University extension: the possibility of a liberating praxis by the ethics of care
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/19186 |
Resumo: | In this study we aim to get to know if the effectiveness of the Ethics of Care in University Extension projects enables dialogue on liberating educational practices. In order to it, we use a qualitative approach and bibliographical studies in the construction and analysis of a theoretical framework that enables the understanding of care as constitutive of the human being in the university context and practice. University is the institution where the formation of leaders committed to the transformation of what does not contribute to the dignity of life occurs. In it, teaching-research-extension should be developed inseparable. Education is basic academic formation; theoretical support that bases research and extension. Research is an activity focused on problem solving; is search and inquest. Extension is an educational, cultural and scientific process; articulator between teaching and research. It is permanent bridge between the community and the University, where both learn through dialogue and exchange of knowledge. Committed to an education that forms to transform, the extension action can configure a liberating, caregiver pedagogical practice. The contemplation of the Ethics of Care in its development provides opportunities for transformation through the execution of humanizing praxis in a historical and social context where the university is inserted. |
id |
UFSM-15_6d1a0ec8ca0da80b09c1fb20dcf5fbfb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19186 |
network_acronym_str |
UFSM-15 |
network_name_str |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
repository_id_str |
|
spelling |
University extension: the possibility of a liberating praxis by the ethics of careExtensão universitária:possibilidade de práxis libertadora pela ética do cuidadoÉtica do cuidadoExtensão universitáriaPráxis libertadoraHumanização.Ethics of careUniversity extationLiberating práxisHumanizationIn this study we aim to get to know if the effectiveness of the Ethics of Care in University Extension projects enables dialogue on liberating educational practices. In order to it, we use a qualitative approach and bibliographical studies in the construction and analysis of a theoretical framework that enables the understanding of care as constitutive of the human being in the university context and practice. University is the institution where the formation of leaders committed to the transformation of what does not contribute to the dignity of life occurs. In it, teaching-research-extension should be developed inseparable. Education is basic academic formation; theoretical support that bases research and extension. Research is an activity focused on problem solving; is search and inquest. Extension is an educational, cultural and scientific process; articulator between teaching and research. It is permanent bridge between the community and the University, where both learn through dialogue and exchange of knowledge. Committed to an education that forms to transform, the extension action can configure a liberating, caregiver pedagogical practice. The contemplation of the Ethics of Care in its development provides opportunities for transformation through the execution of humanizing praxis in a historical and social context where the university is inserted.Neste estudo objetiva-se conhecer se a efetividade da Ética do Cuidado em projetos de extensão universitária possibilita diálogo sobre práticas educativas libertadoras. Para isso, utiliza-se abordagem qualitativa e estudos bibliográficos na construção e análise de um aporte teórico que possibilite a compreensão do Cuidado como constitutivo do ser humano no contexto e fazer universitário. Universidade é instituição em que ocorre formação de lideranças comprometidas com a transformação do que não contribui para dignidade de vida. Nela, ensino-pesquisa-extensão devem ser desenvolvidos indissociadamente. Ensino é formação acadêmica básica; suporte teórico que fundamenta pesquisa e extensão. Pesquisa é atividade voltada para solução de problemas; é busca e indagação. Extensão é processo educativo, cultural e científico; articuladora entre ensino e pesquisa. É ponte permanente entre comunidade e Universidade, em que ambos aprendem pelo diálogo e troca de saberes. No empenho da educação que forma para transformar, a ação extensionista pode configurar prática pedagógica libertadora, cuidadora. A contemplação da Ética do Cuidado no seu desenvolvimento oportuniza a transformação pela efetivação de práxis humanizadora no contexto histórico-social em que a universidade esta inserida.Universidade Federal de Santa Maria2015-08-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/1918610.5902/2236117019186Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 19, 2015, SPECIAL EDITION: UNIVERSIDADE REGIONAL INTEGRADA DO ALTO URUGUAI E DAS MISSÕES – URI – CAMPUS DE FREDERICO WESTPHALEN – RS; 61-69Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 19, 2015, EDIÇÃO ESPECIAL: UNIVERSIDADE REGIONAL INTEGRADA DO ALTO URUGUAI E DAS MISSÕES – URI – CAMPUS DE FREDERICO WESTPHALEN – RS; 61-692236-11702236-1170reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/19186/pdfhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessWahlbrinck, Iliria FrançoisPacheco, Luci Mary Duso2022-08-10T18:21:35Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19186Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regetPUBhttps://periodicos.ufsm.br/reget/oaimarcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com2236-11702236-1170opendoar:2022-08-10T18:21:35Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
University extension: the possibility of a liberating praxis by the ethics of care Extensão universitária:possibilidade de práxis libertadora pela ética do cuidado |
title |
University extension: the possibility of a liberating praxis by the ethics of care |
spellingShingle |
University extension: the possibility of a liberating praxis by the ethics of care Wahlbrinck, Iliria François Ética do cuidado Extensão universitária Práxis libertadora Humanização. Ethics of care University extation Liberating práxis Humanization |
title_short |
University extension: the possibility of a liberating praxis by the ethics of care |
title_full |
University extension: the possibility of a liberating praxis by the ethics of care |
title_fullStr |
University extension: the possibility of a liberating praxis by the ethics of care |
title_full_unstemmed |
University extension: the possibility of a liberating praxis by the ethics of care |
title_sort |
University extension: the possibility of a liberating praxis by the ethics of care |
author |
Wahlbrinck, Iliria François |
author_facet |
Wahlbrinck, Iliria François Pacheco, Luci Mary Duso |
author_role |
author |
author2 |
Pacheco, Luci Mary Duso |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Wahlbrinck, Iliria François Pacheco, Luci Mary Duso |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ética do cuidado Extensão universitária Práxis libertadora Humanização. Ethics of care University extation Liberating práxis Humanization |
topic |
Ética do cuidado Extensão universitária Práxis libertadora Humanização. Ethics of care University extation Liberating práxis Humanization |
description |
In this study we aim to get to know if the effectiveness of the Ethics of Care in University Extension projects enables dialogue on liberating educational practices. In order to it, we use a qualitative approach and bibliographical studies in the construction and analysis of a theoretical framework that enables the understanding of care as constitutive of the human being in the university context and practice. University is the institution where the formation of leaders committed to the transformation of what does not contribute to the dignity of life occurs. In it, teaching-research-extension should be developed inseparable. Education is basic academic formation; theoretical support that bases research and extension. Research is an activity focused on problem solving; is search and inquest. Extension is an educational, cultural and scientific process; articulator between teaching and research. It is permanent bridge between the community and the University, where both learn through dialogue and exchange of knowledge. Committed to an education that forms to transform, the extension action can configure a liberating, caregiver pedagogical practice. The contemplation of the Ethics of Care in its development provides opportunities for transformation through the execution of humanizing praxis in a historical and social context where the university is inserted. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-08-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/19186 10.5902/2236117019186 |
url |
https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/19186 |
identifier_str_mv |
10.5902/2236117019186 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/19186/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 19, 2015, SPECIAL EDITION: UNIVERSIDADE REGIONAL INTEGRADA DO ALTO URUGUAI E DAS MISSÕES – URI – CAMPUS DE FREDERICO WESTPHALEN – RS; 61-69 Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 19, 2015, EDIÇÃO ESPECIAL: UNIVERSIDADE REGIONAL INTEGRADA DO ALTO URUGUAI E DAS MISSÕES – URI – CAMPUS DE FREDERICO WESTPHALEN – RS; 61-69 2236-1170 2236-1170 reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
collection |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
marcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com |
_version_ |
1799950576368222208 |