THE RESERVATION OF PUBLIC JOBS FOR PERSONS WITH DISABILITIES AS A CONSTITUTIONAL STRATEGY TOWARDS SUBSTANTIVE EQUALITY
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/revistadireito/article/view/32608 |
Resumo: | The present article inquiries about the implementation of the Constitutional Law that deals with the reservation of employment and public office for disabled, starting from the historical importance of affirmative actions in this area, investigating the valuation of equality in praxis. It is also a goal to verify the access of these people to the labor market, questioning the obstacles that the economic system presents to the inclusion mentioned. Lastly, it examines how the fundamental right under discussion has been realized. Guided by the constitutional referential, whose purpose is to eradicate marginalization and discrimination, used the deductive method with the application of the bibliographic research technique. Finally, it’s concluded that, in addition to the improvement of the ordinary legislation and the incisive action in the training of the recipients of this important constitutional rule, it is necessary to adopt new practices in Public Administration, on valuing the skills of such people. |
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THE RESERVATION OF PUBLIC JOBS FOR PERSONS WITH DISABILITIES AS A CONSTITUTIONAL STRATEGY TOWARDS SUBSTANTIVE EQUALITYLA RESERVA DE CARGOS Y EMPLEOS PÚBLICOS PARA PERSONAS CON DISCAPACIDAD COMO ESTRATEGIA CONSTITUCIONAL HACIA LA IGUALDAD EFECTIVAA RESERVA DE CARGOS E EMPREGOS PÚBLICOS PARA AS PESSOAS COM DEFICIÊNCIA COMO ESTRATÉGIA CONSTITUCIONAL RUMO À IGUALDADE CONCRETAAffirmative ActionConstitutional strategySubstantive EqualityDisabled peopleReservation of vacancies in the public service.Acción AfirmativaEstrategia constitucionalIgualdad efectivaPersonas con discapacidadReserva de vacantes en el sector público.Ação AfirmativaEstratégia constitucionalIgualdade concretaPessoas com deficiênciaReserva de vagas no serviço público.The present article inquiries about the implementation of the Constitutional Law that deals with the reservation of employment and public office for disabled, starting from the historical importance of affirmative actions in this area, investigating the valuation of equality in praxis. It is also a goal to verify the access of these people to the labor market, questioning the obstacles that the economic system presents to the inclusion mentioned. Lastly, it examines how the fundamental right under discussion has been realized. Guided by the constitutional referential, whose purpose is to eradicate marginalization and discrimination, used the deductive method with the application of the bibliographic research technique. Finally, it’s concluded that, in addition to the improvement of the ordinary legislation and the incisive action in the training of the recipients of this important constitutional rule, it is necessary to adopt new practices in Public Administration, on valuing the skills of such people.Este artículo discute la concreción del derecho constitucional que se encarga de puestos y cargos públicos reservados a discapacitados, a partir de la importancia histórica de acciones afirmativas en ese campo, averiguando la valoración de la igualdad en la praxis. También busca saber sobre el acceso de esas personas al mercado laboral, poniendo en tela de juicio las barreras que el sistema económico impone a esa inclusión. Por fin, examina, cómo se efectiva, el derecho fundamental en punto de mira. Orientado por referencia constitucional, que objetiva erradicar la marginación y el prejuicio, se utilizó el método deductivo aplicándose la técnica de investigación bibliográfica. Se concluye, a final, que más allá de la mejoría de la legislación ordinaria y de la incisiva actuación en la capacitación de los destinatarios de esa importante regla constitucional, hay que adoptar nuevas prácticas en la Administración Pública, destinadas a valorar las habilidades de dichas personas, bajo continua vigilancia de los órganos competentes.O presente artigo indaga acerca da concretização do direito constitucional que trata da reserva de cargos e empregos públicos para as pessoas com deficiência, partindo da importância histórica das ações afirmativas nesse campo, perquirindo a valorização da igualdade na práxis. Também é objetivo verificar o acesso dessas pessoas ao mercado de trabalho, questionando os entraves que o sistema econômico apresenta à referida inclusão. Por fim, examina como vem sendo efetivado o direito fundamental em tela. Norteado pelo referencial constitucional, cujo objetivo é erradicar a marginalização e a discriminação, utilizou-se o método dedutivo, com aplicação da técnica de pesquisa bibliográfica. Conclui-se, arrematando, que para além do aprimoramento da legislação ordinária e da incisiva atuação na capacitação dos destinatários dessa importante regra constitucional, há que se adotar novas práticas na Administração Pública, voltadas à valorização das habilidades de tais pessoas, sob fiscalização incessante dos órgãos competentes.Universidade Federal de Santa Maria2019-05-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/revistadireito/article/view/3260810.5902/1981369432608Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM; v. 14 n. 1 (2019); e326081981-36941981-3694reponame:Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/revistadireito/article/view/32608/pdfCopyright (c) 2019 Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessLôbo, EdileneTeixeira, Bruno Martins2022-10-03T19:01:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/32608Revistahttps://periodicos.ufsm.br/index.php/revistadireito/PUBhttp://periodicos.ufsm.br/index.php/revistadireito/oairevistadireito@ufsm.br||advrso@gmail.com1981-36941981-3694opendoar:2022-10-03T19:01:53Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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