Misinformation strategies in the production of video essays
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste |
Texto Completo: | https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14892 |
Resumo: | Starting from the notions of media competence (Bauer, 2011; Martino & Menezes, 2012) and post-truth discursive resources (Dunker, 2017), we discuss the appropriation of the video essay format by disinformation profiles on YouTube and TikTok. We analyze how the use of this format becomes useful to give legitimacy to perspectives of historical revisionism, revealing the diversity of content that strengthens disinformation networks. |
id |
UCB-3_9642abd859fee47e9dd4a4a0c215bea8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.portalrevistas.ucb.br:article/14892 |
network_acronym_str |
UCB-3 |
network_name_str |
Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste |
repository_id_str |
|
spelling |
Misinformation strategies in the production of video essaysEstratégias de desinformação na produção de videoensaiosVideo essayMedia competenceDisinformationYouTubeTikTokVídeo-ensaioCompetência MidiáticaDesinformaçãoYouTubeTikTokStarting from the notions of media competence (Bauer, 2011; Martino & Menezes, 2012) and post-truth discursive resources (Dunker, 2017), we discuss the appropriation of the video essay format by disinformation profiles on YouTube and TikTok. We analyze how the use of this format becomes useful to give legitimacy to perspectives of historical revisionism, revealing the diversity of content that strengthens disinformation networks.Partindo das noções de competência midiática (Bauer, 2011; Martino & Menezes, 2012) e de recursos discursivos de pós-verdade (Dunker, 2017), discutimos a apropriação do formato vídeo-ensaio por perfis de desinformação no YouTube e TikTok. Analisamos como o emprego do referido formato se torna útil para conferir legitimidade a perspectivas de revisionismo histórico, revelando a diversidade de conteúdos que robustecem as redes de desinformação.Universidade de Brasília, Universidade Católica de Brasília, Universidade Federal de Goiás e Universidade Federal do Mato Grosso do Sul2024-04-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/1489210.31501/esf.v1i29.14892Esferas; No. 29 (2024): Desinformação & Fake NewsEsferas; n. 29 (2024): Desinformação & Fake News2446-61902316-712210.31501/esf.v1i29reponame:Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oesteinstname:Universidade Católica de Brasília (UCB)instacron:UCBporhttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14892/11805Copyright (c) 2024 Emmanuelle Dias, Letícia Lopes, Felipe Borgeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDias, Emmanuelle Lopes, LetíciaBorges, Felipe2024-04-21T18:22:59Zoai:ojs.portalrevistas.ucb.br:article/14892Revistahttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/oai||fredfeitoza@outlook.com|| flormd@gmail.com2446-61902316-7122opendoar:2024-04-21T18:22:59Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste - Universidade Católica de Brasília (UCB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Misinformation strategies in the production of video essays Estratégias de desinformação na produção de videoensaios |
title |
Misinformation strategies in the production of video essays |
spellingShingle |
Misinformation strategies in the production of video essays Dias, Emmanuelle Video essay Media competence Disinformation YouTube TikTok Vídeo-ensaio Competência Midiática Desinformação YouTube TikTok |
title_short |
Misinformation strategies in the production of video essays |
title_full |
Misinformation strategies in the production of video essays |
title_fullStr |
Misinformation strategies in the production of video essays |
title_full_unstemmed |
Misinformation strategies in the production of video essays |
title_sort |
Misinformation strategies in the production of video essays |
author |
Dias, Emmanuelle |
author_facet |
Dias, Emmanuelle Lopes, Letícia Borges, Felipe |
author_role |
author |
author2 |
Lopes, Letícia Borges, Felipe |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, Emmanuelle Lopes, Letícia Borges, Felipe |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Video essay Media competence Disinformation YouTube TikTok Vídeo-ensaio Competência Midiática Desinformação YouTube TikTok |
topic |
Video essay Media competence Disinformation YouTube TikTok Vídeo-ensaio Competência Midiática Desinformação YouTube TikTok |
description |
Starting from the notions of media competence (Bauer, 2011; Martino & Menezes, 2012) and post-truth discursive resources (Dunker, 2017), we discuss the appropriation of the video essay format by disinformation profiles on YouTube and TikTok. We analyze how the use of this format becomes useful to give legitimacy to perspectives of historical revisionism, revealing the diversity of content that strengthens disinformation networks. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14892 10.31501/esf.v1i29.14892 |
url |
https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14892 |
identifier_str_mv |
10.31501/esf.v1i29.14892 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14892/11805 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Emmanuelle Dias, Letícia Lopes, Felipe Borges https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Emmanuelle Dias, Letícia Lopes, Felipe Borges https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Brasília, Universidade Católica de Brasília, Universidade Federal de Goiás e Universidade Federal do Mato Grosso do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Brasília, Universidade Católica de Brasília, Universidade Federal de Goiás e Universidade Federal do Mato Grosso do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Esferas; No. 29 (2024): Desinformação & Fake News Esferas; n. 29 (2024): Desinformação & Fake News 2446-6190 2316-7122 10.31501/esf.v1i29 reponame:Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste instname:Universidade Católica de Brasília (UCB) instacron:UCB |
instname_str |
Universidade Católica de Brasília (UCB) |
instacron_str |
UCB |
institution |
UCB |
reponame_str |
Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste |
collection |
Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste |
repository.name.fl_str_mv |
Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste - Universidade Católica de Brasília (UCB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||fredfeitoza@outlook.com|| flormd@gmail.com |
_version_ |
1809731744341950464 |