Percepções dos Docentes do Curso de Graduação em Medicina sobre a Atenção Primária à Saúde e a Rede Assistencial Local
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSC |
Texto Completo: | https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/236129 |
Resumo: | TCC(graduação) - Universidade Federal de Santa Catarina. Centro de Ciências da Saúde. Medicina. |
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Percepções dos Docentes do Curso de Graduação em Medicina sobre a Atenção Primária à Saúde e a Rede Assistencial LocalAtenção Primária à SaúdeCurrículoDocentesQuestionárioEducação MédicaTCC(graduação) - Universidade Federal de Santa Catarina. Centro de Ciências da Saúde. Medicina.Introdução: É possível aferir percepções de docentes acerca de temas relevantes à educação médica. A Atenção Primária à Saúde (APS) é um nível de cuidado primordial no Sistema Único de Saúde (SUS) e demanda compreensão por parte dos educadores da área médica. Objetivos: Avaliar percepções do corpo docente do curso de medicina da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) sobre APS e a rede assistencial local de Florianópolis; comparar padrões de resposta entre departamentos do curso. Métodos: Aplicou-se a docentes do curso de medicina da UFSC questionário online estruturado e aperfeiçoado via metodologia Delphi sobre temas referentes à APS. Introduziu-se gabarito conceitual a partir de revisão literária e, por fim, os achados foram discutidos e comparados. Resultados: Dos 168 convidados, 90 (53,6%) responderam ao questionário. 57% discordaram que APS atende apenas problemas simples e de fácil manejo, mas 34% dos docentes acredita que a APS só deve atender condições crônicas e prevenção/promoção de saúde, encaminhando casos agudos; ⅓ não soube responder ou concordou que APS existe apenas no SUS; Na análise por departamentos, até 73% afirmou que médico de família e comunidade (MFC) é qualquer médico que atue numa Equipe de Saúde da Família (ESF); 85% sabem o que é contrarreferência, mas apenas 26% afirmaram praticá-la; 50% não souberam ou concordaram que saúde suplementar não onera cofres públicos. Conclusões: Apesar do entendimento sobre APS como espaço potencialmente resolutivo e da residência em MFC como sua qualificadora, há lacunas importantes nos conhecimentos dos docentes sobre competências da APS, financiamento, matriciamento, comunicação e sobre quem é o MFC.Florianópolis, SCTESSER, Charles DalcanaleHALLAL, Ana Luiza CuriUniversidade Federal de Santa CatarinaSILVA, Brunna Barreto Linhares da2022-07-07T13:42:56Z2022-07-07T13:42:56Z2022-06-24info:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionABSTRACT Introdução: It is possible to access teachers’ perceptions about relevant topics to medical education. Primary Health Care (PHC) is an important level of care in the Brazilian Unified Health System (“SUS”) and it demands understanding on part of medical educators. Objectives: To evaluate the perceptions of the teachers of the medicine course at Federal University of Santa Catarina (UFSC) about PHC and the local care network, in Florianópolis; to compare the response patterns between course departments. Methods: A structured questionnaire about PHC based on Delphi's Methodology was applied to teachers of the medicine course at UFSC. A conceptual template was created after literary review and, finally, the findings were compared and discussed. Results: 57% disagreed that PHC only addresses simple and easy-to-manage problems, but 34% believe that PHC should attends only chronic conditions and prevention or health promoting programs, referring acute cases. ⅓ don’t know how to answer or agreed that PHC exists only in SUS; in tha analysis by departments, until 73% stated that Family and Community Doctor (“MFC”) is any doctor who works in the Family and Community Strategy; 85% knows what is counter-referral, but just 26% said they practice it in their professional life; 50% didn’t know how to answer or agreed that supplementary health care doesn’t burden public coffers. Conclusions: Despite the understanding about PHC as a potentially problem-solving space and about the family and community medicine residency program as its qualifier, there are important gaps in teacher’s knowledge about PHC competences, financing, matrix support, communication and about who the MFC is.application/pdfapplication/pdfapplication/pdfhttps://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/236129info:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFSCinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSC2022-07-07T13:42:57Zoai:repositorio.ufsc.br:123456789/236129Repositório InstitucionalPUBhttp://150.162.242.35/oai/requestopendoar:23732022-07-07T13:42:57Repositório Institucional da UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
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ABSTRACT Introdução: It is possible to access teachers’ perceptions about relevant topics to medical education. Primary Health Care (PHC) is an important level of care in the Brazilian Unified Health System (“SUS”) and it demands understanding on part of medical educators. Objectives: To evaluate the perceptions of the teachers of the medicine course at Federal University of Santa Catarina (UFSC) about PHC and the local care network, in Florianópolis; to compare the response patterns between course departments. Methods: A structured questionnaire about PHC based on Delphi's Methodology was applied to teachers of the medicine course at UFSC. A conceptual template was created after literary review and, finally, the findings were compared and discussed. Results: 57% disagreed that PHC only addresses simple and easy-to-manage problems, but 34% believe that PHC should attends only chronic conditions and prevention or health promoting programs, referring acute cases. ⅓ don’t know how to answer or agreed that PHC exists only in SUS; in tha analysis by departments, until 73% stated that Family and Community Doctor (“MFC”) is any doctor who works in the Family and Community Strategy; 85% knows what is counter-referral, but just 26% said they practice it in their professional life; 50% didn’t know how to answer or agreed that supplementary health care doesn’t burden public coffers. Conclusions: Despite the understanding about PHC as a potentially problem-solving space and about the family and community medicine residency program as its qualifier, there are important gaps in teacher’s knowledge about PHC competences, financing, matrix support, communication and about who the MFC is. application/pdf application/pdf application/pdf |
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