Geospatial technologies and the nursing process in a sentinel unit: experience report
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25764 |
Resumo: | Aim: to report a research incorporation of suspected cases of Dengue, Zika virus and Chikungunya to the nursing process in a Sentinel Surveillance unit of Zika virus. Method: experience report which used geospatial technologies as teaching-learning tools during Supervised Curricular Internship of a nursing undergraduate course, in a sentinel Surveillance unit. All notifications of the cases were gathered and the geocoding of the individuals’ residence was done, contributing for the nursing process in a Sentinel Surveillance unit. Results: new information were produced about the suspected individuals’ addresses, it was noted that the attended population reside mostly in a region, which already has service recommended for. Conclusions: the experience contributed to a priorities definition for actions related to cases of Dengue, Chikungunya and mainly for the Zika virus, pointing out new possibilities for the use of geospatial technologies. |
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Geospatial technologies and the nursing process in a sentinel unit: experience reportTecnologías geoespaciales y el proceso de enfermería en una unidad centinela: relato de experienciaTecnologias geoespaciais e o processo de enfermagem em uma unidade sentinela: relato de experiênciaEducationnursingEpidemiological surveillanceSentinel surveillanceGeographic mappingEducación en enfermeríaVigilancia epidemiológicaVigilancia de guardiaMapeo geográficoEducação em enfermagemVigilância epidemiológicaVigilância de evento sentinelaMapeamento geográficoAim: to report a research incorporation of suspected cases of Dengue, Zika virus and Chikungunya to the nursing process in a Sentinel Surveillance unit of Zika virus. Method: experience report which used geospatial technologies as teaching-learning tools during Supervised Curricular Internship of a nursing undergraduate course, in a sentinel Surveillance unit. All notifications of the cases were gathered and the geocoding of the individuals’ residence was done, contributing for the nursing process in a Sentinel Surveillance unit. Results: new information were produced about the suspected individuals’ addresses, it was noted that the attended population reside mostly in a region, which already has service recommended for. Conclusions: the experience contributed to a priorities definition for actions related to cases of Dengue, Chikungunya and mainly for the Zika virus, pointing out new possibilities for the use of geospatial technologies.Objetivo: presentar la experiencia de incorporación de tecnologías geoespaciales a la investigación de los casos sospechosos de Dengue, virus Zika y Chikungunya al trabajo de enfermería en una unidad de centinela de virus Zika. Método: relato de experiencia que utilizó las tecnologías geoespaciales como herramienta de enseñanza aprendizaje durante la Pasantía Supervisada de un curso de enfermería, en una unidad centinela. Se recogieron todas las notificaciones registradas de los casos y se realizó el goecodificación del lugar de residencia de los sujetos. Resultados: nuevas informaciones fueron producidas sobre la dirección de los sujetos con sospecha de infección, y fue observado que la población atendida reside, en su mayoría, en la región ya asistida por la unidad. Conclusiones: la experiencia ha contribuido para el establecimiento de prioridades para los casos de casos de Dengue, Chikungunya y especialmente para el virus Zika, indicando nuevas posibilidades para el uso de tecnologías geoespaciales.Objetivo: relatar a experiência da incorporação da pesquisa dos casos suspeitos de Dengue, Zika vírus e Chikungunya ao processo de enfermagem em uma unidade sentinela de Zika vírus. Método: relato de experiência que utilizou as tecnologias geoespaciais como ferramenta de ensino aprendizagem durante o Estágio Curricular Supervisionado de um curso de graduação em enfermagem feito em uma unidade sentinela. Reuniu-se todas as notificações registradas dos casos e realizou-se o geocodificação do local de residência dos indivíduos. Resultados: novas informações foram produzidas a respeito do endereço de procedência dos indivíduos suspeitos e notou-se que a população atendida reside, em sua maioria, na região compreendida de atendimento já preconizada para a unidade. Conclusões: a experiência contribuiu para a definição de prioridades para as ações relacionadas aos casos de Dengue, Chikungunya e principalmente do Zika vírus, apontando novas possibilidades de uso das tecnologias geoespaciais no desenvolvimento do processo de enfermagem.Universidade Federal de Santa Maria2018-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/2576410.5902/2179769225764Revista de Enfermagem da UFSM; v. 8 n. 2 (2018); 380-3892179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25764/pdfCopyright (c) 2018 Revista de Enfermagem da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessFriestino, Jane Kelly OliveiraFantin, MagdaSfredo, Thaísa CarlaBusnello, Grasiele Fátima2021-04-20T12:41:01Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25764Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T12:41:01Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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