AI AND ACADEMIC PRODUCTION: A SELF-ASSESSMENT
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista GEMInIS |
Texto Completo: | https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/809 |
Resumo: | In this self-assessment, I describe my experience with artificial intelligence (AI) tools in academic production. Some AI applications have been useful for translations and revisions of academic texts and for generating animations for scientific communication video abstracts. However, ChatGPT, which I use for initial explorations of topics and footnotes, still presents limitations and inconsistencies, requiring revisions and adjustments until the final draft. While serving as a valuable resource for researchers, AI does not replace the human capacity to establish connections between the real world and the literature. Therefore, I encourage a balanced approach in its use in academic production. |
id |
UFSCAR-2_38a18d103d3aef65cc98313390891dca |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/809 |
network_acronym_str |
UFSCAR-2 |
network_name_str |
Revista GEMInIS |
repository_id_str |
|
spelling |
AI AND ACADEMIC PRODUCTION: A SELF-ASSESSMENTIA Y PRODUCCIÓN ACADÉMICA: UN AUTOENSAYOIA E PRODUÇÃO ACADÊMICA: UM AUTOENSAIOArtificial IntelligenceProductivityAcademic ProductionInteligencia ArtificialProductividadProducción AcadémicaInteligência ArtificialProdutividadeProdução AcadêmicaIn this self-assessment, I describe my experience with artificial intelligence (AI) tools in academic production. Some AI applications have been useful for translations and revisions of academic texts and for generating animations for scientific communication video abstracts. However, ChatGPT, which I use for initial explorations of topics and footnotes, still presents limitations and inconsistencies, requiring revisions and adjustments until the final draft. While serving as a valuable resource for researchers, AI does not replace the human capacity to establish connections between the real world and the literature. Therefore, I encourage a balanced approach in its use in academic production.En este autoensayo, describo mi experiencia hasta ahora con las herramientas de inteligencia artificial (IA) en la producción académica. Algunas aplicaciones de la IA han resultado útiles para traducciones y revisiones de textos académicos, así como para la generación de animaciones para resúmenes de video en la divulgación científica. Por otro lado, ChatGPT, que utilizo para exploraciones iniciales sobre temas y para notas al pie, todavía presenta limitaciones e inconsistencias, requiriendo revisiones y ajustes hasta la redacción final. A pesar de que la IA se configura como un recurso valioso para los investigadores, no puede reemplazar la capacidad humana de establecer conexiones entre el mundo real y la literatura. Por lo tanto, animo a un enfoque equilibrado en su uso en la producción académica. Neste autoensaio, descrevo minha experiência, até agora, com ferramentas de inteligência artificial (IA) na produção acadêmica. Algumas aplicações de IA tem sido úteis para traduções e revisões de textos acadêmicos, além da geração de animações para video abstracts de divulgação científica. Já o ChatGPT, que uso para explorações iniciais sobre temas e para notas de rodapé, ainda apresenta limitações e inconsistências, necessitando revisões e ajustes até a redação final. A IA, embora se configure como recurso valioso para pesquisadores, não substitui a capacidade humana de estabelecer conexões entre o mundo real e a literatura. Portanto, encorajo uma abordagem equilibrada em seu uso na produção acadêmica.UFSCar2024-04-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/80910.14244/2179-1465.RG.2023v14i3p173-180Revista GEMInIS; v. 14 n. 3 (2023): Narrativas de IA: tendências da produção audiovisual - Parte 1; 173-180Revista GEMInIS; Vol. 14 No. 3 (2023): AI narratives: trends in audiovisual production - Part 1; 173-180Revista GEMInIS; Vol. 14 Núm. 3 (2023): Narrativas de IA: tendencias en la producción audiovisual - Parte 1; 173-1802179-1465reponame:Revista GEMInISinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARporhttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/809/531Copyright (c) 2024 Marta Machadohttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Marta2024-04-22T21:30:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/809Revistahttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminisPUBhttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/oai||revista.geminisufscar@gmail.com2179-14652179-1465opendoar:2024-04-22T21:30:16Revista GEMInIS - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
AI AND ACADEMIC PRODUCTION: A SELF-ASSESSMENT IA Y PRODUCCIÓN ACADÉMICA: UN AUTOENSAYO IA E PRODUÇÃO ACADÊMICA: UM AUTOENSAIO |
title |
AI AND ACADEMIC PRODUCTION: A SELF-ASSESSMENT |
spellingShingle |
AI AND ACADEMIC PRODUCTION: A SELF-ASSESSMENT Machado, Marta Artificial Intelligence Productivity Academic Production Inteligencia Artificial Productividad Producción Académica Inteligência Artificial Produtividade Produção Acadêmica |
title_short |
AI AND ACADEMIC PRODUCTION: A SELF-ASSESSMENT |
title_full |
AI AND ACADEMIC PRODUCTION: A SELF-ASSESSMENT |
title_fullStr |
AI AND ACADEMIC PRODUCTION: A SELF-ASSESSMENT |
title_full_unstemmed |
AI AND ACADEMIC PRODUCTION: A SELF-ASSESSMENT |
title_sort |
AI AND ACADEMIC PRODUCTION: A SELF-ASSESSMENT |
author |
Machado, Marta |
author_facet |
Machado, Marta |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Marta |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Artificial Intelligence Productivity Academic Production Inteligencia Artificial Productividad Producción Académica Inteligência Artificial Produtividade Produção Acadêmica |
topic |
Artificial Intelligence Productivity Academic Production Inteligencia Artificial Productividad Producción Académica Inteligência Artificial Produtividade Produção Acadêmica |
description |
In this self-assessment, I describe my experience with artificial intelligence (AI) tools in academic production. Some AI applications have been useful for translations and revisions of academic texts and for generating animations for scientific communication video abstracts. However, ChatGPT, which I use for initial explorations of topics and footnotes, still presents limitations and inconsistencies, requiring revisions and adjustments until the final draft. While serving as a valuable resource for researchers, AI does not replace the human capacity to establish connections between the real world and the literature. Therefore, I encourage a balanced approach in its use in academic production. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/809 10.14244/2179-1465.RG.2023v14i3p173-180 |
url |
https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/809 |
identifier_str_mv |
10.14244/2179-1465.RG.2023v14i3p173-180 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/809/531 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Marta Machado http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Marta Machado http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
UFSCar |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista GEMInIS; v. 14 n. 3 (2023): Narrativas de IA: tendências da produção audiovisual - Parte 1; 173-180 Revista GEMInIS; Vol. 14 No. 3 (2023): AI narratives: trends in audiovisual production - Part 1; 173-180 Revista GEMInIS; Vol. 14 Núm. 3 (2023): Narrativas de IA: tendencias en la producción audiovisual - Parte 1; 173-180 2179-1465 reponame:Revista GEMInIS instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Revista GEMInIS |
collection |
Revista GEMInIS |
repository.name.fl_str_mv |
Revista GEMInIS - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revista.geminisufscar@gmail.com |
_version_ |
1814253129742417920 |