Continuing Health Education in basic care: nursing professionals perceptions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Weykamp, Juliana Marques
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Cecagno, Diana, Vieira, Flávio Peraça, Siqueira, Hedi Crecência Heckler de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
DOI: 10.5902/2179769216754
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/16754
Resumo: Aim: To investigate the perception of nursing professionals of primary care in relation to the Continuing Education activities in Health. Method: A descriptive study, with exploratory qualitative approach. Data were collected at basic health units in Rio Grande do Sul / Brazil, through semi-structured interviews, and analyzed and interpreted according to Bardin. Results: The activities of Continuing Health Education is considered an important tool in the daily work, being capable of providing recognition and professional development. Conclusion: the constant qualification may be a manner of building a critical and reflective professional and also make a difference in the professional career by developing skills, abilities and attitudes that enable targeted actions to the population's health needs, and that results in the achievement of autonomy
id UFSM-12_c5e59ce69d11dfc4de14ab50813792a1
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16754
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
spelling Continuing Health Education in basic care: nursing professionals perceptionsEducación permanente en salud en la atención primaria: percepción de los profesionales de enfermeríaEducação permanente em saúde na atenção básica: percepção dos profissionais de enfermagemNursingEducationBasic health careEnfermeríaEducaciónAtención primaria de saludEnfermagemEducaçãoAtenção primária à saúdeAim: To investigate the perception of nursing professionals of primary care in relation to the Continuing Education activities in Health. Method: A descriptive study, with exploratory qualitative approach. Data were collected at basic health units in Rio Grande do Sul / Brazil, through semi-structured interviews, and analyzed and interpreted according to Bardin. Results: The activities of Continuing Health Education is considered an important tool in the daily work, being capable of providing recognition and professional development. Conclusion: the constant qualification may be a manner of building a critical and reflective professional and also make a difference in the professional career by developing skills, abilities and attitudes that enable targeted actions to the population's health needs, and that results in the achievement of autonomyObjetivo: Investigar la percepción de los profesionales de enfermería de atención primaria en relación con las actividades de Educación Contínua en Salud. Método: Enfoque cualitativo descriptivo, exploratorio. Los datos fueron recolectados en las unidades básicas de salud en Rio Grande do Sul / Brasil, a través de entrevistas semiestructuradas y analizados e interpretados según Bardin. Resultados: Las actividades de Educación Continua de la Salud son consideradas herramientas importantes en el trabajo diario, capaces de proporcionar el reconocimiento y el desarrollo profesional. Conclusión: la calificación puede ser un medio capaz de transformar el sujeto en crítico, reflexivo y hacer diferencia en la carrera profesional de desarrollo de habilidades, capacidades y actitudes que permiten acciones dirigidas a las necesidades de salud de la población y el logro de la autonomía.Objetivo: investigar a percepção dos profissionais de enfermagem da Atenção Básica em relação às atividades de Educação Permanente em Saúde. Método: estudo do tipo descritivo, exploratório, com abordagem qualitativa. Os dados foram coletados em Unidades Básicas de Saúde, numa cidade do Rio Grande do Sul/Brasil, mediante entrevista semiestruturada, e analisados e interpretados segundo Bardin. Resultados: as atividades da Educação Permanente em Saúde são consideradas uma importante ferramenta no cotidiano de trabalho, capaz de propiciar reconhecimento e valorização profissional. Conclusão: a constante qualificação pode ser um meio capaz de tornar o sujeito crítico, reflexivo e fazer a diferença na trajetória profissional desenvolvendo competências, habilidades e atitudes que permitem uma atuação direcionada às necessidades de saúde da população, e isso possibilita a conquista da autonomia.Universidade Federal de Santa Maria2016-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/1675410.5902/2179769216754Revista de Enfermagem da UFSM; v. 6 n. 2 (2016); 281 - 2892179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/16754/pdfWeykamp, Juliana MarquesCecagno, DianaVieira, Flávio PeraçaSiqueira, Hedi Crecência Heckler deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T13:26:35Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16754Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T13:26:35Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Continuing Health Education in basic care: nursing professionals perceptions
Educación permanente en salud en la atención primaria: percepción de los profesionales de enfermería
Educação permanente em saúde na atenção básica: percepção dos profissionais de enfermagem
title Continuing Health Education in basic care: nursing professionals perceptions
spellingShingle Continuing Health Education in basic care: nursing professionals perceptions
Continuing Health Education in basic care: nursing professionals perceptions
Weykamp, Juliana Marques
Nursing
Education
Basic health care
Enfermería
Educación
Atención primaria de salud
Enfermagem
Educação
Atenção primária à saúde
Weykamp, Juliana Marques
Nursing
Education
Basic health care
Enfermería
Educación
Atención primaria de salud
Enfermagem
Educação
Atenção primária à saúde
title_short Continuing Health Education in basic care: nursing professionals perceptions
title_full Continuing Health Education in basic care: nursing professionals perceptions
title_fullStr Continuing Health Education in basic care: nursing professionals perceptions
Continuing Health Education in basic care: nursing professionals perceptions
title_full_unstemmed Continuing Health Education in basic care: nursing professionals perceptions
Continuing Health Education in basic care: nursing professionals perceptions
title_sort Continuing Health Education in basic care: nursing professionals perceptions
author Weykamp, Juliana Marques
author_facet Weykamp, Juliana Marques
Weykamp, Juliana Marques
Cecagno, Diana
Vieira, Flávio Peraça
Siqueira, Hedi Crecência Heckler de
Cecagno, Diana
Vieira, Flávio Peraça
Siqueira, Hedi Crecência Heckler de
author_role author
author2 Cecagno, Diana
Vieira, Flávio Peraça
Siqueira, Hedi Crecência Heckler de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Weykamp, Juliana Marques
Cecagno, Diana
Vieira, Flávio Peraça
Siqueira, Hedi Crecência Heckler de
dc.subject.por.fl_str_mv Nursing
Education
Basic health care
Enfermería
Educación
Atención primaria de salud
Enfermagem
Educação
Atenção primária à saúde
topic Nursing
Education
Basic health care
Enfermería
Educación
Atención primaria de salud
Enfermagem
Educação
Atenção primária à saúde
description Aim: To investigate the perception of nursing professionals of primary care in relation to the Continuing Education activities in Health. Method: A descriptive study, with exploratory qualitative approach. Data were collected at basic health units in Rio Grande do Sul / Brazil, through semi-structured interviews, and analyzed and interpreted according to Bardin. Results: The activities of Continuing Health Education is considered an important tool in the daily work, being capable of providing recognition and professional development. Conclusion: the constant qualification may be a manner of building a critical and reflective professional and also make a difference in the professional career by developing skills, abilities and attitudes that enable targeted actions to the population's health needs, and that results in the achievement of autonomy
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/16754
10.5902/2179769216754
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/16754
identifier_str_mv 10.5902/2179769216754
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/16754/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 6 n. 2 (2016); 281 - 289
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1822181544753627136
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.5902/2179769216754