Tell my travelling shoes: an intersectional black feminist analysis regarding identity and displacement in All god's children need travelling shoes, Americanah and Um defeito de cor

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Yonekura, Yasmim Pereira
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Tese
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Institucional da UFSC
Texto Completo: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/226821
Resumo: Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2021.
id UFSC_fe237373662182041fc2b00ddde898e9
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsc.br:123456789/226821
network_acronym_str UFSC
network_name_str Repositório Institucional da UFSC
repository_id_str 2373
spelling Universidade Federal de Santa CatarinaYonekura, Yasmim PereiraBrandão, Alessandra Soares2021-08-23T14:03:33Z2021-08-23T14:03:33Z2021372345https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/226821Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2021.A presente pesquisa analisa três obras literárias Um defeito de Cor de Ana Maria Gonçalves, Americanah de Chimamanda Adichie e All God1s Children Need Traveling Shoes de Maya Angelou. As narrativas são investigadas de forma a analisar a identidade de mulheres negras como um lugar político para agencia social frente às múltiplas opressões, da perspectiva interseccional do feminismo negro (CRENSHAW, 1991). Algumas das questões específicas investigadas são a amefricanidade de Lélia González, assim como a formação de sujeitos híbridos nas narrativas protagonizadas e escritas por mulheres negras, a partir da ideia da consciência mestiza de Glória Anzaldua (1987). Também investiga­se como as emoções e relações pessoais dessas mulheres se tornam ferramentas políticas, usando dos conceitos de Sara Ahmed (2004), assim como a dimensão de resistência cultural e social que a ideia da criação de um lar tem nas narrativas analisadas (HOOKS, 2009).Abstract: This research analyzes three literary works Um Defeito de Cor by Ana Maria Gonçalves, Americanah by Chimamanda Adichie and All God's Children Need Traveling Shoes by Maya Angelou. The narratives are investigated in order to analyze the identity of Black women as a political place for social agency in face of multiple oppressions, from the intersectional perspective of Black feminism (CRENSHAW, 1991). Some of the specific questions investigated are the amefricanity of Lélia González, as well as the formation of hybrid subjects in the narratives, based on the idea of mestiza consciousness by Glória Anzaldua (1987). It also investigates how the emotions and personal relationships of these women become political tools, using the concepts of Sara Ahmed (2004), as well as how the idea of creating a home has a dimension of cultural and social resistance in the narratives (HOOKS , 2009).198 p.| il.engLíngua inglesaNegrasMulheresMulheresFeminismoTell my travelling shoes: an intersectional black feminist analysis regarding identity and displacement in All god's children need travelling shoes, Americanah and Um defeito de corinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisreponame:Repositório Institucional da UFSCinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCinfo:eu-repo/semantics/openAccessORIGINALPPGI0199-T.pdfPPGI0199-T.pdfapplication/pdf1974909https://repositorio.ufsc.br/bitstream/123456789/226821/-1/PPGI0199-T.pdfb7387cf92373190e347424b64fcc9273MD5-1123456789/2268212021-08-23 11:03:34.004oai:repositorio.ufsc.br:123456789/226821Repositório de PublicaçõesPUBhttp://150.162.242.35/oai/requestopendoar:23732021-08-23T14:03:34Repositório Institucional da UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Tell my travelling shoes: an intersectional black feminist analysis regarding identity and displacement in All god's children need travelling shoes, Americanah and Um defeito de cor
title Tell my travelling shoes: an intersectional black feminist analysis regarding identity and displacement in All god's children need travelling shoes, Americanah and Um defeito de cor
spellingShingle Tell my travelling shoes: an intersectional black feminist analysis regarding identity and displacement in All god's children need travelling shoes, Americanah and Um defeito de cor
Yonekura, Yasmim Pereira
Língua inglesa
Negras
Mulheres
Mulheres
Feminismo
title_short Tell my travelling shoes: an intersectional black feminist analysis regarding identity and displacement in All god's children need travelling shoes, Americanah and Um defeito de cor
title_full Tell my travelling shoes: an intersectional black feminist analysis regarding identity and displacement in All god's children need travelling shoes, Americanah and Um defeito de cor
title_fullStr Tell my travelling shoes: an intersectional black feminist analysis regarding identity and displacement in All god's children need travelling shoes, Americanah and Um defeito de cor
title_full_unstemmed Tell my travelling shoes: an intersectional black feminist analysis regarding identity and displacement in All god's children need travelling shoes, Americanah and Um defeito de cor
title_sort Tell my travelling shoes: an intersectional black feminist analysis regarding identity and displacement in All god's children need travelling shoes, Americanah and Um defeito de cor
author Yonekura, Yasmim Pereira
author_facet Yonekura, Yasmim Pereira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.contributor.author.fl_str_mv Yonekura, Yasmim Pereira
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Brandão, Alessandra Soares
contributor_str_mv Brandão, Alessandra Soares
dc.subject.classification.none.fl_str_mv Língua inglesa
Negras
Mulheres
Mulheres
Feminismo
topic Língua inglesa
Negras
Mulheres
Mulheres
Feminismo
description Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2021.
publishDate 2021
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-08-23T14:03:33Z
dc.date.available.fl_str_mv 2021-08-23T14:03:33Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2021
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/226821
dc.identifier.other.none.fl_str_mv 372345
identifier_str_mv 372345
url https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/226821
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 198 p.| il.
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSC
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Repositório Institucional da UFSC
collection Repositório Institucional da UFSC
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufsc.br/bitstream/123456789/226821/-1/PPGI0199-T.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv b7387cf92373190e347424b64fcc9273
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1766805117623861248