Continuing Health Education in basic care: nursing professionals perceptions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
DOI: | 10.5902/2179769216754 |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/16754 |
Resumo: | Aim: To investigate the perception of nursing professionals of primary care in relation to the Continuing Education activities in Health. Method: A descriptive study, with exploratory qualitative approach. Data were collected at basic health units in Rio Grande do Sul / Brazil, through semi-structured interviews, and analyzed and interpreted according to Bardin. Results: The activities of Continuing Health Education is considered an important tool in the daily work, being capable of providing recognition and professional development. Conclusion: the constant qualification may be a manner of building a critical and reflective professional and also make a difference in the professional career by developing skills, abilities and attitudes that enable targeted actions to the population's health needs, and that results in the achievement of autonomy |
id |
UFSM-12_c5e59ce69d11dfc4de14ab50813792a1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16754 |
network_acronym_str |
UFSM-12 |
network_name_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
spelling |
Continuing Health Education in basic care: nursing professionals perceptionsEducación permanente en salud en la atención primaria: percepción de los profesionales de enfermeríaEducação permanente em saúde na atenção básica: percepção dos profissionais de enfermagemNursingEducationBasic health careEnfermeríaEducaciónAtención primaria de saludEnfermagemEducaçãoAtenção primária à saúdeAim: To investigate the perception of nursing professionals of primary care in relation to the Continuing Education activities in Health. Method: A descriptive study, with exploratory qualitative approach. Data were collected at basic health units in Rio Grande do Sul / Brazil, through semi-structured interviews, and analyzed and interpreted according to Bardin. Results: The activities of Continuing Health Education is considered an important tool in the daily work, being capable of providing recognition and professional development. Conclusion: the constant qualification may be a manner of building a critical and reflective professional and also make a difference in the professional career by developing skills, abilities and attitudes that enable targeted actions to the population's health needs, and that results in the achievement of autonomyObjetivo: Investigar la percepción de los profesionales de enfermería de atención primaria en relación con las actividades de Educación Contínua en Salud. Método: Enfoque cualitativo descriptivo, exploratorio. Los datos fueron recolectados en las unidades básicas de salud en Rio Grande do Sul / Brasil, a través de entrevistas semiestructuradas y analizados e interpretados según Bardin. Resultados: Las actividades de Educación Continua de la Salud son consideradas herramientas importantes en el trabajo diario, capaces de proporcionar el reconocimiento y el desarrollo profesional. Conclusión: la calificación puede ser un medio capaz de transformar el sujeto en crítico, reflexivo y hacer diferencia en la carrera profesional de desarrollo de habilidades, capacidades y actitudes que permiten acciones dirigidas a las necesidades de salud de la población y el logro de la autonomía.Objetivo: investigar a percepção dos profissionais de enfermagem da Atenção Básica em relação às atividades de Educação Permanente em Saúde. Método: estudo do tipo descritivo, exploratório, com abordagem qualitativa. Os dados foram coletados em Unidades Básicas de Saúde, numa cidade do Rio Grande do Sul/Brasil, mediante entrevista semiestruturada, e analisados e interpretados segundo Bardin. Resultados: as atividades da Educação Permanente em Saúde são consideradas uma importante ferramenta no cotidiano de trabalho, capaz de propiciar reconhecimento e valorização profissional. Conclusão: a constante qualificação pode ser um meio capaz de tornar o sujeito crítico, reflexivo e fazer a diferença na trajetória profissional desenvolvendo competências, habilidades e atitudes que permitem uma atuação direcionada às necessidades de saúde da população, e isso possibilita a conquista da autonomia.Universidade Federal de Santa Maria2016-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/1675410.5902/2179769216754Revista de Enfermagem da UFSM; v. 6 n. 2 (2016); 281 - 2892179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/16754/pdfWeykamp, Juliana MarquesCecagno, DianaVieira, Flávio PeraçaSiqueira, Hedi Crecência Heckler deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T13:26:35Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16754Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T13:26:35Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Continuing Health Education in basic care: nursing professionals perceptions Educación permanente en salud en la atención primaria: percepción de los profesionales de enfermería Educação permanente em saúde na atenção básica: percepção dos profissionais de enfermagem |
title |
Continuing Health Education in basic care: nursing professionals perceptions |
spellingShingle |
Continuing Health Education in basic care: nursing professionals perceptions Continuing Health Education in basic care: nursing professionals perceptions Weykamp, Juliana Marques Nursing Education Basic health care Enfermería Educación Atención primaria de salud Enfermagem Educação Atenção primária à saúde Weykamp, Juliana Marques Nursing Education Basic health care Enfermería Educación Atención primaria de salud Enfermagem Educação Atenção primária à saúde |
title_short |
Continuing Health Education in basic care: nursing professionals perceptions |
title_full |
Continuing Health Education in basic care: nursing professionals perceptions |
title_fullStr |
Continuing Health Education in basic care: nursing professionals perceptions Continuing Health Education in basic care: nursing professionals perceptions |
title_full_unstemmed |
Continuing Health Education in basic care: nursing professionals perceptions Continuing Health Education in basic care: nursing professionals perceptions |
title_sort |
Continuing Health Education in basic care: nursing professionals perceptions |
author |
Weykamp, Juliana Marques |
author_facet |
Weykamp, Juliana Marques Weykamp, Juliana Marques Cecagno, Diana Vieira, Flávio Peraça Siqueira, Hedi Crecência Heckler de Cecagno, Diana Vieira, Flávio Peraça Siqueira, Hedi Crecência Heckler de |
author_role |
author |
author2 |
Cecagno, Diana Vieira, Flávio Peraça Siqueira, Hedi Crecência Heckler de |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Weykamp, Juliana Marques Cecagno, Diana Vieira, Flávio Peraça Siqueira, Hedi Crecência Heckler de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Nursing Education Basic health care Enfermería Educación Atención primaria de salud Enfermagem Educação Atenção primária à saúde |
topic |
Nursing Education Basic health care Enfermería Educación Atención primaria de salud Enfermagem Educação Atenção primária à saúde |
description |
Aim: To investigate the perception of nursing professionals of primary care in relation to the Continuing Education activities in Health. Method: A descriptive study, with exploratory qualitative approach. Data were collected at basic health units in Rio Grande do Sul / Brazil, through semi-structured interviews, and analyzed and interpreted according to Bardin. Results: The activities of Continuing Health Education is considered an important tool in the daily work, being capable of providing recognition and professional development. Conclusion: the constant qualification may be a manner of building a critical and reflective professional and also make a difference in the professional career by developing skills, abilities and attitudes that enable targeted actions to the population's health needs, and that results in the achievement of autonomy |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/16754 10.5902/2179769216754 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/16754 |
identifier_str_mv |
10.5902/2179769216754 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/16754/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da UFSM; v. 6 n. 2 (2016); 281 - 289 2179-7692 reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
collection |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com |
_version_ |
1822181544753627136 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5902/2179769216754 |