Humanization of nursing care through academic education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lazzari, Daniele Delacanal
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Jacobs, Lilian Gabrielle, Jung, Walnice
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3705
Resumo: Objective: to understand how nurses perform humanized care through learning acquired in their academic experience. Method: this is a qualitative study, descriptive exploratory developed with eight nurses from a hospital in the metropolitan area of Porto Alegre/RS. Data were collected through interviews. Results: the results showed two categories of analysis: possibilities of humanization in care, where they were cited communication, reception and workload as factors interfering in the process and humanization in academic, whose memory of the respondents are based on memories of the teacher as a role model. Final Thoughts: it was found that there are still gaps in training on humanization as an object of study in undergraduate courses, so that the human dimensions of care proposals are still so disjointed with the reality of healthcare in the country
id UFSM-12_d09772af864ae3dd5387340a72a9e0e9
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3705
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling Humanization of nursing care through academic educationHumanización de la atención en enfermería a partir de la formación academicaHumanização da assistência na enfermagem a partir da formação acadêmicaNursing careHumanization of assistanceEducationnursingdiploma programsAtención de enfermeríaHumanización de la atenciónProgramas de graduación en enfermeríaHumanização da assistênciaCuidados de enfermagemProgramas de graduação em enfermagemHumanização da assistênciaCuidados de enfermagemProgramas de graduação em enfermagemObjective: to understand how nurses perform humanized care through learning acquired in their academic experience. Method: this is a qualitative study, descriptive exploratory developed with eight nurses from a hospital in the metropolitan area of Porto Alegre/RS. Data were collected through interviews. Results: the results showed two categories of analysis: possibilities of humanization in care, where they were cited communication, reception and workload as factors interfering in the process and humanization in academic, whose memory of the respondents are based on memories of the teacher as a role model. Final Thoughts: it was found that there are still gaps in training on humanization as an object of study in undergraduate courses, so that the human dimensions of care proposals are still so disjointed with the reality of healthcare in the countryObjetivo: comprender cómo enfermeros realizan asistencia humanizada delante de los aprendizajes adquiridas en su experiencia académica. Método: estudio cualitativo, descriptivo exploratorio desarrollado con ocho enfermeras de un hospital en el área metropolitana de Porto Alegre / RS. Los datos fueron recolectados a través de entrevistas. Resultados: mostraron dos categorías de análisis: las posibilidades de humanización en la atención, donde se cita la comunicación, recepción y carga de trabajo como factores que interfieren en el proceso de humanización y en el ámbito académico, cuya memoria de los entrevistados se basan en los recuerdos del maestro como un modelo a seguir. Consideraciones finales: se encontró que todavía hay lagunas en la formación que es la humanización de un objeto de estudio en los cursos de graduación, de modo que las dimensiones humanas de las propuestas de atención siguen siendo tan inconexa con la realidad de la atención en salud en el país.Objetivo: compreender como enfermeiros realizam assistência humanizada diante dos aprendizados adquiridos em sua vivência acadêmica. Método: Trata-se de um estudo qualitativo, de natureza descritiva exploratória, desenvolvido com oito enfermeiros de um hospital da região metropolitana de Porto Alegre/RS. Os dados foram coletados por meio de entrevistas, mediante questionário aberto. Resultados: Os resultados evidenciaram duas categorias de análise: possibilidades de humanização na assistência, onde foram citados comunicação, acolhimento e sobrecarga de trabalho como fatores que interferentes no processo e humanização na formação acadêmica, cuja memória dos entrevistados baseia-se nas lembranças do professor como um modelo de conduta. Considerações Finais: Constatou-se que ainda existem falhas na formação no que compete à humanização como objeto de estudo nos cursos de graduação, de forma que as dimensões humanas da assistência ainda são propostas de maneira desarticulada com a realidade da saúde no país.Universidade Federal de Santa Maria2012-04-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/370510.5902/217976923705Revista de Enfermagem da UFSM; v. 2 n. 1 (2012); 116-1242179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3705/3133Lazzari, Daniele DelacanalJacobs, Lilian GabrielleJung, Walniceinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T15:26:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3705Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T15:26:31Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Humanization of nursing care through academic education
Humanización de la atención en enfermería a partir de la formación academica
Humanização da assistência na enfermagem a partir da formação acadêmica
title Humanization of nursing care through academic education
spellingShingle Humanization of nursing care through academic education
Lazzari, Daniele Delacanal
Nursing care
Humanization of assistance
Education
nursing
diploma programs
Atención de enfermería
Humanización de la atención
Programas de graduación en enfermería
Humanização da assistência
Cuidados de enfermagem
Programas de graduação em enfermagem
Humanização da assistência
Cuidados de enfermagem
Programas de graduação em enfermagem
title_short Humanization of nursing care through academic education
title_full Humanization of nursing care through academic education
title_fullStr Humanization of nursing care through academic education
title_full_unstemmed Humanization of nursing care through academic education
title_sort Humanization of nursing care through academic education
author Lazzari, Daniele Delacanal
author_facet Lazzari, Daniele Delacanal
Jacobs, Lilian Gabrielle
Jung, Walnice
author_role author
author2 Jacobs, Lilian Gabrielle
Jung, Walnice
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lazzari, Daniele Delacanal
Jacobs, Lilian Gabrielle
Jung, Walnice
dc.subject.por.fl_str_mv Nursing care
Humanization of assistance
Education
nursing
diploma programs
Atención de enfermería
Humanización de la atención
Programas de graduación en enfermería
Humanização da assistência
Cuidados de enfermagem
Programas de graduação em enfermagem
Humanização da assistência
Cuidados de enfermagem
Programas de graduação em enfermagem
topic Nursing care
Humanization of assistance
Education
nursing
diploma programs
Atención de enfermería
Humanización de la atención
Programas de graduación en enfermería
Humanização da assistência
Cuidados de enfermagem
Programas de graduação em enfermagem
Humanização da assistência
Cuidados de enfermagem
Programas de graduação em enfermagem
description Objective: to understand how nurses perform humanized care through learning acquired in their academic experience. Method: this is a qualitative study, descriptive exploratory developed with eight nurses from a hospital in the metropolitan area of Porto Alegre/RS. Data were collected through interviews. Results: the results showed two categories of analysis: possibilities of humanization in care, where they were cited communication, reception and workload as factors interfering in the process and humanization in academic, whose memory of the respondents are based on memories of the teacher as a role model. Final Thoughts: it was found that there are still gaps in training on humanization as an object of study in undergraduate courses, so that the human dimensions of care proposals are still so disjointed with the reality of healthcare in the country
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-04-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3705
10.5902/217976923705
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3705
identifier_str_mv 10.5902/217976923705
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/3705/3133
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 2 n. 1 (2012); 116-124
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944041191702528