The dimensions of evaluation in school Physical Education: an analysis of knowledge production
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Motrivivência (Florianópolis) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2014v26n42p146 |
Resumo: | Thepurpose of this articleis to characterize thescientific literature on evaluationinPhysical Educationandanalyze its contentinrelation tothree dimensions: cognitive, motor, and attitudinal. To this end, it revises ninejournalsof Physical Education in Brazil and analyzes 15 articles. The results indicatethat the mostcited evaluativetoolsare theoretical tests, research papers, practical tests, teacherobservation,and self-evaluation, the last two present inthe threedimensions.Finally, the article emphasizesthe subjectivityin the attitudinal dimensionand a possiblenegligenceon evaluatingthe motor domain. |
id |
UFSC-2_9b61b8f0e28cd0a0df7e6cfc2649d94b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/31047 |
network_acronym_str |
UFSC-2 |
network_name_str |
Motrivivência (Florianópolis) |
repository_id_str |
|
spelling |
The dimensions of evaluation in school Physical Education: an analysis of knowledge productionDimensiones de la evaluación en la Educación Física escolar: análisis de la producción del conocimientoAs dimensões da avaliação na Educação Física Escolar: uma análise da produção do conhecimentoThepurpose of this articleis to characterize thescientific literature on evaluationinPhysical Educationandanalyze its contentinrelation tothree dimensions: cognitive, motor, and attitudinal. To this end, it revises ninejournalsof Physical Education in Brazil and analyzes 15 articles. The results indicatethat the mostcited evaluativetoolsare theoretical tests, research papers, practical tests, teacherobservation,and self-evaluation, the last two present inthe threedimensions.Finally, the article emphasizesthe subjectivityin the attitudinal dimensionand a possiblenegligenceon evaluatingthe motor domain. El objetivo de este artículo es caracterizar la producción científica sobre la evaluación en la Educación Física escolar y analizar su contenido en lo que concierne a las dimensiones cognitiva motora y actitudinal. Revisa nueve periódicos de la Educación Física brasileña, encontrando 15 artículos para análisis. Los resultados apuntan que los instrumentos de evaluación más citados en los artículos son las pruebas teóricas, los trabajos de pesquisa, las pruebas prácticas, la observación docente y la auto evaluación, los dos últimos presentes en las tres dimensiones. En suma el artículo enfatiza la subjetividad de los instrumentos evaluados de la dimensión actitudinal y una posible negligencia en la evaluación del dominio motor. O objetivo desteartigo é caracterizar a produção científica sobre avaliação na Educação FísicaEscolar e analisar seu conteúdo no que diz respeito às dimensões cognitiva,motora e atitudinal. Revisa nove periódicos da Educação Física brasileira eencontra 15 artigos para análise. Os resultados apontam que os instrumentosavaliativos mais citados nos artigos são as provas teóricas, os trabalhos depesquisa, as provas práticas, a observação docente e a autoavaliação, os doisúltimos presentes nas três dimensões. Ao fim, o artigo enfatiza a subjetividadedos instrumentos avaliativos da dimensão atitudinal e uma possível negligênciada avaliação do domínio motor.Universidade Federal de Santa Catarina2014-06-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2014v26n42p14610.5007/2175-8042.2014v26n42p146Motrivivência; v. 26 n. 42 (2014): Rendimento, educação e participação? As políticas públicas para o esporte no pós-1988; 146-1602175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2014v26n42p146/27272Ferreira, Marcos Santosde Mello, João Gabrielinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-08-23T15:55:52Zoai:periodicos.ufsc.br:article/31047Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2018-08-23T15:55:52Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The dimensions of evaluation in school Physical Education: an analysis of knowledge production Dimensiones de la evaluación en la Educación Física escolar: análisis de la producción del conocimiento As dimensões da avaliação na Educação Física Escolar: uma análise da produção do conhecimento |
title |
The dimensions of evaluation in school Physical Education: an analysis of knowledge production |
spellingShingle |
The dimensions of evaluation in school Physical Education: an analysis of knowledge production Ferreira, Marcos Santos |
title_short |
The dimensions of evaluation in school Physical Education: an analysis of knowledge production |
title_full |
The dimensions of evaluation in school Physical Education: an analysis of knowledge production |
title_fullStr |
The dimensions of evaluation in school Physical Education: an analysis of knowledge production |
title_full_unstemmed |
The dimensions of evaluation in school Physical Education: an analysis of knowledge production |
title_sort |
The dimensions of evaluation in school Physical Education: an analysis of knowledge production |
author |
Ferreira, Marcos Santos |
author_facet |
Ferreira, Marcos Santos de Mello, João Gabriel |
author_role |
author |
author2 |
de Mello, João Gabriel |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Marcos Santos de Mello, João Gabriel |
description |
Thepurpose of this articleis to characterize thescientific literature on evaluationinPhysical Educationandanalyze its contentinrelation tothree dimensions: cognitive, motor, and attitudinal. To this end, it revises ninejournalsof Physical Education in Brazil and analyzes 15 articles. The results indicatethat the mostcited evaluativetoolsare theoretical tests, research papers, practical tests, teacherobservation,and self-evaluation, the last two present inthe threedimensions.Finally, the article emphasizesthe subjectivityin the attitudinal dimensionand a possiblenegligenceon evaluatingthe motor domain. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2014v26n42p146 10.5007/2175-8042.2014v26n42p146 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2014v26n42p146 |
identifier_str_mv |
10.5007/2175-8042.2014v26n42p146 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2014v26n42p146/27272 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Motrivivência; v. 26 n. 42 (2014): Rendimento, educação e participação? As políticas públicas para o esporte no pós-1988; 146-160 2175-8042 0103-4111 reponame:Motrivivência (Florianópolis) instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Motrivivência (Florianópolis) |
collection |
Motrivivência (Florianópolis) |
repository.name.fl_str_mv |
Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||giovani.pires@ufsc.br |
_version_ |
1789434858488987648 |