DAILY LIVING OF ADOLESCENTS WITH HUMAN IMMUNODEFICIENCY VIRUS UNDER TREATMENT
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Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/9862 |
Resumo: | Aim: to describe the daily living of adolescents infected with HIV in treatment. Methods: qualitative research developed in the first semester of 2012, in a teaching hospital in the southern region of Brazil, with eight adolescents from 13 to 19 years old. Data were produced through Sensitivity and Creativity Dynamics called Talking Map. For data treatment, we developed content analysis. Results: four thematic nuclei emerged: from rebellion to acceptance of diagnosis and treatment; understanding the reasons for treatment; wanting to taking treatment and receiving help; difficulties of following the routine of ingesting medicine always, all day and every day. Conclusions: we concluded the importance of knowing the daily living through the adolescents to develop strategies of health and supporting education, promoted through nursing care during health interdisciplinary assistance glimpsing autonomy to the adolescents on caring for oneself. |
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DAILY LIVING OF ADOLESCENTS WITH HUMAN IMMUNODEFICIENCY VIRUS UNDER TREATMENTRutina de adolescentes con el virus de la inmunodeficiencia humana en el tratamientoCotidiano de adolescentes com o vírus da imunodeficiência humana em tratamentoNursingAdolescent healthAcquired immunodeficiency syndromeHIVMedication adherenceEnfermeríaSalud del adolescenteSíndrome de inmunodeficiencia adquiridaVIHCumplimiento de la medicaciónEnfermagemSaúde do adolescenteSíndrome da imunodeficiência adquiridaHIVAdesão à medicaçãoSaúde do AdolescenteSíndrome da Imunodeficiência AdquiridaHIVTerapêuticaEnfermagemAim: to describe the daily living of adolescents infected with HIV in treatment. Methods: qualitative research developed in the first semester of 2012, in a teaching hospital in the southern region of Brazil, with eight adolescents from 13 to 19 years old. Data were produced through Sensitivity and Creativity Dynamics called Talking Map. For data treatment, we developed content analysis. Results: four thematic nuclei emerged: from rebellion to acceptance of diagnosis and treatment; understanding the reasons for treatment; wanting to taking treatment and receiving help; difficulties of following the routine of ingesting medicine always, all day and every day. Conclusions: we concluded the importance of knowing the daily living through the adolescents to develop strategies of health and supporting education, promoted through nursing care during health interdisciplinary assistance glimpsing autonomy to the adolescents on caring for oneself.Objetivo: describir la vida cotidiana de los adolescentes infectados por VIH en tratamiento. Métodos: investigación cualitativa desarrollada en 2012 en un hospital universitario en Brasil, con ocho adolescentes de edad entre 13 y 19 años. Los datos se obtuvieron a través de la dinámica de creatividad y sensibilidad llamada “mapa falante”. Para el procesamiento de datos, se desarrolló un análisis de contenido. Resultados: surgieron cuatro núcleos temáticos: revuelta a la aceptación del diagnóstico y tratamiento, entendiendo de las razones del tratamiento; querer recibir el tratamiento y el apoyo, dificultades para seguir la rutina de ingerir medicación para siempre, todo el día y todos los días. Conclusión: es importante conocer el diario que viven los adolescentes para desarrollar estrategias de educación sanitaria y apoyo, promovidas por la atención de enfermería durante el acompañamiento interdisciplinario de salud, previendo la autonomía del adolescente para el cuidado de uno mismo.Objetivo: descrever o cotidiano de adolescentes infectados pelo HIV em tratamento. Métodos: pesquisa qualitativa desenvolvida no primeiro semestre de 2012, em hospital de ensino na Região Sul do Brasil, com oito adolescentes na faixa etária de 13 a 19 anos. Os dados foram produzidos por meio da dinâmica de criatividade e sensibilidade denominada mapa falante. Para o tratamento dos dados, foi desenvolvida a análise de conteúdo. Resultados: emergiram quatro núcleos temáticos: da revolta à aceitação do diagnóstico e tratamento; entendimento dos motivos do tratamento; querer fazer o tratamento e receber ajuda; dificuldades de seguir a rotina de ingerir medicamento sempre, o dia todo e todos os dias. Conclusão: é importante conhecer o cotidiano vivenciado pelos adolescentes para desenvolver estratégias de educação em saúde e de apoio, promovidas pelo cuidado de enfermagem durante o acompanhamento interdisciplinar de saúde, vislumbrando a autonomia do adolescente para o cuidado de si.Universidade Federal de Santa Maria2013-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/986210.5902/217976929862Revista de Enfermagem da UFSM; v. 3 n. 3 (2013); 500 - 5082179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/9862/pdfPaula, Cristiane Cardoso dePadoin, Stela Maris de MelloAlbuquerque, Paulo Victor Cesar deBubadué, Renata de MouraSilva, Clarissa Bohrer daBrum, Crhis Netto deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T15:15:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/9862Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T15:15:37Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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