Feedback on EFL undergraduate students' writing: an investigation of the perception of students from the fourth semester of an english languages course at a federal university in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lacerda, Karina Rodrigues
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSC
Texto Completo: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/198505
Resumo: Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2018.
id UFSC_ad0abae12abfd61ef958a1d42b191e2c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsc.br:123456789/198505
network_acronym_str UFSC
network_name_str Repositório Institucional da UFSC
repository_id_str 2373
spelling Feedback on EFL undergraduate students' writing: an investigation of the perception of students from the fourth semester of an english languages course at a federal university in BrazilLíngua inglesaLíngua inglesaPercepçãoDissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2018.Esta pesquisa investiga a percepção de alunos graduandos no curso Letras inglês da Universidade Federal de Santa Catarina sobre o feedback recebido durante as aulas em seus trabalhos escritos. A análise é focada em obter quais tipos de comentários escritos os alunos receberam em seus textos, e quais características desses comentários os alunos acharam mais favoráveis, para então entender a percepção desses alunos. Para então obter esses dados, 24 trabalhos escritos e 12 grading sheets foram analisados para catalogar os tipos de comentários produzidos durante o semestre. Para obter a percepção dos alunos, um questionário com 13 perguntas abertas foi aplicado. Os dados são discutidos com embasamento de outras pesquisas, como de Ferris (1995, 1997, 1998, 2006, 2007), Lee (2004, 2008), Ellis, (2004), Arshwell (2000) e outros. Os dados obtidos dos textos analisados mostram que 727 comentários foram feitos, a maioria em forma (69,2%) que consistem em comentários relacionados a gramática e ortografia. Os resultados dos questionários mostram que a percepção dos alunos sobre os comentários feitos pelo professor e quais são considerados mais favoráveis. Os participantes mostraram uma preferência por todos os tipos de comentários (35%) e também por comentários em forma (35%). Ainda, eles ainda mostram mais favoráveis a comentários escritos (59%) que orais (8%). Além disso, 35% dos participantes responderam que acreditam que comentários em conteúdo, ou seja, comentários relacionados ao conteúdo do texto, os ajudam a melhorar seus textos futuros. Os participantes também demonstraram satisfação em relação aos comentários produzidos pelo professor (92%) e eles também reportaram um impacto positivo ao receber feedback (100%). E, a maioria considera os comentários claros o suficiente (82%).Abstract : This research aims at investigating the perceptions of EFL undergraduate students from a Brazilian federal university taking a writing course in relation to written feedback received during their classes. The analysis focused on identifying which feedback types students received on their papers, and what feedback characteristics they found more valuable as what types of feedback students prefer to receive and their feelings and beliefs about receiving feedback. To this aim, 24 written papers and 12 grading sheets were analyzed to catalog the feedback types given during the semester. To obtain students perceptions, a questionnaire with 13 open questions was applied. The data is discussed in the light of research in the field Ferris (1995, 1997, 1998, 2006, 2007), Lee (2004, 2008), Ellis, (2004), Arshwell (2000). According to the results, 727 comments were given by the professor, mostly commenting on form (69,2%). Regarding students ´perceptions, they showed a preference for feedback on form and content (35%) and feedback only on form (35%). Also, students demonstrated to be more prone to written feedback (59%) as compared to oral feedback (8%). In addition, 35% of the participants answered they believed that comments on content help them to improve their texts. Also, students demonstrated satisfaction in relation to teacher s feedback (92%) and they also reported a positive impact when receiving feedback (100%). Additionally, most students considered teacher s feedback clear enough (82%).Moritz, Maria Ester WollsteinUniversidade Federal de Santa CatarinaLacerda, Karina Rodrigues2019-07-25T11:48:04Z2019-07-25T11:48:04Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis93 p.| il., gráfs., tabs.application/pdf357453https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/198505engreponame:Repositório Institucional da UFSCinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-25T11:48:05Zoai:repositorio.ufsc.br:123456789/198505Repositório InstitucionalPUBhttp://150.162.242.35/oai/requestopendoar:23732019-07-25T11:48:05Repositório Institucional da UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Feedback on EFL undergraduate students' writing: an investigation of the perception of students from the fourth semester of an english languages course at a federal university in Brazil
title Feedback on EFL undergraduate students' writing: an investigation of the perception of students from the fourth semester of an english languages course at a federal university in Brazil
spellingShingle Feedback on EFL undergraduate students' writing: an investigation of the perception of students from the fourth semester of an english languages course at a federal university in Brazil
Lacerda, Karina Rodrigues
Língua inglesa
Língua inglesa
Percepção
title_short Feedback on EFL undergraduate students' writing: an investigation of the perception of students from the fourth semester of an english languages course at a federal university in Brazil
title_full Feedback on EFL undergraduate students' writing: an investigation of the perception of students from the fourth semester of an english languages course at a federal university in Brazil
title_fullStr Feedback on EFL undergraduate students' writing: an investigation of the perception of students from the fourth semester of an english languages course at a federal university in Brazil
title_full_unstemmed Feedback on EFL undergraduate students' writing: an investigation of the perception of students from the fourth semester of an english languages course at a federal university in Brazil
title_sort Feedback on EFL undergraduate students' writing: an investigation of the perception of students from the fourth semester of an english languages course at a federal university in Brazil
author Lacerda, Karina Rodrigues
author_facet Lacerda, Karina Rodrigues
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Moritz, Maria Ester Wollstein
Universidade Federal de Santa Catarina
dc.contributor.author.fl_str_mv Lacerda, Karina Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Língua inglesa
Língua inglesa
Percepção
topic Língua inglesa
Língua inglesa
Percepção
description Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2018.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2019-07-25T11:48:04Z
2019-07-25T11:48:04Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv 357453
https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/198505
identifier_str_mv 357453
url https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/198505
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 93 p.| il., gráfs., tabs.
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSC
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Repositório Institucional da UFSC
collection Repositório Institucional da UFSC
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808651965283958784