University extension: the possibility of a liberating praxis by the ethics of care

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Wahlbrinck, Iliria François
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Pacheco, Luci Mary Duso
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
Texto Completo: https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/19186
Resumo: In this study we aim to get to know if the effectiveness of the Ethics of Care in University Extension projects enables dialogue on liberating educational practices. In order to it, we use a qualitative approach and bibliographical studies in the construction and analysis of a theoretical framework that enables the understanding of care as constitutive of the human being in the university context and practice. University is the institution where the formation of leaders committed to the transformation of what does not contribute to the dignity of life occurs. In it, teaching-research-extension should be developed inseparable. Education is basic academic formation; theoretical support that bases research and extension. Research is an activity focused on problem solving; is search and inquest. Extension is an educational, cultural and scientific process; articulator between teaching and research. It is permanent bridge between the community and the University, where both learn through dialogue and exchange of knowledge. Committed to an education that forms to transform, the extension action can configure a liberating, caregiver pedagogical practice. The contemplation of the Ethics of Care in its development provides opportunities for transformation through the execution of humanizing praxis in a historical and social context where the university is inserted.
id UFSM-15_6d1a0ec8ca0da80b09c1fb20dcf5fbfb
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19186
network_acronym_str UFSM-15
network_name_str Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
repository_id_str
spelling University extension: the possibility of a liberating praxis by the ethics of careExtensão universitária:possibilidade de práxis libertadora pela ética do cuidadoÉtica do cuidadoExtensão universitáriaPráxis libertadoraHumanização.Ethics of careUniversity extationLiberating práxisHumanizationIn this study we aim to get to know if the effectiveness of the Ethics of Care in University Extension projects enables dialogue on liberating educational practices. In order to it, we use a qualitative approach and bibliographical studies in the construction and analysis of a theoretical framework that enables the understanding of care as constitutive of the human being in the university context and practice. University is the institution where the formation of leaders committed to the transformation of what does not contribute to the dignity of life occurs. In it, teaching-research-extension should be developed inseparable. Education is basic academic formation; theoretical support that bases research and extension. Research is an activity focused on problem solving; is search and inquest. Extension is an educational, cultural and scientific process; articulator between teaching and research. It is permanent bridge between the community and the University, where both learn through dialogue and exchange of knowledge. Committed to an education that forms to transform, the extension action can configure a liberating, caregiver pedagogical practice. The contemplation of the Ethics of Care in its development provides opportunities for transformation through the execution of humanizing praxis in a historical and social context where the university is inserted.Neste estudo objetiva-se conhecer se a efetividade da Ética do Cuidado em projetos de extensão universitária possibilita diálogo sobre práticas educativas libertadoras. Para isso, utiliza-se abordagem qualitativa e estudos bibliográficos na construção e análise de um aporte teórico que possibilite a compreensão do Cuidado como constitutivo do ser humano no contexto e fazer universitário. Universidade é instituição em que ocorre formação de lideranças comprometidas com a transformação do que não contribui para dignidade de vida. Nela, ensino-pesquisa-extensão devem ser desenvolvidos indissociadamente. Ensino é formação acadêmica básica; suporte teórico que fundamenta pesquisa e extensão. Pesquisa é atividade voltada para solução de problemas; é busca e indagação. Extensão é processo educativo, cultural e científico; articuladora entre ensino e pesquisa. É ponte permanente entre comunidade e Universidade, em que ambos aprendem pelo diálogo e troca de saberes. No empenho da educação que forma para transformar, a ação extensionista pode configurar prática pedagógica libertadora, cuidadora. A contemplação da Ética do Cuidado no seu desenvolvimento oportuniza a transformação pela efetivação de práxis humanizadora no contexto histórico-social em que a universidade esta inserida.Universidade Federal de Santa Maria2015-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/1918610.5902/2236117019186Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 19, 2015, SPECIAL EDITION: UNIVERSIDADE REGIONAL INTEGRADA DO ALTO URUGUAI E DAS MISSÕES – URI – CAMPUS DE FREDERICO WESTPHALEN – RS; 61-69Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 19, 2015, EDIÇÃO ESPECIAL: UNIVERSIDADE REGIONAL INTEGRADA DO ALTO URUGUAI E DAS MISSÕES – URI – CAMPUS DE FREDERICO WESTPHALEN – RS; 61-692236-11702236-1170reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/19186/pdfhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessWahlbrinck, Iliria FrançoisPacheco, Luci Mary Duso2022-08-10T18:21:35Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19186Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regetPUBhttps://periodicos.ufsm.br/reget/oaimarcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com2236-11702236-1170opendoar:2022-08-10T18:21:35Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv University extension: the possibility of a liberating praxis by the ethics of care
Extensão universitária:possibilidade de práxis libertadora pela ética do cuidado
title University extension: the possibility of a liberating praxis by the ethics of care
spellingShingle University extension: the possibility of a liberating praxis by the ethics of care
Wahlbrinck, Iliria François
Ética do cuidado
Extensão universitária
Práxis libertadora
Humanização.
Ethics of care
University extation
Liberating práxis
Humanization
title_short University extension: the possibility of a liberating praxis by the ethics of care
title_full University extension: the possibility of a liberating praxis by the ethics of care
title_fullStr University extension: the possibility of a liberating praxis by the ethics of care
title_full_unstemmed University extension: the possibility of a liberating praxis by the ethics of care
title_sort University extension: the possibility of a liberating praxis by the ethics of care
author Wahlbrinck, Iliria François
author_facet Wahlbrinck, Iliria François
Pacheco, Luci Mary Duso
author_role author
author2 Pacheco, Luci Mary Duso
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Wahlbrinck, Iliria François
Pacheco, Luci Mary Duso
dc.subject.por.fl_str_mv Ética do cuidado
Extensão universitária
Práxis libertadora
Humanização.
Ethics of care
University extation
Liberating práxis
Humanization
topic Ética do cuidado
Extensão universitária
Práxis libertadora
Humanização.
Ethics of care
University extation
Liberating práxis
Humanization
description In this study we aim to get to know if the effectiveness of the Ethics of Care in University Extension projects enables dialogue on liberating educational practices. In order to it, we use a qualitative approach and bibliographical studies in the construction and analysis of a theoretical framework that enables the understanding of care as constitutive of the human being in the university context and practice. University is the institution where the formation of leaders committed to the transformation of what does not contribute to the dignity of life occurs. In it, teaching-research-extension should be developed inseparable. Education is basic academic formation; theoretical support that bases research and extension. Research is an activity focused on problem solving; is search and inquest. Extension is an educational, cultural and scientific process; articulator between teaching and research. It is permanent bridge between the community and the University, where both learn through dialogue and exchange of knowledge. Committed to an education that forms to transform, the extension action can configure a liberating, caregiver pedagogical practice. The contemplation of the Ethics of Care in its development provides opportunities for transformation through the execution of humanizing praxis in a historical and social context where the university is inserted.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/19186
10.5902/2236117019186
url https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/19186
identifier_str_mv 10.5902/2236117019186
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/19186/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 19, 2015, SPECIAL EDITION: UNIVERSIDADE REGIONAL INTEGRADA DO ALTO URUGUAI E DAS MISSÕES – URI – CAMPUS DE FREDERICO WESTPHALEN – RS; 61-69
Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 19, 2015, EDIÇÃO ESPECIAL: UNIVERSIDADE REGIONAL INTEGRADA DO ALTO URUGUAI E DAS MISSÕES – URI – CAMPUS DE FREDERICO WESTPHALEN – RS; 61-69
2236-1170
2236-1170
reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
collection Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv marcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com
_version_ 1799950576368222208