THE CONSEQUENCES OF THE DEMONIZATION OF PLURALITY IN SCHOOLS UNDER THE STATUTE OF SEXUAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM |
DOI: | 10.5902/1981369438872 |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/revistadireito/article/view/38872 |
Resumo: | It is notorious the growth, in brazilian social scenario, of attacks towards sex and gender education in schools. The fighters of the called “Gender Ideology” hold that the teaching aimed at accepting and discussing plurality is a mistake, that confuses and impairs the development of children and adolescents. This agenda, highly conservative and discriminatory, used as a political move, offends the guiding principles of Democratic State of Law and Federal Constitution of 1988. Therefore, this work aims to analyze the consequences of the demonization of studies about plurality in the light of the educational parameters established in the Statute of Sexual and Gender Diversity, Law Project nº 134/2018. For this, the theoretical method is used, based on quantitative research and bibliographical revision of books, scientific articles, legislation, jurisprudence and doctrine applicable to the thematic and pertinent to the proposal of solutions to the problematic. |
id |
UFSM-17_637aa80b6630add8116654ed4a4ceb01 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/38872 |
network_acronym_str |
UFSM-17 |
network_name_str |
Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM |
spelling |
THE CONSEQUENCES OF THE DEMONIZATION OF PLURALITY IN SCHOOLS UNDER THE STATUTE OF SEXUALLAS CONSECUENCIAS DE LA DEMONIZACIÓN DE LA PLURALIDAD EM LAS ESCUELAS A LA LUZ DEL ESTATUTO DE LA DIVERSIDAD SEXUAL Y DE GÉNERODAS CONSEQUÊNCIAS DA DEMONIZAÇÃO DA PLURALIDADE NAS ESCOLAS À LUZ DO ESTATUTO DA DIVERSIDADE SEXUAL E DE GÊNERORight to Education. Hate Speech. Sexual Diversity.Derecho a la Educación. Discurso del Odio. Diversidad Sexual.Direito à EducaçãoDiscurso do ÓdioDiversidade SexualIt is notorious the growth, in brazilian social scenario, of attacks towards sex and gender education in schools. The fighters of the called “Gender Ideology” hold that the teaching aimed at accepting and discussing plurality is a mistake, that confuses and impairs the development of children and adolescents. This agenda, highly conservative and discriminatory, used as a political move, offends the guiding principles of Democratic State of Law and Federal Constitution of 1988. Therefore, this work aims to analyze the consequences of the demonization of studies about plurality in the light of the educational parameters established in the Statute of Sexual and Gender Diversity, Law Project nº 134/2018. For this, the theoretical method is used, based on quantitative research and bibliographical revision of books, scientific articles, legislation, jurisprudence and doctrine applicable to the thematic and pertinent to the proposal of solutions to the problematic.Es notorio el crecimiento, en el escenario social brasileño, del ataque a la educación sexual y de género en las escuelas. Los combatientes de la denominada “Ideología de Género” sostienen que la enseñanza orientada hacia la aceptación y la discusión de la pluralidad es un error, que confunde y perjudica el desarrollo de niños y adolescentes. En este sentido, el trabajo tiene por objetivo analizar las consecuencias de la demonización de los estudios acerca de la pluralidad a la luz de los parámetros educativos establecidos por el Estatuto de la Diversidad Sexual y de Género, Proyeto de Ley nº 134/2018. Para ello, se utiliza el método teórico, fundamentado en investigación y en revisión bibliográfica de obras, artículos científicos, legislación, jurisprudencia y doctrina aplicables a la temática y pertinentes a la proposición de soluciones a la problemática.É notório o crescimento, no cenário social brasileiro, do ataque à educação sexual e de gênero nas escolas. Os combatentes da denominada “Ideologia de Gênero” sustentam que o ensino voltado para a aceitação e para a discussão da pluralidade é um erro, que confunde e prejudica o desenvolvimento de crianças e adolescentes. Tal pauta, de natureza conservadora e discriminatória, e utilizada como força de manobra política, deflagra princípios norteadores do Estado Democrático de Direito e da Constituição Federal de 1988. Assim, esse trabalho tem por objetivo analisar as consequências da demonização dos estudos acerca de pluralidade à luz dos parâmetros educacionais estabelecidos pelo Estatuto da Diversidade Sexual e de Gênero, Projeto de Lei nº 134/2018. Para tanto, utiliza-se o método teórico, fundamentado em pesquisa quantitativa e em revisão bibliográfica de obras, artigos científicos, legislação, jurisprudência e doutrina aplicáveis à temática e pertinentes à propositura de soluções à problemática.Universidade Federal de Santa Maria2020-05-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/revistadireito/article/view/3887210.5902/1981369438872Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM; v. 15 n. 1 (2020); e388721981-36941981-3694reponame:Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/revistadireito/article/view/38872/pdfCopyright (c) 2020 Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessCardin, Valeria Silva GaldinoTobbin, Raissa Arantes2022-10-03T19:00:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/38872Revistahttps://periodicos.ufsm.br/index.php/revistadireito/PUBhttp://periodicos.ufsm.br/index.php/revistadireito/oairevistadireito@ufsm.br||advrso@gmail.com1981-36941981-3694opendoar:2022-10-03T19:00:59Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE CONSEQUENCES OF THE DEMONIZATION OF PLURALITY IN SCHOOLS UNDER THE STATUTE OF SEXUAL LAS CONSECUENCIAS DE LA DEMONIZACIÓN DE LA PLURALIDAD EM LAS ESCUELAS A LA LUZ DEL ESTATUTO DE LA DIVERSIDAD SEXUAL Y DE GÉNERO DAS CONSEQUÊNCIAS DA DEMONIZAÇÃO DA PLURALIDADE NAS ESCOLAS À LUZ DO ESTATUTO DA DIVERSIDADE SEXUAL E DE GÊNERO |
title |
THE CONSEQUENCES OF THE DEMONIZATION OF PLURALITY IN SCHOOLS UNDER THE STATUTE OF SEXUAL |
spellingShingle |
THE CONSEQUENCES OF THE DEMONIZATION OF PLURALITY IN SCHOOLS UNDER THE STATUTE OF SEXUAL THE CONSEQUENCES OF THE DEMONIZATION OF PLURALITY IN SCHOOLS UNDER THE STATUTE OF SEXUAL Cardin, Valeria Silva Galdino Right to Education. Hate Speech. Sexual Diversity. Derecho a la Educación. Discurso del Odio. Diversidad Sexual. Direito à Educação Discurso do Ódio Diversidade Sexual Cardin, Valeria Silva Galdino Right to Education. Hate Speech. Sexual Diversity. Derecho a la Educación. Discurso del Odio. Diversidad Sexual. Direito à Educação Discurso do Ódio Diversidade Sexual |
title_short |
THE CONSEQUENCES OF THE DEMONIZATION OF PLURALITY IN SCHOOLS UNDER THE STATUTE OF SEXUAL |
title_full |
THE CONSEQUENCES OF THE DEMONIZATION OF PLURALITY IN SCHOOLS UNDER THE STATUTE OF SEXUAL |
title_fullStr |
THE CONSEQUENCES OF THE DEMONIZATION OF PLURALITY IN SCHOOLS UNDER THE STATUTE OF SEXUAL THE CONSEQUENCES OF THE DEMONIZATION OF PLURALITY IN SCHOOLS UNDER THE STATUTE OF SEXUAL |
title_full_unstemmed |
THE CONSEQUENCES OF THE DEMONIZATION OF PLURALITY IN SCHOOLS UNDER THE STATUTE OF SEXUAL THE CONSEQUENCES OF THE DEMONIZATION OF PLURALITY IN SCHOOLS UNDER THE STATUTE OF SEXUAL |
title_sort |
THE CONSEQUENCES OF THE DEMONIZATION OF PLURALITY IN SCHOOLS UNDER THE STATUTE OF SEXUAL |
author |
Cardin, Valeria Silva Galdino |
author_facet |
Cardin, Valeria Silva Galdino Cardin, Valeria Silva Galdino Tobbin, Raissa Arantes Tobbin, Raissa Arantes |
author_role |
author |
author2 |
Tobbin, Raissa Arantes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cardin, Valeria Silva Galdino Tobbin, Raissa Arantes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Right to Education. Hate Speech. Sexual Diversity. Derecho a la Educación. Discurso del Odio. Diversidad Sexual. Direito à Educação Discurso do Ódio Diversidade Sexual |
topic |
Right to Education. Hate Speech. Sexual Diversity. Derecho a la Educación. Discurso del Odio. Diversidad Sexual. Direito à Educação Discurso do Ódio Diversidade Sexual |
description |
It is notorious the growth, in brazilian social scenario, of attacks towards sex and gender education in schools. The fighters of the called “Gender Ideology” hold that the teaching aimed at accepting and discussing plurality is a mistake, that confuses and impairs the development of children and adolescents. This agenda, highly conservative and discriminatory, used as a political move, offends the guiding principles of Democratic State of Law and Federal Constitution of 1988. Therefore, this work aims to analyze the consequences of the demonization of studies about plurality in the light of the educational parameters established in the Statute of Sexual and Gender Diversity, Law Project nº 134/2018. For this, the theoretical method is used, based on quantitative research and bibliographical revision of books, scientific articles, legislation, jurisprudence and doctrine applicable to the thematic and pertinent to the proposal of solutions to the problematic. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/revistadireito/article/view/38872 10.5902/1981369438872 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/revistadireito/article/view/38872 |
identifier_str_mv |
10.5902/1981369438872 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/revistadireito/article/view/38872/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM; v. 15 n. 1 (2020); e38872 1981-3694 1981-3694 reponame:Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM |
collection |
Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadireito@ufsm.br||advrso@gmail.com |
_version_ |
1822179220479016960 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5902/1981369438872 |