Da necessidade de aumentar a diversidade cultural no ensino universitário de filosofia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliva da Costa, Matheus
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Peri
Texto Completo: https://ojs.sites.ufsc.br/index.php/peri/article/view/7186
Resumo: It is a fact that Brazilian students come from diverse cultural backgrounds, mostly indigenous, European, and African. However, until the current year of 2023, only philosophy from European matrices has been taught sufficiently in Philosophy courses. Thus, in terms of representation, philosophy teaching in Brazil does not satisfactorily reflect all the cultural philosophical matrices of philosophy of its students. There is, on the contrary, a cultural distance between what is taught and what culturally makes up the social agents who are studying Philosophy. The problem is not that there is no philosophy beyond the European matrix, but that philosophies outside this cultural matrix are systematically ignored in courses syllabus. Against this situation, in this essay I argue that there is a need to increase the cultural diversity of what is taught in philosophy courses. I will present two arguments: (1) one centered on laws, (2) another based on the notion of psychosocial representation. I hypothesize that increased diversity can lead to more student adherence and engagement in Philosophy courses. I conclude by raising the advantages and disadvantages of this openness and cultural diversification in Philosophy curricula, and possible ways to overcome the disadvantages.
id UFSC-7_0d8ae9dc2562122d0b5b21109682dc55
oai_identifier_str oai:ojs.sites.ufsc.br:article/7186
network_acronym_str UFSC-7
network_name_str Peri
repository_id_str
spelling Da necessidade de aumentar a diversidade cultural no ensino universitário de filosofia pluriversality; teaching philosophy; psychosocial identity.pluriversalidade; ensino de filosofia; identidade psicossocial.It is a fact that Brazilian students come from diverse cultural backgrounds, mostly indigenous, European, and African. However, until the current year of 2023, only philosophy from European matrices has been taught sufficiently in Philosophy courses. Thus, in terms of representation, philosophy teaching in Brazil does not satisfactorily reflect all the cultural philosophical matrices of philosophy of its students. There is, on the contrary, a cultural distance between what is taught and what culturally makes up the social agents who are studying Philosophy. The problem is not that there is no philosophy beyond the European matrix, but that philosophies outside this cultural matrix are systematically ignored in courses syllabus. Against this situation, in this essay I argue that there is a need to increase the cultural diversity of what is taught in philosophy courses. I will present two arguments: (1) one centered on laws, (2) another based on the notion of psychosocial representation. I hypothesize that increased diversity can lead to more student adherence and engagement in Philosophy courses. I conclude by raising the advantages and disadvantages of this openness and cultural diversification in Philosophy curricula, and possible ways to overcome the disadvantages.É um fato que os(as) estudantes brasileiros(as) são formados por diversas matrizes culturais, majoritariamente indígenas, europeias e africanas. Porém, até o presente ano de 2023, somente o pensamento das matrizes europeias tem sido ensinado de forma suficiente nos cursos de Filosofia. Assim, em termos de representatividade, o ensino de filosofia no Brasil não reflete satisfatoriamente todas as matrizes filosóficas culturais de filosofia dos(as) seus estudantes. Há, ao contrário, um distanciamento cultural entre o que é ensinado e o que compõe culturalmente os agentes sociais que estão a se formar e Filosofia. O problema não que inexistem filosofias além da matriz europeia, mas que filosofias fora dessa matriz são sistematicamente ignoradas nos currículos. Contra essa situação, neste ensaio defendo que há a necessidade de aumentar a diversidade cultural do que é ensinado nos cursos de filosofia. Apresentarei dois argumentos: (1) um centrado em leis, (2) outro fundamentado na noção de representatividade psicossocial. Levanto a hipótese de que o aumento da diversidade pode levar a mais adesão e engajamento de estudantes nos cursos de Filosofia. Concluo levantando as vantagens e desvantagens dessa abertura e diversificação cultural nos currículos de Filosofia, e possíveis formas de superar as desvantagens.Universidade Federal de Santa Catarina2024-01-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ojs.sites.ufsc.br/index.php/peri/article/view/7186PERI; v. 15 n. 2 (2023): Número Especial: FILOSOFIA PARA ALÉM DA FILOSOFIA (IV Colóquio Nacional e III Colóquio Internacional de Pesquisa em Filosofia da UFSC); 1-132175-1811reponame:Periinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://ojs.sites.ufsc.br/index.php/peri/article/view/7186/6053Copyright (c) 2023 Matheus Oliva da Costahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliva da Costa, Matheus2023-12-29T14:05:45Zoai:ojs.sites.ufsc.br:article/7186Revistahttp://www.nexos.ufsc.br/index.php/periPUBhttp://www.nexos.ufsc.br/index.php/peri/oaidanielschiochett@gmail.com || revistaperi@contato.ufsc.br2175-18112175-1811opendoar:2023-12-29T14:05:45Peri - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Da necessidade de aumentar a diversidade cultural no ensino universitário de filosofia
title Da necessidade de aumentar a diversidade cultural no ensino universitário de filosofia
spellingShingle Da necessidade de aumentar a diversidade cultural no ensino universitário de filosofia
Oliva da Costa, Matheus
pluriversality; teaching philosophy; psychosocial identity.
pluriversalidade; ensino de filosofia; identidade psicossocial.
title_short Da necessidade de aumentar a diversidade cultural no ensino universitário de filosofia
title_full Da necessidade de aumentar a diversidade cultural no ensino universitário de filosofia
title_fullStr Da necessidade de aumentar a diversidade cultural no ensino universitário de filosofia
title_full_unstemmed Da necessidade de aumentar a diversidade cultural no ensino universitário de filosofia
title_sort Da necessidade de aumentar a diversidade cultural no ensino universitário de filosofia
author Oliva da Costa, Matheus
author_facet Oliva da Costa, Matheus
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliva da Costa, Matheus
dc.subject.por.fl_str_mv pluriversality; teaching philosophy; psychosocial identity.
pluriversalidade; ensino de filosofia; identidade psicossocial.
topic pluriversality; teaching philosophy; psychosocial identity.
pluriversalidade; ensino de filosofia; identidade psicossocial.
description It is a fact that Brazilian students come from diverse cultural backgrounds, mostly indigenous, European, and African. However, until the current year of 2023, only philosophy from European matrices has been taught sufficiently in Philosophy courses. Thus, in terms of representation, philosophy teaching in Brazil does not satisfactorily reflect all the cultural philosophical matrices of philosophy of its students. There is, on the contrary, a cultural distance between what is taught and what culturally makes up the social agents who are studying Philosophy. The problem is not that there is no philosophy beyond the European matrix, but that philosophies outside this cultural matrix are systematically ignored in courses syllabus. Against this situation, in this essay I argue that there is a need to increase the cultural diversity of what is taught in philosophy courses. I will present two arguments: (1) one centered on laws, (2) another based on the notion of psychosocial representation. I hypothesize that increased diversity can lead to more student adherence and engagement in Philosophy courses. I conclude by raising the advantages and disadvantages of this openness and cultural diversification in Philosophy curricula, and possible ways to overcome the disadvantages.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.sites.ufsc.br/index.php/peri/article/view/7186
url https://ojs.sites.ufsc.br/index.php/peri/article/view/7186
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.sites.ufsc.br/index.php/peri/article/view/7186/6053
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Matheus Oliva da Costa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Matheus Oliva da Costa
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv PERI; v. 15 n. 2 (2023): Número Especial: FILOSOFIA PARA ALÉM DA FILOSOFIA (IV Colóquio Nacional e III Colóquio Internacional de Pesquisa em Filosofia da UFSC); 1-13
2175-1811
reponame:Peri
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Peri
collection Peri
repository.name.fl_str_mv Peri - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv danielschiochett@gmail.com || revistaperi@contato.ufsc.br
_version_ 1789434910212096000