Vocational training in directing assistance to vulnerable groups in primary care

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Trindade, Letícia de Lima
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Ferraz, Lucimare, Ferraboli, Sílvia Fátima, Rubini, Bruna, Saldanha, Camila Trevisan, Bordignon, Maiara, Vendruscolo, Carine
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/13738
Resumo: Aim: to identify how the processes of training and Continuing Education in Health have guided assistance to vulnerable population groups. Method: descriptive qualitative research, which was attended by 15 health professionals, including physicians, nurses and nursing technicians. The interview was used for data collection and these were analyzed in the proposed Bardin. Results: the vulnerability has been contextualized in the training, however, mostly theoretical and the practical disjointed. Continuing Education and Permanent Health were highlighted as important strategies for upgrading care. Final Remarks: the recognition of the aspects of the training of individuals who work in Health System emerged as essential for a better understanding of vulnerabilities in the context of Primary Care in Health
id UFSM-12_c7c1cf723a8e97b6d680d8022df8c714
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13738
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling Vocational training in directing assistance to vulnerable groups in primary careLa formación profesional en la dirección de la asistencia a los grupos vulnerables en la atención primariaA formação profissional na orientação da assistência aos grupos vulneráveis na atenção básicaHealth vulnerabilityPrimary health careTeachingEducationhighercontinuingVulnerabilidad en saludAtención primaria de saludEnseñanzaEducación superiorEducación continuaVulnerabilidade em saúdeAtenção Primária à SaúdeEnsinoVulnerabilidade em saúdeAtenção Primária à SaúdeEnsinoAim: to identify how the processes of training and Continuing Education in Health have guided assistance to vulnerable population groups. Method: descriptive qualitative research, which was attended by 15 health professionals, including physicians, nurses and nursing technicians. The interview was used for data collection and these were analyzed in the proposed Bardin. Results: the vulnerability has been contextualized in the training, however, mostly theoretical and the practical disjointed. Continuing Education and Permanent Health were highlighted as important strategies for upgrading care. Final Remarks: the recognition of the aspects of the training of individuals who work in Health System emerged as essential for a better understanding of vulnerabilities in the context of Primary Care in HealthObjetivo: identificar como los procesos de capacitación y educación continua en salud han guiado a la asistencia los grupos vulnerables de la población. Método: investigación cualitativa descriptiva, realizada con 15 profesionales de la salud, incluyendo médicos, enfermeras y técnicos de enfermería. Se utilizó la entrevista para recolección de datos, los cuales fueron analizados de acuerdo con Bardin. Resultados: la vulnerabilidad ha sido contextualizado en la formación profesional, sin embargo, en su mayoría de forma teórica, desarticulada de la práctica. Se destacó la Educación Continua y Permanente en Salud como estrategia importante para la mejora de la atención. Consideraciones finales: el reconocimiento de los aspectos de la formación de las personas que trabajan en el Sistema de Salud es esencial para una mejor comprensión de las vulnerabilidades en el contexto de la Atención Primaria en Salud.http://dx.doi.org/10.5902/2179769213738Objetivo: identificar como os processos de formação profissional e de Educação Permanente em Saúde têm orientado a assistência aos grupos populacionais vulneráveis. Método: pesquisa descritiva, com abordagem qualitativa, da qual participaram 15 profissionais de saúde, entre médicos, enfermeiros e técnicos de enfermagem. Utilizou-se da entrevista para coleta de dados e estas foram analisadas na proposta de Bardin. Resultados: a vulnerabilidade foi contextualizada na formação dos profissionais, contudo, majoritariamente de forma teórica e desarticulada da prática. Destacaram a Educação Continuada e Permanente em Saúde como importantes estratégias para qualificação da assistência. Considerações finais: o reconhecimento dos aspectos da formação dos sujeitos que atuam no Sistema Único de Saúde emergiram como primordiais para uma melhor compreensão das vulnerabilidades no contexto da Atenção Básica em Saúde.Universidade Federal de Santa Maria2015-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/1373810.5902/2179769213738Revista de Enfermagem da UFSM; v. 5 n. 2 (2015); 368 - 3782179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/13738/pdfTrindade, Letícia de LimaFerraz, LucimareFerraboli, Sílvia FátimaRubini, BrunaSaldanha, Camila TrevisanBordignon, MaiaraVendruscolo, Carineinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T14:42:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13738Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T14:42:38Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Vocational training in directing assistance to vulnerable groups in primary care
La formación profesional en la dirección de la asistencia a los grupos vulnerables en la atención primaria
A formação profissional na orientação da assistência aos grupos vulneráveis na atenção básica
title Vocational training in directing assistance to vulnerable groups in primary care
spellingShingle Vocational training in directing assistance to vulnerable groups in primary care
Trindade, Letícia de Lima
Health vulnerability
Primary health care
Teaching
Education
higher
continuing
Vulnerabilidad en salud
Atención primaria de salud
Enseñanza
Educación superior
Educación continua
Vulnerabilidade em saúde
Atenção Primária à Saúde
Ensino
Vulnerabilidade em saúde
Atenção Primária à Saúde
Ensino
title_short Vocational training in directing assistance to vulnerable groups in primary care
title_full Vocational training in directing assistance to vulnerable groups in primary care
title_fullStr Vocational training in directing assistance to vulnerable groups in primary care
title_full_unstemmed Vocational training in directing assistance to vulnerable groups in primary care
title_sort Vocational training in directing assistance to vulnerable groups in primary care
author Trindade, Letícia de Lima
author_facet Trindade, Letícia de Lima
Ferraz, Lucimare
Ferraboli, Sílvia Fátima
Rubini, Bruna
Saldanha, Camila Trevisan
Bordignon, Maiara
Vendruscolo, Carine
author_role author
author2 Ferraz, Lucimare
Ferraboli, Sílvia Fátima
Rubini, Bruna
Saldanha, Camila Trevisan
Bordignon, Maiara
Vendruscolo, Carine
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Trindade, Letícia de Lima
Ferraz, Lucimare
Ferraboli, Sílvia Fátima
Rubini, Bruna
Saldanha, Camila Trevisan
Bordignon, Maiara
Vendruscolo, Carine
dc.subject.por.fl_str_mv Health vulnerability
Primary health care
Teaching
Education
higher
continuing
Vulnerabilidad en salud
Atención primaria de salud
Enseñanza
Educación superior
Educación continua
Vulnerabilidade em saúde
Atenção Primária à Saúde
Ensino
Vulnerabilidade em saúde
Atenção Primária à Saúde
Ensino
topic Health vulnerability
Primary health care
Teaching
Education
higher
continuing
Vulnerabilidad en salud
Atención primaria de salud
Enseñanza
Educación superior
Educación continua
Vulnerabilidade em saúde
Atenção Primária à Saúde
Ensino
Vulnerabilidade em saúde
Atenção Primária à Saúde
Ensino
description Aim: to identify how the processes of training and Continuing Education in Health have guided assistance to vulnerable population groups. Method: descriptive qualitative research, which was attended by 15 health professionals, including physicians, nurses and nursing technicians. The interview was used for data collection and these were analyzed in the proposed Bardin. Results: the vulnerability has been contextualized in the training, however, mostly theoretical and the practical disjointed. Continuing Education and Permanent Health were highlighted as important strategies for upgrading care. Final Remarks: the recognition of the aspects of the training of individuals who work in Health System emerged as essential for a better understanding of vulnerabilities in the context of Primary Care in Health
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-07-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/13738
10.5902/2179769213738
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/13738
identifier_str_mv 10.5902/2179769213738
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/13738/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 5 n. 2 (2015); 368 - 378
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944042802315264