Avaliação do grau de consciência ambiental, do consumo ecológico e dos critérios de compra utilizados por consumidores da região central de São Leopoldo-RS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Sinara Heck
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Pinheiro, Damaris Kirsch
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Monografias Ambientais
DOI: 10.5902/223613083285
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/3285
Resumo: Each consumer chooses a criterion when buying a product. They are influenced maybe by greenmarketing, the logo mark, the quality, etc. However, a question arises whether, on the purchase,they are a conscious consumer and environmentally friendly. The purpose of this study is to assessthe degree of environmental awareness, consumption and environmental purchasing criteria usedby consumers in the central region of São Leopoldo- RS, Brazil. To measure this degree, weconducted an exploratory study using a questionnaire. Its implementation occurred in twodifferent groups of citizens in the downtown region. A group was formed by residents of acondominium (Group 1) and the other group was several clients of a Supermarket (Group 2) ofcity. Both groups presented similar results. The mainly criteria used is the Price when buying acommodity. They are potential consumers perceive and have traces of environmentally consciousconsumers, but are weak ecologically. Note clearly that we must work with environmental education. It’s important to review values that are in the history of each individual and provide aspace where he can reflect and transform its culture into a culture that focuses on the commongood of everyone on this planet.
id UFSM-3_6048661e929d9d33c8a39ad735f7c0d8
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3285
network_acronym_str UFSM-3
network_name_str Revista Monografias Ambientais
spelling Avaliação do grau de consciência ambiental, do consumo ecológico e dos critérios de compra utilizados por consumidores da região central de São Leopoldo-RSEnvironmental awarenessConsumerEnvironmental educationConsciência ambientalConsumidorEducação ambientalEach consumer chooses a criterion when buying a product. They are influenced maybe by greenmarketing, the logo mark, the quality, etc. However, a question arises whether, on the purchase,they are a conscious consumer and environmentally friendly. The purpose of this study is to assessthe degree of environmental awareness, consumption and environmental purchasing criteria usedby consumers in the central region of São Leopoldo- RS, Brazil. To measure this degree, weconducted an exploratory study using a questionnaire. Its implementation occurred in twodifferent groups of citizens in the downtown region. A group was formed by residents of acondominium (Group 1) and the other group was several clients of a Supermarket (Group 2) ofcity. Both groups presented similar results. The mainly criteria used is the Price when buying acommodity. They are potential consumers perceive and have traces of environmentally consciousconsumers, but are weak ecologically. Note clearly that we must work with environmental education. It’s important to review values that are in the history of each individual and provide aspace where he can reflect and transform its culture into a culture that focuses on the commongood of everyone on this planet.Cada consumidor elege um critério na hora da compra de um produto. Pode ser influenciado pelo marketing verde, pela marca, pela qualidade, etc. Porém, uma questão levantada é se, na hora de comprar, ele é um consumidor consciente e ecologicamente correto. A proposta deste trabalho é avaliar o grau de consciência ambiental, do consumo ecológico e dos critérios de compra utilizados por consumidores da região Central de São Leopoldo- RS. Para mensurar este grau, foi realizada uma pesquisa exploratória através de questionário. A sua aplicação ocorreu em dois diferentes grupos de cidadãos da região central. Um grupo foi formado por moradores de um condomínio (Grupo 1) e o outro grupo eram clientes de um Hipermercado (Grupo 2) da cidade. Obteve-se um resultado semelhante nos dois grupos. Foi verificado que o principal critério utilizado pelos consumidores avaliados na hora da compra de uma mercadoria é o preço. Estes consumidores percebem e possuem potenciais traços de consciência ambiental, mas são fracos consumidores ecológicos. Nota-se claramente que é necessário trabalhar a educação ambiental com estes grupos. Rever valores que estão no historia de cada individuo e oferecer um espaço para que ele possa refletir e transformar sua cultura em uma cultura que objetive o bem comum de todos existentes neste planeta.Universidade Federal de Santa Maria2011-07-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/328510.5902/223613083285Monografias Ambientais; REMOA, V. 3, N. 3, JUL., 2011; 373-388Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 3, N. 3, JUL., 2011; 373-3882236-13082236-1308reponame:Revista Monografias Ambientaisinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/3285/1826Copyright (c) 2011 Revista Monografias Ambientaisinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Sinara HeckPinheiro, Damaris Kirsch2021-05-07T12:40:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3285Revistahttps://periodicos.ufsm.br/remoaONGhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/remoa/oai||remoa.ufsm@gmail.com2236-13082236-1308opendoar:2021-05-07T12:40:27Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação do grau de consciência ambiental, do consumo ecológico e dos critérios de compra utilizados por consumidores da região central de São Leopoldo-RS
title Avaliação do grau de consciência ambiental, do consumo ecológico e dos critérios de compra utilizados por consumidores da região central de São Leopoldo-RS
spellingShingle Avaliação do grau de consciência ambiental, do consumo ecológico e dos critérios de compra utilizados por consumidores da região central de São Leopoldo-RS
Avaliação do grau de consciência ambiental, do consumo ecológico e dos critérios de compra utilizados por consumidores da região central de São Leopoldo-RS
Alves, Sinara Heck
Environmental awareness
Consumer
Environmental education
Consciência ambiental
Consumidor
Educação ambiental
Alves, Sinara Heck
Environmental awareness
Consumer
Environmental education
Consciência ambiental
Consumidor
Educação ambiental
title_short Avaliação do grau de consciência ambiental, do consumo ecológico e dos critérios de compra utilizados por consumidores da região central de São Leopoldo-RS
title_full Avaliação do grau de consciência ambiental, do consumo ecológico e dos critérios de compra utilizados por consumidores da região central de São Leopoldo-RS
title_fullStr Avaliação do grau de consciência ambiental, do consumo ecológico e dos critérios de compra utilizados por consumidores da região central de São Leopoldo-RS
Avaliação do grau de consciência ambiental, do consumo ecológico e dos critérios de compra utilizados por consumidores da região central de São Leopoldo-RS
title_full_unstemmed Avaliação do grau de consciência ambiental, do consumo ecológico e dos critérios de compra utilizados por consumidores da região central de São Leopoldo-RS
Avaliação do grau de consciência ambiental, do consumo ecológico e dos critérios de compra utilizados por consumidores da região central de São Leopoldo-RS
title_sort Avaliação do grau de consciência ambiental, do consumo ecológico e dos critérios de compra utilizados por consumidores da região central de São Leopoldo-RS
author Alves, Sinara Heck
author_facet Alves, Sinara Heck
Alves, Sinara Heck
Pinheiro, Damaris Kirsch
Pinheiro, Damaris Kirsch
author_role author
author2 Pinheiro, Damaris Kirsch
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Sinara Heck
Pinheiro, Damaris Kirsch
dc.subject.por.fl_str_mv Environmental awareness
Consumer
Environmental education
Consciência ambiental
Consumidor
Educação ambiental
topic Environmental awareness
Consumer
Environmental education
Consciência ambiental
Consumidor
Educação ambiental
description Each consumer chooses a criterion when buying a product. They are influenced maybe by greenmarketing, the logo mark, the quality, etc. However, a question arises whether, on the purchase,they are a conscious consumer and environmentally friendly. The purpose of this study is to assessthe degree of environmental awareness, consumption and environmental purchasing criteria usedby consumers in the central region of São Leopoldo- RS, Brazil. To measure this degree, weconducted an exploratory study using a questionnaire. Its implementation occurred in twodifferent groups of citizens in the downtown region. A group was formed by residents of acondominium (Group 1) and the other group was several clients of a Supermarket (Group 2) ofcity. Both groups presented similar results. The mainly criteria used is the Price when buying acommodity. They are potential consumers perceive and have traces of environmentally consciousconsumers, but are weak ecologically. Note clearly that we must work with environmental education. It’s important to review values that are in the history of each individual and provide aspace where he can reflect and transform its culture into a culture that focuses on the commongood of everyone on this planet.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-07-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/3285
10.5902/223613083285
url http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/3285
identifier_str_mv 10.5902/223613083285
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/3285/1826
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2011 Revista Monografias Ambientais
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2011 Revista Monografias Ambientais
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Monografias Ambientais; REMOA, V. 3, N. 3, JUL., 2011; 373-388
Revista Monografias Ambientais; REMOA, V. 3, N. 3, JUL., 2011; 373-388
2236-1308
2236-1308
reponame:Revista Monografias Ambientais
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Monografias Ambientais
collection Revista Monografias Ambientais
repository.name.fl_str_mv Revista Monografias Ambientais - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv ||remoa.ufsm@gmail.com
_version_ 1822179341758365696
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.5902/223613083285