Manufaturando dissidência: performance e política em the Noam Chomsky Lectures
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ilha do Desterro |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/desterro/article/view/7326 |
Resumo: | This essay discusses The Chomsky Lectures, written and performed by Guillermo Verdecchia and Daniel Brooks. Conceived as a “perpetual workshop”, and structured around “lectures” on Chomsky’s ideas, the play endeavors to point to the political as an everyday necessity, or to politics as performativity, acting out/teaching how to resist the manufacture of consent. Through this form of political theater, the Canadian duo develops an alternative way to alert the audience to the gradual and uniform bombardment of information, whose filtered and homogenized contents are detrimental do contemporary policies of diversity, at the same time that they deconstruct the Canadian citizens’ “necessary illusions” about their role vis-a-vis this model. |
id |
UFSC-9_c69a62fd35b3ce881175bbeb4eeebdfe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/7326 |
network_acronym_str |
UFSC-9 |
network_name_str |
Ilha do Desterro |
repository_id_str |
|
spelling |
Manufaturando dissidência: performance e política em the Noam Chomsky LecturesManufaturando dissidência: performance e política em the Noam Chomsky LecturesThis essay discusses The Chomsky Lectures, written and performed by Guillermo Verdecchia and Daniel Brooks. Conceived as a “perpetual workshop”, and structured around “lectures” on Chomsky’s ideas, the play endeavors to point to the political as an everyday necessity, or to politics as performativity, acting out/teaching how to resist the manufacture of consent. Through this form of political theater, the Canadian duo develops an alternative way to alert the audience to the gradual and uniform bombardment of information, whose filtered and homogenized contents are detrimental do contemporary policies of diversity, at the same time that they deconstruct the Canadian citizens’ “necessary illusions” about their role vis-a-vis this model.Este ensaio discute a peça The Noam Chomsky Lectures, escrita e encenada pelos atores canadenses Guillermo Verdecchia e Daniel Brooks. Concebida como um “workshop perpétuo”, a obra dos dois autores/atores, em forma de “palestra” sobre a obra do conhecido intelectual Noam Chomsky, aponta para o político enquanto necessidade do dia-a-dia, ou política como “performatividade”, e encena/ensina como resistir à “manufatura do consentimento”. Através de uma forma original de fazer teatro político, a dupla de atores/personagens desenvolve uma maneira alternativa de alertar a platéia para o bombardeio gradual e uniforme da informação, cujos conteúdos são filtrados e homogeneizados, em detrimento das políticas de diversidade do mundo atual, e desconstrói as “ilusões necessárias” do povo canadense, de não-cumplicidade com este modelo. Palavras-chaves: performance e mídia; teatro político; teatro didático; “manufatura do consentimento”; “ilusões necessárias”; EUA e Canadá; política externa.UFSC2005-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/desterro/article/view/7326Ilha do Desterro A Journal of English Language, Literatures in English and Cultural Studies; No. 48 (2005); 157-170Ilha do Desterro A Journal of English Language, Literatures in English and Cultural Studies; n. 48 (2005); 157-1702175-80260101-4846reponame:Ilha do Desterroinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/desterro/article/view/7326/6747Copyright (c) 2005 Sonia Torreshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTorres, Sonia2022-12-07T12:07:29Zoai:periodicos.ufsc.br:article/7326Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/desterroPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/desterro/oaiilha@cce.ufsc.br||corseuil@cce.ufsc.br||ilhadodesterro@gmail.com2175-80260101-4846opendoar:2022-12-07T12:07:29Ilha do Desterro - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Manufaturando dissidência: performance e política em the Noam Chomsky Lectures Manufaturando dissidência: performance e política em the Noam Chomsky Lectures |
title |
Manufaturando dissidência: performance e política em the Noam Chomsky Lectures |
spellingShingle |
Manufaturando dissidência: performance e política em the Noam Chomsky Lectures Torres, Sonia |
title_short |
Manufaturando dissidência: performance e política em the Noam Chomsky Lectures |
title_full |
Manufaturando dissidência: performance e política em the Noam Chomsky Lectures |
title_fullStr |
Manufaturando dissidência: performance e política em the Noam Chomsky Lectures |
title_full_unstemmed |
Manufaturando dissidência: performance e política em the Noam Chomsky Lectures |
title_sort |
Manufaturando dissidência: performance e política em the Noam Chomsky Lectures |
author |
Torres, Sonia |
author_facet |
Torres, Sonia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Torres, Sonia |
description |
This essay discusses The Chomsky Lectures, written and performed by Guillermo Verdecchia and Daniel Brooks. Conceived as a “perpetual workshop”, and structured around “lectures” on Chomsky’s ideas, the play endeavors to point to the political as an everyday necessity, or to politics as performativity, acting out/teaching how to resist the manufacture of consent. Through this form of political theater, the Canadian duo develops an alternative way to alert the audience to the gradual and uniform bombardment of information, whose filtered and homogenized contents are detrimental do contemporary policies of diversity, at the same time that they deconstruct the Canadian citizens’ “necessary illusions” about their role vis-a-vis this model. |
publishDate |
2005 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2005-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/desterro/article/view/7326 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/desterro/article/view/7326 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/desterro/article/view/7326/6747 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2005 Sonia Torres http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2005 Sonia Torres http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ilha do Desterro A Journal of English Language, Literatures in English and Cultural Studies; No. 48 (2005); 157-170 Ilha do Desterro A Journal of English Language, Literatures in English and Cultural Studies; n. 48 (2005); 157-170 2175-8026 0101-4846 reponame:Ilha do Desterro instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Ilha do Desterro |
collection |
Ilha do Desterro |
repository.name.fl_str_mv |
Ilha do Desterro - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
ilha@cce.ufsc.br||corseuil@cce.ufsc.br||ilhadodesterro@gmail.com |
_version_ |
1799875274723033088 |