Realmente ¿qué quieren (las personas que enseñan con) las imágenes?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/42594 |
Resumo: | This article reflects on critical pedagogy practices related to forms of visual culture education (DIAS, 2012) starting from a question, “What do (people who teach with) pictures want?” adapted from a previous one posed by Mitchell (2017), “What do pictures really want?” The discussion considers that when incorporated into pedagogical practices, images serve not only as a pedagogical resource but also as methodological tools that unfold other paths and possibilities for subjects to engage in knowledge production. Grounded in the field of visual culture studies, this investigation finally seeks to understand what someone really want when they approach images from a pedagogical perspective. |
id |
UFSM-18_692d8bf992d59c1c6b1eaf968db0143c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42594 |
network_acronym_str |
UFSM-18 |
network_name_str |
Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) |
repository_id_str |
|
spelling |
Realmente ¿qué quieren (las personas que enseñan con) las imágenes?O quê as (pessoas que ensinam com) imagens realmente querem?visual culture educationimagespedagogy practices.educação da cultura visualimagenspráticas educativasThis article reflects on critical pedagogy practices related to forms of visual culture education (DIAS, 2012) starting from a question, “What do (people who teach with) pictures want?” adapted from a previous one posed by Mitchell (2017), “What do pictures really want?” The discussion considers that when incorporated into pedagogical practices, images serve not only as a pedagogical resource but also as methodological tools that unfold other paths and possibilities for subjects to engage in knowledge production. Grounded in the field of visual culture studies, this investigation finally seeks to understand what someone really want when they approach images from a pedagogical perspective.No presente artigo expomos uma reflexão sobre as práticas educativas da cultura visual ou educação da cultura visual (Dias, 2012) sob o questionamento “o quê as (pessoas que ensinam com) imagens realmente querem?”, adaptado da pergunta que Mitchell (2017) faz quando disse: o que as imagens realmente querem? Compreendemos que as imagens, quando utilizadas nas práticas educativas, tornam-se tanto recursos pedagógicos quanto ferramentas metodológicas cujos caminhos e possibilidades se desdobram à medida que os sujeitos se envolvem na produção de conhecimento. Assim, nossa discussão pauta-se em compreender o quê realmente desejam as pessoas que realizam trabalhos pedagógicos com imagens, pensando as imagens a partir do viés dos estudos da cultura visual.Universidade Federal de Santa Maria2020-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/4259410.5902/1983734842594Revista Digital do LAV; 2020: Revista Digital do LAV - v. 13, n. 3, set./dez. 2020; 054-064Revista Digital do LAV; 2020: Revista Digital do LAV - v. 13, n. 3, set./dez. 2020; 054-0641983-73481983-7348reponame:Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/42594/pdfCopyright (c) 2020 Revista Digital do LAVinfo:eu-repo/semantics/openAccessOspina Álvarez, Juan SebastiánMonteles, Nayara Joyse Silva2021-04-25T01:43:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42594Revistahttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/revislav/PUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/revislav/oairevistadigitaldolav@gmail.com||daniel@rswa.com.br1983-73481983-7348opendoar:2021-04-25T01:43:53Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Realmente ¿qué quieren (las personas que enseñan con) las imágenes? O quê as (pessoas que ensinam com) imagens realmente querem? |
title |
Realmente ¿qué quieren (las personas que enseñan con) las imágenes? |
spellingShingle |
Realmente ¿qué quieren (las personas que enseñan con) las imágenes? Ospina Álvarez, Juan Sebastián visual culture education images pedagogy practices. educação da cultura visual imagens práticas educativas |
title_short |
Realmente ¿qué quieren (las personas que enseñan con) las imágenes? |
title_full |
Realmente ¿qué quieren (las personas que enseñan con) las imágenes? |
title_fullStr |
Realmente ¿qué quieren (las personas que enseñan con) las imágenes? |
title_full_unstemmed |
Realmente ¿qué quieren (las personas que enseñan con) las imágenes? |
title_sort |
Realmente ¿qué quieren (las personas que enseñan con) las imágenes? |
author |
Ospina Álvarez, Juan Sebastián |
author_facet |
Ospina Álvarez, Juan Sebastián Monteles, Nayara Joyse Silva |
author_role |
author |
author2 |
Monteles, Nayara Joyse Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ospina Álvarez, Juan Sebastián Monteles, Nayara Joyse Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
visual culture education images pedagogy practices. educação da cultura visual imagens práticas educativas |
topic |
visual culture education images pedagogy practices. educação da cultura visual imagens práticas educativas |
description |
This article reflects on critical pedagogy practices related to forms of visual culture education (DIAS, 2012) starting from a question, “What do (people who teach with) pictures want?” adapted from a previous one posed by Mitchell (2017), “What do pictures really want?” The discussion considers that when incorporated into pedagogical practices, images serve not only as a pedagogical resource but also as methodological tools that unfold other paths and possibilities for subjects to engage in knowledge production. Grounded in the field of visual culture studies, this investigation finally seeks to understand what someone really want when they approach images from a pedagogical perspective. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/42594 10.5902/1983734842594 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/42594 |
identifier_str_mv |
10.5902/1983734842594 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/42594/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Digital do LAV info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Revista Digital do LAV |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Digital do LAV; 2020: Revista Digital do LAV - v. 13, n. 3, set./dez. 2020; 054-064 Revista Digital do LAV; 2020: Revista Digital do LAV - v. 13, n. 3, set./dez. 2020; 054-064 1983-7348 1983-7348 reponame:Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) |
collection |
Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadigitaldolav@gmail.com||daniel@rswa.com.br |
_version_ |
1789434629118230528 |