Realmente ¿qué quieren (las personas que enseñan con) las imágenes?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ospina Álvarez, Juan Sebastián
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Monteles, Nayara Joyse Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/42594
Resumo: This article reflects on critical pedagogy practices related to forms of visual culture education (DIAS, 2012) starting from a question, “What do (people who teach with) pictures want?” adapted from a previous one posed by Mitchell (2017), “What do pictures really want?” The discussion considers that when incorporated into pedagogical practices, images serve not only as a pedagogical resource but also as methodological tools that unfold other paths and possibilities for subjects to engage in knowledge production. Grounded in the field of visual culture studies, this investigation finally seeks to understand what someone really want when they approach images from a pedagogical perspective.
id UFSM-18_692d8bf992d59c1c6b1eaf968db0143c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42594
network_acronym_str UFSM-18
network_name_str Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
repository_id_str
spelling Realmente ¿qué quieren (las personas que enseñan con) las imágenes?O quê as (pessoas que ensinam com) imagens realmente querem?visual culture educationimagespedagogy practices.educação da cultura visualimagenspráticas educativasThis article reflects on critical pedagogy practices related to forms of visual culture education (DIAS, 2012) starting from a question, “What do (people who teach with) pictures want?” adapted from a previous one posed by Mitchell (2017), “What do pictures really want?” The discussion considers that when incorporated into pedagogical practices, images serve not only as a pedagogical resource but also as methodological tools that unfold other paths and possibilities for subjects to engage in knowledge production. Grounded in the field of visual culture studies, this investigation finally seeks to understand what someone really want when they approach images from a pedagogical perspective.No presente artigo expomos uma reflexão sobre as práticas educativas da cultura visual ou educação da cultura visual (Dias, 2012) sob o questionamento “o quê as (pessoas que ensinam com) imagens realmente querem?”, adaptado da pergunta que Mitchell (2017) faz quando disse: o que as imagens realmente querem? Compreendemos que as imagens, quando utilizadas nas práticas educativas, tornam-se tanto recursos pedagógicos quanto ferramentas metodológicas cujos caminhos e possibilidades se desdobram à medida que os sujeitos se envolvem na produção de conhecimento. Assim, nossa discussão pauta-se em compreender o quê realmente desejam as pessoas que realizam trabalhos pedagógicos com imagens, pensando as imagens a partir do viés dos estudos da cultura visual.Universidade Federal de Santa Maria2020-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/4259410.5902/1983734842594Revista Digital do LAV; 2020: Revista Digital do LAV - v. 13, n. 3, set./dez. 2020; 054-064Revista Digital do LAV; 2020: Revista Digital do LAV - v. 13, n. 3, set./dez. 2020; 054-0641983-73481983-7348reponame:Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/42594/pdfCopyright (c) 2020 Revista Digital do LAVinfo:eu-repo/semantics/openAccessOspina Álvarez, Juan SebastiánMonteles, Nayara Joyse Silva2021-04-25T01:43:53Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/42594Revistahttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/revislav/PUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/revislav/oairevistadigitaldolav@gmail.com||daniel@rswa.com.br1983-73481983-7348opendoar:2021-04-25T01:43:53Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv Realmente ¿qué quieren (las personas que enseñan con) las imágenes?
O quê as (pessoas que ensinam com) imagens realmente querem?
title Realmente ¿qué quieren (las personas que enseñan con) las imágenes?
spellingShingle Realmente ¿qué quieren (las personas que enseñan con) las imágenes?
Ospina Álvarez, Juan Sebastián
visual culture education
images
pedagogy practices.
educação da cultura visual
imagens
práticas educativas
title_short Realmente ¿qué quieren (las personas que enseñan con) las imágenes?
title_full Realmente ¿qué quieren (las personas que enseñan con) las imágenes?
title_fullStr Realmente ¿qué quieren (las personas que enseñan con) las imágenes?
title_full_unstemmed Realmente ¿qué quieren (las personas que enseñan con) las imágenes?
title_sort Realmente ¿qué quieren (las personas que enseñan con) las imágenes?
author Ospina Álvarez, Juan Sebastián
author_facet Ospina Álvarez, Juan Sebastián
Monteles, Nayara Joyse Silva
author_role author
author2 Monteles, Nayara Joyse Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ospina Álvarez, Juan Sebastián
Monteles, Nayara Joyse Silva
dc.subject.por.fl_str_mv visual culture education
images
pedagogy practices.
educação da cultura visual
imagens
práticas educativas
topic visual culture education
images
pedagogy practices.
educação da cultura visual
imagens
práticas educativas
description This article reflects on critical pedagogy practices related to forms of visual culture education (DIAS, 2012) starting from a question, “What do (people who teach with) pictures want?” adapted from a previous one posed by Mitchell (2017), “What do pictures really want?” The discussion considers that when incorporated into pedagogical practices, images serve not only as a pedagogical resource but also as methodological tools that unfold other paths and possibilities for subjects to engage in knowledge production. Grounded in the field of visual culture studies, this investigation finally seeks to understand what someone really want when they approach images from a pedagogical perspective.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/42594
10.5902/1983734842594
url http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/42594
identifier_str_mv 10.5902/1983734842594
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/42594/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Digital do LAV
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Revista Digital do LAV
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista Digital do LAV; 2020: Revista Digital do LAV - v. 13, n. 3, set./dez. 2020; 054-064
Revista Digital do LAV; 2020: Revista Digital do LAV - v. 13, n. 3, set./dez. 2020; 054-064
1983-7348
1983-7348
reponame:Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
collection Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais)
repository.name.fl_str_mv Revista Digital do LAV ( Laboratório de Artes Visuais) - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv revistadigitaldolav@gmail.com||daniel@rswa.com.br
_version_ 1789434629118230528