AI AND ACADEMIC PRODUCTION: A SELF-ASSESSMENT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Marta
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista GEMInIS
Texto Completo: https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/809
Resumo: In this self-assessment, I describe my experience with artificial intelligence (AI) tools in academic production. Some AI applications have been useful for translations and revisions of academic texts and for generating animations for scientific communication video abstracts. However, ChatGPT, which I use for initial explorations of topics and footnotes, still presents limitations and inconsistencies, requiring revisions and adjustments until the final draft. While serving as a valuable resource for researchers, AI does not replace the human capacity to establish connections between the real world and the literature. Therefore, I encourage a balanced approach in its use in academic production.
id UFSCAR-2_38a18d103d3aef65cc98313390891dca
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/809
network_acronym_str UFSCAR-2
network_name_str Revista GEMInIS
repository_id_str
spelling AI AND ACADEMIC PRODUCTION: A SELF-ASSESSMENTIA Y PRODUCCIÓN ACADÉMICA: UN AUTOENSAYOIA E PRODUÇÃO ACADÊMICA: UM AUTOENSAIOArtificial IntelligenceProductivityAcademic ProductionInteligencia ArtificialProductividadProducción AcadémicaInteligência ArtificialProdutividadeProdução AcadêmicaIn this self-assessment, I describe my experience with artificial intelligence (AI) tools in academic production. Some AI applications have been useful for translations and revisions of academic texts and for generating animations for scientific communication video abstracts. However, ChatGPT, which I use for initial explorations of topics and footnotes, still presents limitations and inconsistencies, requiring revisions and adjustments until the final draft. While serving as a valuable resource for researchers, AI does not replace the human capacity to establish connections between the real world and the literature. Therefore, I encourage a balanced approach in its use in academic production.En este autoensayo, describo mi experiencia hasta ahora con las herramientas de inteligencia artificial (IA) en la producción académica. Algunas aplicaciones de la IA han resultado útiles para traducciones y revisiones de textos académicos, así como para la generación de animaciones para resúmenes de video en la divulgación científica. Por otro lado, ChatGPT, que utilizo para exploraciones iniciales sobre temas y para notas al pie, todavía presenta limitaciones e inconsistencias, requiriendo revisiones y ajustes hasta la redacción final. A pesar de que la IA se configura como un recurso valioso para los investigadores, no puede reemplazar la capacidad humana de establecer conexiones entre el mundo real y la literatura. Por lo tanto, animo a un enfoque equilibrado en su uso en la producción académica.  Neste autoensaio, descrevo minha experiência, até agora, com ferramentas de inteligência artificial (IA) na produção acadêmica. Algumas aplicações de IA tem sido úteis para  traduções e revisões de textos acadêmicos, além da geração de animações para video abstracts de divulgação científica. Já o ChatGPT, que uso para explorações iniciais sobre temas e para notas de rodapé, ainda apresenta limitações e inconsistências, necessitando revisões e ajustes até a redação final. A IA, embora se configure como recurso valioso para pesquisadores, não  substitui a capacidade humana de estabelecer conexões entre o mundo real e a literatura. Portanto, encorajo uma abordagem equilibrada em seu uso na produção acadêmica.UFSCar2024-04-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/80910.14244/2179-1465.RG.2023v14i3p173-180Revista GEMInIS; v. 14 n. 3 (2023): Narrativas de IA: tendências da produção audiovisual - Parte 1; 173-180Revista GEMInIS; Vol. 14 No. 3 (2023): AI narratives: trends in audiovisual production - Part 1; 173-180Revista GEMInIS; Vol. 14 Núm. 3 (2023): Narrativas de IA: tendencias en la producción audiovisual - Parte 1; 173-1802179-1465reponame:Revista GEMInISinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARporhttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/809/531Copyright (c) 2024 Marta Machadohttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Marta2024-04-22T21:30:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/809Revistahttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminisPUBhttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/oai||revista.geminisufscar@gmail.com2179-14652179-1465opendoar:2024-04-22T21:30:16Revista GEMInIS - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.none.fl_str_mv AI AND ACADEMIC PRODUCTION: A SELF-ASSESSMENT
IA Y PRODUCCIÓN ACADÉMICA: UN AUTOENSAYO
IA E PRODUÇÃO ACADÊMICA: UM AUTOENSAIO
title AI AND ACADEMIC PRODUCTION: A SELF-ASSESSMENT
spellingShingle AI AND ACADEMIC PRODUCTION: A SELF-ASSESSMENT
Machado, Marta
Artificial Intelligence
Productivity
Academic Production
Inteligencia Artificial
Productividad
Producción Académica
Inteligência Artificial
Produtividade
Produção Acadêmica
title_short AI AND ACADEMIC PRODUCTION: A SELF-ASSESSMENT
title_full AI AND ACADEMIC PRODUCTION: A SELF-ASSESSMENT
title_fullStr AI AND ACADEMIC PRODUCTION: A SELF-ASSESSMENT
title_full_unstemmed AI AND ACADEMIC PRODUCTION: A SELF-ASSESSMENT
title_sort AI AND ACADEMIC PRODUCTION: A SELF-ASSESSMENT
author Machado, Marta
author_facet Machado, Marta
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Marta
dc.subject.por.fl_str_mv Artificial Intelligence
Productivity
Academic Production
Inteligencia Artificial
Productividad
Producción Académica
Inteligência Artificial
Produtividade
Produção Acadêmica
topic Artificial Intelligence
Productivity
Academic Production
Inteligencia Artificial
Productividad
Producción Académica
Inteligência Artificial
Produtividade
Produção Acadêmica
description In this self-assessment, I describe my experience with artificial intelligence (AI) tools in academic production. Some AI applications have been useful for translations and revisions of academic texts and for generating animations for scientific communication video abstracts. However, ChatGPT, which I use for initial explorations of topics and footnotes, still presents limitations and inconsistencies, requiring revisions and adjustments until the final draft. While serving as a valuable resource for researchers, AI does not replace the human capacity to establish connections between the real world and the literature. Therefore, I encourage a balanced approach in its use in academic production.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/809
10.14244/2179-1465.RG.2023v14i3p173-180
url https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/809
identifier_str_mv 10.14244/2179-1465.RG.2023v14i3p173-180
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/809/531
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Marta Machado
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Marta Machado
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFSCar
publisher.none.fl_str_mv UFSCar
dc.source.none.fl_str_mv Revista GEMInIS; v. 14 n. 3 (2023): Narrativas de IA: tendências da produção audiovisual - Parte 1; 173-180
Revista GEMInIS; Vol. 14 No. 3 (2023): AI narratives: trends in audiovisual production - Part 1; 173-180
Revista GEMInIS; Vol. 14 Núm. 3 (2023): Narrativas de IA: tendencias en la producción audiovisual - Parte 1; 173-180
2179-1465
reponame:Revista GEMInIS
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Revista GEMInIS
collection Revista GEMInIS
repository.name.fl_str_mv Revista GEMInIS - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv ||revista.geminisufscar@gmail.com
_version_ 1799875085784317952