University teaching and stress: stressors in nursing and medicine courses
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/17078 |
Resumo: | Aim: to understand faculty members of Nursing and Medicine courses from Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN)'s perception about the workplace stressors. Method: exploratory, descriptive study with qualitative approach, conducted with 21 teachers. Data collection was conducted between April 2012 and February 2013 using a semi-structured interview. Data analysis followed the technique of content analysis. Results: The following categories emerged: Stress in everyday teaching; Stress in the body of teachers. Conclusions: According to the found stressors, it is possible to conclude that is necessary to take care of the physical and mental health of these teachers in order to avoid both individual and organizational complications. |
id |
UFSM-12_2c7943e8bdfb0b9c79c576f2682ac70f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17078 |
network_acronym_str |
UFSM-12 |
network_name_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository_id_str |
|
spelling |
University teaching and stress: stressors in nursing and medicine coursesEnseñanza universitaria y el estrés: factores estresantes en los cursos de enfermería y medicinaDocência universitária e o estresse: estressores nos cursos de enfermagem e medicinaProfessional burnoutFacultyNursingMedicineOccupational healthAgotamiento ProfesionalDocentesEnfermeríaMedicinaSalud LaboralEstresse profissionalDocentesEnfermagemMedicinaSaúde ocupacionalSíndrome de Burnout e Docência UniversitáriaAim: to understand faculty members of Nursing and Medicine courses from Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN)'s perception about the workplace stressors. Method: exploratory, descriptive study with qualitative approach, conducted with 21 teachers. Data collection was conducted between April 2012 and February 2013 using a semi-structured interview. Data analysis followed the technique of content analysis. Results: The following categories emerged: Stress in everyday teaching; Stress in the body of teachers. Conclusions: According to the found stressors, it is possible to conclude that is necessary to take care of the physical and mental health of these teachers in order to avoid both individual and organizational complications.Objetivo: conocer la percepción de los docentes de Enfermería y Medicina de la Universidad Federal de Río Grande del Norte (UFRN) y los factores de estrés en el trabajo. Método: estudio exploratorio, descriptivo, con abordaje cualitativo, realizado con 21 profesores. La recogida de datos se llevó a cabo entre abril de 2012 y febrero de 2013, a través de una entrevista semiestructurada. El análisis de los datos siguió la técnica de análisis de contenido. Resultados: las siguientes categorías fueron formuladas: el estrés en la enseñanza cotidiana; El estrés en el cuerpo de profesores. Conclusiones: a partir de los factores de estrés encontrados, se concluye que es necesario cuidar de la salud física y mental de estos maestros con el fin de evitar complicaciones tanto individuales como institucionales.Objetivo: conhecer a percepção dos docentes de Enfermagem e Medicina da Universidade Federal do Rio Grande do Norte quanto aos estressores do ambiente ocupacional. Método: estudo exploratório, descritivo, com abordagem qualitativa, realizado com 21 docentes. A coleta de dados foi realizada entre abril de 2012 e fevereiro de 2013, por meio de entrevista semiestruturada. A análise de dados seguiu a técnica de análise de conteúdo. Resultados: formulou-se as seguintes categorias: O estresse no cotidiano docente; O estresse no corpo dos docentes. Conclusão: a partir dos estressores encontrados, conclui-se que é necessário cuidar da saúde física e mental destes docentes, a fim de evitar complicações tanto individuais quanto organizacionais.Universidade Federal de Santa Maria2016-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/1707810.5902/2179769217078Revista de Enfermagem da UFSM; v. 6 n. 1 (2016); 61 - 702179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/17078/pdf_1Copyright (c) 2016 Revista de Enfermagem da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos, Natally PereiraMarinho, Fernanda Pereirade Lima, Kálya Yasmine NunesRodrigues, Cláudia Cristiane Filgueira MartinsSantos, Viviane Euzébia Pereira2021-04-20T13:26:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17078Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T13:26:36Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
University teaching and stress: stressors in nursing and medicine courses Enseñanza universitaria y el estrés: factores estresantes en los cursos de enfermería y medicina Docência universitária e o estresse: estressores nos cursos de enfermagem e medicina |
title |
University teaching and stress: stressors in nursing and medicine courses |
spellingShingle |
University teaching and stress: stressors in nursing and medicine courses dos Santos, Natally Pereira Professional burnout Faculty Nursing Medicine Occupational health Agotamiento Profesional Docentes Enfermería Medicina Salud Laboral Estresse profissional Docentes Enfermagem Medicina Saúde ocupacional Síndrome de Burnout e Docência Universitária |
title_short |
University teaching and stress: stressors in nursing and medicine courses |
title_full |
University teaching and stress: stressors in nursing and medicine courses |
title_fullStr |
University teaching and stress: stressors in nursing and medicine courses |
title_full_unstemmed |
University teaching and stress: stressors in nursing and medicine courses |
title_sort |
University teaching and stress: stressors in nursing and medicine courses |
author |
dos Santos, Natally Pereira |
author_facet |
dos Santos, Natally Pereira Marinho, Fernanda Pereira de Lima, Kálya Yasmine Nunes Rodrigues, Cláudia Cristiane Filgueira Martins Santos, Viviane Euzébia Pereira |
author_role |
author |
author2 |
Marinho, Fernanda Pereira de Lima, Kálya Yasmine Nunes Rodrigues, Cláudia Cristiane Filgueira Martins Santos, Viviane Euzébia Pereira |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
dos Santos, Natally Pereira Marinho, Fernanda Pereira de Lima, Kálya Yasmine Nunes Rodrigues, Cláudia Cristiane Filgueira Martins Santos, Viviane Euzébia Pereira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Professional burnout Faculty Nursing Medicine Occupational health Agotamiento Profesional Docentes Enfermería Medicina Salud Laboral Estresse profissional Docentes Enfermagem Medicina Saúde ocupacional Síndrome de Burnout e Docência Universitária |
topic |
Professional burnout Faculty Nursing Medicine Occupational health Agotamiento Profesional Docentes Enfermería Medicina Salud Laboral Estresse profissional Docentes Enfermagem Medicina Saúde ocupacional Síndrome de Burnout e Docência Universitária |
description |
Aim: to understand faculty members of Nursing and Medicine courses from Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN)'s perception about the workplace stressors. Method: exploratory, descriptive study with qualitative approach, conducted with 21 teachers. Data collection was conducted between April 2012 and February 2013 using a semi-structured interview. Data analysis followed the technique of content analysis. Results: The following categories emerged: Stress in everyday teaching; Stress in the body of teachers. Conclusions: According to the found stressors, it is possible to conclude that is necessary to take care of the physical and mental health of these teachers in order to avoid both individual and organizational complications. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-03-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/17078 10.5902/2179769217078 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/17078 |
identifier_str_mv |
10.5902/2179769217078 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/17078/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista de Enfermagem da UFSM info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista de Enfermagem da UFSM |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da UFSM; v. 6 n. 1 (2016); 61 - 70 2179-7692 reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
collection |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com |
_version_ |
1799944042957504512 |