Rondon Project: a possibility for academic learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Andrieli Daiane Zdanski de
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Centeno, Cláudia Medeiros, Pilecco, Arnaldo Júnior de Lima, Gaiger, Paulo, Ceolin, Teila
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/16304
Resumo: Aim: this study aims to describe the experience of students and professors during the development of the Rondon Project in a municipality located in the north region of Tocantins(TO). Method: it is an experience report, which was developed during November 2010 to January 2011. In this mission participated undergraduate students from the Universidade Federal de Pelotas (UFPel) and Escola Superior de Agricultura Luiz de Queiroz (ESALQ) of Universidade de São Paulo (USP), besides four professors who supervised the activities. Results: the experience students acquired in Rondon project, the work’s methodology, the participation of several courses, and the student and professor learning. The Rondon Project has been showing satisfactory results, stimulating critical and reflexive students’ skills, preparing them to handle different realities existing in Brazil. Final Remarks: students and professors learnt together with the community, exchanging knowledge and becoming professionally and personally more experienced
id UFSM-12_f34552855e6b31ca54c0fc93a4b899bb
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16304
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling Rondon Project: a possibility for academic learningProyecto Rondon: una posibilidad de aprendizaje académicoProjeto Rondon: uma possibilidade de aprendizado acadêmicoHealth educationEducationhigherHealth promotionEducación en saludEducación superiorPromoción de la saludEducação em saúdeEducação superiorPromoção da saúdeAim: this study aims to describe the experience of students and professors during the development of the Rondon Project in a municipality located in the north region of Tocantins(TO). Method: it is an experience report, which was developed during November 2010 to January 2011. In this mission participated undergraduate students from the Universidade Federal de Pelotas (UFPel) and Escola Superior de Agricultura Luiz de Queiroz (ESALQ) of Universidade de São Paulo (USP), besides four professors who supervised the activities. Results: the experience students acquired in Rondon project, the work’s methodology, the participation of several courses, and the student and professor learning. The Rondon Project has been showing satisfactory results, stimulating critical and reflexive students’ skills, preparing them to handle different realities existing in Brazil. Final Remarks: students and professors learnt together with the community, exchanging knowledge and becoming professionally and personally more experiencedObjetivo: relatar la experiencia de los estudiantes y docentes del proyecto Rondon en un distrito situado en el norte de Tocantins (TO). Método: relato de experiencia, desarrollado en el periodo de noviembre de 2010 hasta enero de 2011. Participaron alumnos de graduación de la Universidade Federal de Pelotas (UFPel) y de la Escola Superior de Agricultura Luiz de Queiroz (ESALQ) de la Universidade de São Paulo (USP) y cuatro profesores que supervisaron las actividades. Resultados: la experiencia de los estudiantes en el proyecto Rondón, la metodología de trabajo, la participación de diversos cursos y el aprendizaje de estudiantes y docentes. El proyecto Rondon ha traído resultados satisfactorios, estimulando las habilidades críticas, reflexivas de los alumnos y preparándolos para actuar en diferentes realidades existentes en Brasil. Consideraciones Finales: el docente y el discente aprenden en conjunto con la comunidad, cambiando conocimiento y creciendo tanto profesionalmente como personalmente.http://dx.doi.org/10.5902/2179769216304Objetivo: relatar a experiência dos estudantes e docentes durante o desenvolvimento do projeto Rondon em um município localizado no norte de Tocantins (TO). Método: é um relato de experiência, que foi desenvolvido no período de novembro de 2010 a janeiro de 2011. Participaram desta operação, alunos de graduação da Universidade Federal de Pelotas (UFPel) e da Escola Superior de Agricultura Luiz de Queiroz (ESALQ) da Universidade de São Paulo (USP), além de quatro professores que supervisionaram as atividades. Resultados: experiência dos estudantes no projeto Rondon, a metodologia do trabalho, a participação de diversos cursos, o aprendizado dos estudantes e docentes. O Projeto Rondon vem trazendo resultados satisfatórios, estimulando habilidades críticas, reflexivas dos alunos, preparando-os para atuar diante das diferentes realidades existentes no Brasil. Considerações Finais: tanto o docente como o discente aprendem juntos com a comunidade, trocando conhecimentos e amadurecendo tanto profissionalmente como pessoalmente.Universidade Federal de Santa Maria2015-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/1630410.5902/2179769216304Revista de Enfermagem da UFSM; v. 5 n. 3 (2015); 573 - 5792179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/16304/pdfSouza, Andrieli Daiane Zdanski deCenteno, Cláudia MedeirosPilecco, Arnaldo Júnior de LimaGaiger, PauloCeolin, Teilainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T14:42:37Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16304Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T14:42:37Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Rondon Project: a possibility for academic learning
Proyecto Rondon: una posibilidad de aprendizaje académico
Projeto Rondon: uma possibilidade de aprendizado acadêmico
title Rondon Project: a possibility for academic learning
spellingShingle Rondon Project: a possibility for academic learning
Souza, Andrieli Daiane Zdanski de
Health education
Education
higher
Health promotion
Educación en salud
Educación superior
Promoción de la salud
Educação em saúde
Educação superior
Promoção da saúde
title_short Rondon Project: a possibility for academic learning
title_full Rondon Project: a possibility for academic learning
title_fullStr Rondon Project: a possibility for academic learning
title_full_unstemmed Rondon Project: a possibility for academic learning
title_sort Rondon Project: a possibility for academic learning
author Souza, Andrieli Daiane Zdanski de
author_facet Souza, Andrieli Daiane Zdanski de
Centeno, Cláudia Medeiros
Pilecco, Arnaldo Júnior de Lima
Gaiger, Paulo
Ceolin, Teila
author_role author
author2 Centeno, Cláudia Medeiros
Pilecco, Arnaldo Júnior de Lima
Gaiger, Paulo
Ceolin, Teila
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Andrieli Daiane Zdanski de
Centeno, Cláudia Medeiros
Pilecco, Arnaldo Júnior de Lima
Gaiger, Paulo
Ceolin, Teila
dc.subject.por.fl_str_mv Health education
Education
higher
Health promotion
Educación en salud
Educación superior
Promoción de la salud
Educação em saúde
Educação superior
Promoção da saúde
topic Health education
Education
higher
Health promotion
Educación en salud
Educación superior
Promoción de la salud
Educação em saúde
Educação superior
Promoção da saúde
description Aim: this study aims to describe the experience of students and professors during the development of the Rondon Project in a municipality located in the north region of Tocantins(TO). Method: it is an experience report, which was developed during November 2010 to January 2011. In this mission participated undergraduate students from the Universidade Federal de Pelotas (UFPel) and Escola Superior de Agricultura Luiz de Queiroz (ESALQ) of Universidade de São Paulo (USP), besides four professors who supervised the activities. Results: the experience students acquired in Rondon project, the work’s methodology, the participation of several courses, and the student and professor learning. The Rondon Project has been showing satisfactory results, stimulating critical and reflexive students’ skills, preparing them to handle different realities existing in Brazil. Final Remarks: students and professors learnt together with the community, exchanging knowledge and becoming professionally and personally more experienced
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/16304
10.5902/2179769216304
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/16304
identifier_str_mv 10.5902/2179769216304
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/16304/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 5 n. 3 (2015); 573 - 579
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944042913464321