Quality management in nursing assistance at clinical surgery unit
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/15891 |
Resumo: | Aim: to identify the facilities and difficulties that nurses encounter in management of quality in nursing assistance at clinical surgery unit. Method: descriptive and qualitative research performed at a University Hospital in South Brazil, from July to September 2013. Semi-structured interviews were conducted and evaluated according to Minayo thematic analysis. Results: two thematic categories were emerged: facilities in quality management at clinical surgery unit, composed by the topics professional experience, interaction with teamwork and integration with the workplace; and difficulties in quality management at clinical surgery unit through themes that pointed to work overload, the insufficient number of nursing staff, physical structure and insufficiency of material resources. Conclusion: the study will contribute with the nurses, because identifies facilitating and hindering factors in management of quality in nursing assistance, enabling strategies in search for effective care and health excellence |
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Quality management in nursing assistance at clinical surgery unitGestión de la calidad en asistencia de enfermería en unidades de clínica quirúrgicaGestão da qualidade na assistência de enfermagem em unidades de clínica cirúrgicaNursingQuality managementNursing carePerioperative nursingQualitative researchEnfermeríaGestión de calidadAtención de enfermeríaEnfermería perioperatoriaInvestigación cualitativaEnfermagemGestão de qualidadeCuidados de enfermagemEnfermagem perioperatóriaPesquisa qualitativaAim: to identify the facilities and difficulties that nurses encounter in management of quality in nursing assistance at clinical surgery unit. Method: descriptive and qualitative research performed at a University Hospital in South Brazil, from July to September 2013. Semi-structured interviews were conducted and evaluated according to Minayo thematic analysis. Results: two thematic categories were emerged: facilities in quality management at clinical surgery unit, composed by the topics professional experience, interaction with teamwork and integration with the workplace; and difficulties in quality management at clinical surgery unit through themes that pointed to work overload, the insufficient number of nursing staff, physical structure and insufficiency of material resources. Conclusion: the study will contribute with the nurses, because identifies facilitating and hindering factors in management of quality in nursing assistance, enabling strategies in search for effective care and health excellenceObjetivo: reconocer facilidades y dificultades encontradas en la gestión de calidad de asistencia de enfermería en unidad de clínica quirúrgica. Método: investigación descriptiva, cualitativa, realizada en hospital universitario de la Región Sur de Brasil, entre julio y septiembre de 2013. Se realizaron entrevistas semi-estructuradas evaluadas mediante análisis temático de Minayo. Resultados: surgieron dos categorías: facilidades de gestión de la calidad en unidad de clínica quirúrgica, formada a partir de los temas experiencia profesional, interacción con el equipo y integración con el ambiente de trabajo; y dificultades de la gestión de calidad en unidad clínica quirúrgica, por medio de temas que apuntan a la sobrecarga de trabajo, el número insuficiente de profesionales de enfermería, estructura física y insuficiencia de recursos materiales. Conclusión: el estudio contribuirá con los enfermeros, pues identifica factores facilitadores y dificultadores en la gestión de calidad de asistencia de enfermería, permitiendo estrategias en la búsqueda de atención efectiva y excelencia en salud.http://dx.doi.org/10.5902/2179769215891Objetivo: identificar as facilidades e dificuldades encontradas na gestão da qualidade da assistência de enfermagem em unidade de clínica cirúrgica. Método: pesquisa descritiva, qualitativa, realizada num hospital universitário da Região Sul do Brasil, de julho a setembro de 2013. Foram realizadas entrevistas semiestruturadas avaliadas por meio de análise temática de Minayo. Resultados: emergiram duas categorias: facilidades da gestão na qualidade em unidade de clínica cirúrgica, constituída a partir dos temas experiência profissional, interação com a equipe e integração com o ambiente de trabalho; e dificuldades da gestão na qualidade em unidade de clínica cirúrgica, através dos temas que direcionaram para a sobrecarga de trabalho, o número insuficiente de profissionais de enfermagem, estrutura física e insuficiência de recursos materiais. Conclusão: o estudo contribuirá com os enfermeiros, pois identifica fatores facilitadores e dificultadores na gestão da qualidade da assistência de enfermagem, possibilitando estratégias na busca de um cuidado efetivo e de excelência na saúde.Universidade Federal de Santa Maria2015-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/1589110.5902/2179769215891Revista de Enfermagem da UFSM; v. 5 n. 2 (2015); 235 - 2462179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/15891/pdfRabenschlag, Liange ArruaLima, Suzinara Beatriz Soares deEberhardt, Thaís DreschKessler, MarcianeSoares, Rhea Silvia de AvilaCamponogara, Silviamarinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T14:42:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/15891Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T14:42:39Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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