Problem-based learning with simulated scenarios: a self-teaching model in nursing

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Agea, José Luis Días
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Costa, César Leal
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/10863
Resumo: Objective: the purpose of this paper is to present a model of fusion of two active learning methods, namely the Problem-based Learning and the Clinical Simulation in Nursing. This model is based on merged experience, thoroughly implemented in the 4th year of Nursing at the Catholic University San Antonio of Murcia (Spain). Method: the activities are carried out in groups of 18 students and subgroups of three, in which the clinical cases to be worked on are chosen. Students brainstorm so as to reach the learning objectives. They describe the scenario, represent it in the simulation room and discuss it using Debriefing as a foundation and performing an analysis based on scientific evidence. Results: there has been a greater involvement of the students and greater participation in the Debriefing. Conclusion: it can be noticed that learning is reinforced by the addition of both methodologies.
id UFSM-12_e283b3b0a4b0e6b60b5ebdc429dbda56
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10863
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling Problem-based learning with simulated scenarios: a self-teaching model in nursingAprendizaje basado en problemas con escenarios simulados: un modelo pedagógico autodirigido en enfermeríaAprendizagem baseada em problemas com cenários simulados: um modelo pedagógico auto-dirigido em enfermagemProblem-based learningComputer SimulationLearningNursingAprendizagem baseada em problemas. ABP. Simulação Clínica. Auto-aprendizagem. EnfermagemAprendizagem baseada em problemas. ABP. Simulação por Computador. Aprendizagem. EnfermagemAprendizagem baseada em problemasSimulação por ComputadorAprendizagemEnfermagemObjective: the purpose of this paper is to present a model of fusion of two active learning methods, namely the Problem-based Learning and the Clinical Simulation in Nursing. This model is based on merged experience, thoroughly implemented in the 4th year of Nursing at the Catholic University San Antonio of Murcia (Spain). Method: the activities are carried out in groups of 18 students and subgroups of three, in which the clinical cases to be worked on are chosen. Students brainstorm so as to reach the learning objectives. They describe the scenario, represent it in the simulation room and discuss it using Debriefing as a foundation and performing an analysis based on scientific evidence. Results: there has been a greater involvement of the students and greater participation in the Debriefing. Conclusion: it can be noticed that learning is reinforced by the addition of both methodologies.Objetivo: este trabajo tiene como objetivo presentar un modelo de fusión de dos metodologías de aprendizaje activo como son el Aprendizaje basado en problemas y la simulación clínica en enfermería. Este modelo está fundamentado en la experiencia combinada puesta en marcha de manera completa en 4º de grado de enfermería en la Universidad Católica San Antonio de Murcia (España). Método: en grupos de 18 alumnos y subgrupos de 3 se eligen las situaciones clínicas que habrán de trabajar. Los alumnos realizan una lluvia de ideas y marcan los objetivos de aprendizaje. Diseñan el escenario, lo representan en la sala de simulación clínica y lo discuten llevando el peso del Debriefing y fundamentando su análisis en evidencias científicas. Resultados: se ha observado una mayor implicación del alumnado y una mayor participación en el Debriefing. Conclusiones: se estima que el aprendizaje se refuerza con la suma de ambas metodologías.Objetivo: este artigo tem como proposta apresentar um modelo de fusão de dois métodos de aprendizagem ativos, tais como Problem Based Learning e simulação clínica em enfermagem. Este modelo está fundamentado na experiência combinada, implementada plenamente no 4° ano de enfermagem da Universidade Católica San Antonio de Murcia (Espanha). Método: as atividades são realizadas em grupos de 18 alunos e subgrupos de três, em que se elegem as situações clínicas que terão que trabalhar. Os alunos realizam uma chuva de ideias e alcançam os objetivos de apredizagem. Descrevem o cenário, o representam na sala de simulação clínica e o discutem tendo como base o Debriefing e fundamentando sua análise em evidências científicas. Resultados: observa-se uma maior envolvimento dos alunos e uma maior participação no Debriefing. Conclusão: percebe-se que a aprendizagem é reforçada com a soma de ambas as metodologias.Universidade Federal de Santa Maria2014-11-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/1086310.5902/2179769210863Revista de Enfermagem da UFSM; v. 4 n. 3 (2014); 652 - 6592179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/10863/pdfAgea, José Luis DíasCosta, César Lealinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T15:04:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/10863Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T15:04:53Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Problem-based learning with simulated scenarios: a self-teaching model in nursing
Aprendizaje basado en problemas con escenarios simulados: un modelo pedagógico autodirigido en enfermería
Aprendizagem baseada em problemas com cenários simulados: um modelo pedagógico auto-dirigido em enfermagem
title Problem-based learning with simulated scenarios: a self-teaching model in nursing
spellingShingle Problem-based learning with simulated scenarios: a self-teaching model in nursing
Agea, José Luis Días
Problem-based learning
Computer Simulation
Learning
Nursing
Aprendizagem baseada em problemas. ABP. Simulação Clínica. Auto-aprendizagem. Enfermagem
Aprendizagem baseada em problemas. ABP. Simulação por Computador. Aprendizagem. Enfermagem
Aprendizagem baseada em problemas
Simulação por Computador
Aprendizagem
Enfermagem
title_short Problem-based learning with simulated scenarios: a self-teaching model in nursing
title_full Problem-based learning with simulated scenarios: a self-teaching model in nursing
title_fullStr Problem-based learning with simulated scenarios: a self-teaching model in nursing
title_full_unstemmed Problem-based learning with simulated scenarios: a self-teaching model in nursing
title_sort Problem-based learning with simulated scenarios: a self-teaching model in nursing
author Agea, José Luis Días
author_facet Agea, José Luis Días
Costa, César Leal
author_role author
author2 Costa, César Leal
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Agea, José Luis Días
Costa, César Leal
dc.subject.por.fl_str_mv Problem-based learning
Computer Simulation
Learning
Nursing
Aprendizagem baseada em problemas. ABP. Simulação Clínica. Auto-aprendizagem. Enfermagem
Aprendizagem baseada em problemas. ABP. Simulação por Computador. Aprendizagem. Enfermagem
Aprendizagem baseada em problemas
Simulação por Computador
Aprendizagem
Enfermagem
topic Problem-based learning
Computer Simulation
Learning
Nursing
Aprendizagem baseada em problemas. ABP. Simulação Clínica. Auto-aprendizagem. Enfermagem
Aprendizagem baseada em problemas. ABP. Simulação por Computador. Aprendizagem. Enfermagem
Aprendizagem baseada em problemas
Simulação por Computador
Aprendizagem
Enfermagem
description Objective: the purpose of this paper is to present a model of fusion of two active learning methods, namely the Problem-based Learning and the Clinical Simulation in Nursing. This model is based on merged experience, thoroughly implemented in the 4th year of Nursing at the Catholic University San Antonio of Murcia (Spain). Method: the activities are carried out in groups of 18 students and subgroups of three, in which the clinical cases to be worked on are chosen. Students brainstorm so as to reach the learning objectives. They describe the scenario, represent it in the simulation room and discuss it using Debriefing as a foundation and performing an analysis based on scientific evidence. Results: there has been a greater involvement of the students and greater participation in the Debriefing. Conclusion: it can be noticed that learning is reinforced by the addition of both methodologies.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-11-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/10863
10.5902/2179769210863
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/10863
identifier_str_mv 10.5902/2179769210863
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/10863/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 4 n. 3 (2014); 652 - 659
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944042218258432