Permanent education in health in movement: narratives of an experience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mello, Amanda de Lemos
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Arnemann, Cristiane Trivisiol
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/23640
Resumo: Aim: to report the methodological experience in a Specialization and Improvement in Multidisciplinary Training Integrated into Permanent Education in Health course. Method: experience reports of the teaching and learning process of such specialization, which occurred during 2014 and 2015. Results: From this experience, it was possible to work with innovative strategies in the health field such as daily cartography and case affection, in addition to experiencing Permanent Education in Health in movement as a process of knowledge construction affected by singularities, experiences, feelings and exchanges among the participants of the training. Final Remarks: Permanent Education in movement can be envisioned as a guiding principle for the construction of health in areas with different cooperators for carrying out participatory activities for the appreciation of the work, collectively pointing intervention strategies in practice.
id UFSM-12_b1dbf65403b2196e06816a20b9943a1c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23640
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling Permanent education in health in movement: narratives of an experienceEducación permanente en salud en movimiento: narrativas de una experienciaEducação permanente em saúde em movimento: narrativas de uma experiênciaNursing. Continuous Education. Professional practice. Personal development.Enfermería. Práctica Profesional. Educación continuada. Desarrollo de Personal.Enfermagem. Prática Profissional. Educação continuada. Desenvolvimento de PessoalEducação Continuada em SaúdeAim: to report the methodological experience in a Specialization and Improvement in Multidisciplinary Training Integrated into Permanent Education in Health course. Method: experience reports of the teaching and learning process of such specialization, which occurred during 2014 and 2015. Results: From this experience, it was possible to work with innovative strategies in the health field such as daily cartography and case affection, in addition to experiencing Permanent Education in Health in movement as a process of knowledge construction affected by singularities, experiences, feelings and exchanges among the participants of the training. Final Remarks: Permanent Education in movement can be envisioned as a guiding principle for the construction of health in areas with different cooperators for carrying out participatory activities for the appreciation of the work, collectively pointing intervention strategies in practice.Objetivo: compartir la experiencia metodológica de dos enfermeras en el período del curso de Especialización y Perfeccionamiento en Formación Integrada Multiprofesional en Educación Permanente en Salud. Método: relato de experiencia del proceso de enseñanza y aprendizaje de la referida especialización, que ocurrió en el transcurso de los años de 2014 y 2015. Resultados: a partir de esa experiencia se puede trabajar con estrategias innovadoras en el campo de la salud, tales como: el diario cartográfico y la caja de afecciones, además de vivenciar la Educación Permanente en Movimiento como un proceso de construcción de conocimiento afectado por singularidades, experiencias, sentimientos y cambios entre los participantes. Consideraciones Finales: la Educación Permanente en Movimiento puede ser entendida como un eje orientador para la construcción de espacios en salud con diferentes actores para la realización de actividades participativas para la valoración del trabajo, señalando colectivamente estrategias de intervención en la práctica.Objetivo: compartilhar a experiência de duas enfermeiras durante a Especialização e Aperfeiçoamento em Formação Integrada Multiprofissional em Educação Permanente em Saúde. Método: relato de experiência do processo de ensino e aprendizagem da referida especialização a qual ocorreu no decorrer dos anos de 2014 e 2015. Resultados: a partir dessa experiência, pode-se trabalhar com estratégias inovadoras no campo da saúde tais como:  o diário cartográfico e a caixa de afecções; além de vivenciar a Educação Permanente em Movimento como um processo de construção de conhecimento afetado por singularidades, experiências, afetos e trocas entre os participantes da formação. Considerações Finais: a Educação Permanente em movimento pode ser vislumbrada como um eixo orientador para a construção de espaços em saúde com diferentes atores para a realização das atividades participativas para a valorização do trabalho, apontando coletivamente estratégias de intervenção na prática.Universidade Federal de Santa Maria2018-04-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/2364010.5902/2179769223640Revista de Enfermagem da UFSM; v. 8 n. 1 (2018); 172-1802179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/23640/pdfCopyright (c) 2018 Revista de Enfermagem da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessMello, Amanda de LemosArnemann, Cristiane Trivisiol2021-04-20T12:41:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23640Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T12:41:02Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Permanent education in health in movement: narratives of an experience
Educación permanente en salud en movimiento: narrativas de una experiencia
Educação permanente em saúde em movimento: narrativas de uma experiência
title Permanent education in health in movement: narratives of an experience
spellingShingle Permanent education in health in movement: narratives of an experience
Mello, Amanda de Lemos
Nursing. Continuous Education. Professional practice. Personal development.
Enfermería. Práctica Profesional. Educación continuada. Desarrollo de Personal.
Enfermagem. Prática Profissional. Educação continuada. Desenvolvimento de Pessoal
Educação Continuada em Saúde
title_short Permanent education in health in movement: narratives of an experience
title_full Permanent education in health in movement: narratives of an experience
title_fullStr Permanent education in health in movement: narratives of an experience
title_full_unstemmed Permanent education in health in movement: narratives of an experience
title_sort Permanent education in health in movement: narratives of an experience
author Mello, Amanda de Lemos
author_facet Mello, Amanda de Lemos
Arnemann, Cristiane Trivisiol
author_role author
author2 Arnemann, Cristiane Trivisiol
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mello, Amanda de Lemos
Arnemann, Cristiane Trivisiol
dc.subject.por.fl_str_mv Nursing. Continuous Education. Professional practice. Personal development.
Enfermería. Práctica Profesional. Educación continuada. Desarrollo de Personal.
Enfermagem. Prática Profissional. Educação continuada. Desenvolvimento de Pessoal
Educação Continuada em Saúde
topic Nursing. Continuous Education. Professional practice. Personal development.
Enfermería. Práctica Profesional. Educación continuada. Desarrollo de Personal.
Enfermagem. Prática Profissional. Educação continuada. Desenvolvimento de Pessoal
Educação Continuada em Saúde
description Aim: to report the methodological experience in a Specialization and Improvement in Multidisciplinary Training Integrated into Permanent Education in Health course. Method: experience reports of the teaching and learning process of such specialization, which occurred during 2014 and 2015. Results: From this experience, it was possible to work with innovative strategies in the health field such as daily cartography and case affection, in addition to experiencing Permanent Education in Health in movement as a process of knowledge construction affected by singularities, experiences, feelings and exchanges among the participants of the training. Final Remarks: Permanent Education in movement can be envisioned as a guiding principle for the construction of health in areas with different cooperators for carrying out participatory activities for the appreciation of the work, collectively pointing intervention strategies in practice.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-04-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/23640
10.5902/2179769223640
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/23640
identifier_str_mv 10.5902/2179769223640
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/23640/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista de Enfermagem da UFSM
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista de Enfermagem da UFSM
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 8 n. 1 (2018); 172-180
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944043465015296