Avaliação do grau de consciência ambiental, do consumo ecológico e dos critérios de compra utilizados por consumidores da região central de São Leopoldo-RS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Monografias Ambientais |
DOI: | 10.5902/223613083285 |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/3285 |
Resumo: | Each consumer chooses a criterion when buying a product. They are influenced maybe by greenmarketing, the logo mark, the quality, etc. However, a question arises whether, on the purchase,they are a conscious consumer and environmentally friendly. The purpose of this study is to assessthe degree of environmental awareness, consumption and environmental purchasing criteria usedby consumers in the central region of São Leopoldo- RS, Brazil. To measure this degree, weconducted an exploratory study using a questionnaire. Its implementation occurred in twodifferent groups of citizens in the downtown region. A group was formed by residents of acondominium (Group 1) and the other group was several clients of a Supermarket (Group 2) ofcity. Both groups presented similar results. The mainly criteria used is the Price when buying acommodity. They are potential consumers perceive and have traces of environmentally consciousconsumers, but are weak ecologically. Note clearly that we must work with environmental education. It’s important to review values that are in the history of each individual and provide aspace where he can reflect and transform its culture into a culture that focuses on the commongood of everyone on this planet. |
id |
UFSM-3_6048661e929d9d33c8a39ad735f7c0d8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3285 |
network_acronym_str |
UFSM-3 |
network_name_str |
Revista Monografias Ambientais |
spelling |
Avaliação do grau de consciência ambiental, do consumo ecológico e dos critérios de compra utilizados por consumidores da região central de São Leopoldo-RSEnvironmental awarenessConsumerEnvironmental educationConsciência ambientalConsumidorEducação ambientalEach consumer chooses a criterion when buying a product. They are influenced maybe by greenmarketing, the logo mark, the quality, etc. However, a question arises whether, on the purchase,they are a conscious consumer and environmentally friendly. The purpose of this study is to assessthe degree of environmental awareness, consumption and environmental purchasing criteria usedby consumers in the central region of São Leopoldo- RS, Brazil. To measure this degree, weconducted an exploratory study using a questionnaire. Its implementation occurred in twodifferent groups of citizens in the downtown region. A group was formed by residents of acondominium (Group 1) and the other group was several clients of a Supermarket (Group 2) ofcity. Both groups presented similar results. The mainly criteria used is the Price when buying acommodity. They are potential consumers perceive and have traces of environmentally consciousconsumers, but are weak ecologically. Note clearly that we must work with environmental education. It’s important to review values that are in the history of each individual and provide aspace where he can reflect and transform its culture into a culture that focuses on the commongood of everyone on this planet.Cada consumidor elege um critério na hora da compra de um produto. Pode ser influenciado pelo marketing verde, pela marca, pela qualidade, etc. Porém, uma questão levantada é se, na hora de comprar, ele é um consumidor consciente e ecologicamente correto. A proposta deste trabalho é avaliar o grau de consciência ambiental, do consumo ecológico e dos critérios de compra utilizados por consumidores da região Central de São Leopoldo- RS. Para mensurar este grau, foi realizada uma pesquisa exploratória através de questionário. A sua aplicação ocorreu em dois diferentes grupos de cidadãos da região central. Um grupo foi formado por moradores de um condomínio (Grupo 1) e o outro grupo eram clientes de um Hipermercado (Grupo 2) da cidade. Obteve-se um resultado semelhante nos dois grupos. Foi verificado que o principal critério utilizado pelos consumidores avaliados na hora da compra de uma mercadoria é o preço. Estes consumidores percebem e possuem potenciais traços de consciência ambiental, mas são fracos consumidores ecológicos. Nota-se claramente que é necessário trabalhar a educação ambiental com estes grupos. Rever valores que estão no historia de cada individuo e oferecer um espaço para que ele possa refletir e transformar sua cultura em uma cultura que objetive o bem comum de todos existentes neste planeta.Universidade Federal de Santa Maria2011-07-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/328510.5902/223613083285Monografias Ambientais; REMOA, V. 3, N. 3, JUL., 2011; 373-388Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 3, N. 3, JUL., 2011; 373-3882236-13082236-1308reponame:Revista Monografias Ambientaisinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/3285/1826Copyright (c) 2011 Revista Monografias Ambientaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Sinara HeckPinheiro, Damaris Kirsch2021-05-07T12:40:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3285Revistahttps://periodicos.ufsm.br/remoaONGhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/remoa/oai||remoa.ufsm@gmail.com2236-13082236-1308opendoar:2021-05-07T12:40:27Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação do grau de consciência ambiental, do consumo ecológico e dos critérios de compra utilizados por consumidores da região central de São Leopoldo-RS |
title |
Avaliação do grau de consciência ambiental, do consumo ecológico e dos critérios de compra utilizados por consumidores da região central de São Leopoldo-RS |
spellingShingle |
Avaliação do grau de consciência ambiental, do consumo ecológico e dos critérios de compra utilizados por consumidores da região central de São Leopoldo-RS Avaliação do grau de consciência ambiental, do consumo ecológico e dos critérios de compra utilizados por consumidores da região central de São Leopoldo-RS Alves, Sinara Heck Environmental awareness Consumer Environmental education Consciência ambiental Consumidor Educação ambiental Alves, Sinara Heck Environmental awareness Consumer Environmental education Consciência ambiental Consumidor Educação ambiental |
title_short |
Avaliação do grau de consciência ambiental, do consumo ecológico e dos critérios de compra utilizados por consumidores da região central de São Leopoldo-RS |
title_full |
Avaliação do grau de consciência ambiental, do consumo ecológico e dos critérios de compra utilizados por consumidores da região central de São Leopoldo-RS |
title_fullStr |
Avaliação do grau de consciência ambiental, do consumo ecológico e dos critérios de compra utilizados por consumidores da região central de São Leopoldo-RS Avaliação do grau de consciência ambiental, do consumo ecológico e dos critérios de compra utilizados por consumidores da região central de São Leopoldo-RS |
title_full_unstemmed |
Avaliação do grau de consciência ambiental, do consumo ecológico e dos critérios de compra utilizados por consumidores da região central de São Leopoldo-RS Avaliação do grau de consciência ambiental, do consumo ecológico e dos critérios de compra utilizados por consumidores da região central de São Leopoldo-RS |
title_sort |
Avaliação do grau de consciência ambiental, do consumo ecológico e dos critérios de compra utilizados por consumidores da região central de São Leopoldo-RS |
author |
Alves, Sinara Heck |
author_facet |
Alves, Sinara Heck Alves, Sinara Heck Pinheiro, Damaris Kirsch Pinheiro, Damaris Kirsch |
author_role |
author |
author2 |
Pinheiro, Damaris Kirsch |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Sinara Heck Pinheiro, Damaris Kirsch |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Environmental awareness Consumer Environmental education Consciência ambiental Consumidor Educação ambiental |
topic |
Environmental awareness Consumer Environmental education Consciência ambiental Consumidor Educação ambiental |
description |
Each consumer chooses a criterion when buying a product. They are influenced maybe by greenmarketing, the logo mark, the quality, etc. However, a question arises whether, on the purchase,they are a conscious consumer and environmentally friendly. The purpose of this study is to assessthe degree of environmental awareness, consumption and environmental purchasing criteria usedby consumers in the central region of São Leopoldo- RS, Brazil. To measure this degree, weconducted an exploratory study using a questionnaire. Its implementation occurred in twodifferent groups of citizens in the downtown region. A group was formed by residents of acondominium (Group 1) and the other group was several clients of a Supermarket (Group 2) ofcity. Both groups presented similar results. The mainly criteria used is the Price when buying acommodity. They are potential consumers perceive and have traces of environmentally consciousconsumers, but are weak ecologically. Note clearly that we must work with environmental education. It’s important to review values that are in the history of each individual and provide aspace where he can reflect and transform its culture into a culture that focuses on the commongood of everyone on this planet. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-07-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/3285 10.5902/223613083285 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/3285 |
identifier_str_mv |
10.5902/223613083285 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/3285/1826 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2011 Revista Monografias Ambientais info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2011 Revista Monografias Ambientais |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Monografias Ambientais; REMOA, V. 3, N. 3, JUL., 2011; 373-388 Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 3, N. 3, JUL., 2011; 373-388 2236-1308 2236-1308 reponame:Revista Monografias Ambientais instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Monografias Ambientais |
collection |
Revista Monografias Ambientais |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
||remoa.ufsm@gmail.com |
_version_ |
1822179341758365696 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5902/223613083285 |