Literacy strategies: literacy, art and technology

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Maria Cristina da Rosa Fonseca da
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Mendes, Geovana Mendonça Lunardi, Oliveira, Giani Magali S.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/3605
Resumo: The goal of the present article is to show the results of the analyses from a literacy and arts workshop which developed a series of activities addressed to technology done with nine (9) children, including among them four (4) intellectually disabled ones and five (5) others that were not diagnosed as intellectually disabled. It was proposed through this workshop an appropriated methodology presented by two moments, one through story telling and the other one through computer interaction. We were able to identify as main results two more uniform groups where the intellectual differences were minimized. Another relevant aspect was the amount of the pedagogical tools used during the workshop not only with the arts activities and story telling as well.
id UFSM-18_37a2a2624172c33da3d08978c3302e00
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3605
network_acronym_str UFSM-18
network_name_str Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
repository_id_str
spelling Literacy strategies: literacy, art and technologyEstratégias de letramentos: alfabetização, arte e tecnologiaLiteracyArtsTechnologyIntellectual disabilityLetramentoEstéticaTecnologiaDeficiência IntelectualThe goal of the present article is to show the results of the analyses from a literacy and arts workshop which developed a series of activities addressed to technology done with nine (9) children, including among them four (4) intellectually disabled ones and five (5) others that were not diagnosed as intellectually disabled. It was proposed through this workshop an appropriated methodology presented by two moments, one through story telling and the other one through computer interaction. We were able to identify as main results two more uniform groups where the intellectual differences were minimized. Another relevant aspect was the amount of the pedagogical tools used during the workshop not only with the arts activities and story telling as well. O presente artigo tem como objetivo relatar os resultados da análise de uma oficina de Letramento e Estética,com nove crianças, quatro com deficiência intelectual e outras cinco, sem diagnóstico de deficiência intelectual, que desenvolveu um conjunto de atividades articuladas ao uso do computador como ferramenta de inovação. A oficina propôs uma metodologia própria com dois momentos, um primeiro a partir de contação de histórias e um segundo voltado para a interação com o computador. Como principais resultados podemos identificar a formação de um grupo mais coeso, igualmente foi possível perceber, como nas atividades de uso do computador as diferenças intelectuais foram sendo minimizadas. Outro aspecto relevante foi o conjunto de objetos pedagógicos criados para o trabalho, tanto no computador quanto nas atividades estéticas e de contações de histórias.Universidade Federal de Santa Maria2012-03-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/360510.5902/198373483605Revista Digital do LAV; No. 8 (2012): Revista Digital do LAV - Ano V – Número 08 – Março de 2012; 001-019Revista Digital do LAV; n. 8 (2012): Revista Digital do LAV - Ano V – Número 08 – Março de 2012; 001-0191983-73481983-7348reponame:Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/3605/2929Silva, Maria Cristina da Rosa Fonseca daMendes, Geovana Mendonça LunardiOliveira, Giani Magali S.info:eu-repo/semantics/openAccess2020-06-10T12:04:19Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3605Revistahttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/revislav/PUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/revislav/oairevistadigitaldolav@gmail.com||daniel@rswa.com.br1983-73481983-7348opendoar:2020-06-10T12:04:19Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Literacy strategies: literacy, art and technology
Estratégias de letramentos: alfabetização, arte e tecnologia
title Literacy strategies: literacy, art and technology
spellingShingle Literacy strategies: literacy, art and technology
Silva, Maria Cristina da Rosa Fonseca da
Literacy
Arts
Technology
Intellectual disability
Letramento
Estética
Tecnologia
Deficiência Intelectual
title_short Literacy strategies: literacy, art and technology
title_full Literacy strategies: literacy, art and technology
title_fullStr Literacy strategies: literacy, art and technology
title_full_unstemmed Literacy strategies: literacy, art and technology
title_sort Literacy strategies: literacy, art and technology
author Silva, Maria Cristina da Rosa Fonseca da
author_facet Silva, Maria Cristina da Rosa Fonseca da
Mendes, Geovana Mendonça Lunardi
Oliveira, Giani Magali S.
author_role author
author2 Mendes, Geovana Mendonça Lunardi
Oliveira, Giani Magali S.
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Maria Cristina da Rosa Fonseca da
Mendes, Geovana Mendonça Lunardi
Oliveira, Giani Magali S.
dc.subject.por.fl_str_mv Literacy
Arts
Technology
Intellectual disability
Letramento
Estética
Tecnologia
Deficiência Intelectual
topic Literacy
Arts
Technology
Intellectual disability
Letramento
Estética
Tecnologia
Deficiência Intelectual
description The goal of the present article is to show the results of the analyses from a literacy and arts workshop which developed a series of activities addressed to technology done with nine (9) children, including among them four (4) intellectually disabled ones and five (5) others that were not diagnosed as intellectually disabled. It was proposed through this workshop an appropriated methodology presented by two moments, one through story telling and the other one through computer interaction. We were able to identify as main results two more uniform groups where the intellectual differences were minimized. Another relevant aspect was the amount of the pedagogical tools used during the workshop not only with the arts activities and story telling as well.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-03-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/3605
10.5902/198373483605
url http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/3605
identifier_str_mv 10.5902/198373483605
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/3605/2929
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista Digital do LAV; No. 8 (2012): Revista Digital do LAV - Ano V – Número 08 – Março de 2012; 001-019
Revista Digital do LAV; n. 8 (2012): Revista Digital do LAV - Ano V – Número 08 – Março de 2012; 001-019
1983-7348
1983-7348
reponame:Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
collection Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
repository.name.fl_str_mv Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv revistadigitaldolav@gmail.com||daniel@rswa.com.br
_version_ 1789434625849819136