Think, act, and intervene: extension actions to combat misinformation in basic education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Sociais e Humanas |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/sociaisehumanas/article/view/74525 |
Resumo: | Confronted by a situation of disinformation, educational institutions have re-signified their actions, not only aimed at training based on formal curricular content, but also to raise in students and teachers a critical thinking and awareness about their role in confronting this reality. In this sense, given the experience of the extension project "Comunica UEPB: o despertar da consciência crítica e o combate à disinformação como ações de comunicação extra-muros" (The awakening of critical consciousness and the fight against misinformation as extra-mural communication actions), which held workshops to fight misinformation with students and teachers of the Escola Estadual Cidadã Integral Técnica (ECIT) Prefeito Oswaldo Pessoa, located in João Pessoa, Paraíba, we developed this descriptive, qualitative and documental research, with the objective of demonstrating the possibilities of articulation between critical competence in information and educommunication for the development of extension activities to fight misinformation with high school students and teachers in Paraíba. Although permeated by a series of challenges, this extension experience enabled the approximation between the academic knowledge and the school reality and showed the importance of the active participation of students and the offer of improvement to teachers with a focus on the critical competence in information and educommunication, to combat disinformation. |
id |
UFSM-10_f4cf914bb547a0e9a5e01f54f532ad14 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/74525 |
network_acronym_str |
UFSM-10 |
network_name_str |
Sociais e Humanas |
repository_id_str |
|
spelling |
Think, act, and intervene: extension actions to combat misinformation in basic educationPensar, agir e intervir: ações de extensão para o combate à desinformação na educação básicaDisinformationEducommunicationCritical competence in informationEducation for communicationTeacher trainingDesinformaçãoEducomunicaçãoCompetência crítica em informaçãoEducação para a comunicaçãoFormação de professoresConfronted by a situation of disinformation, educational institutions have re-signified their actions, not only aimed at training based on formal curricular content, but also to raise in students and teachers a critical thinking and awareness about their role in confronting this reality. In this sense, given the experience of the extension project "Comunica UEPB: o despertar da consciência crítica e o combate à disinformação como ações de comunicação extra-muros" (The awakening of critical consciousness and the fight against misinformation as extra-mural communication actions), which held workshops to fight misinformation with students and teachers of the Escola Estadual Cidadã Integral Técnica (ECIT) Prefeito Oswaldo Pessoa, located in João Pessoa, Paraíba, we developed this descriptive, qualitative and documental research, with the objective of demonstrating the possibilities of articulation between critical competence in information and educommunication for the development of extension activities to fight misinformation with high school students and teachers in Paraíba. Although permeated by a series of challenges, this extension experience enabled the approximation between the academic knowledge and the school reality and showed the importance of the active participation of students and the offer of improvement to teachers with a focus on the critical competence in information and educommunication, to combat disinformation.Confrontadas por uma conjuntura de desinformação, instituições educacionais têm ressignificado a atuação não apenas direcionadas à formação com base no conteúdo curricular formal, mas, para suscitar em estudantes e professores um pensamento crítico e uma consciência a respeito do papel destes no enfrentamento a essa realidade. Neste sentido, diante da experiência do projeto de extensão “Comunica UEPB: o despertar da consciência crítica e o combate à desinformação como ações de comunicação extra-muros”, que realizou oficinas de combate à desinformação junto a estudantes e docentes da Escola Estadual Cidadã Integral Técnica (ECIT) Prefeito Oswaldo Pessoa, localizada em João Pessoa, Paraíba, desenvolvemos essa pesquisa descritiva, qualitativa e documental, com o objetivo de demonstrar as possibilidades de articulação entre a competência crítica em informação e a educomunicação para o desenvolvimento de atividades extensionistas de combate à desinformação junto a estudantes e professores de ensino médio da Paraíba. Embora, permeada por uma série de desafios, essa experiência extensionista possibilitou a aproximação entre os saberes acadêmicos e a realidade escolar e evidenciou a importância da participação ativa de discentes e da oferta de aperfeiçoamento aos docentes com foco da competência crítica em informação e educomunicação, para o combate à desinformação.Universidade Federal de Santa Maria2023-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/sociaisehumanas/article/view/7452510.5902/2317175874525Revista Sociais e Humanas; v. 36 n. 1 (2023): Desinformação, Extrema Direita e Manipulação; e745252317-17580103-0620reponame:Sociais e Humanasinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/sociaisehumanas/article/view/74525/62703Copyright (c) 2023 Revista Sociais e Humanashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarques, Juliana FerreiraAlves, Edvaldo CarvalhoAlencar, Ana Paula2024-01-15T17:21:58Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/74525Revistahttps://periodicos.ufsm.br/index.php/sociaisehumanasPUBhttp://periodicos.ufsm.br/index.php/sociaisehumanas/oaicarlos.eduardo@cbpciencia.com.br||revistaccsh@gmail.com2317-17580103-0620opendoar:2024-01-15T17:21:58Sociais e Humanas - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Think, act, and intervene: extension actions to combat misinformation in basic education Pensar, agir e intervir: ações de extensão para o combate à desinformação na educação básica |
title |
Think, act, and intervene: extension actions to combat misinformation in basic education |
spellingShingle |
Think, act, and intervene: extension actions to combat misinformation in basic education Marques, Juliana Ferreira Disinformation Educommunication Critical competence in information Education for communication Teacher training Desinformação Educomunicação Competência crítica em informação Educação para a comunicação Formação de professores |
title_short |
Think, act, and intervene: extension actions to combat misinformation in basic education |
title_full |
Think, act, and intervene: extension actions to combat misinformation in basic education |
title_fullStr |
Think, act, and intervene: extension actions to combat misinformation in basic education |
title_full_unstemmed |
Think, act, and intervene: extension actions to combat misinformation in basic education |
title_sort |
Think, act, and intervene: extension actions to combat misinformation in basic education |
author |
Marques, Juliana Ferreira |
author_facet |
Marques, Juliana Ferreira Alves, Edvaldo Carvalho Alencar, Ana Paula |
author_role |
author |
author2 |
Alves, Edvaldo Carvalho Alencar, Ana Paula |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marques, Juliana Ferreira Alves, Edvaldo Carvalho Alencar, Ana Paula |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Disinformation Educommunication Critical competence in information Education for communication Teacher training Desinformação Educomunicação Competência crítica em informação Educação para a comunicação Formação de professores |
topic |
Disinformation Educommunication Critical competence in information Education for communication Teacher training Desinformação Educomunicação Competência crítica em informação Educação para a comunicação Formação de professores |
description |
Confronted by a situation of disinformation, educational institutions have re-signified their actions, not only aimed at training based on formal curricular content, but also to raise in students and teachers a critical thinking and awareness about their role in confronting this reality. In this sense, given the experience of the extension project "Comunica UEPB: o despertar da consciência crítica e o combate à disinformação como ações de comunicação extra-muros" (The awakening of critical consciousness and the fight against misinformation as extra-mural communication actions), which held workshops to fight misinformation with students and teachers of the Escola Estadual Cidadã Integral Técnica (ECIT) Prefeito Oswaldo Pessoa, located in João Pessoa, Paraíba, we developed this descriptive, qualitative and documental research, with the objective of demonstrating the possibilities of articulation between critical competence in information and educommunication for the development of extension activities to fight misinformation with high school students and teachers in Paraíba. Although permeated by a series of challenges, this extension experience enabled the approximation between the academic knowledge and the school reality and showed the importance of the active participation of students and the offer of improvement to teachers with a focus on the critical competence in information and educommunication, to combat disinformation. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/sociaisehumanas/article/view/74525 10.5902/2317175874525 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/sociaisehumanas/article/view/74525 |
identifier_str_mv |
10.5902/2317175874525 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/sociaisehumanas/article/view/74525/62703 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Sociais e Humanas http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Sociais e Humanas http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Sociais e Humanas; v. 36 n. 1 (2023): Desinformação, Extrema Direita e Manipulação; e74525 2317-1758 0103-0620 reponame:Sociais e Humanas instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Sociais e Humanas |
collection |
Sociais e Humanas |
repository.name.fl_str_mv |
Sociais e Humanas - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
carlos.eduardo@cbpciencia.com.br||revistaccsh@gmail.com |
_version_ |
1799944178824642560 |