EDUCATION AND HEALTH IN THE DAILY PRACTICE OF PRIMARY CARE NURSES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Geyse Aline Rodrigues
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Lopes, Márcia Maria Bragança
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/7846
Resumo: Aim: to unveil the daily educational practice of nurses in primary care. Method: exploratory research with qualitative approach, performed with four nurses from a family health Strategy Unit, located in Belém-Pará-Brazil. The data were collected through semi-structured interview and analyzed using the technique of Grounded Theory. Results: Were organized into two categories: The size of educational actions of nurses in primary care and the praxis of educational actions developed by nurses in the primary care, which demonstrated the predominance of the traditional model for information on health education and the lack of scientific knowledge applied in educational actions. Conclusion: it is believed that this health education is still a challenge, but that should be thought of as a process to be achieved by the professionals from health services, when developing educational practices focused on the reality of the population.
id UFSM-12_f690a53cb23e4cdf8ef9f4da2bbcaacd
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7846
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling EDUCATION AND HEALTH IN THE DAILY PRACTICE OF PRIMARY CARE NURSESEducación y salud en el cotidiano de enfermeras de la atención primariaEducação e saúde no cotidiano de enfermeiras da atenção primáriaPrimary health careHealth educationNursingAtención primaria de saludEducación en saludEnfermeríaEnfermagemAtenção primária à saúdeEducação em saúdeAtenção Primária à SaúdeEducação em SaúdeEnfermagemAim: to unveil the daily educational practice of nurses in primary care. Method: exploratory research with qualitative approach, performed with four nurses from a family health Strategy Unit, located in Belém-Pará-Brazil. The data were collected through semi-structured interview and analyzed using the technique of Grounded Theory. Results: Were organized into two categories: The size of educational actions of nurses in primary care and the praxis of educational actions developed by nurses in the primary care, which demonstrated the predominance of the traditional model for information on health education and the lack of scientific knowledge applied in educational actions. Conclusion: it is believed that this health education is still a challenge, but that should be thought of as a process to be achieved by the professionals from health services, when developing educational practices focused on the reality of the population.Objetivo: desvelar el cotidiano de las prácticas educativas de enfermeras en la atención primaria. Método: investigación de carácter exploratorio, cualitativo, realizada con 4 enfermeras de una Unidad de Salud de la Familia, en Belém, Pará, Brasil. Los datos fueron colectados a través de entrevista semiestructurada y analizados mediante la técnica de la Teoría Fundamentada en los Datos. Resultados: fueron organizados en dos categorías: la dimensión de las acciones educativas y la praxis de las acciones educativas desarrolladas por las enfermeras en la atención primaria, que demuestran el predominio del modelo tradicional sobre educación para la salud y la falta de conocimientos científicos aplicados en acciones educativas. Conclusión: la educación en salud es un desafío que debe ser pensado como un proceso para ser alcanzado por los profesionales en el desarrollo de las prácticas educativas direccionadas a la realidad de la población.Objetivo: desvelar o cotidiano da prática educativa de enfermeiras na Atenção Primária. Método: pesquisa exploratória, com abordagem qualitativa, realizada com quatro enfermeiras de uma Unidade Estratégia Saúde da Família, localizada no município de Belém-Pará-Brasil. Os dados foram coletados por meio de entrevista semiestruturada e analisados com auxílio da técnica da Teoria Fundamentada nos Dados. Resultados: foram organizados em duas categorias: A dimensão das ações educativas das enfermeiras na Atenção Primária e A práxis das ações educativas desenvolvidas pelas enfermeiras na Atenção Primária, que explicitaram o predomínio do modelo tradicional de educação em saúde e a carência de conhecimento científico aplicado nas ações educativas. Considerações Finais: acredita-se que a educação em saúde ainda seja um desafio, mas que deve ser pensada como um processo a ser galgado pelos profissionais dos serviços de saúde, quando no desenvolvimento de práticas educativas voltadas para a realidade da população.Universidade Federal de Santa Maria2013-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/784610.5902/217976927846Revista de Enfermagem da UFSM; v. 3 n. 3 (2013); 449 - 4602179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/7846/pdfDias, Geyse Aline RodriguesLopes, Márcia Maria Bragançainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T15:15:36Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7846Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T15:15:36Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCATION AND HEALTH IN THE DAILY PRACTICE OF PRIMARY CARE NURSES
Educación y salud en el cotidiano de enfermeras de la atención primaria
Educação e saúde no cotidiano de enfermeiras da atenção primária
title EDUCATION AND HEALTH IN THE DAILY PRACTICE OF PRIMARY CARE NURSES
spellingShingle EDUCATION AND HEALTH IN THE DAILY PRACTICE OF PRIMARY CARE NURSES
Dias, Geyse Aline Rodrigues
Primary health care
Health education
Nursing
Atención primaria de salud
Educación en salud
Enfermería
Enfermagem
Atenção primária à saúde
Educação em saúde
Atenção Primária à Saúde
Educação em Saúde
Enfermagem
title_short EDUCATION AND HEALTH IN THE DAILY PRACTICE OF PRIMARY CARE NURSES
title_full EDUCATION AND HEALTH IN THE DAILY PRACTICE OF PRIMARY CARE NURSES
title_fullStr EDUCATION AND HEALTH IN THE DAILY PRACTICE OF PRIMARY CARE NURSES
title_full_unstemmed EDUCATION AND HEALTH IN THE DAILY PRACTICE OF PRIMARY CARE NURSES
title_sort EDUCATION AND HEALTH IN THE DAILY PRACTICE OF PRIMARY CARE NURSES
author Dias, Geyse Aline Rodrigues
author_facet Dias, Geyse Aline Rodrigues
Lopes, Márcia Maria Bragança
author_role author
author2 Lopes, Márcia Maria Bragança
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Geyse Aline Rodrigues
Lopes, Márcia Maria Bragança
dc.subject.por.fl_str_mv Primary health care
Health education
Nursing
Atención primaria de salud
Educación en salud
Enfermería
Enfermagem
Atenção primária à saúde
Educação em saúde
Atenção Primária à Saúde
Educação em Saúde
Enfermagem
topic Primary health care
Health education
Nursing
Atención primaria de salud
Educación en salud
Enfermería
Enfermagem
Atenção primária à saúde
Educação em saúde
Atenção Primária à Saúde
Educação em Saúde
Enfermagem
description Aim: to unveil the daily educational practice of nurses in primary care. Method: exploratory research with qualitative approach, performed with four nurses from a family health Strategy Unit, located in Belém-Pará-Brazil. The data were collected through semi-structured interview and analyzed using the technique of Grounded Theory. Results: Were organized into two categories: The size of educational actions of nurses in primary care and the praxis of educational actions developed by nurses in the primary care, which demonstrated the predominance of the traditional model for information on health education and the lack of scientific knowledge applied in educational actions. Conclusion: it is believed that this health education is still a challenge, but that should be thought of as a process to be achieved by the professionals from health services, when developing educational practices focused on the reality of the population.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/7846
10.5902/217976927846
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/7846
identifier_str_mv 10.5902/217976927846
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/7846/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 3 n. 3 (2013); 449 - 460
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944041715990528