A dialogue on the body cultura and dimensions of content within a web of relationship

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Magalhães Barbosa, Raquel Firmino
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motrivivência (Florianópolis)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2013v25n41p281
Resumo: This article aims to look for a reflection on the relationship of body culture and its application in Physical Education within the dimensions of content and the pillars of education in teaching-learning and pedagogical practice. Questioning if the physical education teacher, dealing the contents of body culture could have immediate knowledge to develop the capabilities of students in a way they find meaning in what they do? Thus, there is the importance of understanding the elements of the educational process and also its objectives and content as a true educational web.  
id UFSC-2_90a46972717c6c0e5efa7ca021316fca
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/29994
network_acronym_str UFSC-2
network_name_str Motrivivência (Florianópolis)
repository_id_str
spelling A dialogue on the body cultura and dimensions of content within a web of relationshipUn diálogo sobre la cultura corporal y las dimensiones de los contenidos dentro de una trama de relacionesUm diálogo sobre a cultura corporal e as dimensões dos conteúdos dentro de uma teia de relaçõesThis article aims to look for a reflection on the relationship of body culture and its application in Physical Education within the dimensions of content and the pillars of education in teaching-learning and pedagogical practice. Questioning if the physical education teacher, dealing the contents of body culture could have immediate knowledge to develop the capabilities of students in a way they find meaning in what they do? Thus, there is the importance of understanding the elements of the educational process and also its objectives and content as a true educational web.  Este artículo tiene como objetivo recoger una reflexión sobre la relación de la cultura corporal y su aplicación en la Educación Física escolar, con las dimensiones del contenido y los pilares de la educación en el proceso de enseñanza-aprendizaje y en la práctica pedagógica. Cuestiona si ¿el profesor de Educación Física al lidiar con los contenidos de la cultura corporal tendría el conocimiento inmediato para desarrollar las capacidades en los educandos de una manera que encuentren sentido en lo que hacen? Se verifica la importancia de comprender los elementos del proceso educativo y también sus objetivos y contenidos como una verdadera tela educativa.   Este artigo tem como objetivo buscar uma reflexão sobre a relação da  cultura corporal e sua aplicação na Educação Física Escolar com as dimensões do conteúdo e os pilares da educação no processo de ensino-aprendizagem e na prática pedagógica. Questiona se o professor de Educação Física ao lidar com os conteúdos da cultura corporal teria o conhecimento imediato para desenvolver as capacidades nos educandos de uma maneira que encontrem sentido no que fazem? Verifica-se a importância de compreender os elementos do processo educacional e também seus objetivos e conteúdos como uma verdadeira teia educacional.Palavras-chave: Cultura corporal; Dimensão dos conteúdos; Processo ensino-aprendizagem; Prática pedagógica Universidade Federal de Santa Catarina2013-11-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2013v25n41p28110.5007/2175-8042.2013v25n41p281Motrivivência; n. 41 (2013): Manifestações populares, Cidadania e Megaeventos esportivos; 281-2892175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2013v25n41p281/25825Magalhães Barbosa, Raquel Firminoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-21T14:19:58Zoai:periodicos.ufsc.br:article/29994Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2022-11-21T14:19:58Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv A dialogue on the body cultura and dimensions of content within a web of relationship
Un diálogo sobre la cultura corporal y las dimensiones de los contenidos dentro de una trama de relaciones
Um diálogo sobre a cultura corporal e as dimensões dos conteúdos dentro de uma teia de relações
title A dialogue on the body cultura and dimensions of content within a web of relationship
spellingShingle A dialogue on the body cultura and dimensions of content within a web of relationship
Magalhães Barbosa, Raquel Firmino
title_short A dialogue on the body cultura and dimensions of content within a web of relationship
title_full A dialogue on the body cultura and dimensions of content within a web of relationship
title_fullStr A dialogue on the body cultura and dimensions of content within a web of relationship
title_full_unstemmed A dialogue on the body cultura and dimensions of content within a web of relationship
title_sort A dialogue on the body cultura and dimensions of content within a web of relationship
author Magalhães Barbosa, Raquel Firmino
author_facet Magalhães Barbosa, Raquel Firmino
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Magalhães Barbosa, Raquel Firmino
description This article aims to look for a reflection on the relationship of body culture and its application in Physical Education within the dimensions of content and the pillars of education in teaching-learning and pedagogical practice. Questioning if the physical education teacher, dealing the contents of body culture could have immediate knowledge to develop the capabilities of students in a way they find meaning in what they do? Thus, there is the importance of understanding the elements of the educational process and also its objectives and content as a true educational web.  
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-11-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2013v25n41p281
10.5007/2175-8042.2013v25n41p281
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2013v25n41p281
identifier_str_mv 10.5007/2175-8042.2013v25n41p281
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2013v25n41p281/25825
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Motrivivência; n. 41 (2013): Manifestações populares, Cidadania e Megaeventos esportivos; 281-289
2175-8042
0103-4111
reponame:Motrivivência (Florianópolis)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Motrivivência (Florianópolis)
collection Motrivivência (Florianópolis)
repository.name.fl_str_mv Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||giovani.pires@ufsc.br
_version_ 1789434857316679680