Living Life on the Threshold of the Screen: The Transmedia Narrative Comes to the Soap Opera

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valencise Gregolin, Maíra
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista GEMInIS
Texto Completo: https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/8
Resumo: This article is an attempt to take as object sudy a phenomenon that scholars of the relationship between media and society would call transmedia storytelling through analysis of Sonhos de Luciana blog as an extension of the plot of the Viver a Vida a pimetime soap opera from Rede Globo. Our analysis focuses on the strategies used by Rede Globo to incorporate tools of production and circulation of content in the soap in order to reinvent itself as a contemporary product. This article also tries to reflect about transmedia storytelling applying it to the soap opera and its relevance to the new spectator who becomes a user generated content (UGC).
id UFSCAR-2_2c658bb170f5472f446a6d5a26a27ee8
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8
network_acronym_str UFSCAR-2
network_name_str Revista GEMInIS
repository_id_str
spelling Living Life on the Threshold of the Screen: The Transmedia Narrative Comes to the Soap OperaViver a Vida no limiar da tela: a narrativa transmídia chega à novelaSeriado televisivonarrativa transmidiáticatelenovelausuário gerador de conteúdoTransmedia storytellingsoap operauser generated contentThis article is an attempt to take as object sudy a phenomenon that scholars of the relationship between media and society would call transmedia storytelling through analysis of Sonhos de Luciana blog as an extension of the plot of the Viver a Vida a pimetime soap opera from Rede Globo. Our analysis focuses on the strategies used by Rede Globo to incorporate tools of production and circulation of content in the soap in order to reinvent itself as a contemporary product. This article also tries to reflect about transmedia storytelling applying it to the soap opera and its relevance to the new spectator who becomes a user generated content (UGC).Este artigo propõe tomar como objeto de estudos um fenômeno que os estudiosos das relações entre mídias e sociedade denominam “narrativa transmidiática” por meio da análise do blog Sonhos de Luciana como extensão da trama da telenovela Viver a Vida. Nossa análise focaliza as estratégias utilizadas pela Rede Globo para incorporar ferramentas de produção e circulação de conteúdos na telenovela a fim de se reinventar enquanto gênero da contemporaneidade. Analisamos a narrativa transmídia como promotora de uma nova relação entre a telenovela e sua audiência, na medida em que constitui um novo espectador que passa a usuário produtor de conteúdos. Ao tomarmos o universo da telenovela Viver a Vida, procuramos refletir sobre o funcionamento e as configurações da narrativa transmídia, sob três pontos de vista: da narratividade (transformações da trama pela cooperatividade dos espectadores/usuários); do envolvimento (constituição de comunidades de conhecimento e fanfictions) e do sócioeconômico (transformações na produção e circulação de conteúdos; instalação do ativismo social pela transmídia).UFSCar2010-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/8Revista GEMInIS; v. 1 n. 1 (2010): Ficção Audiovisual Seriada; 53-67Revista GEMInIS; Vol. 1 No. 1 (2010): Ficção Audiovisual Seriada; 53-67Revista GEMInIS; Vol. 1 Núm. 1 (2010): Ficção Audiovisual Seriada; 53-672179-1465reponame:Revista GEMInISinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARporhttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/8/6Valencise Gregolin, Maírainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-10T20:12:51Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8Revistahttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminisPUBhttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/oai||revista.geminisufscar@gmail.com2179-14652179-1465opendoar:2020-08-10T20:12:51Revista GEMInIS - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.none.fl_str_mv Living Life on the Threshold of the Screen: The Transmedia Narrative Comes to the Soap Opera
Viver a Vida no limiar da tela: a narrativa transmídia chega à novela
title Living Life on the Threshold of the Screen: The Transmedia Narrative Comes to the Soap Opera
spellingShingle Living Life on the Threshold of the Screen: The Transmedia Narrative Comes to the Soap Opera
Valencise Gregolin, Maíra
Seriado televisivo
narrativa transmidiática
telenovela
usuário gerador de conteúdo
Transmedia storytelling
soap opera
user generated content
title_short Living Life on the Threshold of the Screen: The Transmedia Narrative Comes to the Soap Opera
title_full Living Life on the Threshold of the Screen: The Transmedia Narrative Comes to the Soap Opera
title_fullStr Living Life on the Threshold of the Screen: The Transmedia Narrative Comes to the Soap Opera
title_full_unstemmed Living Life on the Threshold of the Screen: The Transmedia Narrative Comes to the Soap Opera
title_sort Living Life on the Threshold of the Screen: The Transmedia Narrative Comes to the Soap Opera
author Valencise Gregolin, Maíra
author_facet Valencise Gregolin, Maíra
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Valencise Gregolin, Maíra
dc.subject.por.fl_str_mv Seriado televisivo
narrativa transmidiática
telenovela
usuário gerador de conteúdo
Transmedia storytelling
soap opera
user generated content
topic Seriado televisivo
narrativa transmidiática
telenovela
usuário gerador de conteúdo
Transmedia storytelling
soap opera
user generated content
description This article is an attempt to take as object sudy a phenomenon that scholars of the relationship between media and society would call transmedia storytelling through analysis of Sonhos de Luciana blog as an extension of the plot of the Viver a Vida a pimetime soap opera from Rede Globo. Our analysis focuses on the strategies used by Rede Globo to incorporate tools of production and circulation of content in the soap in order to reinvent itself as a contemporary product. This article also tries to reflect about transmedia storytelling applying it to the soap opera and its relevance to the new spectator who becomes a user generated content (UGC).
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-10-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/8
url https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/8
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/8/6
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFSCar
publisher.none.fl_str_mv UFSCar
dc.source.none.fl_str_mv Revista GEMInIS; v. 1 n. 1 (2010): Ficção Audiovisual Seriada; 53-67
Revista GEMInIS; Vol. 1 No. 1 (2010): Ficção Audiovisual Seriada; 53-67
Revista GEMInIS; Vol. 1 Núm. 1 (2010): Ficção Audiovisual Seriada; 53-67
2179-1465
reponame:Revista GEMInIS
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Revista GEMInIS
collection Revista GEMInIS
repository.name.fl_str_mv Revista GEMInIS - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv ||revista.geminisufscar@gmail.com
_version_ 1789434637077970944