The Hermeneutics of Gadamer and the practice of Environmental Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schmitt, Lilian Alves
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
Texto Completo: https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/16372
Resumo: This article aims to enable reflections on relations between the Hermeneutics, as a philosophical branch, and the environmentally oriented educational practice. To achieve this goal, will be addressed on the Philosophical Hermeneutics from Hans-Georg Gadamer's ideas, that with the work entitled Truth and Method, considered a milestone in twentiethcentury thought, influenced different modern scientific areas. Given that the field of Environmental Education, being still na emerging field, is in a moment of theoretical consolidation, it is understood that Hermeneutics can contribute as much as theoretical foundation and as approach in daily practice to environmental education.
id UFSM-15_24fd288fed14577306868f15c4bcf450
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16372
network_acronym_str UFSM-15
network_name_str Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
repository_id_str
spelling The Hermeneutics of Gadamer and the practice of Environmental EducationA Hermenêutica de Gadamere a prática de Educação AmbientalPhilosophical HermeneuticsTruth and MethodEnvironmental Education.Hermenêutica FilosóficaVerdade e MétodoEducação Ambiental.This article aims to enable reflections on relations between the Hermeneutics, as a philosophical branch, and the environmentally oriented educational practice. To achieve this goal, will be addressed on the Philosophical Hermeneutics from Hans-Georg Gadamer's ideas, that with the work entitled Truth and Method, considered a milestone in twentiethcentury thought, influenced different modern scientific areas. Given that the field of Environmental Education, being still na emerging field, is in a moment of theoretical consolidation, it is understood that Hermeneutics can contribute as much as theoretical foundation and as approach in daily practice to environmental education.Este artigo tem como objetivo possibilitar reflexões sobre as relações entre  a Hermenêutica, enquanto corrente filosófica, e a prática educativa ambientalmente orientada. Para atingir este objetivo, serão abordadas questões sobre a Hermenêutica Filosófica a partir das idéias de Hans-Georg Gadamer, que com a obra intitulada Verdade e Método, considerada um marco no pensamento do século XX, influenciou diferentes áreas científicas modernas. Tendo em vista que o campo da Educação Ambiental, por ser ainda um campo emergente, encontra-se em um momento de consolidação teórica, entende-se que a Hermenêutica pode contribuir tanto como fundamento teórico quanto como abordagem na prática diária do fazer Educação Ambiental. Universidade Federal de Santa Maria2015-03-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/1637210.5902/2236117016372Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 19, N. 2, MAY-AUG., 2015; 1055-1059Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 19, N. 2, MAIO-AGO., 2015; 1055-10592236-11702236-1170reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/16372/pdfhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSchmitt, Lilian Alves2022-09-27T20:20:09Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16372Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regetPUBhttps://periodicos.ufsm.br/reget/oaimarcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com2236-11702236-1170opendoar:2022-09-27T20:20:09Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv The Hermeneutics of Gadamer and the practice of Environmental Education
A Hermenêutica de Gadamere a prática de Educação Ambiental
title The Hermeneutics of Gadamer and the practice of Environmental Education
spellingShingle The Hermeneutics of Gadamer and the practice of Environmental Education
Schmitt, Lilian Alves
Philosophical Hermeneutics
Truth and Method
Environmental Education.
Hermenêutica Filosófica
Verdade e Método
Educação Ambiental.
title_short The Hermeneutics of Gadamer and the practice of Environmental Education
title_full The Hermeneutics of Gadamer and the practice of Environmental Education
title_fullStr The Hermeneutics of Gadamer and the practice of Environmental Education
title_full_unstemmed The Hermeneutics of Gadamer and the practice of Environmental Education
title_sort The Hermeneutics of Gadamer and the practice of Environmental Education
author Schmitt, Lilian Alves
author_facet Schmitt, Lilian Alves
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Schmitt, Lilian Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Philosophical Hermeneutics
Truth and Method
Environmental Education.
Hermenêutica Filosófica
Verdade e Método
Educação Ambiental.
topic Philosophical Hermeneutics
Truth and Method
Environmental Education.
Hermenêutica Filosófica
Verdade e Método
Educação Ambiental.
description This article aims to enable reflections on relations between the Hermeneutics, as a philosophical branch, and the environmentally oriented educational practice. To achieve this goal, will be addressed on the Philosophical Hermeneutics from Hans-Georg Gadamer's ideas, that with the work entitled Truth and Method, considered a milestone in twentiethcentury thought, influenced different modern scientific areas. Given that the field of Environmental Education, being still na emerging field, is in a moment of theoretical consolidation, it is understood that Hermeneutics can contribute as much as theoretical foundation and as approach in daily practice to environmental education.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-03-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/16372
10.5902/2236117016372
url https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/16372
identifier_str_mv 10.5902/2236117016372
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/16372/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 19, N. 2, MAY-AUG., 2015; 1055-1059
Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 19, N. 2, MAIO-AGO., 2015; 1055-1059
2236-1170
2236-1170
reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
collection Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv marcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com
_version_ 1799950575669870592