Knowledge of adolescent students about HIV/AIDS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Angelim, Rebeca Coelho de Moura
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Abrão, Fátima Maria da Silva, Cabral, Luciana da Rocha, Queiroz, Síngara Borba de Araújo, Freitas, Rafaela Marrise do Monte, Cardoso, Mirian Domingos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/14869
Resumo: Aim: to verify the knowledge of adolescent students about HIV/AIDS. Method: exploratory descriptive study with quantitative approach, conducted with 298 students from two public schools of Recife, Pernambuco, Brazil. A self-administered questionnaire was used for data collection. Results: the study points out that most teenagers already initiated sex life (53.4%); regarding preventive methods, 44.1% reported having used them, condoms being the most frequent. Most students (92%) reported knowing the HIV/AIDS transmission routes. Television was the main source of information about HIV/AIDS. Conclusion: despite having knowledge about HIV/AIDS transmission, that doesn’t mean that the adolescents perform safe sexual practices, thus, there is a need to implement policies of health promotion and protection in the school environment
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spelling Knowledge of adolescent students about HIV/AIDSConocimientos de estudiantes adolescentes sobre VIH/SIDAConhecimento de estudantes adolescentes acerca do HIV/AidsAdolescentAcquired immunodeficiency syndromeHIVKnowledgeAdolescenteSíndrome de inmunodeficiencia adquiridaVIHConocimientoAdolescenteSíndrome de Imunodeficiência AdquiridaHIVConhecimentoAim: to verify the knowledge of adolescent students about HIV/AIDS. Method: exploratory descriptive study with quantitative approach, conducted with 298 students from two public schools of Recife, Pernambuco, Brazil. A self-administered questionnaire was used for data collection. Results: the study points out that most teenagers already initiated sex life (53.4%); regarding preventive methods, 44.1% reported having used them, condoms being the most frequent. Most students (92%) reported knowing the HIV/AIDS transmission routes. Television was the main source of information about HIV/AIDS. Conclusion: despite having knowledge about HIV/AIDS transmission, that doesn’t mean that the adolescents perform safe sexual practices, thus, there is a need to implement policies of health promotion and protection in the school environmentObjetivo: verificar el conocimiento de los estudiantes adolescentes sobre VIH/SIDA. Método: estudio exploratorio-descriptivo, cuantitativo, realizado con 298 estudiantes de dos escuelas públicas de Recife, Pernambuco, Brasil. Fue utilizado cuestionario auto administrado para recopilar los datos. Resultados: el estudio muestra que la mayoría de los adolescentes ya iniciaron su vida sexual (53,4%); con respecto a los métodos de prevención, 44,1% declaró haber utilizado alguna vez, siendo el más frecuente el preservativo. La mayoría (92%) informó conocer las formas de transmisión del VIH/SIDA. La televisión fue la principal fuente de información sobre VIH/SIDA. Conclusión: a pesar de los adolescentes poseer conocimiento sobre el modo de transmisión del VIH/SIDA, no significa que realicen prácticas sexuales seguras, así, es necesario implementar políticas de promoción y protección de la salud en el ambiente escolar.Doi: 10.5902/2179769214869Objetivo: verificar o conhecimento de estudantes adolescentes sobre o HIV/AIDS. Método: estudo exploratório-descritivo com abordagem quantitativa, realizado com 298 estudantes de duas escolas públicas, em Recife, Pernambuco, Brasil. Para coleta de dados utilizou-se um questionário autoaplicável. Resultados: o estudo aponta que a maioria dos adolescentes já deu início a vida sexual (53,4%); no que diz respeito os métodos preventivos, 44,1% relataram já ter utilizado, sendo o preservativo o mais frequente. A maioria (92%) declarou saber as formas de transmissão do HIV/AIDS. A televisão (75,2%) foi a principal fonte de informação sobre o HIV/AIDS. Conclusão: os adolescentes apesar de terem conhecimento sobre o modo de transmissão do HIV/AIDS, não quer dizer que realizam práticas sexuais seguras, dessa forma, urge a necessidade de implementar políticas de promoção e proteção da saúde no ambiente escolar.Universidade Federal de Santa Maria2015-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/1486910.5902/2179769214869Revista de Enfermagem da UFSM; v. 5 n. 1 (2015); 141 - 1502179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/14869/pdfAngelim, Rebeca Coelho de MouraAbrão, Fátima Maria da SilvaCabral, Luciana da RochaQueiroz, Síngara Borba de AraújoFreitas, Rafaela Marrise do MonteCardoso, Mirian Domingosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T14:42:41Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/14869Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T14:42:41Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
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