A HERMENÊUTICA DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL E O PARADOXO DA SUSTENTABILIDADE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/6670 |
Resumo: | http://dx.doi.org/10.5902/223611706670Contemporary society is currently seeking to reverse the severe damage to the planet, and thatdirectly affect our way of life, the global environmental and disorders that bring as a consequence,damage to life forms. This paradigm is due to a perceived social and environmental dichotomized,that even with the emergence of Environmental Education in the 60's, in its 50 years of operation,some managed to change the vision of man about himself and about this planet, generating a race"green" development still far from ideal, which brought about a false-sustainability, aiming onlythe preservation and conservation of natural resources. However, with the Hermeneutics alliedenvironmental issues, has launched a new look for the interpretation of the phenomena on thisplanet, bringing awareness to the genesis of awareness of the real changes necessary to humansand their actions cork planet, uniting society and environment through the environmentalEducation for taking a sustainable development now, aiming thus environmental quality of life forthese and future generations |
id |
UFSM-15_91f8ceab18d92b6a81f1ec2fd6a9444c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6670 |
network_acronym_str |
UFSM-15 |
network_name_str |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
repository_id_str |
|
spelling |
A HERMENÊUTICA DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL E O PARADOXO DA SUSTENTABILIDADEEducação AmbientalEducação SocioambientalSustentabilidade.http://dx.doi.org/10.5902/223611706670Contemporary society is currently seeking to reverse the severe damage to the planet, and thatdirectly affect our way of life, the global environmental and disorders that bring as a consequence,damage to life forms. This paradigm is due to a perceived social and environmental dichotomized,that even with the emergence of Environmental Education in the 60's, in its 50 years of operation,some managed to change the vision of man about himself and about this planet, generating a race"green" development still far from ideal, which brought about a false-sustainability, aiming onlythe preservation and conservation of natural resources. However, with the Hermeneutics alliedenvironmental issues, has launched a new look for the interpretation of the phenomena on thisplanet, bringing awareness to the genesis of awareness of the real changes necessary to humansand their actions cork planet, uniting society and environment through the environmentalEducation for taking a sustainable development now, aiming thus environmental quality of life forthese and future generationshttp://dx.doi.org/10.5902/223611706670A sociedade contemporânea busca atualmente reverter os graves danos causados ao planeta e que afetam diretamente nosso modo de vida, pelos transtornos ambientais globais e que trazem como consequência, danos às formas de vida existentes. Este paradigma se deve a uma percepção social e ambiental dicotomizada, que mesmo com o surgimento da Educação Ambiental na década de 60, em seus 50 anos de atuação, pouco conseguiu mudar na visão do ser humano sobre si mesmo e sobre este planeta, gerando uma corrida “verde” de desenvolvimento longe ainda do ideal, o que fez surgir uma pseudosustentabilidade, com vistas apenas a preservação e conservação dos recursos naturais. Porém, com a Hermenêutica aliada as questões ambientais, lançou um novo olhar de interpretação sobre os fenômenos neste planeta, trazendo a sensibilização para gênese da tomada de consciência necessária as verdadeiras mudanças ao ser humano e seu agir sobre o planeta, unindo sociedade e meio ambiente, através da Educação Socioambiental para tomada de um desenvolvimento agora sustentável, buscando assim, qualidade de vida socioambiental para estas e as futuras gerações.Universidade Federal de Santa Maria2013-01-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/667010.5902/223611706670Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 8, N. 8, SEPT.-DEC., 2012; 1573-1580Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 8, N. 8, SET.-DEZ., 2012; 1573-15802236-11702236-1170reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttps://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/6670/pdfCórdula, Eduardo Beltrão de Lucenainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-07-14T13:02:25Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6670Revistahttps://periodicos.ufsm.br/regetPUBhttps://periodicos.ufsm.br/reget/oaimarcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com2236-11702236-1170opendoar:2021-07-14T13:02:25Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A HERMENÊUTICA DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL E O PARADOXO DA SUSTENTABILIDADE |
title |
A HERMENÊUTICA DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL E O PARADOXO DA SUSTENTABILIDADE |
spellingShingle |
A HERMENÊUTICA DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL E O PARADOXO DA SUSTENTABILIDADE Córdula, Eduardo Beltrão de Lucena Educação Ambiental Educação Socioambiental Sustentabilidade. |
title_short |
A HERMENÊUTICA DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL E O PARADOXO DA SUSTENTABILIDADE |
title_full |
A HERMENÊUTICA DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL E O PARADOXO DA SUSTENTABILIDADE |
title_fullStr |
A HERMENÊUTICA DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL E O PARADOXO DA SUSTENTABILIDADE |
title_full_unstemmed |
A HERMENÊUTICA DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL E O PARADOXO DA SUSTENTABILIDADE |
title_sort |
A HERMENÊUTICA DA EDUCAÇÃO AMBIENTAL E O PARADOXO DA SUSTENTABILIDADE |
author |
Córdula, Eduardo Beltrão de Lucena |
author_facet |
Córdula, Eduardo Beltrão de Lucena |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Córdula, Eduardo Beltrão de Lucena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Ambiental Educação Socioambiental Sustentabilidade. |
topic |
Educação Ambiental Educação Socioambiental Sustentabilidade. |
description |
http://dx.doi.org/10.5902/223611706670Contemporary society is currently seeking to reverse the severe damage to the planet, and thatdirectly affect our way of life, the global environmental and disorders that bring as a consequence,damage to life forms. This paradigm is due to a perceived social and environmental dichotomized,that even with the emergence of Environmental Education in the 60's, in its 50 years of operation,some managed to change the vision of man about himself and about this planet, generating a race"green" development still far from ideal, which brought about a false-sustainability, aiming onlythe preservation and conservation of natural resources. However, with the Hermeneutics alliedenvironmental issues, has launched a new look for the interpretation of the phenomena on thisplanet, bringing awareness to the genesis of awareness of the real changes necessary to humansand their actions cork planet, uniting society and environment through the environmentalEducation for taking a sustainable development now, aiming thus environmental quality of life forthese and future generations |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-01-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/6670 10.5902/223611706670 |
url |
https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/6670 |
identifier_str_mv |
10.5902/223611706670 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsm.br/reget/article/view/6670/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 8, N. 8, SEPT.-DEC., 2012; 1573-1580 Revista Eletrônica em Gestão, Educação e Tecnologia Ambiental; REGET, V. 8, N. 8, SET.-DEZ., 2012; 1573-1580 2236-1170 2236-1170 reponame:Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
collection |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica em Gestão Educação e Tecnologia Ambiental (REGET) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
marcelobdarosa@gmail.com||reget.ufsm@gmail.com |
_version_ |
1799950573574815744 |