. Our work proposal are base in the Historical–Cultural Theory by Vygotsky (2010) and in the Critique Conception–Overcomer and the schooling cycles by Coletivo de Aurotes (1992) |
id |
UFSC-2_0b55e4cc09fe1e13babc8000624d231e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/93753 |
network_acronym_str |
UFSC-2 |
network_name_str |
Motrivivência (Florianópolis) |
repository_id_str |
|
spelling |
Films in Physical Education: a stranger in the nest Películas en la Educación Física: um extraño en el nidoFilmes na Educação Física: um estranho no ninhoFilme Educação físicaCultura corporalCiclo de escolarizaçãoFilmPhysical educationBody cultureSchooling cyclesPelículaEducación físicaCultura corporalCiclos de escolarizaciónThis article understands cinema as a pedagogical tool in Physical Education classes, through the analysis of the works Underdogs (2013), Billy Elliot (2000) and Black Swan (2010), considering that cinema is an important art for the human sensitive, aesthetic and psychic development. This point of view is made effective in the study through the critical analysis of certain cinematographic works linked to Corporal Culture. Our work proposal are base in the Historical–Cultural Theory by Vygotsky (2010) and in the Critique Conception–Overcomer and the schooling cycles by Coletivo de Aurotes (1992)El artículo que sigue comprende el cine como herramienta pedagógica en las clases de Educación Física, a través del análisis de las películas “Metegol” (2013), “Billy Elliot: Quiero bailar” (2000) y “Cisne negro” (2010), considerando que el cine es un arte muy importante para el desarrollo humano sensible, estético y psíquico. Esa afirmación se comprueba en este trabajo por medio del análisis crítico de determinadas obras cinematográficas vinculadas a la Cultura Corporal. Los principales autores utilizados para la construcción del artículo son Vygotsky (2010), con la “Teoría Histórico-Cultural” y el “Coletivo de Autores” (1992), por su perspectiva crítica superadora y de los ciclos de escolarización.O presente artigo compreende o cinema como instrumento pedagógico nas aulas de Educação Física, através das análises das obras Um time show de bola (2013), Billy Elliot (2000) e Cisne negro (2010), tendo em vista que o cinema é uma arte de suma importância para o desenvolvimento humano, sensível, estético e psíquico. Essa afirmação se efetiva no trabalho por meio da análise crítica de determinadas obras cinematográficas vinculadas à Cultura Corporal. Os principais autores utilizados para a construção do artigo são Vygotsky (2010), através da Teoria Histórico-Cultural e o Coletivo de Autores (1992), por meio da perspectiva crítico superadora e dos ciclos escolarização.Universidade Federal de Santa Catarina2023-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/9375310.5007/2175-8042.2023.e93753Motrivivência; v. 35 n. 66 (2023); 1-192175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/93753/55102Copyright (c) 2023 Motrivivênciahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNava Cologni, Chaiani De Bona, Bruna Carolini2024-02-02T11:15:25Zoai:periodicos.ufsc.br:article/93753Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2024-02-02T11:15:25Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Films in Physical Education: a stranger in the nest Películas en la Educación Física: um extraño en el nido Filmes na Educação Física: um estranho no ninho |
title |
Films in Physical Education: a stranger in the nest |
spellingShingle |
Films in Physical Education: a stranger in the nest Nava Cologni, Chaiani Filme Educação física Cultura corporal Ciclo de escolarização Film Physical education Body culture Schooling cycles Película Educación física Cultura corporal Ciclos de escolarización |
title_short |
Films in Physical Education: a stranger in the nest |
title_full |
Films in Physical Education: a stranger in the nest |
title_fullStr |
Films in Physical Education: a stranger in the nest |
title_full_unstemmed |
Films in Physical Education: a stranger in the nest |
title_sort |
Films in Physical Education: a stranger in the nest |
author |
Nava Cologni, Chaiani |
author_facet |
Nava Cologni, Chaiani De Bona, Bruna Carolini |
author_role |
author |
author2 |
De Bona, Bruna Carolini |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nava Cologni, Chaiani De Bona, Bruna Carolini |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Filme Educação física Cultura corporal Ciclo de escolarização Film Physical education Body culture Schooling cycles Película Educación física Cultura corporal Ciclos de escolarización |
topic |
Filme Educação física Cultura corporal Ciclo de escolarização Film Physical education Body culture Schooling cycles Película Educación física Cultura corporal Ciclos de escolarización |
description |
This article understands cinema as a pedagogical tool in Physical Education classes, through the analysis of the works Underdogs (2013), Billy Elliot (2000) and Black Swan (2010), considering that cinema is an important art for the human sensitive, aesthetic and psychic development. This point of view is made effective in the study through the critical analysis of certain cinematographic works linked to Corporal Culture. Our work proposal are base in the Historical–Cultural Theory by Vygotsky (2010) and in the Critique Conception–Overcomer and the schooling cycles by Coletivo de Aurotes (1992) |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/93753 10.5007/2175-8042.2023.e93753 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/93753 |
identifier_str_mv |
10.5007/2175-8042.2023.e93753 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/93753/55102 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Motrivivência https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Motrivivência https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Motrivivência; v. 35 n. 66 (2023); 1-19 2175-8042 0103-4111 reponame:Motrivivência (Florianópolis) instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Motrivivência (Florianópolis) |
collection |
Motrivivência (Florianópolis) |
repository.name.fl_str_mv |
Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||giovani.pires@ufsc.br |
_version_ |
1799875253767241728 |