Education that provides health: nursing role in a hypertensive group

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Arantes, Raissa Kerin Meira
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Salvagioni, Denise Albieri Jodas, Araujo, Juliane Pagliari, Roecker, Simone
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/13472
Resumo: Aim: to understand the importance of educational activities for a group of hypertensive patients. Method: qualitative study with ten hypertensive patients who attended to educational health meetings of a research project at the Federal Institute of Paraná, Londrina, Brazil. Data were collected in December 2012, through semi structured recorded interviews and later submitted to content analysis. Results: two thematic categories emerged: Health education: planting fruit and Health education: reaping fruit. It was observed that patients valued the health education activities in the self-care and prevention of hypertension consequences. Final Remarks: health education becomes essential tool in the work of nursing professionals with the hypertensive patients, aiming especially the prevention of complications arising from the disease and the promotion of wellness and quality of life
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spelling Education that provides health: nursing role in a hypertensive groupEducación que produce salud: práctica de enfermería en el grupo de pacientes hipertensosEducação que produz saúde: atuação da enfermagem em grupo de hipertensosHipertensiónEducación en saludEnfermeríaHipertensãoEducação em saúdeEnfermagem.HipertensãoEducação em saúdeEnfermagem.HypertensionHealth educationNursingAim: to understand the importance of educational activities for a group of hypertensive patients. Method: qualitative study with ten hypertensive patients who attended to educational health meetings of a research project at the Federal Institute of Paraná, Londrina, Brazil. Data were collected in December 2012, through semi structured recorded interviews and later submitted to content analysis. Results: two thematic categories emerged: Health education: planting fruit and Health education: reaping fruit. It was observed that patients valued the health education activities in the self-care and prevention of hypertension consequences. Final Remarks: health education becomes essential tool in the work of nursing professionals with the hypertensive patients, aiming especially the prevention of complications arising from the disease and the promotion of wellness and quality of lifeObjetivo: entender la importancia de las actividades de educación para un grupo de pacientes hipertensos. Método: estudio cualitativo con diez hipertensos que asistieron reuniones educativas sobre salud de un proyecto de investigación en el Instituto Federal de Paraná, Londrina, Brasil. Los datos fueron recolectados en diciembre de 2012 a través de entrevistas semiestructuradas grabadas y posteriormente sometidas a análisis de contenido. Resultados: dos categorías temáticas surgieron: Educación para la salud: sembrando frutos y Educación para la salud: recogiendo frutos. Los pacientes valoraron actividades de educación para la salud referentes al autocuidado y prevención de las consecuencias de la hipertensión. Consideraciones finales: educación para la salud es herramienta esencial en el trabajo de los profesionales de enfermería junto a los hipertensos, apuntando sobre todo, la prevención de las complicaciones de la enfermedad y la promoción del bienestar y la calidad de vida.http://dx.doi.org/10.5902/2179769213472Objetivo: conhecer a importância das ações educativas para um grupo de hipertensos. Método: estudo qualitativo realizado com dez pacientes hipertensos que frequentaram os encontros de educação em saúde de um projeto de pesquisa no Instituto Federal do Paraná, Londrina, Brasil. Os dados foram coletados em dezembro de 2012, por meio de entrevistas semiestruturadas gravadas e, posteriormente submetidas à análise de conteúdo. Resultados: emergiram duas categorias temáticas denominadas: Educação em saúde: plantando frutos e Educação em saúde: colhendo frutos. Os pacientes valorizaram às ações de educação em saúde no âmbito do autocuidado e prevenção das consequências da hipertensão arterial sistêmica. Considerações finais: a educação em saúde torna-se ferramenta imprescindível no trabalho dos profissionais de enfermagem junto aos hipertensos visando, especialmente, a prevenção de complicações advindas da doença e a promoção de bem estar e qualidade de vida.Universidade Federal de Santa Maria2015-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/1347210.5902/2179769213472Revista de Enfermagem da UFSM; v. 5 n. 2 (2015); 213 - 2232179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/13472/pdfArantes, Raissa Kerin MeiraSalvagioni, Denise Albieri JodasAraujo, Juliane PagliariRoecker, Simoneinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T14:42:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13472Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T14:42:38Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
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