Cultural perceptions of studentsand nurses about the nursing care systematization
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/11234 |
Resumo: | Aim: to identify the perceptions of students and nurses on the nursing care systematization in relation to teaching and applicability. Method: study design and descriptive survey, focusing on subjective from the cultural perspective aspects. We interviewed 28 nursing students and 20 nurses. The reports were analyzed according to deductive thematic analysis. Results: the following thematic units were obtained: “The NCS as a tool for quality care”, “The teaching of NCS and the care provided” and “The applicability of NCS”. Conclusions: the teaching and application of NCS in the context studied, yet fail to produce desired results, such as improvement in scaling nursing and unity among the team, which would facilitate the implementation of NCS in the clinic. The effective participation of teachers with theoretical and working knowledge facilitates the construction and application of the nursing process. |
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Cultural perceptions of studentsand nurses about the nursing care systematizationPercepciones culturales de estudiantes y enfermeros sobre la sistematización de la asistencia de enfermeríaPercepções culturais de acadêmicos e enfermeiros sobre a sistematização da assistência de enfermagemNursing careNursing processEducationNursingAtención de enfermeríaProcesos de enfermeríaEducación en enfermeríaCuidados de enfermagemProcessos de enfermagemEducação em enfermagemProcesso de EnfermagemAim: to identify the perceptions of students and nurses on the nursing care systematization in relation to teaching and applicability. Method: study design and descriptive survey, focusing on subjective from the cultural perspective aspects. We interviewed 28 nursing students and 20 nurses. The reports were analyzed according to deductive thematic analysis. Results: the following thematic units were obtained: “The NCS as a tool for quality care”, “The teaching of NCS and the care provided” and “The applicability of NCS”. Conclusions: the teaching and application of NCS in the context studied, yet fail to produce desired results, such as improvement in scaling nursing and unity among the team, which would facilitate the implementation of NCS in the clinic. The effective participation of teachers with theoretical and working knowledge facilitates the construction and application of the nursing process.Objetivo: identificar las percepciones de estudiantes y enfermeros en la sistematización de la asistencia de enfermería en relación con la enseñanza y su aplicabilidad. Método: estudio descriptivo, centrándose en los aspectos subjetivos desde la perspectiva cultural. Entrevistamos a 28 estudiantes de enfermería y 20 enfermeros. Los informes fueron analizados según el análisis temático deductivo. Resultados: Surgieron las siguientes unidades temáticas: “El SAE como instrumento para la atención de calidad”, “La enseñanza de la SAE y la atención prestada” y “La aplicabilidad del SAE”. Conclusiones: la enseñanza y la aplicación de la SAE en el contexto estudiado, no producen los resultados deseados, tales como la mejora en la dimensión de la enfermería y la unidad entre el equipo, lo que facilitaría la implementación del SAE en la clínica. La participación efectiva de los docentes con el conocimiento teórico e instrumental facilitaría la construcción y aplicación de los procesos de enfermería.Objetivo: identificar as percepções de acadêmicos e enfermeiros sobre a sistematização da assistência de enfermagem em relação ao ensino e aplicabilidade. Método: estudo de caráter descritivo e delineamento de levantamento, com foco em aspectos subjetivos a partir da perspectiva cultural. Entrevistou-se 28 acadêmicos de enfermagem e 20 enfermeiros. Os relatos foram analisados segundo a análise temática dedutiva. Resultados: obteve-se as seguintes unidades temáticas: “A SAE como instrumento para o cuidado de qualidade”, “O ensino da SAE e o cuidado prestado” e “A aplicabilidade da SAE”. Conclusões: o ensino e a aplicação da SAE, no contexto estudado, ainda não conseguem produzir resultados almejados, tais como a melhora no dimensionamento de enfermagem e união entre a equipe, que facilitaria a execução da SAE na clínica. A participação efetiva dos docentes com domínio teórico e instrumental facilitaria a construção e aplicação dos processos de enfermagem.Universidade Federal de Santa Maria2014-08-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/1123410.5902/2179769211234Revista de Enfermagem da UFSM; v. 4 n. 2 (2014); 378 - 3882179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/11234/pdfConceição, Vander Monteiro daAraujo, Jeferson SantosOliveira, Rafaela Azevedo Abrantes deZago, Márcia Maria FontãoSouza, Ralrizônia FernandesSantana, Mary Elizabeth deMonteiro, Maria Odeise da PaixãoNeves, Aline BentoGomes, Viviane de OliveiraLuz, Michelle Pena Neryinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T15:04:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11234Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T15:04:55Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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