The dimensions of evaluation in school Physical Education: an analysis of knowledge production

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Marcos Santos
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: de Mello, João Gabriel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motrivivência (Florianópolis)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2014v26n42p146
Resumo: Thepurpose of this articleis to characterize thescientific literature on evaluationinPhysical Educationandanalyze its contentinrelation tothree dimensions: cognitive, motor, and attitudinal. To this end, it revises ninejournalsof Physical Education in Brazil and analyzes 15 articles. The results indicatethat the mostcited evaluativetoolsare theoretical tests, research papers, practical tests, teacherobservation,and self-evaluation, the last two present inthe threedimensions.Finally, the article emphasizesthe subjectivityin the attitudinal dimensionand a possiblenegligenceon evaluatingthe motor domain. 
id UFSC-2_9b61b8f0e28cd0a0df7e6cfc2649d94b
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/31047
network_acronym_str UFSC-2
network_name_str Motrivivência (Florianópolis)
repository_id_str
spelling The dimensions of evaluation in school Physical Education: an analysis of knowledge productionDimensiones de la evaluación en la Educación Física escolar: análisis de la producción del conocimientoAs dimensões da avaliação na Educação Física Escolar: uma análise da produção do conhecimentoThepurpose of this articleis to characterize thescientific literature on evaluationinPhysical Educationandanalyze its contentinrelation tothree dimensions: cognitive, motor, and attitudinal. To this end, it revises ninejournalsof Physical Education in Brazil and analyzes 15 articles. The results indicatethat the mostcited evaluativetoolsare theoretical tests, research papers, practical tests, teacherobservation,and self-evaluation, the last two present inthe threedimensions.Finally, the article emphasizesthe subjectivityin the attitudinal dimensionand a possiblenegligenceon evaluatingthe motor domain. El objetivo de este artículo es caracterizar la producción científica sobre la evaluación en la Educación Física escolar y analizar su contenido en lo que concierne a las dimensiones cognitiva motora y actitudinal. Revisa nueve periódicos de la Educación Física brasileña, encontrando 15 artículos para análisis. Los resultados apuntan que los instrumentos de evaluación  más citados en los artículos son las pruebas teóricas, los trabajos de pesquisa, las pruebas prácticas, la observación docente y la auto evaluación, los dos últimos presentes en las tres dimensiones. En suma el artículo enfatiza la subjetividad de los instrumentos evaluados de la dimensión actitudinal y una posible negligencia en la evaluación del dominio motor. O objetivo desteartigo é caracterizar a produção científica sobre avaliação na Educação FísicaEscolar e analisar seu conteúdo no que diz respeito às dimensões cognitiva,motora e atitudinal. Revisa nove periódicos da Educação Física brasileira eencontra 15 artigos para análise. Os resultados apontam que os instrumentosavaliativos mais citados nos artigos são as provas teóricas, os trabalhos depesquisa, as provas práticas, a observação docente e a autoavaliação, os doisúltimos presentes nas três dimensões. Ao fim, o artigo enfatiza a subjetividadedos instrumentos avaliativos da dimensão atitudinal e uma possível negligênciada avaliação do domínio motor.Universidade Federal de Santa Catarina2014-06-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2014v26n42p14610.5007/2175-8042.2014v26n42p146Motrivivência; v. 26 n. 42 (2014): Rendimento, educação e participação? As políticas públicas para o esporte no pós-1988; 146-1602175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2014v26n42p146/27272Ferreira, Marcos Santosde Mello, João Gabrielinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-08-23T15:55:52Zoai:periodicos.ufsc.br:article/31047Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2018-08-23T15:55:52Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv The dimensions of evaluation in school Physical Education: an analysis of knowledge production
Dimensiones de la evaluación en la Educación Física escolar: análisis de la producción del conocimiento
As dimensões da avaliação na Educação Física Escolar: uma análise da produção do conhecimento
title The dimensions of evaluation in school Physical Education: an analysis of knowledge production
spellingShingle The dimensions of evaluation in school Physical Education: an analysis of knowledge production
Ferreira, Marcos Santos
title_short The dimensions of evaluation in school Physical Education: an analysis of knowledge production
title_full The dimensions of evaluation in school Physical Education: an analysis of knowledge production
title_fullStr The dimensions of evaluation in school Physical Education: an analysis of knowledge production
title_full_unstemmed The dimensions of evaluation in school Physical Education: an analysis of knowledge production
title_sort The dimensions of evaluation in school Physical Education: an analysis of knowledge production
author Ferreira, Marcos Santos
author_facet Ferreira, Marcos Santos
de Mello, João Gabriel
author_role author
author2 de Mello, João Gabriel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Marcos Santos
de Mello, João Gabriel
description Thepurpose of this articleis to characterize thescientific literature on evaluationinPhysical Educationandanalyze its contentinrelation tothree dimensions: cognitive, motor, and attitudinal. To this end, it revises ninejournalsof Physical Education in Brazil and analyzes 15 articles. The results indicatethat the mostcited evaluativetoolsare theoretical tests, research papers, practical tests, teacherobservation,and self-evaluation, the last two present inthe threedimensions.Finally, the article emphasizesthe subjectivityin the attitudinal dimensionand a possiblenegligenceon evaluatingthe motor domain. 
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2014v26n42p146
10.5007/2175-8042.2014v26n42p146
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2014v26n42p146
identifier_str_mv 10.5007/2175-8042.2014v26n42p146
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2014v26n42p146/27272
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Motrivivência; v. 26 n. 42 (2014): Rendimento, educação e participação? As políticas públicas para o esporte no pós-1988; 146-160
2175-8042
0103-4111
reponame:Motrivivência (Florianópolis)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Motrivivência (Florianópolis)
collection Motrivivência (Florianópolis)
repository.name.fl_str_mv Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||giovani.pires@ufsc.br
_version_ 1789434858488987648