EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO PRIMEIRO SEGMENTO DO ENSINO FUNDAMENTAL: Contribuições para um Debate
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2002 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Motrivivência (Florianópolis) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/965 |
Resumo: | Abstract This essay discusses School Physical Education (PE) in 1st and 2nd grades of elementary school. It presents: i) the impact of Lei de Diretrizes e Bases (LDB) on PE; ii) an analysis of Physical Education’s Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs); iii) who should teach PE in schools; iv) the weaknesses of PE professional undergraduate course for the first four years of elementary school; and v) the school as a less valuable place. The conclusions are the following: (i) PE in the 1st and 2nd grades is out of educational process; (ii) the Physical Education’s PCNs is presented as a “minimum curriculum” that is incompatible with the teacher training for the four years of elementary schools; (iii) the PE professional undergraduate keeps the questions about the first segment besides the educational process, and (iv) the school, as a workplace to the PE teacher, is losing value. Key-words: School Physical Education – Professional Undergraduate – Elementary School. |
id |
UFSC-2_2c426d274b212e3eea278467780b30a7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/965 |
network_acronym_str |
UFSC-2 |
network_name_str |
Motrivivência (Florianópolis) |
repository_id_str |
|
spelling |
EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO PRIMEIRO SEGMENTO DO ENSINO FUNDAMENTAL: Contribuições para um DebateAbstract This essay discusses School Physical Education (PE) in 1st and 2nd grades of elementary school. It presents: i) the impact of Lei de Diretrizes e Bases (LDB) on PE; ii) an analysis of Physical Education’s Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs); iii) who should teach PE in schools; iv) the weaknesses of PE professional undergraduate course for the first four years of elementary school; and v) the school as a less valuable place. The conclusions are the following: (i) PE in the 1st and 2nd grades is out of educational process; (ii) the Physical Education’s PCNs is presented as a “minimum curriculum” that is incompatible with the teacher training for the four years of elementary schools; (iii) the PE professional undergraduate keeps the questions about the first segment besides the educational process, and (iv) the school, as a workplace to the PE teacher, is losing value. Key-words: School Physical Education – Professional Undergraduate – Elementary School.Resumo O ensaio visa discutir a Educação Física escolar (Efe) no 1º e 2º ciclos do ensino fundamental. Aborda: i) os impactos da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDBEN Nº 9394/96) na EFe; ii) análise dos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs) de EF; iii) quem deve lecionar a EF neste segmento do ensino fundamental; iv) a fragilidade da formação profissional em EF no que concerne a este segmento de ensino; e v) a desvalorização da escola para atuação do professor de EF. Conclui-se que a EFe, no primeiro segmento do ensino fundamental, está à margem do processo educativo, apesar da LDBEN Nº 9394/96 inclui-la como componente curricular; os PCNs de EF apresentam-se como um “currículo mínimo”, prescrevendo objetivos, conteúdos, critérios de avaliação e orientações didáticas incompatíveis com a formação do professor atuante no primeiro segmento do ensino fundamental; a formação profissional em EF tem mantido a EF escolar do primeiro segmento do ensino fundamental à margem do processo de formação; a escola enquanto espaço de atuação do professor de EF está desvalorizado. Palavras-chave: Educação Física Escolar – Formação Profissional – Ensino Fundamental.Universidade Federal de Santa Catarina2002-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/96510.5007/%xMotrivivência; n. 19 (2002): Educação Física, Esporte, Lazer e Gênero2175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/965/4337Devide, Fabiano Priesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-21T14:16:31Zoai:periodicos.ufsc.br:article/965Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2022-11-21T14:16:31Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO PRIMEIRO SEGMENTO DO ENSINO FUNDAMENTAL: Contribuições para um Debate |
title |
EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO PRIMEIRO SEGMENTO DO ENSINO FUNDAMENTAL: Contribuições para um Debate |
spellingShingle |
EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO PRIMEIRO SEGMENTO DO ENSINO FUNDAMENTAL: Contribuições para um Debate Devide, Fabiano Pries |
title_short |
EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO PRIMEIRO SEGMENTO DO ENSINO FUNDAMENTAL: Contribuições para um Debate |
title_full |
EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO PRIMEIRO SEGMENTO DO ENSINO FUNDAMENTAL: Contribuições para um Debate |
title_fullStr |
EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO PRIMEIRO SEGMENTO DO ENSINO FUNDAMENTAL: Contribuições para um Debate |
title_full_unstemmed |
EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO PRIMEIRO SEGMENTO DO ENSINO FUNDAMENTAL: Contribuições para um Debate |
title_sort |
EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR NO PRIMEIRO SEGMENTO DO ENSINO FUNDAMENTAL: Contribuições para um Debate |
author |
Devide, Fabiano Pries |
author_facet |
Devide, Fabiano Pries |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Devide, Fabiano Pries |
description |
Abstract This essay discusses School Physical Education (PE) in 1st and 2nd grades of elementary school. It presents: i) the impact of Lei de Diretrizes e Bases (LDB) on PE; ii) an analysis of Physical Education’s Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs); iii) who should teach PE in schools; iv) the weaknesses of PE professional undergraduate course for the first four years of elementary school; and v) the school as a less valuable place. The conclusions are the following: (i) PE in the 1st and 2nd grades is out of educational process; (ii) the Physical Education’s PCNs is presented as a “minimum curriculum” that is incompatible with the teacher training for the four years of elementary schools; (iii) the PE professional undergraduate keeps the questions about the first segment besides the educational process, and (iv) the school, as a workplace to the PE teacher, is losing value. Key-words: School Physical Education – Professional Undergraduate – Elementary School. |
publishDate |
2002 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2002-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/965 10.5007/%x |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/965 |
identifier_str_mv |
10.5007/%x |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/965/4337 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Motrivivência; n. 19 (2002): Educação Física, Esporte, Lazer e Gênero 2175-8042 0103-4111 reponame:Motrivivência (Florianópolis) instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Motrivivência (Florianópolis) |
collection |
Motrivivência (Florianópolis) |
repository.name.fl_str_mv |
Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||giovani.pires@ufsc.br |
_version_ |
1789434851054583808 |