Educatives actions in praxis of the care in cardiovasculares disease: a experience report
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/2944 |
Resumo: | Objective: to describe the activities of promotion, prevention, recovery and treatment of cardiovascular diseases developed in care practice, together with the users with heart disease or patients with a risk factor for the disease. Method: it is an experience report developedin Hemodynamic Laboratory, Intensive Care Unit Cardiology and Family Health Strategy in September from 2009 to July 2010, during the period of supervised trainee in Undergraduate Nursing Courses. The actions compacted in practices of health education in hospital and community spheres. Results: the educational activities were developed in the admission of the user to the service, in group technics and domiciliary visits in order to that they co-responsibilities for its promotion of health, prevention, treatment and recovery of cardiovascular diseases. Conclusion: contrast the need to usehealth education actions in care practices as an element of emancipative users in their self-care |
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Educatives actions in praxis of the care in cardiovasculares disease: a experience reportAcciones educativas en la praxis del cuidado en enfermedades cardiovasculares: un informe de experienciaAções educativas na práxis do cuidado em doenças cardiovasculares: um relato de experiênciaHealth educationCardiovasculares diseaseNursing careEnfermedades cardiovascularesEducación en saludAtención en enfermeríaEducação em SaúdeDoenças CardiovascularesCuidado de EnfermagemEducação em SaúdeObjective: to describe the activities of promotion, prevention, recovery and treatment of cardiovascular diseases developed in care practice, together with the users with heart disease or patients with a risk factor for the disease. Method: it is an experience report developedin Hemodynamic Laboratory, Intensive Care Unit Cardiology and Family Health Strategy in September from 2009 to July 2010, during the period of supervised trainee in Undergraduate Nursing Courses. The actions compacted in practices of health education in hospital and community spheres. Results: the educational activities were developed in the admission of the user to the service, in group technics and domiciliary visits in order to that they co-responsibilities for its promotion of health, prevention, treatment and recovery of cardiovascular diseases. Conclusion: contrast the need to usehealth education actions in care practices as an element of emancipative users in their self-careObjetivo: describir las actividades de promoción, prevención, recuperación y tratamiento de las enfermedades cardiovasculares desarrollado en práctica de la atención, junto con los usuarios con enfermedad del corazón o de los pacientes con un factor de riesgo para la enfermedad. Método: se trata de un relato de experiencia obtenida en un Laboratorio de Hemodinámica, la Unidad de Cardiología Intensiva y la Estrategia de Salud Familiar en Septiembre de 2009 hasta Julio de 2010, durante el período de prácticas supervisadas en el Curso de Graduación de Enfermería. Las acciones consistieron en prácticas de educación en salud en el escenario hospitalario y comunitario. Resultados: las actividades educativas fueron desarrollados en la admisión del usuario al servicio, en técnicas grupales y visitas domiciliarias con el fin de que ellos mismos se corresponsabilicen para la promoción de la salud, prevención, tratamiento y recuperación de enfermedades cardiovasculares. Conclusión: es importante destacar la necesidad de emplear medidas de educación en salud en las prácticas de atención como un elemento emancipatorio de los usuarios en sus cuidados personales.Objetivo: descrever as atividades de promoção, prevenção, recuperação e tratamento de doenças cardiovasculares desenvolvidas na prática assistencial, juntamente com os usuários cardiopatas ou portadores de algum fator de risco à doença. Método: trata-se de um relato de experiência obtido em um Laboratório de Hemodinâmica, Unidade de Cardiologia Intensiva e Estratégia de Saúde da Família em setembro de 2009 a julho de 2010, no período de estágio supervisionado no Curso de Graduação em Enfermagem. As ações consistiram em práticas de educação em saúde no cenário hospitalar e comunitário. Resultados: as atividades educativas foram desenvolvidas na admissão do usuário ao serviço, em técnicas grupais e visitas domiciliárias a fim de que os mesmos se co-responsabilizassem pela sua promoção da saúde, prevenção, tratamento e recuperação das doenças cardiovasculares. Conclusão: destaca-se a necessidade de empregar ações de educação em saúde nas práticas assistenciais como elemento emancipatório dos usuários em seu autocuidado.Universidade Federal de Santa Maria2012-08-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/294410.5902/217976922944Revista de Enfermagem da UFSM; v. 2 n. 2 (2012); 449 - 4552179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/2944/3773Lima, Márcia Gabriela Rodrigues deNietsche, Elisabeta AlbertinaBotega, Janilene CamaraMotta, Cristiane ApioNicola, Glaucia Dal OmoTerra, Larice GonçalvesBotolli, Claudianeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T15:26:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2944Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T15:26:27Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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