Stress in students of nursing: na a integrative review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bublitz, Susan
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Guido, Laura de Azevedo, Freitas, Etiane de Oliveira, Lopes, Luis Felipe Dias
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3485
Resumo: Objective: to analyze the scientific production regarding stress in nursing students. Method: this integrative review has been conducted in the databases BDENF and LILACS and the electronic library SCIELO, with the association of the descriptor Nursing student with the keyword stress. For a description of selected research used the absolute (n), percentage (%) and categorization of data by similarity. Results: 16 studies have been selected in which 37.5% are related to stressors in the academic life of Nursing students, 37.5% regarding coping strategies in university life, and 25% in relation to signs and symptoms of stress. Stressors are present in the course of undergraduate nursing and reflect the quality of life, since scholars have signs and symptoms resulting from stress. Conclusion: suggested that the undergraduate courses to develop proposals to minimize stress in order to make the academic environment of nursing more productive and less stressful
id UFSM-12_32c7f39d6ef37439721b9d911a51da65
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3485
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling Stress in students of nursing: na a integrative reviewEstrés en estudiantes de enfermería: una revisión integradoraEstresse em estudantes de enfermagem: uma revisão integrativaNursingNursing studentsPsychological stressEnfermeríaEstudiantes de enfermeríaEstrés psicológicoEnfermagemEstudantes de enfermagemEstresse psicológicoEstresse em estudantes de enfermagemObjective: to analyze the scientific production regarding stress in nursing students. Method: this integrative review has been conducted in the databases BDENF and LILACS and the electronic library SCIELO, with the association of the descriptor Nursing student with the keyword stress. For a description of selected research used the absolute (n), percentage (%) and categorization of data by similarity. Results: 16 studies have been selected in which 37.5% are related to stressors in the academic life of Nursing students, 37.5% regarding coping strategies in university life, and 25% in relation to signs and symptoms of stress. Stressors are present in the course of undergraduate nursing and reflect the quality of life, since scholars have signs and symptoms resulting from stress. Conclusion: suggested that the undergraduate courses to develop proposals to minimize stress in order to make the academic environment of nursing more productive and less stressfulObjetivo: analizar las producciones científicas sobre el estrés en estudiantes de enfermería. Método: revisión integradora con búsqueda en las bases de datos BDENF y LILACS y biblioteca electrónica SCIELO, asociando el descriptor estudiante de Enfermería y la palabra clave estrés. Para descripción de las investigaciones seleccionadas se utilizó: frecuencia absoluta (n), porcentaje (%) y la categorización de los datos por similitud. Resultados: fueron seleccionados 16 estudios, el 37,5% dicen respecto a estresores en la vida académica de los estudiantes de Enfermería, el 37,5% referentes a estrategias de enfrentamiento en el ambiente académico y el 25% a los señales y síntomas de estrés. Los estresores están presentes a largo de la graduación en Enfermería y reflejan la cualidad de vida, pues los académicos presentan señas y síntomas provenientes del estrés. Conclusión: sugiere que los cursos de graduación desarrollen planteos para minimizar el estrés a fin de volver el ambiente académico de Enfermería más productivo y menor el desgaste.Objetivo: analisar as produções científicas sobre estresse em estudantes de enfermagem. Método: revisão integrativa, a busca foi realizada nas bases de dados BDENF, e LILACS e na biblioteca eletrônica SCIELO, com associação do descritor estudante de Enfermagem com a palavra-chave estresse. Para descrição das pesquisas selecionadas utilizou-se frequência absoluta (n), percentual (%) e a organização dos dados por similaridade. Resultados: foram selecionados e analisados 16 estudos, 37,5% referentes à estressores na vida acadêmica dos estudantes de Enfermagem, 37,5% à estratégias de enfrentamento no ambiente acadêmico e 25% aos sinais e sintomas de estresse. Os estressores estão presentes no transcorrer do curso de graduação em enfermagem e refletem na qualidade de vida, uma vez que os acadêmicos apresentam sinais e sintomas decorrentes do estresse. Conclusão: sugere-se que os cursos de graduação desenvolvam proposições para minimizar o estresse com vista a tornar o ambiente acadêmico de enfermagem mais produtivo e menos desgastante.Universidade Federal de Santa Maria2012-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/348510.5902/217976923485Revista de Enfermagem da UFSM; v. 2 n. 3 (2012); 530 - 5382179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3485/pdfBublitz, SusanGuido, Laura de AzevedoFreitas, Etiane de OliveiraLopes, Luis Felipe Diasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T15:26:25Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3485Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T15:26:25Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Stress in students of nursing: na a integrative review
Estrés en estudiantes de enfermería: una revisión integradora
Estresse em estudantes de enfermagem: uma revisão integrativa
title Stress in students of nursing: na a integrative review
spellingShingle Stress in students of nursing: na a integrative review
Bublitz, Susan
Nursing
Nursing students
Psychological stress
Enfermería
Estudiantes de enfermería
Estrés psicológico
Enfermagem
Estudantes de enfermagem
Estresse psicológico
Estresse em estudantes de enfermagem
title_short Stress in students of nursing: na a integrative review
title_full Stress in students of nursing: na a integrative review
title_fullStr Stress in students of nursing: na a integrative review
title_full_unstemmed Stress in students of nursing: na a integrative review
title_sort Stress in students of nursing: na a integrative review
author Bublitz, Susan
author_facet Bublitz, Susan
Guido, Laura de Azevedo
Freitas, Etiane de Oliveira
Lopes, Luis Felipe Dias
author_role author
author2 Guido, Laura de Azevedo
Freitas, Etiane de Oliveira
Lopes, Luis Felipe Dias
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bublitz, Susan
Guido, Laura de Azevedo
Freitas, Etiane de Oliveira
Lopes, Luis Felipe Dias
dc.subject.por.fl_str_mv Nursing
Nursing students
Psychological stress
Enfermería
Estudiantes de enfermería
Estrés psicológico
Enfermagem
Estudantes de enfermagem
Estresse psicológico
Estresse em estudantes de enfermagem
topic Nursing
Nursing students
Psychological stress
Enfermería
Estudiantes de enfermería
Estrés psicológico
Enfermagem
Estudantes de enfermagem
Estresse psicológico
Estresse em estudantes de enfermagem
description Objective: to analyze the scientific production regarding stress in nursing students. Method: this integrative review has been conducted in the databases BDENF and LILACS and the electronic library SCIELO, with the association of the descriptor Nursing student with the keyword stress. For a description of selected research used the absolute (n), percentage (%) and categorization of data by similarity. Results: 16 studies have been selected in which 37.5% are related to stressors in the academic life of Nursing students, 37.5% regarding coping strategies in university life, and 25% in relation to signs and symptoms of stress. Stressors are present in the course of undergraduate nursing and reflect the quality of life, since scholars have signs and symptoms resulting from stress. Conclusion: suggested that the undergraduate courses to develop proposals to minimize stress in order to make the academic environment of nursing more productive and less stressful
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3485
10.5902/217976923485
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3485
identifier_str_mv 10.5902/217976923485
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3485/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 2 n. 3 (2012); 530 - 538
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944041149759488