A Inclusão do Surdo na Universidade – Mito ou Realidade?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moura, Maria Cecilia de
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Harrison, Kathryn M. Pacheco
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Tradução (Florianópolis. Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/traducao/article/view/2175-7968.2010v2n26p333
Resumo: This article discusses whether Decree 5626 (12/22/2005) referring to Brazilian Sign Language (Federal Law 10436 – 04/23/2002) and Accessibility Law 10098 – (12/19/2000) that requires Universities to be equipped to receive deaf students is being followed. The question is whether deaf inclusion in universities actually occurs. After a year working with teachers, deaf students and interpreters at a university, we have concluded that the university is far from achieving real inclusion and that many more decisions must be taken and actions made in order to meet genuine inclusion. It concludes by confirming that the presence of the interpreter in the classroom is necessary, however, it is not sufficient for the Deaf to have their rights fully respected.
id UFSC-6_9a3041e5c3ed12efcd10bfdefea9acde
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/15720
network_acronym_str UFSC-6
network_name_str Cadernos de Tradução (Florianópolis. Online)
repository_id_str
spelling A Inclusão do Surdo na Universidade – Mito ou Realidade?This article discusses whether Decree 5626 (12/22/2005) referring to Brazilian Sign Language (Federal Law 10436 – 04/23/2002) and Accessibility Law 10098 – (12/19/2000) that requires Universities to be equipped to receive deaf students is being followed. The question is whether deaf inclusion in universities actually occurs. After a year working with teachers, deaf students and interpreters at a university, we have concluded that the university is far from achieving real inclusion and that many more decisions must be taken and actions made in order to meet genuine inclusion. It concludes by confirming that the presence of the interpreter in the classroom is necessary, however, it is not sufficient for the Deaf to have their rights fully respected.Universidade Federal de Santa Catarina2010-10-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/traducao/article/view/2175-7968.2010v2n26p33310.5007/2175-7968.2010v2n26p333Cadernos de Tradução; Vol. 2 No. 26 (2010): Tradução e Interpretação de Línguas de Sinais; 333-358Cadernos de Tradução; Vol. 2 Núm. 26 (2010): Tradução e Interpretação de Línguas de Sinais; 333-358Cadernos de Tradução; v. 2 n. 26 (2010): Tradução e Interpretação de Línguas de Sinais; 333-3582175-79681414-526Xreponame:Cadernos de Tradução (Florianópolis. Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/traducao/article/view/2175-7968.2010v2n26p333/14235Copyright (c) 2010 Cadernos de Traduçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Maria Cecilia deHarrison, Kathryn M. Pacheco2022-12-04T03:43:36Zoai:periodicos.ufsc.br:article/15720Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/traducao/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/traducao/oaieditorcadernostraducao@contato.ufsc.br||ecadernos@gmail.com||editorcadernostraducao@contato.ufsc.br|| cadernostraducao@contato.ufsc.br2175-79681414-526Xopendoar:2022-12-04T03:43:36Cadernos de Tradução (Florianópolis. Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv A Inclusão do Surdo na Universidade – Mito ou Realidade?
title A Inclusão do Surdo na Universidade – Mito ou Realidade?
spellingShingle A Inclusão do Surdo na Universidade – Mito ou Realidade?
Moura, Maria Cecilia de
title_short A Inclusão do Surdo na Universidade – Mito ou Realidade?
title_full A Inclusão do Surdo na Universidade – Mito ou Realidade?
title_fullStr A Inclusão do Surdo na Universidade – Mito ou Realidade?
title_full_unstemmed A Inclusão do Surdo na Universidade – Mito ou Realidade?
title_sort A Inclusão do Surdo na Universidade – Mito ou Realidade?
author Moura, Maria Cecilia de
author_facet Moura, Maria Cecilia de
Harrison, Kathryn M. Pacheco
author_role author
author2 Harrison, Kathryn M. Pacheco
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moura, Maria Cecilia de
Harrison, Kathryn M. Pacheco
description This article discusses whether Decree 5626 (12/22/2005) referring to Brazilian Sign Language (Federal Law 10436 – 04/23/2002) and Accessibility Law 10098 – (12/19/2000) that requires Universities to be equipped to receive deaf students is being followed. The question is whether deaf inclusion in universities actually occurs. After a year working with teachers, deaf students and interpreters at a university, we have concluded that the university is far from achieving real inclusion and that many more decisions must be taken and actions made in order to meet genuine inclusion. It concludes by confirming that the presence of the interpreter in the classroom is necessary, however, it is not sufficient for the Deaf to have their rights fully respected.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-10-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/traducao/article/view/2175-7968.2010v2n26p333
10.5007/2175-7968.2010v2n26p333
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/traducao/article/view/2175-7968.2010v2n26p333
identifier_str_mv 10.5007/2175-7968.2010v2n26p333
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/traducao/article/view/2175-7968.2010v2n26p333/14235
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2010 Cadernos de Tradução
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2010 Cadernos de Tradução
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Tradução; Vol. 2 No. 26 (2010): Tradução e Interpretação de Línguas de Sinais; 333-358
Cadernos de Tradução; Vol. 2 Núm. 26 (2010): Tradução e Interpretação de Línguas de Sinais; 333-358
Cadernos de Tradução; v. 2 n. 26 (2010): Tradução e Interpretação de Línguas de Sinais; 333-358
2175-7968
1414-526X
reponame:Cadernos de Tradução (Florianópolis. Online)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Cadernos de Tradução (Florianópolis. Online)
collection Cadernos de Tradução (Florianópolis. Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Tradução (Florianópolis. Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv editorcadernostraducao@contato.ufsc.br||ecadernos@gmail.com||editorcadernostraducao@contato.ufsc.br|| cadernostraducao@contato.ufsc.br
_version_ 1799875298325430272