THE CONSEQUENCES OF THE DEMONIZATION OF PLURALITY IN SCHOOLS UNDER THE STATUTE OF SEXUAL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardin, Valeria Silva Galdino
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Tobbin, Raissa Arantes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/revistadireito/article/view/38872
Resumo: It is notorious the growth, in brazilian social scenario, of attacks towards sex and gender education in schools. The fighters of the called “Gender Ideology” hold that the teaching aimed at accepting and discussing plurality is a mistake, that confuses and impairs the development of children and adolescents. This agenda, highly conservative and discriminatory, used as a political move, offends the guiding principles of Democratic State of Law and Federal Constitution of 1988. Therefore, this work aims to analyze the consequences of the demonization of studies about plurality in the light of the educational parameters established in the Statute of Sexual and Gender Diversity, Law Project nº 134/2018. For this, the theoretical method is used, based on quantitative research and bibliographical revision of books, scientific articles, legislation, jurisprudence and doctrine applicable to the thematic and pertinent to the proposal of solutions to the problematic.
id UFSM-17_637aa80b6630add8116654ed4a4ceb01
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/38872
network_acronym_str UFSM-17
network_name_str Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM
repository_id_str
spelling THE CONSEQUENCES OF THE DEMONIZATION OF PLURALITY IN SCHOOLS UNDER THE STATUTE OF SEXUALLAS CONSECUENCIAS DE LA DEMONIZACIÓN DE LA PLURALIDAD EM LAS ESCUELAS A LA LUZ DEL ESTATUTO DE LA DIVERSIDAD SEXUAL Y DE GÉNERODAS CONSEQUÊNCIAS DA DEMONIZAÇÃO DA PLURALIDADE NAS ESCOLAS À LUZ DO ESTATUTO DA DIVERSIDADE SEXUAL E DE GÊNERORight to Education. Hate Speech. Sexual Diversity.Derecho a la Educación. Discurso del Odio. Diversidad Sexual.Direito à EducaçãoDiscurso do ÓdioDiversidade SexualIt is notorious the growth, in brazilian social scenario, of attacks towards sex and gender education in schools. The fighters of the called “Gender Ideology” hold that the teaching aimed at accepting and discussing plurality is a mistake, that confuses and impairs the development of children and adolescents. This agenda, highly conservative and discriminatory, used as a political move, offends the guiding principles of Democratic State of Law and Federal Constitution of 1988. Therefore, this work aims to analyze the consequences of the demonization of studies about plurality in the light of the educational parameters established in the Statute of Sexual and Gender Diversity, Law Project nº 134/2018. For this, the theoretical method is used, based on quantitative research and bibliographical revision of books, scientific articles, legislation, jurisprudence and doctrine applicable to the thematic and pertinent to the proposal of solutions to the problematic.Es notorio el crecimiento, en el escenario social brasileño, del ataque a la educación sexual y de género en las escuelas. Los combatientes de la denominada “Ideología de Género” sostienen que la enseñanza orientada hacia la aceptación y la discusión de la pluralidad es un error, que confunde y perjudica el desarrollo de niños y adolescentes. En este sentido, el trabajo tiene por objetivo analizar las consecuencias de la demonización de los estudios acerca de la pluralidad a la luz de los parámetros educativos establecidos por el Estatuto de la Diversidad Sexual y de Género, Proyeto de Ley nº 134/2018. Para ello, se utiliza el método teórico, fundamentado en investigación y en revisión bibliográfica de obras, artículos científicos, legislación, jurisprudencia y doctrina aplicables a la temática y pertinentes a la proposición de soluciones a la problemática.É notório o crescimento, no cenário social brasileiro, do ataque à educação sexual e de gênero nas escolas. Os combatentes da denominada “Ideologia de Gênero” sustentam que o ensino voltado para a aceitação e para a discussão da pluralidade é um erro, que confunde e prejudica o desenvolvimento de crianças e adolescentes. Tal pauta, de natureza conservadora e discriminatória, e utilizada como força de manobra política, deflagra princípios norteadores do Estado Democrático de Direito e da Constituição Federal de 1988. Assim, esse trabalho tem por objetivo analisar as consequências da demonização dos estudos acerca de pluralidade à luz dos parâmetros educacionais estabelecidos pelo Estatuto da Diversidade Sexual e de Gênero, Projeto de Lei nº 134/2018. Para tanto, utiliza-se o método teórico, fundamentado em pesquisa quantitativa e em revisão bibliográfica de obras, artigos científicos, legislação, jurisprudência e doutrina aplicáveis à temática e pertinentes à propositura de soluções à problemática.Universidade Federal de Santa Maria2020-05-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/revistadireito/article/view/3887210.5902/1981369438872Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM; v. 15 n. 1 (2020); e388721981-36941981-3694reponame:Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSMinstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/revistadireito/article/view/38872/pdfCopyright (c) 2020 Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessCardin, Valeria Silva GaldinoTobbin, Raissa Arantes2022-10-03T19:00:59Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/38872Revistahttps://periodicos.ufsm.br/index.php/revistadireito/PUBhttp://periodicos.ufsm.br/index.php/revistadireito/oairevistadireito@ufsm.br||advrso@gmail.com1981-36941981-3694opendoar:2022-10-03T19:00:59Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv THE CONSEQUENCES OF THE DEMONIZATION OF PLURALITY IN SCHOOLS UNDER THE STATUTE OF SEXUAL
LAS CONSECUENCIAS DE LA DEMONIZACIÓN DE LA PLURALIDAD EM LAS ESCUELAS A LA LUZ DEL ESTATUTO DE LA DIVERSIDAD SEXUAL Y DE GÉNERO
DAS CONSEQUÊNCIAS DA DEMONIZAÇÃO DA PLURALIDADE NAS ESCOLAS À LUZ DO ESTATUTO DA DIVERSIDADE SEXUAL E DE GÊNERO
title THE CONSEQUENCES OF THE DEMONIZATION OF PLURALITY IN SCHOOLS UNDER THE STATUTE OF SEXUAL
spellingShingle THE CONSEQUENCES OF THE DEMONIZATION OF PLURALITY IN SCHOOLS UNDER THE STATUTE OF SEXUAL
Cardin, Valeria Silva Galdino
Right to Education. Hate Speech. Sexual Diversity.
Derecho a la Educación. Discurso del Odio. Diversidad Sexual.
Direito à Educação
Discurso do Ódio
Diversidade Sexual
title_short THE CONSEQUENCES OF THE DEMONIZATION OF PLURALITY IN SCHOOLS UNDER THE STATUTE OF SEXUAL
title_full THE CONSEQUENCES OF THE DEMONIZATION OF PLURALITY IN SCHOOLS UNDER THE STATUTE OF SEXUAL
title_fullStr THE CONSEQUENCES OF THE DEMONIZATION OF PLURALITY IN SCHOOLS UNDER THE STATUTE OF SEXUAL
title_full_unstemmed THE CONSEQUENCES OF THE DEMONIZATION OF PLURALITY IN SCHOOLS UNDER THE STATUTE OF SEXUAL
title_sort THE CONSEQUENCES OF THE DEMONIZATION OF PLURALITY IN SCHOOLS UNDER THE STATUTE OF SEXUAL
author Cardin, Valeria Silva Galdino
author_facet Cardin, Valeria Silva Galdino
Tobbin, Raissa Arantes
author_role author
author2 Tobbin, Raissa Arantes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cardin, Valeria Silva Galdino
Tobbin, Raissa Arantes
dc.subject.por.fl_str_mv Right to Education. Hate Speech. Sexual Diversity.
Derecho a la Educación. Discurso del Odio. Diversidad Sexual.
Direito à Educação
Discurso do Ódio
Diversidade Sexual
topic Right to Education. Hate Speech. Sexual Diversity.
Derecho a la Educación. Discurso del Odio. Diversidad Sexual.
Direito à Educação
Discurso do Ódio
Diversidade Sexual
description It is notorious the growth, in brazilian social scenario, of attacks towards sex and gender education in schools. The fighters of the called “Gender Ideology” hold that the teaching aimed at accepting and discussing plurality is a mistake, that confuses and impairs the development of children and adolescents. This agenda, highly conservative and discriminatory, used as a political move, offends the guiding principles of Democratic State of Law and Federal Constitution of 1988. Therefore, this work aims to analyze the consequences of the demonization of studies about plurality in the light of the educational parameters established in the Statute of Sexual and Gender Diversity, Law Project nº 134/2018. For this, the theoretical method is used, based on quantitative research and bibliographical revision of books, scientific articles, legislation, jurisprudence and doctrine applicable to the thematic and pertinent to the proposal of solutions to the problematic.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-05-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/revistadireito/article/view/38872
10.5902/1981369438872
url http://periodicos.ufsm.br/revistadireito/article/view/38872
identifier_str_mv 10.5902/1981369438872
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/revistadireito/article/view/38872/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM; v. 15 n. 1 (2020); e38872
1981-3694
1981-3694
reponame:Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM
collection Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM
repository.name.fl_str_mv Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv revistadireito@ufsm.br||advrso@gmail.com
_version_ 1799944063969918976