School Physical Education and autism: an integrative review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Motrivivência (Florianópolis) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/87012 |
Resumo: | This work sought to scan and analyze Brazilian post-graduation production on Autistic Spectrum Disorder and school Physical Education. It is about an integrative review of the literature, based on CAPES Theses and Dissertations Catalog. The six descriptors employed held the terms ‘Educação Física escolar’ and ‘Educação Física’ after: Transtorno do Espectro Autista and TEA, with the AND Boolean operator. 205 works appeared. After the use of filters, out of the 16 assessments selected, 87.6% had been published after 2016, 68.75% of which, produced in South and Southeast Regions. Three categories have been identified that addressed didactic-pedagogical interventions to include ASD students, professional formation influence over class preparation for those students, and the importance of socio-emotional aspects in student’s socialization. Therefore, the debate around this theme is evolving, although assessments in middle school and in young people and adult education are still lacking. |
id |
UFSC-2_fa8caa7fabf80b8b61b4c088d9162368 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/87012 |
network_acronym_str |
UFSC-2 |
network_name_str |
Motrivivência (Florianópolis) |
repository_id_str |
|
spelling |
School Physical Education and autism: an integrative reviewEducación Física escolar y autismo: una revisión integradoraEducação Física escolar e o transtorno do espectro autista: uma revisão integrativaTranstorno do espectro autistaEducação física escolarProgramas de pós-graduaçãoAutistic spectrum disorderSchool physical educationPost-graduation programsTranstorno del espectro autistaEducación física escolarProgramas de posgradoThis work sought to scan and analyze Brazilian post-graduation production on Autistic Spectrum Disorder and school Physical Education. It is about an integrative review of the literature, based on CAPES Theses and Dissertations Catalog. The six descriptors employed held the terms ‘Educação Física escolar’ and ‘Educação Física’ after: Transtorno do Espectro Autista and TEA, with the AND Boolean operator. 205 works appeared. After the use of filters, out of the 16 assessments selected, 87.6% had been published after 2016, 68.75% of which, produced in South and Southeast Regions. Three categories have been identified that addressed didactic-pedagogical interventions to include ASD students, professional formation influence over class preparation for those students, and the importance of socio-emotional aspects in student’s socialization. Therefore, the debate around this theme is evolving, although assessments in middle school and in young people and adult education are still lacking.El objetivo es mapear y analizar la producción académica de los posgrados brasileños sobre Trastorno del Espectro Autista y Educación Física en la escuela. Se trata de una revisión integrativa de la literatura, utilizando como base de datos el Catálogo de Tesis y Disertaciones de la Capes. La búsqueda inicial arrojó 205 obras. Después de aplicar los filtros, se seleccionaron 16 estudios. Se evidencia que el 87,5% de los estudios fueron publicados a partir de 2017, y el 68,75% de esa producción se originó en las regiones Sudeste y Sur. Se identificaron tres categorías que trataban de intervenciones didáctico- metodológicas para la inclusión de estudiantes con TEA, influencias de la formación profesional en el desarrollo de las clases para estos(as)los estudiantes y la importancia de los aspectos socioemocionales para el desarrollo de la socialización del estudiante. Se concluye que los debates sobre este tema están evolucionando. Sin embargo, existe una carencia de estudios en Bachillerato y Educación de Jóvenes y Adultos.Buscou-se mapear e analisar a produção da pós-graduação brasileira sobre Transtorno do Espectro Autista e Educação Física escolar. Trata-se de uma revisão integrativa da literatura, embasada no Catálogo de Teses e Dissertações da Capes. Os seis descritores utilizados mantiveram os termos “Educação Física escolar” e “Educação Física'', precedidos de: “Transtorno do Espectro Autista”, Autismo e TEA, com o operador booleano AND. Foram exibidos 205 trabalhos. Após aplicação dos filtros, 87,5% dos 16 estudos selecionados foram publicados a partir de 2017, 68,75% dos quais produzidos nas regiões Sudeste e Sul. Foram identificadas três categorias que tratavam sobre intervenções didático-metodológicas para inclusão do(a) estudante com TEA; influências da formação profissional no desenvolvimento de aulas para esses(as) estudantes e a importância dos aspectos socioemocionais na socialização do(a) estudante. Conclui-se que os debates sobre essa temática estão em evolução. Todavia, percebe-se faltarem estudos no Ensino Médio e Educação de Jovens e Adultos.Universidade Federal de Santa Catarina2022-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/8701210.5007/2175-8042.2022.e87012Motrivivência; v. 34 n. 65 (2022)2175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/87012/51733Gonçalves Jucá, LuanAlmeida Lima, GeorgeNascimento de Cristo Junior, Carlos HenriqueLopes Siqueira Salles, Flavianeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-06-05T18:31:05Zoai:periodicos.ufsc.br:article/87012Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2023-06-05T18:31:05Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
School Physical Education and autism: an integrative review Educación Física escolar y autismo: una revisión integradora Educação Física escolar e o transtorno do espectro autista: uma revisão integrativa |
title |
School Physical Education and autism: an integrative review |
spellingShingle |
School Physical Education and autism: an integrative review Gonçalves Jucá, Luan Transtorno do espectro autista Educação física escolar Programas de pós-graduação Autistic spectrum disorder School physical education Post-graduation programs Transtorno del espectro autista Educación física escolar Programas de posgrado |
title_short |
School Physical Education and autism: an integrative review |
title_full |
School Physical Education and autism: an integrative review |
title_fullStr |
School Physical Education and autism: an integrative review |
title_full_unstemmed |
School Physical Education and autism: an integrative review |
title_sort |
School Physical Education and autism: an integrative review |
author |
Gonçalves Jucá, Luan |
author_facet |
Gonçalves Jucá, Luan Almeida Lima, George Nascimento de Cristo Junior, Carlos Henrique Lopes Siqueira Salles, Flaviane |
author_role |
author |
author2 |
Almeida Lima, George Nascimento de Cristo Junior, Carlos Henrique Lopes Siqueira Salles, Flaviane |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonçalves Jucá, Luan Almeida Lima, George Nascimento de Cristo Junior, Carlos Henrique Lopes Siqueira Salles, Flaviane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Transtorno do espectro autista Educação física escolar Programas de pós-graduação Autistic spectrum disorder School physical education Post-graduation programs Transtorno del espectro autista Educación física escolar Programas de posgrado |
topic |
Transtorno do espectro autista Educação física escolar Programas de pós-graduação Autistic spectrum disorder School physical education Post-graduation programs Transtorno del espectro autista Educación física escolar Programas de posgrado |
description |
This work sought to scan and analyze Brazilian post-graduation production on Autistic Spectrum Disorder and school Physical Education. It is about an integrative review of the literature, based on CAPES Theses and Dissertations Catalog. The six descriptors employed held the terms ‘Educação Física escolar’ and ‘Educação Física’ after: Transtorno do Espectro Autista and TEA, with the AND Boolean operator. 205 works appeared. After the use of filters, out of the 16 assessments selected, 87.6% had been published after 2016, 68.75% of which, produced in South and Southeast Regions. Three categories have been identified that addressed didactic-pedagogical interventions to include ASD students, professional formation influence over class preparation for those students, and the importance of socio-emotional aspects in student’s socialization. Therefore, the debate around this theme is evolving, although assessments in middle school and in young people and adult education are still lacking. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/87012 10.5007/2175-8042.2022.e87012 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/87012 |
identifier_str_mv |
10.5007/2175-8042.2022.e87012 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/87012/51733 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Motrivivência; v. 34 n. 65 (2022) 2175-8042 0103-4111 reponame:Motrivivência (Florianópolis) instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Motrivivência (Florianópolis) |
collection |
Motrivivência (Florianópolis) |
repository.name.fl_str_mv |
Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||giovani.pires@ufsc.br |
_version_ |
1799875254932209664 |