Materiality and memory of Rio de Janeiro in the photographs of Augusto Malta and the project Rio 365
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista GEMInIS |
Texto Completo: | https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/167 |
Resumo: | In this article we investigate the relationship between photography and the production and diffusion of images of the city of Rio de Janeiro in two different moments: during the modernization of Pereira Passos (early 20th century) and Rio de Megaeventos (21st century). In both historical periods, the city underwent deep urban transformations and photography acts as an important agent in this process. To analyze the role of photography in this context, we work with the images clicked by photographer Augusto Malta and those produced by Instagram users in the context of the Rio 365 project. Throughout the article, our theoretical base focuses on authors who work or tangentiate the issues of memory and materiality. |
id |
UFSCAR-2_dca51cf71f97bcd750135c5c213e8db4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/167 |
network_acronym_str |
UFSCAR-2 |
network_name_str |
Revista GEMInIS |
repository_id_str |
|
spelling |
Materiality and memory of Rio de Janeiro in the photographs of Augusto Malta and the project Rio 365Materialidade e memória do Rio de Janeiro nas fotografias de Augusto Malta e do projeto Rio 365FotografiaMemóriaMaterialidadeInstagramRio de JaneiroIn this article we investigate the relationship between photography and the production and diffusion of images of the city of Rio de Janeiro in two different moments: during the modernization of Pereira Passos (early 20th century) and Rio de Megaeventos (21st century). In both historical periods, the city underwent deep urban transformations and photography acts as an important agent in this process. To analyze the role of photography in this context, we work with the images clicked by photographer Augusto Malta and those produced by Instagram users in the context of the Rio 365 project. Throughout the article, our theoretical base focuses on authors who work or tangentiate the issues of memory and materiality.Neste artigo investigamos a relação da fotografia com a produção e difusão de imagens da cidade do Rio de Janeiro em dois momentos distintos: durante a modernização de Pereira Passos (início do século XX) e no Rio dos megaeventos (século XXI). Em ambos os períodos históricos, a cidade sofreu profundas transformações urbanísticas e a fotografia atua como importante agente nesse processo. Para analisar o papel que a fotografia tem nesse contexto, trabalhamos com as imagens clicadas pelo fotógrafo Augusto Malta e com aquelas produzidas por usuários do Instagram no contexto do projeto Rio 365. Ao longo do artigo, nossa base teórica concentra-se em autores que trabalham ou tangenciam as questões da memória e da materialidade.UFSCar2013-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/167Revista GEMInIS; v. 4 n. 3 (2013): Manifestações de Rua; 168-189Revista GEMInIS; Vol. 4 No. 3 (2013): Manifestações de Rua; 168-189Revista GEMInIS; Vol. 4 Núm. 3 (2013): Manifestações de Rua; 168-1892179-1465reponame:Revista GEMInISinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARporhttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/167/136Gauziski, DéboraAmaro, Faustodo Nascimento Gonçalves, Fernandoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-10T20:11:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/167Revistahttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminisPUBhttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/oai||revista.geminisufscar@gmail.com2179-14652179-1465opendoar:2020-08-10T20:11:36Revista GEMInIS - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Materiality and memory of Rio de Janeiro in the photographs of Augusto Malta and the project Rio 365 Materialidade e memória do Rio de Janeiro nas fotografias de Augusto Malta e do projeto Rio 365 |
title |
Materiality and memory of Rio de Janeiro in the photographs of Augusto Malta and the project Rio 365 |
spellingShingle |
Materiality and memory of Rio de Janeiro in the photographs of Augusto Malta and the project Rio 365 Gauziski, Débora Fotografia Memória Materialidade Rio de Janeiro |
title_short |
Materiality and memory of Rio de Janeiro in the photographs of Augusto Malta and the project Rio 365 |
title_full |
Materiality and memory of Rio de Janeiro in the photographs of Augusto Malta and the project Rio 365 |
title_fullStr |
Materiality and memory of Rio de Janeiro in the photographs of Augusto Malta and the project Rio 365 |
title_full_unstemmed |
Materiality and memory of Rio de Janeiro in the photographs of Augusto Malta and the project Rio 365 |
title_sort |
Materiality and memory of Rio de Janeiro in the photographs of Augusto Malta and the project Rio 365 |
author |
Gauziski, Débora |
author_facet |
Gauziski, Débora Amaro, Fausto do Nascimento Gonçalves, Fernando |
author_role |
author |
author2 |
Amaro, Fausto do Nascimento Gonçalves, Fernando |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gauziski, Débora Amaro, Fausto do Nascimento Gonçalves, Fernando |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fotografia Memória Materialidade Rio de Janeiro |
topic |
Fotografia Memória Materialidade Rio de Janeiro |
description |
In this article we investigate the relationship between photography and the production and diffusion of images of the city of Rio de Janeiro in two different moments: during the modernization of Pereira Passos (early 20th century) and Rio de Megaeventos (21st century). In both historical periods, the city underwent deep urban transformations and photography acts as an important agent in this process. To analyze the role of photography in this context, we work with the images clicked by photographer Augusto Malta and those produced by Instagram users in the context of the Rio 365 project. Throughout the article, our theoretical base focuses on authors who work or tangentiate the issues of memory and materiality. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/167 |
url |
https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/167 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/167/136 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
UFSCar |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista GEMInIS; v. 4 n. 3 (2013): Manifestações de Rua; 168-189 Revista GEMInIS; Vol. 4 No. 3 (2013): Manifestações de Rua; 168-189 Revista GEMInIS; Vol. 4 Núm. 3 (2013): Manifestações de Rua; 168-189 2179-1465 reponame:Revista GEMInIS instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Revista GEMInIS |
collection |
Revista GEMInIS |
repository.name.fl_str_mv |
Revista GEMInIS - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revista.geminisufscar@gmail.com |
_version_ |
1789434637565558784 |