'In the way home' : activism in Art Education research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Saldanha, Ângela
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Eça, Teresa Torres, Medina, Teresa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/19864
Resumo: Contemporary art allows us to question and reflect in an activist, poetic, and metaphoric way upon daily life social and political actions, and to respond to current paradigms by using hybrid performative techniques of communication and questioning. Research methodologies used in the Arts align to this contemporaneity close to the current reality and present new routes/methods related to the investigator’s creative process. The a/r/tography represented here is an agglutinating concept of artistic processes from the artist/investigator and teacher, who claims a practice closer to a collaborative and participative Art Education. This text is a dialogue between an exemplar of an a/r/tographic project and its emancipating, activist and ethical characteristics.
id UFSM-18_1855a8f48a32edb33514289cffd49fdf
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19864
network_acronym_str UFSM-18
network_name_str Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
repository_id_str
spelling 'In the way home' : activism in Art Education research'No Caminho para Casa': ativismo na investigação artísticaA/r/tographyActivismEmancipationEthicsArt EducationResearchA/r/tografiaAtivismoEmancipaçãoÉticaEducação artísticaInvestigaçãoContemporary art allows us to question and reflect in an activist, poetic, and metaphoric way upon daily life social and political actions, and to respond to current paradigms by using hybrid performative techniques of communication and questioning. Research methodologies used in the Arts align to this contemporaneity close to the current reality and present new routes/methods related to the investigator’s creative process. The a/r/tography represented here is an agglutinating concept of artistic processes from the artist/investigator and teacher, who claims a practice closer to a collaborative and participative Art Education. This text is a dialogue between an exemplar of an a/r/tographic project and its emancipating, activist and ethical characteristics.A arte contemporânea permite questionar e refletir sobre as ações sociais e políticas do dia a dia de uma forma ativista, poética e metafórica e responder aos paradigmas atuais, utilizando técnicas performativas híbridas de comunicação e questionamento. Metodologias de investigação usadas nas artes aproximam-se desta contemporaneidade próxima da realidade vigente e apresentam novos caminhos/métodos mais próximos do processo criativo daquele que investiga. A a/r/tografia, aqui apresentada, é um conceito aglutinador de processos artísticos próprios do artista/investigador e professor que reclama uma prática mais próxima de uma Educação Artística, colaborativa e participativa. Este texto é um diálogo entre um exemplo de projeto a/r/tografico e as suas características emancipatórias, ativistas e éticas.Universidade Federal de Santa Maria2015-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/1986410.5902/1983734819864Revista Digital do LAV; 2015: Revista Digital do LAV - v. 8, n. 2, mai./ago. 2015; 048-061Revista Digital do LAV; 2015: Revista Digital do LAV - v. 8, n. 2, mai./ago. 2015; 048-0611983-73481983-7348reponame:Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/19864/pdfSaldanha, ÂngelaEça, Teresa TorresMedina, Teresainfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-06-12T14:58:24Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19864Revistahttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/revislav/PUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/revislav/oairevistadigitaldolav@gmail.com||daniel@rswa.com.br1983-73481983-7348opendoar:2020-06-12T14:58:24Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv 'In the way home' : activism in Art Education research
'No Caminho para Casa': ativismo na investigação artística
title 'In the way home' : activism in Art Education research
spellingShingle 'In the way home' : activism in Art Education research
Saldanha, Ângela
A/r/tography
Activism
Emancipation
Ethics
Art Education
Research
A/r/tografia
Ativismo
Emancipação
Ética
Educação artística
Investigação
title_short 'In the way home' : activism in Art Education research
title_full 'In the way home' : activism in Art Education research
title_fullStr 'In the way home' : activism in Art Education research
title_full_unstemmed 'In the way home' : activism in Art Education research
title_sort 'In the way home' : activism in Art Education research
author Saldanha, Ângela
author_facet Saldanha, Ângela
Eça, Teresa Torres
Medina, Teresa
author_role author
author2 Eça, Teresa Torres
Medina, Teresa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Saldanha, Ângela
Eça, Teresa Torres
Medina, Teresa
dc.subject.por.fl_str_mv A/r/tography
Activism
Emancipation
Ethics
Art Education
Research
A/r/tografia
Ativismo
Emancipação
Ética
Educação artística
Investigação
topic A/r/tography
Activism
Emancipation
Ethics
Art Education
Research
A/r/tografia
Ativismo
Emancipação
Ética
Educação artística
Investigação
description Contemporary art allows us to question and reflect in an activist, poetic, and metaphoric way upon daily life social and political actions, and to respond to current paradigms by using hybrid performative techniques of communication and questioning. Research methodologies used in the Arts align to this contemporaneity close to the current reality and present new routes/methods related to the investigator’s creative process. The a/r/tography represented here is an agglutinating concept of artistic processes from the artist/investigator and teacher, who claims a practice closer to a collaborative and participative Art Education. This text is a dialogue between an exemplar of an a/r/tographic project and its emancipating, activist and ethical characteristics.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/19864
10.5902/1983734819864
url http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/19864
identifier_str_mv 10.5902/1983734819864
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/19864/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista Digital do LAV; 2015: Revista Digital do LAV - v. 8, n. 2, mai./ago. 2015; 048-061
Revista Digital do LAV; 2015: Revista Digital do LAV - v. 8, n. 2, mai./ago. 2015; 048-061
1983-7348
1983-7348
reponame:Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
collection Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
repository.name.fl_str_mv Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv revistadigitaldolav@gmail.com||daniel@rswa.com.br
_version_ 1789434627464626176