A HERMENÊUTICA DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL E O PARADOXO DA SUSTENTABILIDADE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Córdula, Eduardo Beltrão de Lucena
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
Texto Completo: https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/6670
Resumo: http://dx.doi.org/10.5902/223611706670Contemporary society is currently seeking to reverse the severe damage to the planet, and thatdirectly affect our way of life, the global environmental and disorders that bring as a consequence,damage to life forms. This paradigm is due to a perceived social and environmental dichotomized,that even with the emergence of Environmental Education in the 60's, in its 50 years of operation,some managed to change the vision of man about himself and about this planet, generating a race"green" development still far from ideal, which brought about a false-sustainability, aiming onlythe preservation and conservation of natural resources. However, with the Hermeneutics alliedenvironmental issues, has launched a new look for the interpretation of the phenomena on thisplanet, bringing awareness to the genesis of awareness of the real changes necessary to humansand their actions cork planet, uniting society and environment through the environmentalEducation for taking a sustainable development now, aiming thus environmental quality of life forthese and future generations
id UFSM-15_91f8ceab18d92b6a81f1ec2fd6a9444c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6670
network_acronym_str UFSM-15
network_name_str Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
repository_id_str
spelling A HERMENÊUTICA DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL E O PARADOXO DA SUSTENTABILIDADEEducação AmbientalEducação SocioambientalSustentabilidade.http://dx.doi.org/10.5902/223611706670Contemporary society is currently seeking to reverse the severe damage to the planet, and thatdirectly affect our way of life, the global environmental and disorders that bring as a consequence,damage to life forms. This paradigm is due to a perceived social and environmental dichotomized,that even with the emergence of Environmental Education in the 60's, in its 50 years of operation,some managed to change the vision of man about himself and about this planet, generating a race"green" development still far from ideal, which brought about a false-sustainability, aiming onlythe preservation and conservation of natural resources. However, with the Hermeneutics alliedenvironmental issues, has launched a new look for the interpretation of the phenomena on thisplanet, bringing awareness to the genesis of awareness of the real changes necessary to humansand their actions cork planet, uniting society and environment through the environmentalEducation for taking a sustainable development now, aiming thus environmental quality of life forthese and future generationshttp://dx.doi.org/10.5902/223611706670A sociedade contemporânea busca atualmente reverter os graves danos causados ao planeta e que afetam diretamente nosso modo de vida, pelos transtornos ambientais globais e que trazem como consequência, danos às formas de vida existentes. Este paradigma se deve a uma percepção social e ambiental dicotomizada, que mesmo com o surgimento da Educação Ambiental na década de 60, em seus 50 anos de atuação, pouco conseguiu mudar na visão do ser humano sobre si mesmo e sobre este planeta, gerando uma corrida “verde” de desenvolvimento longe ainda do ideal, o que fez surgir uma pseudosustentabilidade, com vistas apenas a preservação e conservação dos recursos naturais. Porém, com a Hermenêutica aliada as questões ambientais, lançou um novo olhar de interpretação sobre os fenômenos neste planeta, trazendo a sensibilização para gênese da tomada de consciência necessária as verdadeiras mudanças ao ser humano e seu agir sobre o planeta, unindo sociedade e meio ambiente, através da Educação Socioambiental para tomada de um desenvolvimento agora sustentável, buscando assim, qualidade de vida socioambiental para estas e as futuras gerações.Universidade Federal de Santa Maria2013-01-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/667010.5902/223611706670Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 8, N. 8, SEPT.-DEC., 2012; 1573-1580Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 8, N. 8, SET.-DEZ., 2012; 1573-15802236-11702236-1170reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/6670/pdfCórdula, Eduardo Beltrão de Lucenainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-07-14T13:02:25Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6670Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regetPUBhttps://periodicos.ufsm.br/reget/oaimarcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com2236-11702236-1170opendoar:2021-07-14T13:02:25Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv A HERMENÊUTICA DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL E O PARADOXO DA SUSTENTABILIDADE
title A HERMENÊUTICA DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL E O PARADOXO DA SUSTENTABILIDADE
spellingShingle A HERMENÊUTICA DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL E O PARADOXO DA SUSTENTABILIDADE
Córdula, Eduardo Beltrão de Lucena
Educação Ambiental
Educação Socioambiental
Sustentabilidade.
title_short A HERMENÊUTICA DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL E O PARADOXO DA SUSTENTABILIDADE
title_full A HERMENÊUTICA DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL E O PARADOXO DA SUSTENTABILIDADE
title_fullStr A HERMENÊUTICA DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL E O PARADOXO DA SUSTENTABILIDADE
title_full_unstemmed A HERMENÊUTICA DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL E O PARADOXO DA SUSTENTABILIDADE
title_sort A HERMENÊUTICA DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL E O PARADOXO DA SUSTENTABILIDADE
author Córdula, Eduardo Beltrão de Lucena
author_facet Córdula, Eduardo Beltrão de Lucena
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Córdula, Eduardo Beltrão de Lucena
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Ambiental
Educação Socioambiental
Sustentabilidade.
topic Educação Ambiental
Educação Socioambiental
Sustentabilidade.
description http://dx.doi.org/10.5902/223611706670Contemporary society is currently seeking to reverse the severe damage to the planet, and thatdirectly affect our way of life, the global environmental and disorders that bring as a consequence,damage to life forms. This paradigm is due to a perceived social and environmental dichotomized,that even with the emergence of Environmental Education in the 60's, in its 50 years of operation,some managed to change the vision of man about himself and about this planet, generating a race"green" development still far from ideal, which brought about a false-sustainability, aiming onlythe preservation and conservation of natural resources. However, with the Hermeneutics alliedenvironmental issues, has launched a new look for the interpretation of the phenomena on thisplanet, bringing awareness to the genesis of awareness of the real changes necessary to humansand their actions cork planet, uniting society and environment through the environmentalEducation for taking a sustainable development now, aiming thus environmental quality of life forthese and future generations
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-01-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/6670
10.5902/223611706670
url https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/6670
identifier_str_mv 10.5902/223611706670
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/6670/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 8, N. 8, SEPT.-DEC., 2012; 1573-1580
Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 8, N. 8, SET.-DEZ., 2012; 1573-1580
2236-1170
2236-1170
reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
collection Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv marcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com
_version_ 1799950573574815744