Misinformation strategies in the production of video essays

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Emmanuelle
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Lopes, Letícia, Borges, Felipe
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste
Texto Completo: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14892
Resumo: Starting from the notions of media competence (Bauer, 2011; Martino & Menezes, 2012) and post-truth discursive resources (Dunker, 2017), we discuss the appropriation of the video essay format by disinformation profiles on YouTube and TikTok. We analyze how the use of this format becomes useful to give legitimacy to perspectives of historical revisionism, revealing the diversity of content that strengthens disinformation networks.
id UCB-3_9642abd859fee47e9dd4a4a0c215bea8
oai_identifier_str oai:ojs.portalrevistas.ucb.br:article/14892
network_acronym_str UCB-3
network_name_str Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste
repository_id_str
spelling Misinformation strategies in the production of video essaysEstratégias de desinformação na produção de videoensaiosVideo essayMedia competenceDisinformationYouTubeTikTokVídeo-ensaioCompetência MidiáticaDesinformaçãoYouTubeTikTokStarting from the notions of media competence (Bauer, 2011; Martino & Menezes, 2012) and post-truth discursive resources (Dunker, 2017), we discuss the appropriation of the video essay format by disinformation profiles on YouTube and TikTok. We analyze how the use of this format becomes useful to give legitimacy to perspectives of historical revisionism, revealing the diversity of content that strengthens disinformation networks.Partindo das noções de competência midiática (Bauer, 2011; Martino & Menezes, 2012) e de recursos discursivos de pós-verdade (Dunker, 2017), discutimos a apropriação do formato vídeo-ensaio por perfis de desinformação no YouTube e TikTok. Analisamos como o emprego do referido formato se torna útil para conferir legitimidade a perspectivas de revisionismo histórico, revelando a diversidade de conteúdos que robustecem as redes de desinformação.Universidade de Brasília, Universidade Católica de Brasília, Universidade Federal de Goiás e Universidade Federal do Mato Grosso do Sul2024-04-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/1489210.31501/esf.v1i29.14892Esferas; No. 29 (2024): Desinformação & Fake NewsEsferas; n. 29 (2024): Desinformação & Fake News2446-61902316-712210.31501/esf.v1i29reponame:Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oesteinstname:Universidade Católica de Brasília (UCB)instacron:UCBporhttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14892/11805Copyright (c) 2024 Emmanuelle Dias, Letícia Lopes, Felipe Borgeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDias, Emmanuelle Lopes, LetíciaBorges, Felipe2024-04-21T18:22:59Zoai:ojs.portalrevistas.ucb.br:article/14892Revistahttps://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/oai||fredfeitoza@outlook.com|| flormd@gmail.com2446-61902316-7122opendoar:2024-04-21T18:22:59Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste - Universidade Católica de Brasília (UCB)false
dc.title.none.fl_str_mv Misinformation strategies in the production of video essays
Estratégias de desinformação na produção de videoensaios
title Misinformation strategies in the production of video essays
spellingShingle Misinformation strategies in the production of video essays
Dias, Emmanuelle
Video essay
Media competence
Disinformation
YouTube
TikTok
Vídeo-ensaio
Competência Midiática
Desinformação
YouTube
TikTok
title_short Misinformation strategies in the production of video essays
title_full Misinformation strategies in the production of video essays
title_fullStr Misinformation strategies in the production of video essays
title_full_unstemmed Misinformation strategies in the production of video essays
title_sort Misinformation strategies in the production of video essays
author Dias, Emmanuelle
author_facet Dias, Emmanuelle
Lopes, Letícia
Borges, Felipe
author_role author
author2 Lopes, Letícia
Borges, Felipe
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Emmanuelle
Lopes, Letícia
Borges, Felipe
dc.subject.por.fl_str_mv Video essay
Media competence
Disinformation
YouTube
TikTok
Vídeo-ensaio
Competência Midiática
Desinformação
YouTube
TikTok
topic Video essay
Media competence
Disinformation
YouTube
TikTok
Vídeo-ensaio
Competência Midiática
Desinformação
YouTube
TikTok
description Starting from the notions of media competence (Bauer, 2011; Martino & Menezes, 2012) and post-truth discursive resources (Dunker, 2017), we discuss the appropriation of the video essay format by disinformation profiles on YouTube and TikTok. We analyze how the use of this format becomes useful to give legitimacy to perspectives of historical revisionism, revealing the diversity of content that strengthens disinformation networks.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14892
10.31501/esf.v1i29.14892
url https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14892
identifier_str_mv 10.31501/esf.v1i29.14892
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://portalrevistas.ucb.br/index.php/esf/article/view/14892/11805
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Emmanuelle Dias, Letícia Lopes, Felipe Borges
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Emmanuelle Dias, Letícia Lopes, Felipe Borges
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Brasília, Universidade Católica de Brasília, Universidade Federal de Goiás e Universidade Federal do Mato Grosso do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Brasília, Universidade Católica de Brasília, Universidade Federal de Goiás e Universidade Federal do Mato Grosso do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Esferas; No. 29 (2024): Desinformação & Fake News
Esferas; n. 29 (2024): Desinformação & Fake News
2446-6190
2316-7122
10.31501/esf.v1i29
reponame:Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste
instname:Universidade Católica de Brasília (UCB)
instacron:UCB
instname_str Universidade Católica de Brasília (UCB)
instacron_str UCB
institution UCB
reponame_str Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste
collection Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste
repository.name.fl_str_mv Esferas - Revista Interprogramas de Pós-graduação em Comunicação do Centro-Oeste - Universidade Católica de Brasília (UCB)
repository.mail.fl_str_mv ||fredfeitoza@outlook.com|| flormd@gmail.com
_version_ 1809731744341950464