Humanization of nursing care through academic education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3705 |
Resumo: | Objective: to understand how nurses perform humanized care through learning acquired in their academic experience. Method: this is a qualitative study, descriptive exploratory developed with eight nurses from a hospital in the metropolitan area of Porto Alegre/RS. Data were collected through interviews. Results: the results showed two categories of analysis: possibilities of humanization in care, where they were cited communication, reception and workload as factors interfering in the process and humanization in academic, whose memory of the respondents are based on memories of the teacher as a role model. Final Thoughts: it was found that there are still gaps in training on humanization as an object of study in undergraduate courses, so that the human dimensions of care proposals are still so disjointed with the reality of healthcare in the country |
id |
UFSM-12_d09772af864ae3dd5387340a72a9e0e9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3705 |
network_acronym_str |
UFSM-12 |
network_name_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository_id_str |
|
spelling |
Humanization of nursing care through academic educationHumanización de la atención en enfermería a partir de la formación academicaHumanização da assistência na enfermagem a partir da formação acadêmicaNursing careHumanization of assistanceEducationnursingdiploma programsAtención de enfermeríaHumanización de la atenciónProgramas de graduación en enfermeríaHumanização da assistênciaCuidados de enfermagemProgramas de graduação em enfermagemHumanização da assistênciaCuidados de enfermagemProgramas de graduação em enfermagemObjective: to understand how nurses perform humanized care through learning acquired in their academic experience. Method: this is a qualitative study, descriptive exploratory developed with eight nurses from a hospital in the metropolitan area of Porto Alegre/RS. Data were collected through interviews. Results: the results showed two categories of analysis: possibilities of humanization in care, where they were cited communication, reception and workload as factors interfering in the process and humanization in academic, whose memory of the respondents are based on memories of the teacher as a role model. Final Thoughts: it was found that there are still gaps in training on humanization as an object of study in undergraduate courses, so that the human dimensions of care proposals are still so disjointed with the reality of healthcare in the countryObjetivo: comprender cómo enfermeros realizan asistencia humanizada delante de los aprendizajes adquiridas en su experiencia académica. Método: estudio cualitativo, descriptivo exploratorio desarrollado con ocho enfermeras de un hospital en el área metropolitana de Porto Alegre / RS. Los datos fueron recolectados a través de entrevistas. Resultados: mostraron dos categorías de análisis: las posibilidades de humanización en la atención, donde se cita la comunicación, recepción y carga de trabajo como factores que interfieren en el proceso de humanización y en el ámbito académico, cuya memoria de los entrevistados se basan en los recuerdos del maestro como un modelo a seguir. Consideraciones finales: se encontró que todavía hay lagunas en la formación que es la humanización de un objeto de estudio en los cursos de graduación, de modo que las dimensiones humanas de las propuestas de atención siguen siendo tan inconexa con la realidad de la atención en salud en el país.Objetivo: compreender como enfermeiros realizam assistência humanizada diante dos aprendizados adquiridos em sua vivência acadêmica. Método: Trata-se de um estudo qualitativo, de natureza descritiva exploratória, desenvolvido com oito enfermeiros de um hospital da região metropolitana de Porto Alegre/RS. Os dados foram coletados por meio de entrevistas, mediante questionário aberto. Resultados: Os resultados evidenciaram duas categorias de análise: possibilidades de humanização na assistência, onde foram citados comunicação, acolhimento e sobrecarga de trabalho como fatores que interferentes no processo e humanização na formação acadêmica, cuja memória dos entrevistados baseia-se nas lembranças do professor como um modelo de conduta. Considerações Finais: Constatou-se que ainda existem falhas na formação no que compete à humanização como objeto de estudo nos cursos de graduação, de forma que as dimensões humanas da assistência ainda são propostas de maneira desarticulada com a realidade da saúde no país.Universidade Federal de Santa Maria2012-04-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/370510.5902/217976923705Revista de Enfermagem da UFSM; v. 2 n. 1 (2012); 116-1242179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3705/3133Lazzari, Daniele DelacanalJacobs, Lilian GabrielleJung, Walniceinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T15:26:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3705Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T15:26:31Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Humanization of nursing care through academic education Humanización de la atención en enfermería a partir de la formación academica Humanização da assistência na enfermagem a partir da formação acadêmica |
title |
Humanization of nursing care through academic education |
spellingShingle |
Humanization of nursing care through academic education Lazzari, Daniele Delacanal Nursing care Humanization of assistance Education nursing diploma programs Atención de enfermería Humanización de la atención Programas de graduación en enfermería Humanização da assistência Cuidados de enfermagem Programas de graduação em enfermagem Humanização da assistência Cuidados de enfermagem Programas de graduação em enfermagem |
title_short |
Humanization of nursing care through academic education |
title_full |
Humanization of nursing care through academic education |
title_fullStr |
Humanization of nursing care through academic education |
title_full_unstemmed |
Humanization of nursing care through academic education |
title_sort |
Humanization of nursing care through academic education |
author |
Lazzari, Daniele Delacanal |
author_facet |
Lazzari, Daniele Delacanal Jacobs, Lilian Gabrielle Jung, Walnice |
author_role |
author |
author2 |
Jacobs, Lilian Gabrielle Jung, Walnice |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lazzari, Daniele Delacanal Jacobs, Lilian Gabrielle Jung, Walnice |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Nursing care Humanization of assistance Education nursing diploma programs Atención de enfermería Humanización de la atención Programas de graduación en enfermería Humanização da assistência Cuidados de enfermagem Programas de graduação em enfermagem Humanização da assistência Cuidados de enfermagem Programas de graduação em enfermagem |
topic |
Nursing care Humanization of assistance Education nursing diploma programs Atención de enfermería Humanización de la atención Programas de graduación en enfermería Humanização da assistência Cuidados de enfermagem Programas de graduação em enfermagem Humanização da assistência Cuidados de enfermagem Programas de graduação em enfermagem |
description |
Objective: to understand how nurses perform humanized care through learning acquired in their academic experience. Method: this is a qualitative study, descriptive exploratory developed with eight nurses from a hospital in the metropolitan area of Porto Alegre/RS. Data were collected through interviews. Results: the results showed two categories of analysis: possibilities of humanization in care, where they were cited communication, reception and workload as factors interfering in the process and humanization in academic, whose memory of the respondents are based on memories of the teacher as a role model. Final Thoughts: it was found that there are still gaps in training on humanization as an object of study in undergraduate courses, so that the human dimensions of care proposals are still so disjointed with the reality of healthcare in the country |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-04-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3705 10.5902/217976923705 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3705 |
identifier_str_mv |
10.5902/217976923705 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3705/3133 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da UFSM; v. 2 n. 1 (2012); 116-124 2179-7692 reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
collection |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com |
_version_ |
1799944041191702528 |