Reflecting about assumptions for care in the healthcare education for hypertensive people

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pires, Cláudia Geovana da Silva
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Mussi, Fernanda Carneiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40349
Resumo: Hypertension has high prevalence and mortality. Preventing and controlling this disease poses a challenge, which implies in considering the educational process as a necessary tool for care. The study had the purpose to reflect on the assumptions for care in the healthcare education of hypertensive people. It was observed that the assumptions for caring, in the process of healthcare education, are based on considering the person instead of the sick body, and in comprehending caring while being capable of investing in the clinic of the individual, favoring spaces for sensitive listening and welcoming, comprehension of suffering, the meaning of falling ill and caring for the self. We expect this reflection to contribute for the implementation and enhancement of new forms of caring in the programs of hypertension, comprehending the human being as someone destined to have freedom, happiness and full satisfaction.
id USP-24_dbd1f2125c8eb97f807a76a89463ecff
oai_identifier_str oai:revistas.usp.br:article/40349
network_acronym_str USP-24
network_name_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository_id_str
spelling Reflecting about assumptions for care in the healthcare education for hypertensive peopleReflexionando sobre los conceptos del cuidar/cuidado en la educación en salud del sujeto hipertensoRefletindo sobre pressupostos para o cuidar/cuidado na educação em saúde da pessoa hipertensaHipertensãoEducação em saúdeCuidados de enfermagemHipertensiónEducación en saludAtención de enfermeríaHypertensionHealth educationNursing careHypertension has high prevalence and mortality. Preventing and controlling this disease poses a challenge, which implies in considering the educational process as a necessary tool for care. The study had the purpose to reflect on the assumptions for care in the healthcare education of hypertensive people. It was observed that the assumptions for caring, in the process of healthcare education, are based on considering the person instead of the sick body, and in comprehending caring while being capable of investing in the clinic of the individual, favoring spaces for sensitive listening and welcoming, comprehension of suffering, the meaning of falling ill and caring for the self. We expect this reflection to contribute for the implementation and enhancement of new forms of caring in the programs of hypertension, comprehending the human being as someone destined to have freedom, happiness and full satisfaction.La hipertensión arterial presenta una elevada prevalencia y mortalidad, siendo un desafío prevenir y controlar la enfermedad, lo que implica en considerar el proceso educativo como una herramienta necesaria para el cuidado. El estudio tuvo como objetivo reflexionar sobre los conceptos relacionados con el cuidado, en la educación en salud, de la persona hipertensa. Se desprendió que en el proceso de educación en salud, los conceptos sobre el cuidar están basados en la consideración de la persona en lugar del cuerpo enfermo y en la comprensión del cuidar apto a invertir en la clínica del individuo, privilegiando espacios para la escucha sensible y el acogimiento, para la comprensión del sufrimiento, del significado de enfermarse y cuidar de sí. Esperamos que esta reflexión contribuya para implementar y perfeccionar nuevas formas de cuidar en los programas de hipertensión, comprendiendo al ser humano como ser destinado a la libertad, felicidad y plena realización.A hipertensão arterial apresenta elevada prevalência e mortalidade, sendo um desafio prevenir e controlar a doença, o que implica em considerar o processo educativo como ferramenta necessária para o cuidado. O estudo teve como objetivo refletir sobre os pressupostos para o cuidado na educação em saúde da pessoa hipertensa. Depreendeu-se que no processo de educação à saúde, os pressupostos para o cuidar assentam-se na consideração da pessoa em lugar do corpo doente e na compreensão do cuidar apto a investir na clínica do indivíduo, privilegiando espaços para a escuta sensível e o acolhimento, para a compreensão do sofrimento, do significado de adoecer e cuidar de si. Esperamos que esta reflexão contribua para implementar e aperfeiçoar novas formas de cuidar nos programas de hipertensão, compreendendo o ser humano como ser destinado à liberdade, felicidade e plena realização.Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem2009-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/4034910.1590/S0080-62342009000100030Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 43 n. 1 (2009); 229-236Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 43 No. 1 (2009); 229-236Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 43 Núm. 1 (2009); 229-2361980-220X0080-6234reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)instname:Universidade de São Paulo (USP)instacron:USPporenghttps://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40349/43264https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40349/43265http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPires, Cláudia Geovana da SilvaMussi, Fernanda Carneiro2012-08-29T20:09:12Zoai:revistas.usp.br:article/40349Revistahttps://www.revistas.usp.br/reeuspPUBhttps://www.revistas.usp.br/reeusp/oai||nursingscholar@usp.br1980-220X0080-6234opendoar:2012-08-29T20:09:12Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflecting about assumptions for care in the healthcare education for hypertensive people
Reflexionando sobre los conceptos del cuidar/cuidado en la educación en salud del sujeto hipertenso
Refletindo sobre pressupostos para o cuidar/cuidado na educação em saúde da pessoa hipertensa
title Reflecting about assumptions for care in the healthcare education for hypertensive people
spellingShingle Reflecting about assumptions for care in the healthcare education for hypertensive people
Pires, Cláudia Geovana da Silva
Hipertensão
Educação em saúde
Cuidados de enfermagem
Hipertensión
Educación en salud
Atención de enfermería
Hypertension
Health education
Nursing care
title_short Reflecting about assumptions for care in the healthcare education for hypertensive people
title_full Reflecting about assumptions for care in the healthcare education for hypertensive people
title_fullStr Reflecting about assumptions for care in the healthcare education for hypertensive people
title_full_unstemmed Reflecting about assumptions for care in the healthcare education for hypertensive people
title_sort Reflecting about assumptions for care in the healthcare education for hypertensive people
author Pires, Cláudia Geovana da Silva
author_facet Pires, Cláudia Geovana da Silva
Mussi, Fernanda Carneiro
author_role author
author2 Mussi, Fernanda Carneiro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pires, Cláudia Geovana da Silva
Mussi, Fernanda Carneiro
dc.subject.por.fl_str_mv Hipertensão
Educação em saúde
Cuidados de enfermagem
Hipertensión
Educación en salud
Atención de enfermería
Hypertension
Health education
Nursing care
topic Hipertensão
Educação em saúde
Cuidados de enfermagem
Hipertensión
Educación en salud
Atención de enfermería
Hypertension
Health education
Nursing care
description Hypertension has high prevalence and mortality. Preventing and controlling this disease poses a challenge, which implies in considering the educational process as a necessary tool for care. The study had the purpose to reflect on the assumptions for care in the healthcare education of hypertensive people. It was observed that the assumptions for caring, in the process of healthcare education, are based on considering the person instead of the sick body, and in comprehending caring while being capable of investing in the clinic of the individual, favoring spaces for sensitive listening and welcoming, comprehension of suffering, the meaning of falling ill and caring for the self. We expect this reflection to contribute for the implementation and enhancement of new forms of caring in the programs of hypertension, comprehending the human being as someone destined to have freedom, happiness and full satisfaction.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40349
10.1590/S0080-62342009000100030
url https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40349
identifier_str_mv 10.1590/S0080-62342009000100030
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40349/43264
https://www.revistas.usp.br/reeusp/article/view/40349/43265
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo. Escola de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP; v. 43 n. 1 (2009); 229-236
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 43 No. 1 (2009); 229-236
Revista da Escola de Enfermagem da USP; Vol. 43 Núm. 1 (2009); 229-236
1980-220X
0080-6234
reponame:Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
instname:Universidade de São Paulo (USP)
instacron:USP
instname_str Universidade de São Paulo (USP)
instacron_str USP
institution USP
reponame_str Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
collection Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista da Escola de Enfermagem da USP (Online) - Universidade de São Paulo (USP)
repository.mail.fl_str_mv ||nursingscholar@usp.br
_version_ 1800221725033496576