The formation process of the nurse considering the emerging end-of-life needs of the individual
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/1996 |
Resumo: | This article aims to carry out a reflection about the formation process of the nurse, considering the needs of the individual who faces the end of his life. Such discussion is relevant considering the emerging needs of the process of death and dying of the terminal patient. In order to contemplate such theme, two topics were developed: the fragmented studies concerning health care carried out by nurses regarding death and the nurse formation considering the palliative care paradigm. Thus, curricular modifications are needed, aiming to improve the integration between the scientific and technical disciplines, besides the creation of study groups about death in order to prepare the health care professional to plan health care towards the terminal patient. Moreover, the importance of preparing teachers for such change is reinforced. |
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The formation process of the nurse considering the emerging end-of-life needs of the individualLa formación del enfermero frente a las necesidades emergentes de la terminalidad del individuoA formação do enfermeiro frente às necessidades emergentes da terminalidade do indivíduoNursingTeachingEducationDeathEnfermeríaEnseñanzaEducaciónMuerteDescritoresEnfermagemEnsinoEducaçãoMorteCuidados PaliativosFormação profissionalThis article aims to carry out a reflection about the formation process of the nurse, considering the needs of the individual who faces the end of his life. Such discussion is relevant considering the emerging needs of the process of death and dying of the terminal patient. In order to contemplate such theme, two topics were developed: the fragmented studies concerning health care carried out by nurses regarding death and the nurse formation considering the palliative care paradigm. Thus, curricular modifications are needed, aiming to improve the integration between the scientific and technical disciplines, besides the creation of study groups about death in order to prepare the health care professional to plan health care towards the terminal patient. Moreover, the importance of preparing teachers for such change is reinforced. Este artículo pretende realizar una reflexión sobre la formación del enfermero, objetivando atender las demandas originadas del enfrentamiento de la finitud humana. Esa discusión se hace relevante frente a las necesidades que surgen en el proceso de muerte y morir del paciente terminal. Para complementar dicha temática, se desarrollaron dos tópicos: la fragmentación de la enseñanza frente a la muerte en enfermería y la formación del enfermero a luz del paradigma de los cuidados paliativos. De este modo, se piensa que es necesario ir más allá de modificaciones curriculares, buscando mejor integrar las materias técnicas y científicas. Es necesario crear núcleos de estudios sobre la muerte que preparen al profesional de la salud para la planificación de los cuidados dados al paciente terminal. Asimismo, se refuerza la importancia de preparar a los profesores para este cambio.Este artigo pretende realizar uma reflexão sobre a formação do enfermeiro, com vistas às necessidades decorrentes do enfrentamento da finitude humana. Essa discussão faz-se relevante, frente às necessidades que emergem com o processo de morte e morrer do paciente terminal. Para contemplar esta temática, foram desenvolvidos dois tópicos: o ensino fragmentado na enfermagem frente à morte, e a formação do enfermeiro à luz do paradigma dos cuidados paliativos. Desse modo, acredita-se ser necessário modificações curriculares, buscando integrar melhor as disciplinas básicas e profissionalizantes, além de criação de núcleos de estudos sobre morte, preparando, assim, o profissional de saúde para o planejamento de cuidados ao paciente terminal. Além disso, reforça-se a importância de se preparar os docentes para esta mudança.Universidade Federal de Santa Maria2011-01-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/199610.5902/217976921996Revista de Enfermagem da UFSM; v. 1 n. 1 (2011); 97-1022179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/1996/1519Oliveira, Stefanie GriebelerQuintana, Alberto ManuelDenardin-Budó, Maria de LourdesBertolino, Karla Cristiane OliveiraKruse, Maria Henriqueta Luceinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T15:47:06Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1996Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T15:47:06Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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