Consciência e atitude ambiental em estudantes de instituições de ensino técnico e tecnológico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/20025 |
Resumo: | Environmental education is a powerful tool for forming collective environmental awareness from primary school to higher education level. Based on this, this study aims to investigate environmental awareness and environmental behavior among students of a technological educational institution. Using the NEP Scale (Dunlap et al., 2010) through a questionnaire with students it sought to examine the relationship between consciousness and environmental behavior through variables like course, semester, gender and environmental education. The final data generated can be divided into two outcomes: a) environmental awareness, was not observed significant differences between the courses and also for the semesters of respondents. On the other hand, significantly higher levels of environmental awareness were found in women and students who studied environmental education before they enter higher education; b) the environmental behaviour, the highest levels of pro-environmental behavior were found in students of Environmental Engineering, the graduates, on women and college students who studied environmental education before starting higher education. The study results show compliance with other research and suggest area researchers a deepening of the factors that influence these results. |
id |
UFSM-15_08568f587708a7b366555ce5582176f5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20025 |
network_acronym_str |
UFSM-15 |
network_name_str |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
repository_id_str |
|
spelling |
Consciência e atitude ambiental em estudantes de instituições de ensino técnico e tecnológicoConsciência e atitude ambiental em estudantes de instituições de ensino técnico e tecnológicoEnvironmental educationEnvironmental awarenessEnvironmental behaviorEducação AmbientalConsciência AmbientalComportamento AmbientalEnvironmental education is a powerful tool for forming collective environmental awareness from primary school to higher education level. Based on this, this study aims to investigate environmental awareness and environmental behavior among students of a technological educational institution. Using the NEP Scale (Dunlap et al., 2010) through a questionnaire with students it sought to examine the relationship between consciousness and environmental behavior through variables like course, semester, gender and environmental education. The final data generated can be divided into two outcomes: a) environmental awareness, was not observed significant differences between the courses and also for the semesters of respondents. On the other hand, significantly higher levels of environmental awareness were found in women and students who studied environmental education before they enter higher education; b) the environmental behaviour, the highest levels of pro-environmental behavior were found in students of Environmental Engineering, the graduates, on women and college students who studied environmental education before starting higher education. The study results show compliance with other research and suggest area researchers a deepening of the factors that influence these results.A educação ambiental é apontada como uma poderosa ferramenta de conscientização ambiental coletiva, desde o ensino básico até o nível superior. Com base nisso, o presente estudo tem como objetivo investigar a consciência ambiental e o comportamento ambiental entre universitários de uma instituição tecnológica de ensino. Usando a Escala NEP (DUNLAP et al., 2010) buscou-se examinar a relação entre consciência e comportamento ambiental por meio das variáveis curso, semestre, gênero e educação ambiental, através questionário aplicado com os estudantes. A análise dos dados, gerada após comparações entre médias de desempenho, pode ser dividida em dois resultados: a) da consciência ambiental, não foi observado diferenças significativas entre os cursos e também em relação aos semestres dos entrevistados. Por outro lado, foram constatados níveis significantemente maiores de consciência ambiental em mulheres e em universitários que estudaram educação ambiental antes de ingressar no ensino superior; b) do comportamento ambiental, as maiores médias de comportamento pró-ambiental foram encontradas nos estudantes de Engenharia Ambiental, nos egressos, nas mulheres e nos universitários que estudaram educação ambiental antes de iniciar o ensino superior. Os resultados do estudo apresentam conformidade com outras pesquisas e sugerem a pesquisadores da área um aprofundamento dos fatores que influenciam esses resultados.Universidade Federal de Santa Maria2016-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/2002510.5902/2236117020025Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 20, N. 1, JAN.-APR., 2016; 334-350Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 20, N. 1, JAN.-ABR., 2016; 334-3502236-11702236-1170reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/20025/pdfhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira, Linnik Israel LimaSilva Filho, José Carlos LázaroMeireles, Fernanda Rosalina da Silva2022-08-10T14:00:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/20025Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regetPUBhttps://periodicos.ufsm.br/reget/oaimarcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com2236-11702236-1170opendoar:2022-08-10T14:00:16Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Consciência e atitude ambiental em estudantes de instituições de ensino técnico e tecnológico Consciência e atitude ambiental em estudantes de instituições de ensino técnico e tecnológico |
title |
Consciência e atitude ambiental em estudantes de instituições de ensino técnico e tecnológico |
spellingShingle |
Consciência e atitude ambiental em estudantes de instituições de ensino técnico e tecnológico Teixeira, Linnik Israel Lima Environmental education Environmental awareness Environmental behavior Educação Ambiental Consciência Ambiental Comportamento Ambiental |
title_short |
Consciência e atitude ambiental em estudantes de instituições de ensino técnico e tecnológico |
title_full |
Consciência e atitude ambiental em estudantes de instituições de ensino técnico e tecnológico |
title_fullStr |
Consciência e atitude ambiental em estudantes de instituições de ensino técnico e tecnológico |
title_full_unstemmed |
Consciência e atitude ambiental em estudantes de instituições de ensino técnico e tecnológico |
title_sort |
Consciência e atitude ambiental em estudantes de instituições de ensino técnico e tecnológico |
author |
Teixeira, Linnik Israel Lima |
author_facet |
Teixeira, Linnik Israel Lima Silva Filho, José Carlos Lázaro Meireles, Fernanda Rosalina da Silva |
author_role |
author |
author2 |
Silva Filho, José Carlos Lázaro Meireles, Fernanda Rosalina da Silva |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teixeira, Linnik Israel Lima Silva Filho, José Carlos Lázaro Meireles, Fernanda Rosalina da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Environmental education Environmental awareness Environmental behavior Educação Ambiental Consciência Ambiental Comportamento Ambiental |
topic |
Environmental education Environmental awareness Environmental behavior Educação Ambiental Consciência Ambiental Comportamento Ambiental |
description |
Environmental education is a powerful tool for forming collective environmental awareness from primary school to higher education level. Based on this, this study aims to investigate environmental awareness and environmental behavior among students of a technological educational institution. Using the NEP Scale (Dunlap et al., 2010) through a questionnaire with students it sought to examine the relationship between consciousness and environmental behavior through variables like course, semester, gender and environmental education. The final data generated can be divided into two outcomes: a) environmental awareness, was not observed significant differences between the courses and also for the semesters of respondents. On the other hand, significantly higher levels of environmental awareness were found in women and students who studied environmental education before they enter higher education; b) the environmental behaviour, the highest levels of pro-environmental behavior were found in students of Environmental Engineering, the graduates, on women and college students who studied environmental education before starting higher education. The study results show compliance with other research and suggest area researchers a deepening of the factors that influence these results. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-03-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/20025 10.5902/2236117020025 |
url |
https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/20025 |
identifier_str_mv |
10.5902/2236117020025 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/20025/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 20, N. 1, JAN.-APR., 2016; 334-350 Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 20, N. 1, JAN.-ABR., 2016; 334-350 2236-1170 2236-1170 reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
collection |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
marcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com |
_version_ |
1824680428520341504 |