The nurse and health education: a bibliographic study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Siva, Lenise Dias da
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Beck, Carmem Lúcia Colomé, Dissen, Caliandra Marta, Tavares, Juliana Petri, Budó, Maria de Lourdes Denardim, Silva, Hélio Soares da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/2676
Resumo: Objective: investigate how nurses working in primary care, conduct health education with the users. Method: we performed a literature search with descriptive and exploratory approach in national articles in the databases LILACS and BDENF. Results: according to the inclusion and exclusion criteria, 24 articles were selected and subjected to thematic analysis. Data were organized into two main themes: Health Education and Health Education Emancipation and Health Education Not Emancipation. Conclusions: it is important to deepen discussions on this theme as well as indicate that nurses use teaching methods that respect the autonomy of the users are able to assist them in their learning process, to become subjects of their life process
id UFSM-12_3a3e55ee75c3d20c3a652912fa4d036b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2676
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling The nurse and health education: a bibliographic studyEl enfermero y la educación en salud: un estudio bibliográficoO enfermeiro e a educação em saúde: um estudo bibliográficoNursingEducation in healthNurse's rolePrimary health careEnfermeríaEducación en saludRol de la enfermeraAtención primaria de saludEnfermagemEducação em saúdePapel do profissional de enfermagemAtenção primária à saúdeEnfemeiros e a Educação em SaúdeObjective: investigate how nurses working in primary care, conduct health education with the users. Method: we performed a literature search with descriptive and exploratory approach in national articles in the databases LILACS and BDENF. Results: according to the inclusion and exclusion criteria, 24 articles were selected and subjected to thematic analysis. Data were organized into two main themes: Health Education and Health Education Emancipation and Health Education Not Emancipation. Conclusions: it is important to deepen discussions on this theme as well as indicate that nurses use teaching methods that respect the autonomy of the users are able to assist them in their learning process, to become subjects of their life processObjetivo: investigar cómo los enfermeros actuantes en la atención primaria, realizan la educación para la salud con los usuarios. Método: fue realizada una búsqueda bibliográfica, de carácter exploratorio-descriptivo, en artículos nacionales con bases de datos LILACS y BDENF. Resultados: de acuerdo con criterios de inclusión y exclusión, 24 artículos fueron seleccionados y sometidos al análisis temático. Los datos fueron organizados en dos ejes temáticos: Educación en Salud Emancipatoria y Educación en Salud No Emancipacitoria. Conclusiones: es importante profundizar las discusiones sobre este tema, así como indicar que los enfermeros utilizan métodos de enseñanza que respete la autonomía de los usuarios y que sean capaces de ayudar en su proceso de aprendizaje con el fin de convertirse en sujetos de su proceso de vida.Objetivo: investigar como os enfermeiros atuantes na atenção básica, realizam a educação em saúde com os usuários. Método: foi realizada uma pesquisa bibliográfica com abordagem descritivo-exploratória em artigos nacionais nas bases de dados LILACS e BDENF. Resultados: de acordo com critérios de inclusão e exclusão, 24 artigos foram selecionados e submetidos à análise temática. Os dados foram organizados em dois eixos temáticos: Educação em Saúde Emancipatória e Educação em Saúde Não Emancipatória. Conclusões: é relevante aprofundar as discussões sobre este tema, assim como indicar que os enfermeiros utilizem metodologias pedagógicas que respeitem a autonomia dos usuários, capazes de auxiliá-los no seu processo de aprendizado, no sentido de tornarem-se sujeitos do seu processo de viver.Universidade Federal de Santa Maria2012-08-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/267610.5902/217976922676Revista de Enfermagem da UFSM; v. 2 n. 2 (2012); 412 - 4192179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/2676/3769Siva, Lenise Dias daBeck, Carmem Lúcia ColoméDissen, Caliandra MartaTavares, Juliana PetriBudó, Maria de Lourdes DenardimSilva, Hélio Soares dainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T15:26:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2676Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T15:26:27Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv The nurse and health education: a bibliographic study
El enfermero y la educación en salud: un estudio bibliográfico
O enfermeiro e a educação em saúde: um estudo bibliográfico
title The nurse and health education: a bibliographic study
spellingShingle The nurse and health education: a bibliographic study
Siva, Lenise Dias da
Nursing
Education in health
Nurse's role
Primary health care
Enfermería
Educación en salud
Rol de la enfermera
Atención primaria de salud
Enfermagem
Educação em saúde
Papel do profissional de enfermagem
Atenção primária à saúde
Enfemeiros e a Educação em Saúde
title_short The nurse and health education: a bibliographic study
title_full The nurse and health education: a bibliographic study
title_fullStr The nurse and health education: a bibliographic study
title_full_unstemmed The nurse and health education: a bibliographic study
title_sort The nurse and health education: a bibliographic study
author Siva, Lenise Dias da
author_facet Siva, Lenise Dias da
Beck, Carmem Lúcia Colomé
Dissen, Caliandra Marta
Tavares, Juliana Petri
Budó, Maria de Lourdes Denardim
Silva, Hélio Soares da
author_role author
author2 Beck, Carmem Lúcia Colomé
Dissen, Caliandra Marta
Tavares, Juliana Petri
Budó, Maria de Lourdes Denardim
Silva, Hélio Soares da
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Siva, Lenise Dias da
Beck, Carmem Lúcia Colomé
Dissen, Caliandra Marta
Tavares, Juliana Petri
Budó, Maria de Lourdes Denardim
Silva, Hélio Soares da
dc.subject.por.fl_str_mv Nursing
Education in health
Nurse's role
Primary health care
Enfermería
Educación en salud
Rol de la enfermera
Atención primaria de salud
Enfermagem
Educação em saúde
Papel do profissional de enfermagem
Atenção primária à saúde
Enfemeiros e a Educação em Saúde
topic Nursing
Education in health
Nurse's role
Primary health care
Enfermería
Educación en salud
Rol de la enfermera
Atención primaria de salud
Enfermagem
Educação em saúde
Papel do profissional de enfermagem
Atenção primária à saúde
Enfemeiros e a Educação em Saúde
description Objective: investigate how nurses working in primary care, conduct health education with the users. Method: we performed a literature search with descriptive and exploratory approach in national articles in the databases LILACS and BDENF. Results: according to the inclusion and exclusion criteria, 24 articles were selected and subjected to thematic analysis. Data were organized into two main themes: Health Education and Health Education Emancipation and Health Education Not Emancipation. Conclusions: it is important to deepen discussions on this theme as well as indicate that nurses use teaching methods that respect the autonomy of the users are able to assist them in their learning process, to become subjects of their life process
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-08-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/2676
10.5902/217976922676
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/2676
identifier_str_mv 10.5902/217976922676
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/2676/3769
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 2 n. 2 (2012); 412 - 419
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944041080553472