Rondon Project: a possibility for academic learning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/16304 |
Resumo: | Aim: this study aims to describe the experience of students and professors during the development of the Rondon Project in a municipality located in the north region of Tocantins(TO). Method: it is an experience report, which was developed during November 2010 to January 2011. In this mission participated undergraduate students from the Universidade Federal de Pelotas (UFPel) and Escola Superior de Agricultura Luiz de Queiroz (ESALQ) of Universidade de São Paulo (USP), besides four professors who supervised the activities. Results: the experience students acquired in Rondon project, the work’s methodology, the participation of several courses, and the student and professor learning. The Rondon Project has been showing satisfactory results, stimulating critical and reflexive students’ skills, preparing them to handle different realities existing in Brazil. Final Remarks: students and professors learnt together with the community, exchanging knowledge and becoming professionally and personally more experienced |
id |
UFSM-12_f34552855e6b31ca54c0fc93a4b899bb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16304 |
network_acronym_str |
UFSM-12 |
network_name_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository_id_str |
|
spelling |
Rondon Project: a possibility for academic learningProyecto Rondon: una posibilidad de aprendizaje académicoProjeto Rondon: uma possibilidade de aprendizado acadêmicoHealth educationEducationhigherHealth promotionEducación en saludEducación superiorPromoción de la saludEducação em saúdeEducação superiorPromoção da saúdeAim: this study aims to describe the experience of students and professors during the development of the Rondon Project in a municipality located in the north region of Tocantins(TO). Method: it is an experience report, which was developed during November 2010 to January 2011. In this mission participated undergraduate students from the Universidade Federal de Pelotas (UFPel) and Escola Superior de Agricultura Luiz de Queiroz (ESALQ) of Universidade de São Paulo (USP), besides four professors who supervised the activities. Results: the experience students acquired in Rondon project, the work’s methodology, the participation of several courses, and the student and professor learning. The Rondon Project has been showing satisfactory results, stimulating critical and reflexive students’ skills, preparing them to handle different realities existing in Brazil. Final Remarks: students and professors learnt together with the community, exchanging knowledge and becoming professionally and personally more experiencedObjetivo: relatar la experiencia de los estudiantes y docentes del proyecto Rondon en un distrito situado en el norte de Tocantins (TO). Método: relato de experiencia, desarrollado en el periodo de noviembre de 2010 hasta enero de 2011. Participaron alumnos de graduación de la Universidade Federal de Pelotas (UFPel) y de la Escola Superior de Agricultura Luiz de Queiroz (ESALQ) de la Universidade de São Paulo (USP) y cuatro profesores que supervisaron las actividades. Resultados: la experiencia de los estudiantes en el proyecto Rondón, la metodología de trabajo, la participación de diversos cursos y el aprendizaje de estudiantes y docentes. El proyecto Rondon ha traído resultados satisfactorios, estimulando las habilidades críticas, reflexivas de los alumnos y preparándolos para actuar en diferentes realidades existentes en Brasil. Consideraciones Finales: el docente y el discente aprenden en conjunto con la comunidad, cambiando conocimiento y creciendo tanto profesionalmente como personalmente.http://dx.doi.org/10.5902/2179769216304Objetivo: relatar a experiência dos estudantes e docentes durante o desenvolvimento do projeto Rondon em um município localizado no norte de Tocantins (TO). Método: é um relato de experiência, que foi desenvolvido no período de novembro de 2010 a janeiro de 2011. Participaram desta operação, alunos de graduação da Universidade Federal de Pelotas (UFPel) e da Escola Superior de Agricultura Luiz de Queiroz (ESALQ) da Universidade de São Paulo (USP), além de quatro professores que supervisionaram as atividades. Resultados: experiência dos estudantes no projeto Rondon, a metodologia do trabalho, a participação de diversos cursos, o aprendizado dos estudantes e docentes. O Projeto Rondon vem trazendo resultados satisfatórios, estimulando habilidades críticas, reflexivas dos alunos, preparando-os para atuar diante das diferentes realidades existentes no Brasil. Considerações Finais: tanto o docente como o discente aprendem juntos com a comunidade, trocando conhecimentos e amadurecendo tanto profissionalmente como pessoalmente.Universidade Federal de Santa Maria2015-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/1630410.5902/2179769216304Revista de Enfermagem da UFSM; v. 5 n. 3 (2015); 573 - 5792179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/16304/pdfSouza, Andrieli Daiane Zdanski deCenteno, Cláudia MedeirosPilecco, Arnaldo Júnior de LimaGaiger, PauloCeolin, Teilainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T14:42:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16304Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T14:42:37Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Rondon Project: a possibility for academic learning Proyecto Rondon: una posibilidad de aprendizaje académico Projeto Rondon: uma possibilidade de aprendizado acadêmico |
title |
Rondon Project: a possibility for academic learning |
spellingShingle |
Rondon Project: a possibility for academic learning Souza, Andrieli Daiane Zdanski de Health education Education higher Health promotion Educación en salud Educación superior Promoción de la salud Educação em saúde Educação superior Promoção da saúde |
title_short |
Rondon Project: a possibility for academic learning |
title_full |
Rondon Project: a possibility for academic learning |
title_fullStr |
Rondon Project: a possibility for academic learning |
title_full_unstemmed |
Rondon Project: a possibility for academic learning |
title_sort |
Rondon Project: a possibility for academic learning |
author |
Souza, Andrieli Daiane Zdanski de |
author_facet |
Souza, Andrieli Daiane Zdanski de Centeno, Cláudia Medeiros Pilecco, Arnaldo Júnior de Lima Gaiger, Paulo Ceolin, Teila |
author_role |
author |
author2 |
Centeno, Cláudia Medeiros Pilecco, Arnaldo Júnior de Lima Gaiger, Paulo Ceolin, Teila |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Andrieli Daiane Zdanski de Centeno, Cláudia Medeiros Pilecco, Arnaldo Júnior de Lima Gaiger, Paulo Ceolin, Teila |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Health education Education higher Health promotion Educación en salud Educación superior Promoción de la salud Educação em saúde Educação superior Promoção da saúde |
topic |
Health education Education higher Health promotion Educación en salud Educación superior Promoción de la salud Educação em saúde Educação superior Promoção da saúde |
description |
Aim: this study aims to describe the experience of students and professors during the development of the Rondon Project in a municipality located in the north region of Tocantins(TO). Method: it is an experience report, which was developed during November 2010 to January 2011. In this mission participated undergraduate students from the Universidade Federal de Pelotas (UFPel) and Escola Superior de Agricultura Luiz de Queiroz (ESALQ) of Universidade de São Paulo (USP), besides four professors who supervised the activities. Results: the experience students acquired in Rondon project, the work’s methodology, the participation of several courses, and the student and professor learning. The Rondon Project has been showing satisfactory results, stimulating critical and reflexive students’ skills, preparing them to handle different realities existing in Brazil. Final Remarks: students and professors learnt together with the community, exchanging knowledge and becoming professionally and personally more experienced |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/16304 10.5902/2179769216304 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/16304 |
identifier_str_mv |
10.5902/2179769216304 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/16304/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da UFSM; v. 5 n. 3 (2015); 573 - 579 2179-7692 reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
collection |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com |
_version_ |
1799944042913464321 |