The nurse and health education: a bibliographic study
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/2676 |
Resumo: | Objective: investigate how nurses working in primary care, conduct health education with the users. Method: we performed a literature search with descriptive and exploratory approach in national articles in the databases LILACS and BDENF. Results: according to the inclusion and exclusion criteria, 24 articles were selected and subjected to thematic analysis. Data were organized into two main themes: Health Education and Health Education Emancipation and Health Education Not Emancipation. Conclusions: it is important to deepen discussions on this theme as well as indicate that nurses use teaching methods that respect the autonomy of the users are able to assist them in their learning process, to become subjects of their life process |
id |
UFSM-12_3a3e55ee75c3d20c3a652912fa4d036b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2676 |
network_acronym_str |
UFSM-12 |
network_name_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository_id_str |
|
spelling |
The nurse and health education: a bibliographic studyEl enfermero y la educación en salud: un estudio bibliográficoO enfermeiro e a educação em saúde: um estudo bibliográficoNursingEducation in healthNurse's rolePrimary health careEnfermeríaEducación en saludRol de la enfermeraAtención primaria de saludEnfermagemEducação em saúdePapel do profissional de enfermagemAtenção primária à saúdeEnfemeiros e a Educação em SaúdeObjective: investigate how nurses working in primary care, conduct health education with the users. Method: we performed a literature search with descriptive and exploratory approach in national articles in the databases LILACS and BDENF. Results: according to the inclusion and exclusion criteria, 24 articles were selected and subjected to thematic analysis. Data were organized into two main themes: Health Education and Health Education Emancipation and Health Education Not Emancipation. Conclusions: it is important to deepen discussions on this theme as well as indicate that nurses use teaching methods that respect the autonomy of the users are able to assist them in their learning process, to become subjects of their life processObjetivo: investigar cómo los enfermeros actuantes en la atención primaria, realizan la educación para la salud con los usuarios. Método: fue realizada una búsqueda bibliográfica, de carácter exploratorio-descriptivo, en artículos nacionales con bases de datos LILACS y BDENF. Resultados: de acuerdo con criterios de inclusión y exclusión, 24 artículos fueron seleccionados y sometidos al análisis temático. Los datos fueron organizados en dos ejes temáticos: Educación en Salud Emancipatoria y Educación en Salud No Emancipacitoria. Conclusiones: es importante profundizar las discusiones sobre este tema, así como indicar que los enfermeros utilizan métodos de enseñanza que respete la autonomía de los usuarios y que sean capaces de ayudar en su proceso de aprendizaje con el fin de convertirse en sujetos de su proceso de vida.Objetivo: investigar como os enfermeiros atuantes na atenção básica, realizam a educação em saúde com os usuários. Método: foi realizada uma pesquisa bibliográfica com abordagem descritivo-exploratória em artigos nacionais nas bases de dados LILACS e BDENF. Resultados: de acordo com critérios de inclusão e exclusão, 24 artigos foram selecionados e submetidos à análise temática. Os dados foram organizados em dois eixos temáticos: Educação em Saúde Emancipatória e Educação em Saúde Não Emancipatória. Conclusões: é relevante aprofundar as discussões sobre este tema, assim como indicar que os enfermeiros utilizem metodologias pedagógicas que respeitem a autonomia dos usuários, capazes de auxiliá-los no seu processo de aprendizado, no sentido de tornarem-se sujeitos do seu processo de viver.Universidade Federal de Santa Maria2012-08-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/267610.5902/217976922676Revista de Enfermagem da UFSM; v. 2 n. 2 (2012); 412 - 4192179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/2676/3769Siva, Lenise Dias daBeck, Carmem Lúcia ColoméDissen, Caliandra MartaTavares, Juliana PetriBudó, Maria de Lourdes DenardimSilva, Hélio Soares dainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T15:26:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2676Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T15:26:27Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The nurse and health education: a bibliographic study El enfermero y la educación en salud: un estudio bibliográfico O enfermeiro e a educação em saúde: um estudo bibliográfico |
title |
The nurse and health education: a bibliographic study |
spellingShingle |
The nurse and health education: a bibliographic study Siva, Lenise Dias da Nursing Education in health Nurse's role Primary health care Enfermería Educación en salud Rol de la enfermera Atención primaria de salud Enfermagem Educação em saúde Papel do profissional de enfermagem Atenção primária à saúde Enfemeiros e a Educação em Saúde |
title_short |
The nurse and health education: a bibliographic study |
title_full |
The nurse and health education: a bibliographic study |
title_fullStr |
The nurse and health education: a bibliographic study |
title_full_unstemmed |
The nurse and health education: a bibliographic study |
title_sort |
The nurse and health education: a bibliographic study |
author |
Siva, Lenise Dias da |
author_facet |
Siva, Lenise Dias da Beck, Carmem Lúcia Colomé Dissen, Caliandra Marta Tavares, Juliana Petri Budó, Maria de Lourdes Denardim Silva, Hélio Soares da |
author_role |
author |
author2 |
Beck, Carmem Lúcia Colomé Dissen, Caliandra Marta Tavares, Juliana Petri Budó, Maria de Lourdes Denardim Silva, Hélio Soares da |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Siva, Lenise Dias da Beck, Carmem Lúcia Colomé Dissen, Caliandra Marta Tavares, Juliana Petri Budó, Maria de Lourdes Denardim Silva, Hélio Soares da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Nursing Education in health Nurse's role Primary health care Enfermería Educación en salud Rol de la enfermera Atención primaria de salud Enfermagem Educação em saúde Papel do profissional de enfermagem Atenção primária à saúde Enfemeiros e a Educação em Saúde |
topic |
Nursing Education in health Nurse's role Primary health care Enfermería Educación en salud Rol de la enfermera Atención primaria de salud Enfermagem Educação em saúde Papel do profissional de enfermagem Atenção primária à saúde Enfemeiros e a Educação em Saúde |
description |
Objective: investigate how nurses working in primary care, conduct health education with the users. Method: we performed a literature search with descriptive and exploratory approach in national articles in the databases LILACS and BDENF. Results: according to the inclusion and exclusion criteria, 24 articles were selected and subjected to thematic analysis. Data were organized into two main themes: Health Education and Health Education Emancipation and Health Education Not Emancipation. Conclusions: it is important to deepen discussions on this theme as well as indicate that nurses use teaching methods that respect the autonomy of the users are able to assist them in their learning process, to become subjects of their life process |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-08-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/2676 10.5902/217976922676 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/2676 |
identifier_str_mv |
10.5902/217976922676 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/2676/3769 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da UFSM; v. 2 n. 2 (2012); 412 - 419 2179-7692 reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
collection |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com |
_version_ |
1799944041080553472 |