EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO PRIMEIRO SEGMENTO DO ENSINO FUNDAMENTAL: Contribuições para um Debate

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Devide, Fabiano Pries
Data de Publicação: 2002
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motrivivência (Florianópolis)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/965
Resumo: Abstract This essay discusses School Physical Education (PE) in 1st and 2nd grades of elementary school. It presents: i) the impact of Lei de Diretrizes e Bases (LDB) on PE; ii) an analysis of Physical Education’s Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs); iii) who should teach PE in schools; iv) the weaknesses of PE professional undergraduate course for the first four years of elementary school; and v) the school as a less valuable place. The conclusions are the following: (i) PE in the 1st and 2nd grades is out of educational process; (ii) the Physical Education’s PCNs is presented as a “minimum curriculum” that is incompatible with the teacher training for the four years of elementary schools; (iii) the PE professional undergraduate keeps the questions about the first segment besides the educational process, and (iv) the school, as a workplace to the PE teacher, is losing value. Key-words: School Physical Education – Professional Undergraduate – Elementary School.
id UFSC-2_2c426d274b212e3eea278467780b30a7
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/965
network_acronym_str UFSC-2
network_name_str Motrivivência (Florianópolis)
repository_id_str
spelling EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO PRIMEIRO SEGMENTO DO ENSINO FUNDAMENTAL: Contribuições para um DebateAbstract This essay discusses School Physical Education (PE) in 1st and 2nd grades of elementary school. It presents: i) the impact of Lei de Diretrizes e Bases (LDB) on PE; ii) an analysis of Physical Education’s Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs); iii) who should teach PE in schools; iv) the weaknesses of PE professional undergraduate course for the first four years of elementary school; and v) the school as a less valuable place. The conclusions are the following: (i) PE in the 1st and 2nd grades is out of educational process; (ii) the Physical Education’s PCNs is presented as a “minimum curriculum” that is incompatible with the teacher training for the four years of elementary schools; (iii) the PE professional undergraduate keeps the questions about the first segment besides the educational process, and (iv) the school, as a workplace to the PE teacher, is losing value. Key-words: School Physical Education – Professional Undergraduate – Elementary School.Resumo O ensaio visa discutir a Educação Física escolar (Efe) no 1º e 2º ciclos do ensino fundamental. Aborda: i) os impactos da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDBEN Nº 9394/96) na EFe; ii) análise dos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs) de EF; iii) quem deve lecionar a EF neste segmento do ensino fundamental; iv) a fragilidade da formação profissional em EF no que concerne a este segmento de ensino; e v) a desvalorização da escola para atuação do professor de EF. Conclui-se que a EFe, no primeiro segmento do ensino fundamental, está à margem do processo educativo, apesar da LDBEN Nº 9394/96 inclui-la como componente curricular; os PCNs de EF apresentam-se como um “currículo mínimo”, prescrevendo objetivos, conteúdos, critérios de avaliação e orientações didáticas incompatíveis com a formação do professor atuante no primeiro segmento do ensino fundamental; a formação profissional em EF tem mantido a EF escolar do primeiro segmento do ensino fundamental à margem do processo de formação; a escola enquanto espaço de atuação do professor de EF está desvalorizado. Palavras-chave: Educação Física Escolar – Formação Profissional – Ensino Fundamental.Universidade Federal de Santa Catarina2002-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/96510.5007/%xMotrivivência; n. 19 (2002): Educação Física, Esporte, Lazer e Gênero2175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/965/4337Devide, Fabiano Priesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-21T14:16:31Zoai:periodicos.ufsc.br:article/965Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2022-11-21T14:16:31Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO PRIMEIRO SEGMENTO DO ENSINO FUNDAMENTAL: Contribuições para um Debate
title EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO PRIMEIRO SEGMENTO DO ENSINO FUNDAMENTAL: Contribuições para um Debate
spellingShingle EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO PRIMEIRO SEGMENTO DO ENSINO FUNDAMENTAL: Contribuições para um Debate
Devide, Fabiano Pries
title_short EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO PRIMEIRO SEGMENTO DO ENSINO FUNDAMENTAL: Contribuições para um Debate
title_full EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO PRIMEIRO SEGMENTO DO ENSINO FUNDAMENTAL: Contribuições para um Debate
title_fullStr EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO PRIMEIRO SEGMENTO DO ENSINO FUNDAMENTAL: Contribuições para um Debate
title_full_unstemmed EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO PRIMEIRO SEGMENTO DO ENSINO FUNDAMENTAL: Contribuições para um Debate
title_sort EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO PRIMEIRO SEGMENTO DO ENSINO FUNDAMENTAL: Contribuições para um Debate
author Devide, Fabiano Pries
author_facet Devide, Fabiano Pries
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Devide, Fabiano Pries
description Abstract This essay discusses School Physical Education (PE) in 1st and 2nd grades of elementary school. It presents: i) the impact of Lei de Diretrizes e Bases (LDB) on PE; ii) an analysis of Physical Education’s Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs); iii) who should teach PE in schools; iv) the weaknesses of PE professional undergraduate course for the first four years of elementary school; and v) the school as a less valuable place. The conclusions are the following: (i) PE in the 1st and 2nd grades is out of educational process; (ii) the Physical Education’s PCNs is presented as a “minimum curriculum” that is incompatible with the teacher training for the four years of elementary schools; (iii) the PE professional undergraduate keeps the questions about the first segment besides the educational process, and (iv) the school, as a workplace to the PE teacher, is losing value. Key-words: School Physical Education – Professional Undergraduate – Elementary School.
publishDate 2002
dc.date.none.fl_str_mv 2002-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/965
10.5007/%x
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/965
identifier_str_mv 10.5007/%x
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/965/4337
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Motrivivência; n. 19 (2002): Educação Física, Esporte, Lazer e Gênero
2175-8042
0103-4111
reponame:Motrivivência (Florianópolis)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Motrivivência (Florianópolis)
collection Motrivivência (Florianópolis)
repository.name.fl_str_mv Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||giovani.pires@ufsc.br
_version_ 1789434851054583808