Vocational training in directing assistance to vulnerable groups in primary care
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/13738 |
Resumo: | Aim: to identify how the processes of training and Continuing Education in Health have guided assistance to vulnerable population groups. Method: descriptive qualitative research, which was attended by 15 health professionals, including physicians, nurses and nursing technicians. The interview was used for data collection and these were analyzed in the proposed Bardin. Results: the vulnerability has been contextualized in the training, however, mostly theoretical and the practical disjointed. Continuing Education and Permanent Health were highlighted as important strategies for upgrading care. Final Remarks: the recognition of the aspects of the training of individuals who work in Health System emerged as essential for a better understanding of vulnerabilities in the context of Primary Care in Health |
id |
UFSM-12_c7c1cf723a8e97b6d680d8022df8c714 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13738 |
network_acronym_str |
UFSM-12 |
network_name_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository_id_str |
|
spelling |
Vocational training in directing assistance to vulnerable groups in primary careLa formación profesional en la dirección de la asistencia a los grupos vulnerables en la atención primariaA formação profissional na orientação da assistência aos grupos vulneráveis na atenção básicaHealth vulnerabilityPrimary health careTeachingEducationhighercontinuingVulnerabilidad en saludAtención primaria de saludEnseñanzaEducación superiorEducación continuaVulnerabilidade em saúdeAtenção Primária à SaúdeEnsinoVulnerabilidade em saúdeAtenção Primária à SaúdeEnsinoAim: to identify how the processes of training and Continuing Education in Health have guided assistance to vulnerable population groups. Method: descriptive qualitative research, which was attended by 15 health professionals, including physicians, nurses and nursing technicians. The interview was used for data collection and these were analyzed in the proposed Bardin. Results: the vulnerability has been contextualized in the training, however, mostly theoretical and the practical disjointed. Continuing Education and Permanent Health were highlighted as important strategies for upgrading care. Final Remarks: the recognition of the aspects of the training of individuals who work in Health System emerged as essential for a better understanding of vulnerabilities in the context of Primary Care in HealthObjetivo: identificar como los procesos de capacitación y educación continua en salud han guiado a la asistencia los grupos vulnerables de la población. Método: investigación cualitativa descriptiva, realizada con 15 profesionales de la salud, incluyendo médicos, enfermeras y técnicos de enfermería. Se utilizó la entrevista para recolección de datos, los cuales fueron analizados de acuerdo con Bardin. Resultados: la vulnerabilidad ha sido contextualizado en la formación profesional, sin embargo, en su mayoría de forma teórica, desarticulada de la práctica. Se destacó la Educación Continua y Permanente en Salud como estrategia importante para la mejora de la atención. Consideraciones finales: el reconocimiento de los aspectos de la formación de las personas que trabajan en el Sistema de Salud es esencial para una mejor comprensión de las vulnerabilidades en el contexto de la Atención Primaria en Salud.http://dx.doi.org/10.5902/2179769213738Objetivo: identificar como os processos de formação profissional e de Educação Permanente em Saúde têm orientado a assistência aos grupos populacionais vulneráveis. Método: pesquisa descritiva, com abordagem qualitativa, da qual participaram 15 profissionais de saúde, entre médicos, enfermeiros e técnicos de enfermagem. Utilizou-se da entrevista para coleta de dados e estas foram analisadas na proposta de Bardin. Resultados: a vulnerabilidade foi contextualizada na formação dos profissionais, contudo, majoritariamente de forma teórica e desarticulada da prática. Destacaram a Educação Continuada e Permanente em Saúde como importantes estratégias para qualificação da assistência. Considerações finais: o reconhecimento dos aspectos da formação dos sujeitos que atuam no Sistema Único de Saúde emergiram como primordiais para uma melhor compreensão das vulnerabilidades no contexto da Atenção Básica em Saúde.Universidade Federal de Santa Maria2015-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/1373810.5902/2179769213738Revista de Enfermagem da UFSM; v. 5 n. 2 (2015); 368 - 3782179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/13738/pdfTrindade, Letícia de LimaFerraz, LucimareFerraboli, Sílvia FátimaRubini, BrunaSaldanha, Camila TrevisanBordignon, MaiaraVendruscolo, Carineinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T14:42:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13738Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T14:42:38Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Vocational training in directing assistance to vulnerable groups in primary care La formación profesional en la dirección de la asistencia a los grupos vulnerables en la atención primaria A formação profissional na orientação da assistência aos grupos vulneráveis na atenção básica |
title |
Vocational training in directing assistance to vulnerable groups in primary care |
spellingShingle |
Vocational training in directing assistance to vulnerable groups in primary care Trindade, Letícia de Lima Health vulnerability Primary health care Teaching Education higher continuing Vulnerabilidad en salud Atención primaria de salud Enseñanza Educación superior Educación continua Vulnerabilidade em saúde Atenção Primária à Saúde Ensino Vulnerabilidade em saúde Atenção Primária à Saúde Ensino |
title_short |
Vocational training in directing assistance to vulnerable groups in primary care |
title_full |
Vocational training in directing assistance to vulnerable groups in primary care |
title_fullStr |
Vocational training in directing assistance to vulnerable groups in primary care |
title_full_unstemmed |
Vocational training in directing assistance to vulnerable groups in primary care |
title_sort |
Vocational training in directing assistance to vulnerable groups in primary care |
author |
Trindade, Letícia de Lima |
author_facet |
Trindade, Letícia de Lima Ferraz, Lucimare Ferraboli, Sílvia Fátima Rubini, Bruna Saldanha, Camila Trevisan Bordignon, Maiara Vendruscolo, Carine |
author_role |
author |
author2 |
Ferraz, Lucimare Ferraboli, Sílvia Fátima Rubini, Bruna Saldanha, Camila Trevisan Bordignon, Maiara Vendruscolo, Carine |
author2_role |
author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Trindade, Letícia de Lima Ferraz, Lucimare Ferraboli, Sílvia Fátima Rubini, Bruna Saldanha, Camila Trevisan Bordignon, Maiara Vendruscolo, Carine |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Health vulnerability Primary health care Teaching Education higher continuing Vulnerabilidad en salud Atención primaria de salud Enseñanza Educación superior Educación continua Vulnerabilidade em saúde Atenção Primária à Saúde Ensino Vulnerabilidade em saúde Atenção Primária à Saúde Ensino |
topic |
Health vulnerability Primary health care Teaching Education higher continuing Vulnerabilidad en salud Atención primaria de salud Enseñanza Educación superior Educación continua Vulnerabilidade em saúde Atenção Primária à Saúde Ensino Vulnerabilidade em saúde Atenção Primária à Saúde Ensino |
description |
Aim: to identify how the processes of training and Continuing Education in Health have guided assistance to vulnerable population groups. Method: descriptive qualitative research, which was attended by 15 health professionals, including physicians, nurses and nursing technicians. The interview was used for data collection and these were analyzed in the proposed Bardin. Results: the vulnerability has been contextualized in the training, however, mostly theoretical and the practical disjointed. Continuing Education and Permanent Health were highlighted as important strategies for upgrading care. Final Remarks: the recognition of the aspects of the training of individuals who work in Health System emerged as essential for a better understanding of vulnerabilities in the context of Primary Care in Health |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-07-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/13738 10.5902/2179769213738 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/13738 |
identifier_str_mv |
10.5902/2179769213738 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/13738/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da UFSM; v. 5 n. 2 (2015); 368 - 378 2179-7692 reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
collection |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com |
_version_ |
1799944042802315264 |