Manufaturando dissidência: performance e política em the Noam Chomsky Lectures

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Torres, Sonia
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Ilha do Desterro
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/desterro/article/view/7326
Resumo: This essay discusses The Chomsky Lectures, written and performed by Guillermo Verdecchia and Daniel Brooks. Conceived as a “perpetual workshop”, and structured around “lectures” on Chomsky’s ideas, the play endeavors to point to the political as an everyday necessity, or to politics as performativity, acting out/teaching how to resist the manufacture of consent. Through this form of political theater, the Canadian duo develops an alternative way to alert the audience to the gradual and uniform bombardment of information, whose filtered and homogenized contents are detrimental do contemporary policies of diversity, at the same time that they deconstruct the Canadian citizens’ “necessary illusions” about their role vis-a-vis this model.
id UFSC-9_c69a62fd35b3ce881175bbeb4eeebdfe
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/7326
network_acronym_str UFSC-9
network_name_str Ilha do Desterro
repository_id_str
spelling Manufaturando dissidência: performance e política em the Noam Chomsky LecturesManufaturando dissidência: performance e política em the Noam Chomsky LecturesThis essay discusses The Chomsky Lectures, written and performed by Guillermo Verdecchia and Daniel Brooks. Conceived as a “perpetual workshop”, and structured around “lectures” on Chomsky’s ideas, the play endeavors to point to the political as an everyday necessity, or to politics as performativity, acting out/teaching how to resist the manufacture of consent. Through this form of political theater, the Canadian duo develops an alternative way to alert the audience to the gradual and uniform bombardment of information, whose filtered and homogenized contents are detrimental do contemporary policies of diversity, at the same time that they deconstruct the Canadian citizens’ “necessary illusions” about their role vis-a-vis this model.Este ensaio discute a peça The Noam Chomsky Lectures, escrita e encenada pelos atores canadenses Guillermo Verdecchia e Daniel Brooks. Concebida como um “workshop perpétuo”, a obra dos dois autores/atores, em forma de “palestra” sobre a obra do conhecido intelectual Noam Chomsky, aponta para o político enquanto necessidade do dia-a-dia, ou política como “performatividade”, e encena/ensina como resistir à “manufatura do consentimento”. Através de uma forma original de fazer teatro político, a dupla de atores/personagens desenvolve uma maneira alternativa de alertar a platéia para o bombardeio gradual e uniforme da informação, cujos conteúdos são filtrados e homogeneizados, em detrimento das políticas de diversidade do mundo atual, e desconstrói as “ilusões necessárias” do povo canadense, de não-cumplicidade com este modelo. Palavras-chaves: performance e mídia; teatro político; teatro didático; “manufatura do consentimento”; “ilusões necessárias”; EUA e Canadá; política externa.UFSC2005-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/desterro/article/view/7326Ilha do Desterro A Journal of English Language, Literatures in English and Cultural Studies; No. 48 (2005); 157-170Ilha do Desterro A Journal of English Language, Literatures in English and Cultural Studies; n. 48 (2005); 157-1702175-80260101-4846reponame:Ilha do Desterroinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/desterro/article/view/7326/6747Copyright (c) 2005 Sonia Torreshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTorres, Sonia2022-12-07T12:07:29Zoai:periodicos.ufsc.br:article/7326Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/desterroPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/desterro/oaiilha@cce.ufsc.br||corseuil@cce.ufsc.br||ilhadodesterro@gmail.com2175-80260101-4846opendoar:2022-12-07T12:07:29Ilha do Desterro - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Manufaturando dissidência: performance e política em the Noam Chomsky Lectures
Manufaturando dissidência: performance e política em the Noam Chomsky Lectures
title Manufaturando dissidência: performance e política em the Noam Chomsky Lectures
spellingShingle Manufaturando dissidência: performance e política em the Noam Chomsky Lectures
Torres, Sonia
title_short Manufaturando dissidência: performance e política em the Noam Chomsky Lectures
title_full Manufaturando dissidência: performance e política em the Noam Chomsky Lectures
title_fullStr Manufaturando dissidência: performance e política em the Noam Chomsky Lectures
title_full_unstemmed Manufaturando dissidência: performance e política em the Noam Chomsky Lectures
title_sort Manufaturando dissidência: performance e política em the Noam Chomsky Lectures
author Torres, Sonia
author_facet Torres, Sonia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Torres, Sonia
description This essay discusses The Chomsky Lectures, written and performed by Guillermo Verdecchia and Daniel Brooks. Conceived as a “perpetual workshop”, and structured around “lectures” on Chomsky’s ideas, the play endeavors to point to the political as an everyday necessity, or to politics as performativity, acting out/teaching how to resist the manufacture of consent. Through this form of political theater, the Canadian duo develops an alternative way to alert the audience to the gradual and uniform bombardment of information, whose filtered and homogenized contents are detrimental do contemporary policies of diversity, at the same time that they deconstruct the Canadian citizens’ “necessary illusions” about their role vis-a-vis this model.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/desterro/article/view/7326
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/desterro/article/view/7326
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/desterro/article/view/7326/6747
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2005 Sonia Torres
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2005 Sonia Torres
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFSC
publisher.none.fl_str_mv UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Ilha do Desterro A Journal of English Language, Literatures in English and Cultural Studies; No. 48 (2005); 157-170
Ilha do Desterro A Journal of English Language, Literatures in English and Cultural Studies; n. 48 (2005); 157-170
2175-8026
0101-4846
reponame:Ilha do Desterro
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Ilha do Desterro
collection Ilha do Desterro
repository.name.fl_str_mv Ilha do Desterro - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ilha@cce.ufsc.br||corseuil@cce.ufsc.br||ilhadodesterro@gmail.com
_version_ 1799875274723033088