Sexuality and adolescence: basic education teachers’ concepts

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Scaratti, Maira
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Silva, Pâmela Roberta Rocha da, Zanatta, Elisangela Argenta, Brum, Maria Luiza Bevilaqua
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/19077
Resumo: Aim: To know basic education teachers’ notions about sexuality; to highlight strategies used to approach the issue sexuality and to investigate the importance of nurses' performance in school. Method: qualitative research conducted in 2014, with 47 teachers, through semi-structured interviews. Data were cathegorized through thematic analysis. Results: teachers consider sexuality as an integrating part of the human being, considering that it is influenced by social groups, family and media. They use various strategies to develop the theme sexuality such as technological resources, box of questions and texts. Also, they consider important the inclusion of nurses in school, since they act as a mediators in the discussions, helping adolescents and teachers. Conclusions: The study revealed that the theme sexuality needs to be widely discussed, especially among nurses and teachers in order to improve the applicability of new teaching methodologies and approaches on sexuality, with adolescents
id UFSM-12_403bd68defe3a229913967a85740c312
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19077
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling Sexuality and adolescence: basic education teachers’ conceptsSexualidad y adolescencia: conceptos del profesorado del curso básicoSexualidade e adolescência: concepções de professores do ensino básicoAdolescentHealth educationSexualityAdolescenteEducación en saludSexualidadAdolescenteEducação em saúdeSexualidadeAim: To know basic education teachers’ notions about sexuality; to highlight strategies used to approach the issue sexuality and to investigate the importance of nurses' performance in school. Method: qualitative research conducted in 2014, with 47 teachers, through semi-structured interviews. Data were cathegorized through thematic analysis. Results: teachers consider sexuality as an integrating part of the human being, considering that it is influenced by social groups, family and media. They use various strategies to develop the theme sexuality such as technological resources, box of questions and texts. Also, they consider important the inclusion of nurses in school, since they act as a mediators in the discussions, helping adolescents and teachers. Conclusions: The study revealed that the theme sexuality needs to be widely discussed, especially among nurses and teachers in order to improve the applicability of new teaching methodologies and approaches on sexuality, with adolescentsObjetivo: Conocer los conceptos del profesorado sobre la sexualidad; enfatizar las estrategias utilizadas en el abordaje del tema e investigar la importancia de la actuación de las enfermeras en la escuela. Método: investigación cualitativa, realizada en 2014, con 47 profesores, através de entrevistas semiestructuradas. Los datos fueron categorizados por análisis temático. Resultados: los profesores consideran la sexualidad como parte del ser humano, siendo influenciado por grupos sociales, familiares y por la comunicación. Utilizan diversas estrategias para desarrollar el tema, como recursos tecnológicos, preguntas y textos. Consideran importante la inclusión de las enfermeras en la escuela, pues actúan como mediadoras en las conversaciones y ayudan los adolescentes y los maestros. Conclusiones: El estudio reveló que lo tema necesita ser discutido ampliamente, especialmente entre enfermeras y maestros, para contribuir con la aplicación de nuevas metodologías de enseñanza y enfoques sobre la sexualidad en la adolescencia.Objetivo: conhecer as concepções dos professores da rede básica de ensino sobre sexualidade, evidenciar estratégias utilizadas para abordar o tema sexualidade e investigar a importância da atuação do enfermeiro na escola. Método: pesquisa qualitativa, realizada em 2014, com 47 professores, por meio de entrevista semiestruturada. Os dados foram categorizados por meio de análise temática. Resultados: os professores consideram a sexualidade como parte integrante do ser humano, sendo influenciada pelos grupos sociais, família e mídia. Utilizam estratégias para o desenvolvimento do tema sexualidade, como recursos tecnológicos, caixinha de perguntas e textos. Consideram importante a inserção do enfermeiro na escola, para atuar como mediador nas discussões, auxiliando adolescentes e professores. Conclusões: o estudo revelou que a temática sexualidade precisa ser amplamente discutida, especialmente entre enfermeiros e professores, a fim de contribuir na aplicabilidade de novas metodologias de ensino e de abordagens sobre sexualidade com os adolescentes.Universidade Federal de Santa Maria2016-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/1907710.5902/2179769219077Revista de Enfermagem da UFSM; v. 6 n. 2 (2016); 164 - 1742179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/19077/pdf_1Scaratti, MairaSilva, Pâmela Roberta Rocha daZanatta, Elisangela ArgentaBrum, Maria Luiza Bevilaquainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T13:26:35Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19077Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T13:26:35Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Sexuality and adolescence: basic education teachers’ concepts
Sexualidad y adolescencia: conceptos del profesorado del curso básico
Sexualidade e adolescência: concepções de professores do ensino básico
title Sexuality and adolescence: basic education teachers’ concepts
spellingShingle Sexuality and adolescence: basic education teachers’ concepts
Scaratti, Maira
Adolescent
Health education
Sexuality
Adolescente
Educación en salud
Sexualidad
Adolescente
Educação em saúde
Sexualidade
title_short Sexuality and adolescence: basic education teachers’ concepts
title_full Sexuality and adolescence: basic education teachers’ concepts
title_fullStr Sexuality and adolescence: basic education teachers’ concepts
title_full_unstemmed Sexuality and adolescence: basic education teachers’ concepts
title_sort Sexuality and adolescence: basic education teachers’ concepts
author Scaratti, Maira
author_facet Scaratti, Maira
Silva, Pâmela Roberta Rocha da
Zanatta, Elisangela Argenta
Brum, Maria Luiza Bevilaqua
author_role author
author2 Silva, Pâmela Roberta Rocha da
Zanatta, Elisangela Argenta
Brum, Maria Luiza Bevilaqua
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Scaratti, Maira
Silva, Pâmela Roberta Rocha da
Zanatta, Elisangela Argenta
Brum, Maria Luiza Bevilaqua
dc.subject.por.fl_str_mv Adolescent
Health education
Sexuality
Adolescente
Educación en salud
Sexualidad
Adolescente
Educação em saúde
Sexualidade
topic Adolescent
Health education
Sexuality
Adolescente
Educación en salud
Sexualidad
Adolescente
Educação em saúde
Sexualidade
description Aim: To know basic education teachers’ notions about sexuality; to highlight strategies used to approach the issue sexuality and to investigate the importance of nurses' performance in school. Method: qualitative research conducted in 2014, with 47 teachers, through semi-structured interviews. Data were cathegorized through thematic analysis. Results: teachers consider sexuality as an integrating part of the human being, considering that it is influenced by social groups, family and media. They use various strategies to develop the theme sexuality such as technological resources, box of questions and texts. Also, they consider important the inclusion of nurses in school, since they act as a mediators in the discussions, helping adolescents and teachers. Conclusions: The study revealed that the theme sexuality needs to be widely discussed, especially among nurses and teachers in order to improve the applicability of new teaching methodologies and approaches on sexuality, with adolescents
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/19077
10.5902/2179769219077
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/19077
identifier_str_mv 10.5902/2179769219077
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/19077/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 6 n. 2 (2016); 164 - 174
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944043018321920