School Physical Education and autism: an integrative review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves Jucá, Luan
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Almeida Lima, George, Nascimento de Cristo Junior, Carlos Henrique, Lopes Siqueira Salles, Flaviane
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motrivivência (Florianópolis)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/87012
Resumo: This work sought to scan and analyze Brazilian post-graduation production on Autistic Spectrum Disorder and school Physical Education. It is about an integrative review of the literature, based on CAPES Theses and Dissertations Catalog. The six descriptors employed held the terms ‘Educação Física escolar’ and ‘Educação Física’ after: Transtorno do Espectro Autista and TEA, with the AND Boolean operator. 205 works appeared. After the use of filters, out of the 16 assessments selected, 87.6% had been published after 2016, 68.75% of which, produced in South and Southeast Regions. Three categories have been identified that addressed didactic-pedagogical interventions to include ASD students, professional formation influence over class preparation for those students, and the importance of socio-emotional aspects in student’s socialization. Therefore, the debate around this theme is evolving, although assessments in middle school and in young people and adult education are still lacking.
id UFSC-2_fa8caa7fabf80b8b61b4c088d9162368
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/87012
network_acronym_str UFSC-2
network_name_str Motrivivência (Florianópolis)
repository_id_str
spelling School Physical Education and autism: an integrative reviewEducación Física escolar y autismo: una revisión integradoraEducação Física escolar e o transtorno do espectro autista: uma revisão integrativaTranstorno do espectro autistaEducação física escolarProgramas de pós-graduaçãoAutistic spectrum disorderSchool physical educationPost-graduation programsTranstorno del espectro autistaEducación física escolarProgramas de posgradoThis work sought to scan and analyze Brazilian post-graduation production on Autistic Spectrum Disorder and school Physical Education. It is about an integrative review of the literature, based on CAPES Theses and Dissertations Catalog. The six descriptors employed held the terms ‘Educação Física escolar’ and ‘Educação Física’ after: Transtorno do Espectro Autista and TEA, with the AND Boolean operator. 205 works appeared. After the use of filters, out of the 16 assessments selected, 87.6% had been published after 2016, 68.75% of which, produced in South and Southeast Regions. Three categories have been identified that addressed didactic-pedagogical interventions to include ASD students, professional formation influence over class preparation for those students, and the importance of socio-emotional aspects in student’s socialization. Therefore, the debate around this theme is evolving, although assessments in middle school and in young people and adult education are still lacking.El objetivo es mapear y analizar la producción académica de los posgrados brasileños sobre Trastorno del Espectro Autista y Educación Física en la escuela. Se trata de una revisión integrativa de la literatura, utilizando como base de datos el Catálogo de Tesis y Disertaciones de la Capes. La búsqueda inicial arrojó 205 obras. Después de aplicar los filtros, se seleccionaron 16 estudios. Se evidencia que el 87,5% de los estudios fueron publicados a partir de 2017, y el 68,75% de esa producción se originó en las regiones Sudeste y Sur. Se identificaron tres categorías que trataban de intervenciones didáctico- metodológicas para la inclusión de estudiantes con TEA, influencias de la formación profesional en el desarrollo de las clases para estos(as)los estudiantes y la importancia de los aspectos socioemocionales para el desarrollo de la socialización del estudiante. Se concluye que los debates sobre este tema están evolucionando. Sin embargo, existe una carencia de estudios en Bachillerato y Educación de Jóvenes y Adultos.Buscou-se mapear e analisar a produção da pós-graduação brasileira sobre Transtorno do Espectro Autista e Educação Física escolar. Trata-se de uma revisão integrativa da literatura, embasada no Catálogo de Teses e Dissertações da Capes. Os seis descritores utilizados mantiveram os termos “Educação Física escolar” e “Educação Física'', precedidos de: “Transtorno do Espectro Autista”, Autismo e TEA, com o operador booleano AND. Foram exibidos 205 trabalhos. Após aplicação dos filtros, 87,5% dos 16 estudos selecionados foram publicados a partir de 2017, 68,75% dos quais produzidos nas regiões Sudeste e Sul. Foram identificadas três categorias que tratavam sobre intervenções didático-metodológicas para inclusão do(a) estudante com TEA; influências da formação profissional no desenvolvimento de aulas para esses(as) estudantes e a importância dos aspectos socioemocionais na socialização do(a) estudante. Conclui-se que os debates sobre essa temática estão em evolução. Todavia, percebe-se faltarem estudos no Ensino Médio e Educação de Jovens e Adultos.Universidade Federal de Santa Catarina2022-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/8701210.5007/2175-8042.2022.e87012Motrivivência; v. 34 n. 65 (2022)2175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/87012/51733Gonçalves Jucá, LuanAlmeida Lima, GeorgeNascimento de Cristo Junior, Carlos HenriqueLopes Siqueira Salles, Flavianeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-06-05T18:31:05Zoai:periodicos.ufsc.br:article/87012Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2023-06-05T18:31:05Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv School Physical Education and autism: an integrative review
Educación Física escolar y autismo: una revisión integradora
Educação Física escolar e o transtorno do espectro autista: uma revisão integrativa
title School Physical Education and autism: an integrative review
spellingShingle School Physical Education and autism: an integrative review
Gonçalves Jucá, Luan
Transtorno do espectro autista
Educação física escolar
Programas de pós-graduação
Autistic spectrum disorder
School physical education
Post-graduation programs
Transtorno del espectro autista
Educación física escolar
Programas de posgrado
title_short School Physical Education and autism: an integrative review
title_full School Physical Education and autism: an integrative review
title_fullStr School Physical Education and autism: an integrative review
title_full_unstemmed School Physical Education and autism: an integrative review
title_sort School Physical Education and autism: an integrative review
author Gonçalves Jucá, Luan
author_facet Gonçalves Jucá, Luan
Almeida Lima, George
Nascimento de Cristo Junior, Carlos Henrique
Lopes Siqueira Salles, Flaviane
author_role author
author2 Almeida Lima, George
Nascimento de Cristo Junior, Carlos Henrique
Lopes Siqueira Salles, Flaviane
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves Jucá, Luan
Almeida Lima, George
Nascimento de Cristo Junior, Carlos Henrique
Lopes Siqueira Salles, Flaviane
dc.subject.por.fl_str_mv Transtorno do espectro autista
Educação física escolar
Programas de pós-graduação
Autistic spectrum disorder
School physical education
Post-graduation programs
Transtorno del espectro autista
Educación física escolar
Programas de posgrado
topic Transtorno do espectro autista
Educação física escolar
Programas de pós-graduação
Autistic spectrum disorder
School physical education
Post-graduation programs
Transtorno del espectro autista
Educación física escolar
Programas de posgrado
description This work sought to scan and analyze Brazilian post-graduation production on Autistic Spectrum Disorder and school Physical Education. It is about an integrative review of the literature, based on CAPES Theses and Dissertations Catalog. The six descriptors employed held the terms ‘Educação Física escolar’ and ‘Educação Física’ after: Transtorno do Espectro Autista and TEA, with the AND Boolean operator. 205 works appeared. After the use of filters, out of the 16 assessments selected, 87.6% had been published after 2016, 68.75% of which, produced in South and Southeast Regions. Three categories have been identified that addressed didactic-pedagogical interventions to include ASD students, professional formation influence over class preparation for those students, and the importance of socio-emotional aspects in student’s socialization. Therefore, the debate around this theme is evolving, although assessments in middle school and in young people and adult education are still lacking.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/87012
10.5007/2175-8042.2022.e87012
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/87012
identifier_str_mv 10.5007/2175-8042.2022.e87012
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/87012/51733
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Motrivivência; v. 34 n. 65 (2022)
2175-8042
0103-4111
reponame:Motrivivência (Florianópolis)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Motrivivência (Florianópolis)
collection Motrivivência (Florianópolis)
repository.name.fl_str_mv Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||giovani.pires@ufsc.br
_version_ 1799875254932209664