Think, act, and intervene: extension actions to combat misinformation in basic education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques, Juliana Ferreira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Alves, Edvaldo Carvalho, Alencar, Ana Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Sociais e Humanas
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/sociaisehumanas/article/view/74525
Resumo: Confronted by a situation of disinformation, educational institutions have re-signified their actions, not only aimed at training based on formal curricular content, but also to raise in students and teachers a critical thinking and awareness about their role in confronting this reality. In this sense, given the experience of the extension project "Comunica UEPB: o despertar da consciência crítica e o combate à disinformação como ações de comunicação extra-muros" (The awakening of critical consciousness and the fight against misinformation as extra-mural communication actions), which held workshops to fight misinformation with students and teachers of the Escola Estadual Cidadã Integral Técnica (ECIT) Prefeito Oswaldo Pessoa, located in João Pessoa, Paraíba, we developed this descriptive, qualitative and documental research, with the objective of demonstrating the possibilities of articulation between critical competence in information and educommunication for the development of extension activities to fight misinformation with high school students and teachers in Paraíba. Although permeated by a series of challenges, this extension experience enabled the approximation between the academic knowledge and the school reality and showed the importance of the active participation of students and the offer of improvement to teachers with a focus on the critical competence in information and educommunication, to combat disinformation.
id UFSM-10_f4cf914bb547a0e9a5e01f54f532ad14
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/74525
network_acronym_str UFSM-10
network_name_str Sociais e Humanas
repository_id_str
spelling Think, act, and intervene: extension actions to combat misinformation in basic educationPensar, agir e intervir: ações de extensão para o combate à desinformação na educação básicaDisinformationEducommunicationCritical competence in informationEducation for communicationTeacher trainingDesinformaçãoEducomunicaçãoCompetência crítica em informaçãoEducação para a comunicaçãoFormação de professoresConfronted by a situation of disinformation, educational institutions have re-signified their actions, not only aimed at training based on formal curricular content, but also to raise in students and teachers a critical thinking and awareness about their role in confronting this reality. In this sense, given the experience of the extension project "Comunica UEPB: o despertar da consciência crítica e o combate à disinformação como ações de comunicação extra-muros" (The awakening of critical consciousness and the fight against misinformation as extra-mural communication actions), which held workshops to fight misinformation with students and teachers of the Escola Estadual Cidadã Integral Técnica (ECIT) Prefeito Oswaldo Pessoa, located in João Pessoa, Paraíba, we developed this descriptive, qualitative and documental research, with the objective of demonstrating the possibilities of articulation between critical competence in information and educommunication for the development of extension activities to fight misinformation with high school students and teachers in Paraíba. Although permeated by a series of challenges, this extension experience enabled the approximation between the academic knowledge and the school reality and showed the importance of the active participation of students and the offer of improvement to teachers with a focus on the critical competence in information and educommunication, to combat disinformation.Confrontadas por uma conjuntura de desinformação, instituições educacionais têm ressignificado a atuação não apenas direcionadas à formação com base no conteúdo curricular formal, mas, para suscitar em estudantes e professores um pensamento crítico e uma consciência a respeito do papel destes no enfrentamento a essa realidade. Neste sentido, diante da experiência do projeto de extensão “Comunica UEPB: o despertar da consciência crítica e o combate à desinformação como ações de comunicação extra-muros”, que realizou oficinas de combate à desinformação junto a estudantes e docentes da Escola Estadual Cidadã Integral Técnica (ECIT) Prefeito Oswaldo Pessoa, localizada em João Pessoa, Paraíba, desenvolvemos essa pesquisa descritiva, qualitativa e documental, com o objetivo de demonstrar as possibilidades de articulação entre a competência crítica em informação e a educomunicação para o desenvolvimento de atividades extensionistas de combate à desinformação junto a estudantes e professores de ensino médio da Paraíba. Embora, permeada por uma série de desafios, essa experiência extensionista possibilitou a aproximação entre os saberes acadêmicos e a realidade escolar e evidenciou a importância da participação ativa de discentes e da oferta de aperfeiçoamento aos docentes com foco da competência crítica em informação e educomunicação, para o combate à desinformação.Universidade Federal de Santa Maria2023-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/sociaisehumanas/article/view/7452510.5902/2317175874525Revista Sociais e Humanas; v. 36 n. 1 (2023): Desinformação, Extrema Direita e Manipulação; e745252317-17580103-0620reponame:Sociais e Humanasinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/sociaisehumanas/article/view/74525/62703Copyright (c) 2023 Revista Sociais e Humanashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarques, Juliana FerreiraAlves, Edvaldo CarvalhoAlencar, Ana Paula2024-01-15T17:21:58Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/74525Revistahttps://periodicos.ufsm.br/index.php/sociaisehumanasPUBhttp://periodicos.ufsm.br/index.php/sociaisehumanas/oaicarlos.eduardo@cbpciencia.com.br||revistaccsh@gmail.com2317-17580103-0620opendoar:2024-01-15T17:21:58Sociais e Humanas - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Think, act, and intervene: extension actions to combat misinformation in basic education
Pensar, agir e intervir: ações de extensão para o combate à desinformação na educação básica
title Think, act, and intervene: extension actions to combat misinformation in basic education
spellingShingle Think, act, and intervene: extension actions to combat misinformation in basic education
Marques, Juliana Ferreira
Disinformation
Educommunication
Critical competence in information
Education for communication
Teacher training
Desinformação
Educomunicação
Competência crítica em informação
Educação para a comunicação
Formação de professores
title_short Think, act, and intervene: extension actions to combat misinformation in basic education
title_full Think, act, and intervene: extension actions to combat misinformation in basic education
title_fullStr Think, act, and intervene: extension actions to combat misinformation in basic education
title_full_unstemmed Think, act, and intervene: extension actions to combat misinformation in basic education
title_sort Think, act, and intervene: extension actions to combat misinformation in basic education
author Marques, Juliana Ferreira
author_facet Marques, Juliana Ferreira
Alves, Edvaldo Carvalho
Alencar, Ana Paula
author_role author
author2 Alves, Edvaldo Carvalho
Alencar, Ana Paula
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marques, Juliana Ferreira
Alves, Edvaldo Carvalho
Alencar, Ana Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Disinformation
Educommunication
Critical competence in information
Education for communication
Teacher training
Desinformação
Educomunicação
Competência crítica em informação
Educação para a comunicação
Formação de professores
topic Disinformation
Educommunication
Critical competence in information
Education for communication
Teacher training
Desinformação
Educomunicação
Competência crítica em informação
Educação para a comunicação
Formação de professores
description Confronted by a situation of disinformation, educational institutions have re-signified their actions, not only aimed at training based on formal curricular content, but also to raise in students and teachers a critical thinking and awareness about their role in confronting this reality. In this sense, given the experience of the extension project "Comunica UEPB: o despertar da consciência crítica e o combate à disinformação como ações de comunicação extra-muros" (The awakening of critical consciousness and the fight against misinformation as extra-mural communication actions), which held workshops to fight misinformation with students and teachers of the Escola Estadual Cidadã Integral Técnica (ECIT) Prefeito Oswaldo Pessoa, located in João Pessoa, Paraíba, we developed this descriptive, qualitative and documental research, with the objective of demonstrating the possibilities of articulation between critical competence in information and educommunication for the development of extension activities to fight misinformation with high school students and teachers in Paraíba. Although permeated by a series of challenges, this extension experience enabled the approximation between the academic knowledge and the school reality and showed the importance of the active participation of students and the offer of improvement to teachers with a focus on the critical competence in information and educommunication, to combat disinformation.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/sociaisehumanas/article/view/74525
10.5902/2317175874525
url http://periodicos.ufsm.br/sociaisehumanas/article/view/74525
identifier_str_mv 10.5902/2317175874525
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/sociaisehumanas/article/view/74525/62703
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Sociais e Humanas
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Sociais e Humanas
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista Sociais e Humanas; v. 36 n. 1 (2023): Desinformação, Extrema Direita e Manipulação; e74525
2317-1758
0103-0620
reponame:Sociais e Humanas
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Sociais e Humanas
collection Sociais e Humanas
repository.name.fl_str_mv Sociais e Humanas - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv carlos.eduardo@cbpciencia.com.br||revistaccsh@gmail.com
_version_ 1799944178824642560