University teaching and stress: stressors in nursing and medicine courses

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: dos Santos, Natally Pereira
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Marinho, Fernanda Pereira, de Lima, Kálya Yasmine Nunes, Rodrigues, Cláudia Cristiane Filgueira Martins, Santos, Viviane Euzébia Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/17078
Resumo: Aim: to understand faculty members of Nursing and Medicine courses from Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN)'s perception about the workplace stressors. Method: exploratory, descriptive study with qualitative approach, conducted with 21 teachers. Data collection was conducted between April 2012 and February 2013 using a semi-structured interview. Data analysis followed the technique of content analysis. Results: The following categories emerged: Stress in everyday teaching; Stress in the body of teachers. Conclusions: According to the found stressors, it is possible to conclude that is necessary to take care of the physical and mental health of these teachers in order to avoid both individual and organizational complications.
id UFSM-12_2c7943e8bdfb0b9c79c576f2682ac70f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17078
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling University teaching and stress: stressors in nursing and medicine coursesEnseñanza universitaria y el estrés: factores estresantes en los cursos de enfermería y medicinaDocência universitária e o estresse: estressores nos cursos de enfermagem e medicinaProfessional burnoutFacultyNursingMedicineOccupational healthAgotamiento ProfesionalDocentesEnfermeríaMedicinaSalud LaboralEstresse profissionalDocentesEnfermagemMedicinaSaúde ocupacionalSíndrome de Burnout e Docência UniversitáriaAim: to understand faculty members of Nursing and Medicine courses from Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN)'s perception about the workplace stressors. Method: exploratory, descriptive study with qualitative approach, conducted with 21 teachers. Data collection was conducted between April 2012 and February 2013 using a semi-structured interview. Data analysis followed the technique of content analysis. Results: The following categories emerged: Stress in everyday teaching; Stress in the body of teachers. Conclusions: According to the found stressors, it is possible to conclude that is necessary to take care of the physical and mental health of these teachers in order to avoid both individual and organizational complications.Objetivo: conocer la percepción de los docentes de Enfermería y Medicina de la Universidad Federal de Río Grande del Norte (UFRN) y los factores de estrés en el trabajo. Método: estudio exploratorio, descriptivo, con abordaje cualitativo, realizado con 21 profesores. La recogida de datos se llevó a cabo entre abril de 2012 y febrero de 2013, a través de una entrevista semiestructurada. El análisis de los datos siguió la técnica de análisis de contenido. Resultados: las siguientes categorías fueron formuladas: el estrés en la enseñanza cotidiana; El estrés en el cuerpo de profesores. Conclusiones: a partir de los factores de estrés encontrados, se concluye que es necesario cuidar de la salud física y mental de estos maestros con el fin de evitar complicaciones tanto individuales como institucionales.Objetivo: conhecer a percepção dos docentes de Enfermagem e Medicina da Universidade Federal do Rio Grande do Norte quanto aos estressores do ambiente ocupacional. Método: estudo exploratório, descritivo, com abordagem qualitativa, realizado com 21 docentes. A coleta de dados foi realizada entre abril de 2012 e fevereiro de 2013, por meio de entrevista semiestruturada. A análise de dados seguiu a técnica de análise de conteúdo. Resultados: formulou-se as seguintes categorias: O estresse no cotidiano docente; O estresse no corpo dos docentes. Conclusão: a partir dos estressores encontrados, conclui-se que é necessário cuidar da saúde física e mental destes docentes, a fim de evitar complicações tanto individuais quanto organizacionais.Universidade Federal de Santa Maria2016-03-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/1707810.5902/2179769217078Revista de Enfermagem da UFSM; v. 6 n. 1 (2016); 61 - 702179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/17078/pdf_1Copyright (c) 2016 Revista de Enfermagem da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos, Natally PereiraMarinho, Fernanda Pereirade Lima, Kálya Yasmine NunesRodrigues, Cláudia Cristiane Filgueira MartinsSantos, Viviane Euzébia Pereira2021-04-20T13:26:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17078Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T13:26:36Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv University teaching and stress: stressors in nursing and medicine courses
Enseñanza universitaria y el estrés: factores estresantes en los cursos de enfermería y medicina
Docência universitária e o estresse: estressores nos cursos de enfermagem e medicina
title University teaching and stress: stressors in nursing and medicine courses
spellingShingle University teaching and stress: stressors in nursing and medicine courses
dos Santos, Natally Pereira
Professional burnout
Faculty
Nursing
Medicine
Occupational health
Agotamiento Profesional
Docentes
Enfermería
Medicina
Salud Laboral
Estresse profissional
Docentes
Enfermagem
Medicina
Saúde ocupacional
Síndrome de Burnout e Docência Universitária
title_short University teaching and stress: stressors in nursing and medicine courses
title_full University teaching and stress: stressors in nursing and medicine courses
title_fullStr University teaching and stress: stressors in nursing and medicine courses
title_full_unstemmed University teaching and stress: stressors in nursing and medicine courses
title_sort University teaching and stress: stressors in nursing and medicine courses
author dos Santos, Natally Pereira
author_facet dos Santos, Natally Pereira
Marinho, Fernanda Pereira
de Lima, Kálya Yasmine Nunes
Rodrigues, Cláudia Cristiane Filgueira Martins
Santos, Viviane Euzébia Pereira
author_role author
author2 Marinho, Fernanda Pereira
de Lima, Kálya Yasmine Nunes
Rodrigues, Cláudia Cristiane Filgueira Martins
Santos, Viviane Euzébia Pereira
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv dos Santos, Natally Pereira
Marinho, Fernanda Pereira
de Lima, Kálya Yasmine Nunes
Rodrigues, Cláudia Cristiane Filgueira Martins
Santos, Viviane Euzébia Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Professional burnout
Faculty
Nursing
Medicine
Occupational health
Agotamiento Profesional
Docentes
Enfermería
Medicina
Salud Laboral
Estresse profissional
Docentes
Enfermagem
Medicina
Saúde ocupacional
Síndrome de Burnout e Docência Universitária
topic Professional burnout
Faculty
Nursing
Medicine
Occupational health
Agotamiento Profesional
Docentes
Enfermería
Medicina
Salud Laboral
Estresse profissional
Docentes
Enfermagem
Medicina
Saúde ocupacional
Síndrome de Burnout e Docência Universitária
description Aim: to understand faculty members of Nursing and Medicine courses from Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN)'s perception about the workplace stressors. Method: exploratory, descriptive study with qualitative approach, conducted with 21 teachers. Data collection was conducted between April 2012 and February 2013 using a semi-structured interview. Data analysis followed the technique of content analysis. Results: The following categories emerged: Stress in everyday teaching; Stress in the body of teachers. Conclusions: According to the found stressors, it is possible to conclude that is necessary to take care of the physical and mental health of these teachers in order to avoid both individual and organizational complications.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-03-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/17078
10.5902/2179769217078
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/17078
identifier_str_mv 10.5902/2179769217078
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/17078/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista de Enfermagem da UFSM
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista de Enfermagem da UFSM
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 6 n. 1 (2016); 61 - 70
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944042957504512