Consciência e atitude ambiental em estudantes de instituições de ensino técnico e tecnológico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teixeira, Linnik Israel Lima
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Silva Filho, José Carlos Lázaro, Meireles, Fernanda Rosalina da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
Texto Completo: https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/20025
Resumo: Environmental education is a powerful tool for forming collective environmental awareness from primary school to higher education level. Based on this, this study aims to investigate environmental awareness and environmental behavior among students of a technological educational institution. Using the NEP Scale (Dunlap et al., 2010) through a questionnaire with students it sought to examine the relationship between consciousness and environmental behavior through variables like course, semester, gender and environmental education. The final data generated can be divided into two outcomes: a) environmental awareness, was not observed significant differences between the courses and also for the semesters of respondents. On the other hand, significantly higher levels of environmental awareness were found in women and students who studied environmental education before they enter higher education; b) the environmental behaviour, the highest levels of pro-environmental behavior were found in students of Environmental Engineering, the graduates, on women and college students who studied environmental education before starting higher education. The study results show compliance with other research and suggest area researchers a deepening of the factors that influence these results.
id UFSM-15_08568f587708a7b366555ce5582176f5
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20025
network_acronym_str UFSM-15
network_name_str Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
repository_id_str
spelling Consciência e atitude ambiental em estudantes de instituições de ensino técnico e tecnológicoConsciência e atitude ambiental em estudantes de instituições de ensino técnico e tecnológicoEnvironmental educationEnvironmental awarenessEnvironmental behaviorEducação AmbientalConsciência AmbientalComportamento AmbientalEnvironmental education is a powerful tool for forming collective environmental awareness from primary school to higher education level. Based on this, this study aims to investigate environmental awareness and environmental behavior among students of a technological educational institution. Using the NEP Scale (Dunlap et al., 2010) through a questionnaire with students it sought to examine the relationship between consciousness and environmental behavior through variables like course, semester, gender and environmental education. The final data generated can be divided into two outcomes: a) environmental awareness, was not observed significant differences between the courses and also for the semesters of respondents. On the other hand, significantly higher levels of environmental awareness were found in women and students who studied environmental education before they enter higher education; b) the environmental behaviour, the highest levels of pro-environmental behavior were found in students of Environmental Engineering, the graduates, on women and college students who studied environmental education before starting higher education. The study results show compliance with other research and suggest area researchers a deepening of the factors that influence these results.A educação ambiental é apontada como uma poderosa ferramenta de conscientização ambiental coletiva, desde o ensino básico até o nível superior. Com base nisso, o presente estudo tem como objetivo investigar a consciência ambiental e o comportamento ambiental entre universitários de uma instituição tecnológica de ensino. Usando a Escala NEP (DUNLAP et al., 2010) buscou-se examinar a relação entre consciência e comportamento ambiental por meio das variáveis curso, semestre, gênero e educação ambiental, através questionário aplicado com os estudantes. A análise dos dados, gerada após comparações entre médias de desempenho, pode ser dividida em dois resultados: a) da consciência ambiental, não foi observado diferenças significativas entre os cursos e também em relação aos semestres dos entrevistados. Por outro lado, foram constatados níveis significantemente maiores de consciência ambiental em mulheres e em universitários que estudaram educação ambiental antes de ingressar no ensino superior; b) do comportamento ambiental, as maiores médias de comportamento pró-ambiental foram encontradas nos estudantes de Engenharia Ambiental, nos egressos, nas mulheres e nos universitários que estudaram educação ambiental antes de iniciar o ensino superior. Os resultados do estudo apresentam conformidade com outras pesquisas e sugerem a pesquisadores da área um aprofundamento dos fatores que influenciam esses resultados.Universidade Federal de Santa Maria2016-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/2002510.5902/2236117020025Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 20, N. 1, JAN.-APR., 2016; 334-350Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 20, N. 1, JAN.-ABR., 2016; 334-3502236-11702236-1170reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/20025/pdfhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira, Linnik Israel LimaSilva Filho, José Carlos LázaroMeireles, Fernanda Rosalina da Silva2022-08-10T14:00:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20025Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regetPUBhttps://periodicos.ufsm.br/reget/oaimarcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com2236-11702236-1170opendoar:2022-08-10T14:00:16Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Consciência e atitude ambiental em estudantes de instituições de ensino técnico e tecnológico
Consciência e atitude ambiental em estudantes de instituições de ensino técnico e tecnológico
title Consciência e atitude ambiental em estudantes de instituições de ensino técnico e tecnológico
spellingShingle Consciência e atitude ambiental em estudantes de instituições de ensino técnico e tecnológico
Teixeira, Linnik Israel Lima
Environmental education
Environmental awareness
Environmental behavior
Educação Ambiental
Consciência Ambiental
Comportamento Ambiental
title_short Consciência e atitude ambiental em estudantes de instituições de ensino técnico e tecnológico
title_full Consciência e atitude ambiental em estudantes de instituições de ensino técnico e tecnológico
title_fullStr Consciência e atitude ambiental em estudantes de instituições de ensino técnico e tecnológico
title_full_unstemmed Consciência e atitude ambiental em estudantes de instituições de ensino técnico e tecnológico
title_sort Consciência e atitude ambiental em estudantes de instituições de ensino técnico e tecnológico
author Teixeira, Linnik Israel Lima
author_facet Teixeira, Linnik Israel Lima
Silva Filho, José Carlos Lázaro
Meireles, Fernanda Rosalina da Silva
author_role author
author2 Silva Filho, José Carlos Lázaro
Meireles, Fernanda Rosalina da Silva
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Teixeira, Linnik Israel Lima
Silva Filho, José Carlos Lázaro
Meireles, Fernanda Rosalina da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Environmental education
Environmental awareness
Environmental behavior
Educação Ambiental
Consciência Ambiental
Comportamento Ambiental
topic Environmental education
Environmental awareness
Environmental behavior
Educação Ambiental
Consciência Ambiental
Comportamento Ambiental
description Environmental education is a powerful tool for forming collective environmental awareness from primary school to higher education level. Based on this, this study aims to investigate environmental awareness and environmental behavior among students of a technological educational institution. Using the NEP Scale (Dunlap et al., 2010) through a questionnaire with students it sought to examine the relationship between consciousness and environmental behavior through variables like course, semester, gender and environmental education. The final data generated can be divided into two outcomes: a) environmental awareness, was not observed significant differences between the courses and also for the semesters of respondents. On the other hand, significantly higher levels of environmental awareness were found in women and students who studied environmental education before they enter higher education; b) the environmental behaviour, the highest levels of pro-environmental behavior were found in students of Environmental Engineering, the graduates, on women and college students who studied environmental education before starting higher education. The study results show compliance with other research and suggest area researchers a deepening of the factors that influence these results.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/20025
10.5902/2236117020025
url https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/20025
identifier_str_mv 10.5902/2236117020025
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/20025/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 20, N. 1, JAN.-APR., 2016; 334-350
Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 20, N. 1, JAN.-ABR., 2016; 334-350
2236-1170
2236-1170
reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
collection Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv marcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com
_version_ 1799950576830644224