Educação Física e Interdisciplinaridade na Educação de Infância
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Motrivivência (Florianópolis) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2008n31p207 |
Resumo: | This research aims to understand Physical Education as a pedagogic principle that enables the application of interdisciplinarity in the children’s learning process. The eight teachers interviewed work with children’s educationin schools in the city of Campo Grande, in the state of Mato Grosso do Sul. Phenomenology supports the theoreticalprocess in the idiographic and nomothetic analyses of the interviewees’statements. It was possible to identifythat Physical Education enables inter-relations between the constitutive elements in children’s education; it is also a means to construct interdisciplinarityin Children’s Education, with the promotion of interaction among teachers from different subjects. |
id |
UFSC-2_19ce165e7ea475e309221d29dc6eeae3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/14104 |
network_acronym_str |
UFSC-2 |
network_name_str |
Motrivivência (Florianópolis) |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação Física e Interdisciplinaridade na Educação de InfânciaThis research aims to understand Physical Education as a pedagogic principle that enables the application of interdisciplinarity in the children’s learning process. The eight teachers interviewed work with children’s educationin schools in the city of Campo Grande, in the state of Mato Grosso do Sul. Phenomenology supports the theoreticalprocess in the idiographic and nomothetic analyses of the interviewees’statements. It was possible to identifythat Physical Education enables inter-relations between the constitutive elements in children’s education; it is also a means to construct interdisciplinarityin Children’s Education, with the promotion of interaction among teachers from different subjects.Esta pesquisa visa compreender a Educação Física como princípio pedagógico que possibilite a interdisciplinaridade no processo de aprendizagem da criança. Para esse fim, foram entrevistados oito professores de educação infantil que trabalham em escolas da cidade de Campo Grande, estado do Mato Grosso do Sul. A Fenomenologia sustenta o processo teórico na análise dos depoimentos. Identificamos que a Educação Física viabiliza inter-relações entre os elementos constitutivos da educação da criança e se apresenta como caminho para fazer essa interdisciplinaridade, promovendo a interação entre os professores das diferentes disciplinas.Universidade Federal de Santa Catarina2010-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2008n31p20710.5007/2175-8042.2008n31p207Motrivivência; n. 31 (2008): CONTEÚDOS DA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR; 207-2222175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2008n31p207/13002Souza, Rosana Sandri Eleutério deRojas, Jucimarainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-21T14:17:38Zoai:periodicos.ufsc.br:article/14104Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2022-11-21T14:17:38Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação Física e Interdisciplinaridade na Educação de Infância |
title |
Educação Física e Interdisciplinaridade na Educação de Infância |
spellingShingle |
Educação Física e Interdisciplinaridade na Educação de Infância Souza, Rosana Sandri Eleutério de |
title_short |
Educação Física e Interdisciplinaridade na Educação de Infância |
title_full |
Educação Física e Interdisciplinaridade na Educação de Infância |
title_fullStr |
Educação Física e Interdisciplinaridade na Educação de Infância |
title_full_unstemmed |
Educação Física e Interdisciplinaridade na Educação de Infância |
title_sort |
Educação Física e Interdisciplinaridade na Educação de Infância |
author |
Souza, Rosana Sandri Eleutério de |
author_facet |
Souza, Rosana Sandri Eleutério de Rojas, Jucimara |
author_role |
author |
author2 |
Rojas, Jucimara |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Rosana Sandri Eleutério de Rojas, Jucimara |
description |
This research aims to understand Physical Education as a pedagogic principle that enables the application of interdisciplinarity in the children’s learning process. The eight teachers interviewed work with children’s educationin schools in the city of Campo Grande, in the state of Mato Grosso do Sul. Phenomenology supports the theoreticalprocess in the idiographic and nomothetic analyses of the interviewees’statements. It was possible to identifythat Physical Education enables inter-relations between the constitutive elements in children’s education; it is also a means to construct interdisciplinarityin Children’s Education, with the promotion of interaction among teachers from different subjects. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-07-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2008n31p207 10.5007/2175-8042.2008n31p207 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2008n31p207 |
identifier_str_mv |
10.5007/2175-8042.2008n31p207 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2008n31p207/13002 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Motrivivência; n. 31 (2008): CONTEÚDOS DA EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR; 207-222 2175-8042 0103-4111 reponame:Motrivivência (Florianópolis) instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Motrivivência (Florianópolis) |
collection |
Motrivivência (Florianópolis) |
repository.name.fl_str_mv |
Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||giovani.pires@ufsc.br |
_version_ |
1789434853506154496 |