Education for sustainability in higher education: The teacher's rolein shaping the administrator

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Becker, Deisi Viviani
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Ávila, Lucas Veiga, Nascimento, Luis Felipe Machado, Madruga, Lúcia Rejane da Rosa Gama
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
Texto Completo: https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/16413
Resumo: This study aims to analyze how teachers of the undergraduate program in a HEI, their teaching role with the requirements of education for sustainability in education. The study is classified as aqualitative, exploratory, anchored in a semi structured script. We interviewed 13 teachers Administration Course, which have a BA in Business Administration, working in a private institution, among the 44 teachers who work in the course, covering all curriculum components. Among the 13 teachers, not all consider themselves prepared to work with the theme and most of them unaware of the education ministry's guidelines and regulations that deals with it. Based on the results, it is emphasized that the coursedevelops new perspective on the theme of sustainability, fostering the creation of the research group, hands-on activities related directly to education for sustainability in addition to their discussion on all subjects.
id UFSM-15_6055aaa808303d6c85d4b82cce28d6d5
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16413
network_acronym_str UFSM-15
network_name_str Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
repository_id_str
spelling Education for sustainability in higher education: The teacher's rolein shaping the administratorEducação para a sustentabilidade no ensino superior: O papel do docente na formação do administradorSustainabilityEducation for Sustainabilityeducation for sustainability in educationSustentabilidadeEducação para a SustentabilidadeEducação para a Sustentabilidade no EnsinoThis study aims to analyze how teachers of the undergraduate program in a HEI, their teaching role with the requirements of education for sustainability in education. The study is classified as aqualitative, exploratory, anchored in a semi structured script. We interviewed 13 teachers Administration Course, which have a BA in Business Administration, working in a private institution, among the 44 teachers who work in the course, covering all curriculum components. Among the 13 teachers, not all consider themselves prepared to work with the theme and most of them unaware of the education ministry's guidelines and regulations that deals with it. Based on the results, it is emphasized that the coursedevelops new perspective on the theme of sustainability, fostering the creation of the research group, hands-on activities related directly to education for sustainability in addition to their discussion on all subjects.Este artigo tem como objetivo analisar como os professores administradores de uma IES, da cidade de Santa Maria, no Rio Grande do Sul avaliam a sua preparação frente às exigências da educação para a sustentabilidade. Como método de estudo, realizou-se uma pesquisa qualitativa, exploratória, ancorada em um instrumento de pesquisa dividido em duas partes, sendo a primeira composta por oito questões sobre perfil e enquadramento docente na instituição e a segunda por nove questões abertas com relação ao tema educação para a sustentabilidade. A presente pesquisa foi desenvolvida com 13 professores do Curso de Administração, que possuem formação em Administração, atuantes em uma Instituição Privada, dentre os 44 que trabalham no curso, abrangendo todas as disciplinas da grade curricular. A pesquisa revelou que dos 13 docentes administradores, 06 se sentem preparados para atuar com a temática da sustentabilidade, enquanto 07 professores apresentam dificuldades. Os regulamentos e diretrizes do Ministério da Educação para inserção da sustentabilidade nas disciplinas ainda é desconhecido por 09 professores, o que pode suscitar no curso um olhar diferente sobre a temática da sustentabilidade, fomentando a criação de grupo de pesquisa, atividades práticas ligadas diretamente à educação para a sustentabilidade, além da sua discussão em todas as disciplinas.Universidade Federal de Santa Maria2015-08-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/1641310.5902/2236117016413Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 19, N. 3, SEPT.-DEC., 2015; 615-628Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 19, N. 3, SET.-DEZ., 2015; 615-6282236-11702236-1170reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/16413/pdfhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBecker, Deisi VivianiÁvila, Lucas VeigaNascimento, Luis Felipe MachadoMadruga, Lúcia Rejane da Rosa Gama2022-06-20T15:58:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/16413Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regetPUBhttps://periodicos.ufsm.br/reget/oaimarcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com2236-11702236-1170opendoar:2022-06-20T15:58:32Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Education for sustainability in higher education: The teacher's rolein shaping the administrator
Educação para a sustentabilidade no ensino superior: O papel do docente na formação do administrador
title Education for sustainability in higher education: The teacher's rolein shaping the administrator
spellingShingle Education for sustainability in higher education: The teacher's rolein shaping the administrator
Becker, Deisi Viviani
Sustainability
Education for Sustainability
education for sustainability in education
Sustentabilidade
Educação para a Sustentabilidade
Educação para a Sustentabilidade no Ensino
title_short Education for sustainability in higher education: The teacher's rolein shaping the administrator
title_full Education for sustainability in higher education: The teacher's rolein shaping the administrator
title_fullStr Education for sustainability in higher education: The teacher's rolein shaping the administrator
title_full_unstemmed Education for sustainability in higher education: The teacher's rolein shaping the administrator
title_sort Education for sustainability in higher education: The teacher's rolein shaping the administrator
author Becker, Deisi Viviani
author_facet Becker, Deisi Viviani
Ávila, Lucas Veiga
Nascimento, Luis Felipe Machado
Madruga, Lúcia Rejane da Rosa Gama
author_role author
author2 Ávila, Lucas Veiga
Nascimento, Luis Felipe Machado
Madruga, Lúcia Rejane da Rosa Gama
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Becker, Deisi Viviani
Ávila, Lucas Veiga
Nascimento, Luis Felipe Machado
Madruga, Lúcia Rejane da Rosa Gama
dc.subject.por.fl_str_mv Sustainability
Education for Sustainability
education for sustainability in education
Sustentabilidade
Educação para a Sustentabilidade
Educação para a Sustentabilidade no Ensino
topic Sustainability
Education for Sustainability
education for sustainability in education
Sustentabilidade
Educação para a Sustentabilidade
Educação para a Sustentabilidade no Ensino
description This study aims to analyze how teachers of the undergraduate program in a HEI, their teaching role with the requirements of education for sustainability in education. The study is classified as aqualitative, exploratory, anchored in a semi structured script. We interviewed 13 teachers Administration Course, which have a BA in Business Administration, working in a private institution, among the 44 teachers who work in the course, covering all curriculum components. Among the 13 teachers, not all consider themselves prepared to work with the theme and most of them unaware of the education ministry's guidelines and regulations that deals with it. Based on the results, it is emphasized that the coursedevelops new perspective on the theme of sustainability, fostering the creation of the research group, hands-on activities related directly to education for sustainability in addition to their discussion on all subjects.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/16413
10.5902/2236117016413
url https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/16413
identifier_str_mv 10.5902/2236117016413
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/16413/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 19, N. 3, SEPT.-DEC., 2015; 615-628
Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 19, N. 3, SET.-DEZ., 2015; 615-628
2236-1170
2236-1170
reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
collection Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv marcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com
_version_ 1799950575678259200