MODES OF REPRESENTATION OF HIV/AIDS IN THE DOCUMENTARY QUEER IN THE UNITED STATES (1980/1990)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alexandre Sobrinho, Gilberto
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Curtolo, Caio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista GEMInIS
Texto Completo: https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/568
Resumo: The present work intends to investigate the forms of representation of HIV/AIDS in the queer documentary in the United States, a country that already came from a period of strong political mobilization regarding the rights of identity groups, which generated a specific documentary production, beginning in the 1970s, aligned with the militant ideals of “gay liberation”. In the context of advancement, dissemination and deaths from HIV/AIDS, New Queer Cinema appears in the cinema, a cinematographic movement made up of LGBTQIA + directors who also aim to offer answers and promote debate in relation to the health crisis, through films that they defied aesthetic rules and had a strong political content. This research focuses on queer documentaries, bringing films together into three broad categories: “videoactivism”, “HIV / AIDS as an identity” and “HIV / AIDS as a political overflow of subjectivity”.
id UFSCAR-2_c82f070e0e459e392747ea6efa4177e2
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/568
network_acronym_str UFSCAR-2
network_name_str Revista GEMInIS
repository_id_str
spelling MODES OF REPRESENTATION OF HIV/AIDS IN THE DOCUMENTARY QUEER IN THE UNITED STATES (1980/1990)MODOS DE REPRESENTACIÓN DEL VIH/SIDA EN EL DOCUMENTAL QUEER EN ESTADOS UNIDOS (1980/1990)MODOS DE REPRESENTAÇÃO DO HIV/ AIDS NO DOCUMENTÁRIO QUEER NOS ESTADOS UNIDOS (1980/1990)Documentário QueerHIV/AIDS e documentárioDocumentário EstadunidenseDocumental queerSIDA y documentalDocumental americanoThe present work intends to investigate the forms of representation of HIV/AIDS in the queer documentary in the United States, a country that already came from a period of strong political mobilization regarding the rights of identity groups, which generated a specific documentary production, beginning in the 1970s, aligned with the militant ideals of “gay liberation”. In the context of advancement, dissemination and deaths from HIV/AIDS, New Queer Cinema appears in the cinema, a cinematographic movement made up of LGBTQIA + directors who also aim to offer answers and promote debate in relation to the health crisis, through films that they defied aesthetic rules and had a strong political content. This research focuses on queer documentaries, bringing films together into three broad categories: “videoactivism”, “HIV / AIDS as an identity” and “HIV / AIDS as a political overflow of subjectivity”.El presente trabajo pretende investigar las formas de representación del VIH/SIDA en el documental queer en Estados Unidos, país que ya venía de un período de fuerte movilización política en torno a los derechos de los grupos identitarios, que generó una producción documental queer, a partir de la década. 1970, alineado con estos ideales militantes de "liberación gay". En el contexto del avance, la difusión y las muertes por sida, aparece en el cine el Nuevo Cine Queer, un movimiento cinematográfico formado por directores LGBTQIA + que intentan dar respuesta a la crisis a través de películas que desafiaron las reglas estéticas y que tenían su temática en torno a alrededor del síndrome. Esta investigación se centra en el documental, agrupando las películas en tres amplias categorías: “videoactivismo”, “VIH/SIDA como identidad” y “VIH/SIDA como desborde político de subjetividad”.O presente trabalho pretende investigar as formas de representação do HIV/AIDS no documentário queer nos Estados Unidos, país que já vinha de um período de forte mobilização política quanto aos direitos de grupos identitários, o que gerou uma produção documental específica, com início na década de 1970, alinhada com os ideais militantes da “liberação gay”. No contexto de avanço, disseminação e mortes pelo HIV/AIDS, surge, no cinema, o New Queer Cinema, movimento cinematográfico constituído por diretores e diretoras LGBTQIA+ que almejam também oferecer respostas e promover debate em relação à crise sanitária, por meio de filmes que desafiavam regras estéticas e tinham forte teor político. Essa pesquisa centra-se em documentários queer, aglutinando os filmes em torno de três grandes categorias: “videoativismo”, “HIV/AIDS como identidade” e “HIV/AIDS como transbordamento político da subjetividade”.  UFSCar2021-01-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/568Revista GEMInIS; v. 11 n. 3 (2020): Redes de Comunicação e Narrativas em Saúde - Parte 2; 4-30Revista GEMInIS; Vol. 11 No. 3 (2020): Communication Networks and Health Narratives - Part 2; 4-30Revista GEMInIS; Vol. 11 Núm. 3 (2020): Redes de comunicación y narrativas de salud - Parte 2; 4-302179-1465reponame:Revista GEMInISinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARporhttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/568/393Copyright (c) 2020 Gilberto Alexandre Sobrinho, Caio Curtoloinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlexandre Sobrinho, GilbertoCurtolo, Caio2021-02-02T12:37:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/568Revistahttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminisPUBhttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/oai||revista.geminisufscar@gmail.com2179-14652179-1465opendoar:2021-02-02T12:37:46Revista GEMInIS - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.none.fl_str_mv MODES OF REPRESENTATION OF HIV/AIDS IN THE DOCUMENTARY QUEER IN THE UNITED STATES (1980/1990)
MODOS DE REPRESENTACIÓN DEL VIH/SIDA EN EL DOCUMENTAL QUEER EN ESTADOS UNIDOS (1980/1990)
MODOS DE REPRESENTAÇÃO DO HIV/ AIDS NO DOCUMENTÁRIO QUEER NOS ESTADOS UNIDOS (1980/1990)
title MODES OF REPRESENTATION OF HIV/AIDS IN THE DOCUMENTARY QUEER IN THE UNITED STATES (1980/1990)
spellingShingle MODES OF REPRESENTATION OF HIV/AIDS IN THE DOCUMENTARY QUEER IN THE UNITED STATES (1980/1990)
Alexandre Sobrinho, Gilberto
Documentário Queer
HIV/AIDS e documentário
Documentário Estadunidense
Documental queer
SIDA y documental
Documental americano
title_short MODES OF REPRESENTATION OF HIV/AIDS IN THE DOCUMENTARY QUEER IN THE UNITED STATES (1980/1990)
title_full MODES OF REPRESENTATION OF HIV/AIDS IN THE DOCUMENTARY QUEER IN THE UNITED STATES (1980/1990)
title_fullStr MODES OF REPRESENTATION OF HIV/AIDS IN THE DOCUMENTARY QUEER IN THE UNITED STATES (1980/1990)
title_full_unstemmed MODES OF REPRESENTATION OF HIV/AIDS IN THE DOCUMENTARY QUEER IN THE UNITED STATES (1980/1990)
title_sort MODES OF REPRESENTATION OF HIV/AIDS IN THE DOCUMENTARY QUEER IN THE UNITED STATES (1980/1990)
author Alexandre Sobrinho, Gilberto
author_facet Alexandre Sobrinho, Gilberto
Curtolo, Caio
author_role author
author2 Curtolo, Caio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alexandre Sobrinho, Gilberto
Curtolo, Caio
dc.subject.por.fl_str_mv Documentário Queer
HIV/AIDS e documentário
Documentário Estadunidense
Documental queer
SIDA y documental
Documental americano
topic Documentário Queer
HIV/AIDS e documentário
Documentário Estadunidense
Documental queer
SIDA y documental
Documental americano
description The present work intends to investigate the forms of representation of HIV/AIDS in the queer documentary in the United States, a country that already came from a period of strong political mobilization regarding the rights of identity groups, which generated a specific documentary production, beginning in the 1970s, aligned with the militant ideals of “gay liberation”. In the context of advancement, dissemination and deaths from HIV/AIDS, New Queer Cinema appears in the cinema, a cinematographic movement made up of LGBTQIA + directors who also aim to offer answers and promote debate in relation to the health crisis, through films that they defied aesthetic rules and had a strong political content. This research focuses on queer documentaries, bringing films together into three broad categories: “videoactivism”, “HIV / AIDS as an identity” and “HIV / AIDS as a political overflow of subjectivity”.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/568
url https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/568
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/568/393
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Gilberto Alexandre Sobrinho, Caio Curtolo
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Gilberto Alexandre Sobrinho, Caio Curtolo
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFSCar
publisher.none.fl_str_mv UFSCar
dc.source.none.fl_str_mv Revista GEMInIS; v. 11 n. 3 (2020): Redes de Comunicação e Narrativas em Saúde - Parte 2; 4-30
Revista GEMInIS; Vol. 11 No. 3 (2020): Communication Networks and Health Narratives - Part 2; 4-30
Revista GEMInIS; Vol. 11 Núm. 3 (2020): Redes de comunicación y narrativas de salud - Parte 2; 4-30
2179-1465
reponame:Revista GEMInIS
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Revista GEMInIS
collection Revista GEMInIS
repository.name.fl_str_mv Revista GEMInIS - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv ||revista.geminisufscar@gmail.com
_version_ 1789434638886764544